Pagina 1 van 2

Joepiedepoepie! - Versie II cirkelgeleider

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 18:27
door Archie
Met dank aan alle inspirerende posts, kommentaar en spinsels:

Versie II cirkelgeleider :rock:

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 18:29
door ray5150
Je hebt die geleider van dat orgel gemaakt ? :shock:

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 18:39
door Archie
Deductie :rock:

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 18:41
door Archie
ray5150 schreef:
Je hebt die geleider van dat orgel gemaakt ? :shock:
De bol in het theedoek is het deeg van de pruimentaart, dat zet men misschien op het verkeerde been?

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 18:45
door Pjotr
Archie schreef:
Deductie :rock:
Meer reductie :lol: Maar mooi hoor :rock: Hoe dik heb je nu het hout onder de frees gemaakt? Daar moet nog een draaipunt in wat stevig vast zit.

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 19:06
door Archie
Gemaakt is een erg groot woord, tis meer zoals dat geworden is, 7mm?
image.jpg

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 19:08
door ray5150
Die lengte ben je dan weer kwijt aan freesdiepte.

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 19:09
door Archie
Draaipunt is the next level, twijfel nog tussen een staalspijkerdoorvoer of een fixed rvs-mechanisme dat iedere keer weer werkt.. Einddoel is dit:

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 19:10
door Jag
En het draaipunt moet idd stevig zijn, anders lubbert het uit en dan krijg je een onvoorspelbare diameter :). Wij hebben een klein stripje rvs gehaad met daarin een gat voor geboord.

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 19:11
door Archie
ray5150 schreef:
Die lengte ben je dan weer kwijt aan freesdiepte.
Dat zei mijn vriendin ook gister!

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 19:21
door Pjotr
ray5150 schreef:
Die lengte ben je dan weer kwijt aan freesdiepte.
Ja en? Hoe wilde je dat anders doen? Bovendien er bestaan lange en korte frezen :D [edit] Ehh, dat weet je vriendin vast ook wel :lol: [/edit]

Ikzelf heb het omgekeerd gedaan met het draaipunt: I.p.v. een spijker een korte inbusbout met een inslagmoer in de cirkelgeleider. De kop van een M6 inbus is precies 10 mm. In het te frezen object boor ik dan een gat van 10mm als draaipunt. Dat heeft ook het voordeel dat je precies de afstand tot de frees kunt uitmeten met de schuifmaat. Maar met 7 mm dikte zal dat moeilijk lukken, mijn plaat is 10mm en dan gaat dat net. De rand van de inslagmoer moet je dan verzinken zodat de machine er overheen kan schuiven.

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 19:56
door Archie
:?

Zoiets zal ik ook gaan doen :shock: samen met filters maken en weerstanden en zaken op printplaten en solderen enzo :yeah: en dan meten op afstand met meters!

:lagge:

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 20:12
door m_cruiser
ff meejuichen, heb ook een geleider gemaakt, kleinste cirkel is 49mm...
een wat forsige geleider voor de cirkelzaag tot 50cm (de standaard geleider heb ik er even bijgelegd :rofl: ) en tot slot de omgekeerde elektrische schaaf om dat het toch nooit recht is, met instelbare achterwand om hoeken te schaven.
LP_203.jpg
LP_204.jpg
LP_202.jpg

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: do 10 sep 2015, 11:24
door Archie
Mooie stukses huisvlijt :goedzo:

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: do 10 sep 2015, 12:49
door Archie
Pjotr schreef:
Archie schreef:
Deductie :rock:
Meer reductie :lol: Maar mooi hoor :rock: Hoe dik heb je nu het hout onder de frees gemaakt? Daar moet nog een draaipunt in wat stevig vast zit.
Zat nog ff te prakkezeren, mss heeft iemand dit eerder al geprobeerd? Als ik nu eens een deuvel als draaipunt neem? De 7 mm zijn wellicht niet genoeg om iets van metaal te gebruiken maar hout?

Een deuvel is prima te verlijmen in de vloerplaat, met wat bijschuren past ie perfect in een 8 of 10 mm gat en mocht ie na verloop van tijd gaan lubberen hops eruit boren en een nieuwe erin gezet!

