Pagina 1 van 11

De WC1D in uitvoering ;)

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 18:18
door matjans
Na de mini monitor leuk om een hondehok te timmeren.

INSPIRATIE
* Grimm Audio LS1 (duh) - http://www.grimmaudio.com/hifi-products ... akers/ls1/
* Troels Gravesen wide baffle experimenten - http://www.troelsgravesen.dk/Acapella_WB.htm
* Sonus Faber Stradivari(us?) - http://www.sonusfaber.com/en-us/product ... ari-homage
* AudioNote AN-E - http://www.audionote.co.uk/products/spe ... e_01.shtml

UITGANGSPUNTEN
* Aller-, aller-, allerbelangrijkste: Goedkoop.Punt. Uitroepteken! Punt.
* Technisch design, lees dit artikel van de gebroeders Grimm - http://www.grimmaudio.com/site/assets/f ... eakers.pdf
* Lekker ervaring opdoen met aktief/dsp voordat ik een DLCP, 2 extra nCore's en en stel UCDs aanschaf.

ODZ(en) ..
* Niet gehinderd door enige kennis van zaken...
* Beter goed gejat dan slecht bedacht ...
* Imitatie is het grootste compliment ...
* Gezond verstand is een groot goed ...
* Het is doe-het-zelven, dus jatten mag (ofzoiets) ...

Het idee so far:
Voor de plaatjes van hoe het eruit kan komen te zien, zie onder. Ja, inderdaad, een LS1 ripoff. Heel erg. Maar, volg de links aan de bovenkant, bekijk wat foto's van wide baffle speakers en lees de diverse pdfjes en je komt ongeveer hierop uit.

Mijn vrouw vond het verdacht veel lijken op een WC-spoelbak, dus voorlopige werktitel is de WC1.

Mijn sketchup-art:
de echte ls1 ripoff
de echte ls1 ripoff
Eigenlijk de LS1 nagetekend dus. De heren van Grimm hebben hun best op het design gedaan, het ziet er keurig uit en (zie onder) het is lastig een vergelijkend hondehok subtieler te maken.

Minder geslaagd?:
proberen iets luchtiger te maken. Lukt niet.
proberen iets luchtiger te maken. Lukt niet.
Een hondehok is een hondehok:
meer lucht voor de sub ! Dat dan weer wel !
meer lucht voor de sub ! Dat dan weer wel !
Sub kan anders, pootjes kunnen anders, maar je blijft met een afgerond hondehok op pootjes zitten, en dat ziet er nu eenmaal ongeveer zo uit.

En hoe gaan we dat alles dan aansturen ?

* freeDSP -- ongeveer minidsp maar dan kost het minder, en bovendien met arduino (jeej!) en praten we SigmaStudio (gratis)
* ik heb nog wat lm3886 of 3875 of 4780 achtige dingen liggen, dat moet wel lukken. Of wat 20w tripath spul uit de laatste (zie MIMO) versterker slopen.

Nog nodig: stevige discussie over welke (goedkope) drivers, en hoe precies te kiezen.

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 18:25
door ds23man
Komt er ook een WC2? :think:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 18:27
door MickRS
Was je vrouw de bril vergeten? :lol:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 18:31
door ray5150
ds23man schreef:
Komt er ook een WC2? :think:
Moet haast wel, anders kun je alleen mono luisteren. :lol:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 18:57
door Jag
Leuk dat je dit wilt gaan bouwen! Het ziet er uit als een zeer goed doordacht ontwerp met zeer glad verlopende power reponse / DI. Daar kan je je geen buil aan vallen. Om het zo goedkoop mogelijk uit te voeren is een mooie uitdaging. Welke drivers ben je van plan te gebruiken? Ik denk dat je iig vastzit aan de dxt tweeter, ik kan me voorstellen dat de keuze voor midwoofer minder kritisch is.

Nog een opmerking: ik zou de sub niet in de voet maken. Dan staat namelijk de plaatsing vast, terwijl dit zelden dezelfde plek is als waar je de mid/hoog speakers neerzet. Tenzij je nog 2 subs toevoegt voor een totaal van 4. Dat tilt het wel naar een hoger plan en dan maakt de plaatsing ook minder uit, want met 4 is het eigenlijk bijna altijd wel goed zolang je de subs maar niet groepeert.

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 19:49
door matjans
Mijn vrouw had haar bril idd niet op.

Gesloten kast, dat beperkt de keuze al iets voor wat betreft de woofert. De Seas DXT is wel de ideale keuze, maar -- zie post 1: goedkoop.

Aan de andere kant, het wordt sowieso een lange termijn project, dus ik heb tijd zat om te verzamelen. Wikken en wegen dus.

Iemand ideeen voor een woofer? Aangezien we niet per se gaan voor een vlakke frequentie (leve dsp jeej!) maar meer voor minimale distortion etc levert dat al weer in ieder geval een richting op om in te zoeken.

De peerless 850439 zou een leuke driver zijn (lage distortion, hoge power) maar heeft weer een wat lage Q voor gesloten kast. Zag dat Dre er nog een stel te koop had in het vraag/aangeboden forum.

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 20:56
door Gerrit
matjans schreef:
Mijn vrouw had haar bril idd niet op.