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: do 10 sep 2015, 14:23
door beijert
Kan er geen slagmoer in? Stukje draadeind of afgeknipte bout d'r draaien..

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: do 10 sep 2015, 15:02
door Chris_T
Gefeliciteerd :goedzo: , moet die van mij ook maar eens een revisie geven.
Heeft het prototype stadium nooit verlaten :lol: .
In een andere topic is ook het draaipunt in opspraak gekomen.
De suggestie daar van Peter om een ronde koppelmoer/verbindingsmoer/verlengmoer te gebruiken vind ik een hele mooie.
Is ook in M4 te krijgen.

Zelf heb ik altijd een m3 boutje+moertje gebruikt, maar dat lubbert het gat toch wel uit >3 rondjes.
O.a. om die reden maak ik altijd een eerst een mal.

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: do 10 sep 2015, 16:37
door Pjotr
Chris_T schreef:
De suggestie daar van Peter om een ronde koppelmoer/verbindingsmoer/verlengmoer te gebruiken vind ik een hele mooie.
Is ook in M4 te krijgen.
Die ronde heb ik alleen bij de Praxis gevonden, de meeste zijn allemaal zeskant en dat moet je niet hebben :D

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: do 10 sep 2015, 17:41
door Archie
Chris_T schreef:
O.a. om die reden maak ik altijd een eerst een mal.
Ha! Ken het aanstaande probleem bij het blijven hangen in prototiepes :) Vandaar ook een onwennig doorzetten in het afmaken van deze!!

Maar, hoe maak je dan een mal? Want, en dat snap ik niet, als je een mal maakt dan maak je tocht eigenlijk ook de cirkel zelf al :think:

Was ook verleidt tot het maken van Pjotr zijn oplossing maar hij raadde het gebruik ervan af in mijn CG omdat er maar 7mm vlees op zit, niet genoeg voor een inslagmoer/imbus... Vandaar de deuveloplossing...

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: do 10 sep 2015, 17:48
door Pjotr
7 mm is gewoon erg dun voor zoiets, bijna triplex Moet het duurzaam zijn neem dan minimaal 9 mm of 10 mm dik.

Enne, wel eens een houtduveltje bekeken? Wat denk je zelf? :mrgreen:

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: do 10 sep 2015, 17:55
door Archie
Nou ja, tis de maat van een flinke zetpil en die hielepen ook altijd goed toen ik nog een jochie was :lagge:

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: do 10 sep 2015, 17:58
door Archie
Wellicht toch versie III PE GTI nog eens overwegen en deze versie inlijsten :D kwa mooi vinnik em goed gelukt, zeker zo opgepoelitoerd met lijnolie!

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: do 10 sep 2015, 18:13
door Pjotr
Archie schreef:
Nou ja, tis de maat van een flinke zetpil en die hielepen ook altijd goed toen ik nog een jochie was :lagge:
Geen batterijtjes?


(vanaf ca. 8 min.)

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: do 10 sep 2015, 19:25
door Archie
Tis toch met dat draaipunt net als met constipatie: als het maar vastzit :rofl:

Re: Joepiedepoepie!

Geplaatst: do 10 sep 2015, 20:27
door Chris_T
Archie schreef:
Maar, hoe maak je dan een mal? Want, en dat snap ik niet, als je een mal maakt dan maak je tocht eigenlijk ook de cirkel zelf al :think:
.
Voor de mal neem ik de gewenste diameter + freesafstand van de kopieerring & frees.
Om deze mal dan te maken heb ik hooguit 2 rondjes nodig, dan is het centergat nog redelijk ok.

Ik vind het persoonlijk ook een stuk fijner werken.
Je kan zo vaak rond gaan als je wilt om de verzinking van het gat echt vlak te krijgen.
En je kan heel gemakkelijk 0.5mm speling voor verf erbij maken door simpelweg een freesje van 1mm groter te nemen

Als het echt perfect moet neem ik de driver zelf als mal en maak daar dan een sjabloon van met een kopieerfrees.
Met dat sjabloon maak ik vervolgens weer de mal.
Heel handig voor drivers met een ongebruikelijk flens.
Bij hele kleine drivers, maak ik ook nog een voetplaatje/zool (met ondersteuning) voor de frees erbij zodat deze niet gaat wankelen.