Gesloten kast, dat beperkt de keuze al iets voor wat betreft de woofert. De Seas DXT is wel de ideale keuze, maar -- zie post 1: goedkoop.

Aan de andere kant, het wordt sowieso een lange termijn project, dus ik heb tijd zat om te verzamelen. Wikken en wegen dus.

Iemand ideeen voor een woofer? Aangezien we niet per se gaan voor een vlakke frequentie (leve dsp jeej!) maar meer voor minimale distortion etc levert dat al weer in ieder geval een richting op om in te zoeken.

De peerless 850439 zou een leuke driver zijn (lage distortion, hoge power) maar heeft weer een wat lage Q voor gesloten kast. Zag dat Dre er nog een stel te koop had in het vraag/aangeboden forum.
Ik heb nog wel een paar gebruikte Seas W22EX001, mag je hebben voor €100 per stuk. Een paar gebruikte Millennium tweeters heb ik ook nog liggen, mogen ook weg voor €100 per stuk.

Alles wat krom is met DSP recht trekken is wel wat kort door de bocht, maar dat wist je zelf ook wel mag ik hopen.

Gerrit

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 21:01
door matjans
Met DSP alles 1op1 rechttrekken is er niet bij (wees maar niet bang).

Met een W22EX001 en de Seas dxt is het daadwerkelijk een kloon van een LS1 :)
(min de elektronica natuurlijk).

Ik houd het in mn achterhoofd !!

(Dan wordt het wel een leuk setje :) )

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 21:04
door Jag
Ik zou zeggen ga ervoor! En dan op de groei een multi sub opstelling erbij 8) (sorry kan mijn enthousiasme voor multi sub niet verbergen :lol: )

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 21:18
door pappaleo
Mooi man, je hebt de smaak wel te pakken :mrgreen: :goeie:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 21:20
door matjans
jouw schuld :rofl:

(je begrijpt dat ik af en toe weer kom aankloppen :) )

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 21:29
door dwijtsma
Ik lees Grimm Audio LS1 en goedkoop in hetzelfde topic. ](*,)

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 21:31
door pappaleo
dwijtsma schreef:
Ik lees Grimm Audio LS1 en goedkoop in hetzelfde topic. ](*,)
Ik lees: uitdaging :mrgreen:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 22:14
door hannesie
Wel leuk, we hebben afgelopen avond in augustus juist een vrij uitgebreide demonstratie gehad van de LS1 bij de AVMN.

Guido Tent en Eelco Grimm die dit presenteerden, waren heel goed voorbereid, en hoewel ik die al in de hoge uitvoering al een paar keer heb gehoord, nu dan een demo met een zeer uitgebreide informatie van het hoe en waarom de keuzes zijn gemaakt.

Deze keer toch nog weer een stapje beter in de plaatsing en goed qua keuze van de muziek.

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 22:16
door FR_Aad
Leuk! Ik heb mij alvast op dit draadje geabonneerd.

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 22:34
door matjans
dwijtsma schreef:
Ik lees Grimm Audio LS1 en goedkoop in hetzelfde topic. ](*,)
Woehahaha!! Nee. Ik zeg ook in post 1:
* Lekker ervaring opdoen ...
Daarmee bedoel ik: design principes van de heren van Grimm Audio (zie gelinkte pdf en het hondehok verhaal), ik heb nergens gesteld dat ik "voor weinig" een "LS1" inclusief bijbehorende performance en opties wil bouwen. Dat gaat-um niet worden!

Ik wil lekker knutselen, en wil iets anders dan een standaard 2 weg gefilterd kastje :) en lekker spelen met dsp !
Dat Gerrit nou ineens die woofers aanbiedt, tsja ...

Wat me nou echt leuk lijkt, is een aktief setje met hypex DLCP, ncore's (en ucd voor de wooferts), maar voordat ik daarmee bezig ga lijkt het me gewoon leuk om kassies te timmeren :)

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 22:43
door dwijtsma
Wat me nou echt leuk lijkt, is een aktief setje met hypex DLCP, ncore's (en ucd voor de wooferts)
Definitie van goedkoop is overduidelijk betrekkelijk. :-k

Maar samengevat moet het een luidspreker worden met een brede baffle in combinatie met een DSP?

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: wo 09 sep 2015, 23:01
door matjans
Leest!

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: do 10 sep 2015, 0:53
door MickRS
Mooie uitdaging! Blijf ik volgen...

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: do 10 sep 2015, 14:24
door matjans
Alles op HO !!

MIJN EERSTE DOCHTER ESMEE IS GEBOREN !!

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: do 10 sep 2015, 14:27
door pappaleo
Dat mag geen verrassing zijn :mrgreen: :mrgreen:

Gefeliciteerd :yeah: :yeah:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: do 10 sep 2015, 16:07
door bas focal m180
ds23man schreef:
Komt er ook een WC2? :think:
Nee het volgende model gaat eruit zien en heten WC een(D)

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: do 10 sep 2015, 16:19
door ds23man
Denk eerder een luiermand! :lol:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: do 10 sep 2015, 16:55
door wouter
Gefeliciteerd!!!

Welkom op de wereld Esmee!

Re: De WC1 in ontwerpfase

Geplaatst: do 10 sep 2015, 20:40
door MickRS
Gefeliciteerd!!!

Geniet van jullie mooie Esmee!