Pagina 1 van 2
politiek op t forum
Geplaatst: za 05 sep 2015, 20:25
door Henkjan
ik heb net een draadje over een (nogal gevoelig) politiek onderwerp gesloten. Hoewel ik erg voor het vrije woord ben, deel ik het gene daar door een aantal forumleden werd verwoord ook
Het leuke van een forum als ZBA is dat er een hobby is die ons bindt. Kampvorming en onverdraagzaamheid vind ik zonde van de veelal goede en behulpzame sfeer hier. Politieke discussies kun je elders voeren.
dus dat we lekker over de hobby kunnen bomen zonder dat (sterke) verschillen in politieke mening daar tussen komen.
dit topic is dus een uitnodiging om het over dat principe te hebben.
Re: politiek op t forum
Geplaatst: za 05 sep 2015, 20:29
door FR_Aad
Arno heeft het perfect verwoord.
Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 20:04
door bas focal m180
Henkjan schreef:ik heb net een draadje over een (nogal gevoelig) politiek onderwerp gesloten. Hoewel ik erg voor het vrije woord ben, deel ik het gene daar door een aantal forumleden werd verwoord ook
Het leuke van een forum als ZBA is dat er een hobby is die ons bindt. Kampvorming en onverdraagzaamheid vind ik zonde van de veelal goede en behulpzame sfeer hier. Politieke discussies kun je elders voeren.
dus dat we lekker over de hobby kunnen bomen zonder dat (sterke) verschillen in politieke mening daar tussen komen.
dit topic is dus een uitnodiging om het over dat principe te hebben.
Kantine: is iets anders dan het over audio hebben met elkaar.
Meningen met onderbouwingen, lijkt me niets mis mee.
Netjes een discussie voeren, dat was het.
Moeten we om dat sommige van mening dat dit ''ongepast'' is op het forum het topic sluiten?
Nu werd het topic gesloten omdat enkele zich eraan stoorde (minderheid die reageerde).
De minderheid bepaalde dus.
Ik zeg niet dat het topic tot sint juttemus open moet te blijven, maar ik en misschien ook andere hadden nog wel willen reageren op uitspraken/meningen van een ander maar werden nu de mond gesnoerd, lijkt me ook niet de bedoeling.
Een compromie dat dit soort topics 48uur actief blijven alvoor ze op slot gaan.
Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 20:11
door Henkjan
ik doelde niet op het sluiten van dat topic, maar of we überhaupt wel politiek op t forum willen. op diverse andere hobby fora is bv de regel ingesteld dat er geen politieke topics geopend worden
Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 20:23
door Leeuwarden
Geen politiek. Punt.
Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 20:49
door Pjotr
+1
Dergelijke discussies gaan nergens heen en helpen niemand. Genoeg andere fora waar je w.d.b. je hart op kunt halen/luchten als je daar behoefte aan hebt. De insteek van
dit forum is een andere.
Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 20:52
door ds23man
Pjotr schreef:
+1
Dergelijke discussies gaan nergens heen en helpen niemand. Genoeg andere fora waar je w.d.b. je hart op kunt halen/luchten als je daar behoefte aan hebt. De insteek van
dit forum is een andere.
Inderdaad.
Vandaar dat ik niet in dat draadje gereageerd heb. Had vanaf het begin al het gevoel dat het alleen maar bedoeld was om het spel op de wagen te krijgen.
Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 21:48
door MickRS
Ondanks het feit dat ik wel gereageerd heb, heb ik een aantal keren op het punt gestaan mijn posts te verwijderen. Mijn eerste gedachte bij het zien van het vluchtelingentopic was ook 'niet hier ook he...' Waar je tegenwoordig ook kijkt, overal zie je dit soort discussies. Op facebook wordt ik ongevraagd geconfronteerd met meningen van 'vrienden' waarvan ik helemaal niet wil weten hoe ze over dit soort zaken denken...
En nog steeds denk ik achteraf dat ik hier niet had moeten reageren, maar ja, wereldverbeteraartje he...
Wel moet ik zeggen dat het er hier vooralsnog wel beschaafd aan toe ging. Dat zie je wel anders!
Dus nee, liever geen politiek hier!

Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 21:51
door bas focal m180
Dat is jouw mening, dat mag maar ben het daar zeer mee oneens.
Want je laat geen ruimte voor andere meningen, en dat is nu net een discussie aan horen van meningen en standpunten.
Ik stel een compromis voor , dat veeg je van tafel, jammer.
Ontopic
Henkjan schreef:ik doelde niet op het sluiten van dat topic, maar of we überhaupt wel politiek op t forum willen. op diverse andere hobby fora is bv de regel ingesteld dat er geen politieke topics geopend worden
Of de gestarte topic nu echt over politiek keuze regering ging was mij niet echt duidelijk.
Ik denk dat het onvermijdelijk is dat bepaalde geposte berichten op politiek kunnen uitdraaien.
Dus geen zwarte piet discussie.
Niet klagen dat de regering niets doet aan aardbevingsschade.
Niet klagen hoogte van je bekeuring.
Vergeten belasting aanslag of hoogte daarvan.
Niets melden als je te maken hebt met medische problemen handicap of ziekte en je hebt klachten over thuishulp, je behandeling (wachtlijst) of eigenbijdrage medecatie etc etc.
Al deze en nog veel meer zaken kunnen leiden tot discussies die te maken hebben met politiek. Dus dan mogen die ook niet of zijn we selectief en gaan we de ene discussie wel en de ander niet toelaten.
Of mag je alleen reageren ''wat vervelend'',
maar niet ''daar zouden ze in Den Haag eens wat aan moeten doen''.
misschien een vermelding politieke discussies kunnen gesloten worden.
Al vindt ik het geopende topic best een topic voor in de kantine, maar ik ben niet rouwig als het niet zou mogen.
Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 21:58
door architect
politiek kan toch via pb en een ander forum of mail of telefoon of afspraak bij elkaar met een mooi muziekje op de zelfgebouwde speakers toch?
verder ontstaat er gauw haat en nijd, dit topic voelt ook al niet meer helemaal relaxed
tja, het lijkt mij de verantwoordelijkheid van de moderators om aan te voelen wat wijsheid is en ik wens hen succes
Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 22:08
door audiomanics
IK BEN TEGEN!!

.... euh waar tegen eigenlijk?

Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 22:26
door Arno
bas focal m180 schreef:
Kantine: is iets anders dan het over audio hebben met elkaar.
Meningen met onderbouwingen, lijkt me niets mis mee.
Netjes een discussie voeren, dat was het.
Moeten we om dat sommige van mening dat dit ''ongepast'' is op het forum het topic sluiten?
Nu werd het topic gesloten omdat enkele zich eraan stoorde (minderheid die reageerde).
De minderheid bepaalde dus.
Ik zeg niet dat het topic tot sint juttemus open moet te blijven, maar ik en misschien ook andere hadden nog wel willen reageren op uitspraken/meningen van een ander maar werden nu de mond gesnoerd, lijkt me ook niet de bedoeling.
Een compromie dat dit soort topics 48uur actief blijven alvoor ze op slot gaan.
Het punt is gewoon of het nou echt nodig is om 'politiek' gevoelige discussies te voeren op een hobbyforum.
Ik wil de mensen hier gewoon 'kennen' om wat ze beweegt binnen de hobby. De een is helemaal weg van Focal luidsprekers, de ander van Mundorf foliespoelen. Met de volgende kun je een half uur praten over hoe je aluminium moet buigen, en dan zijn er weer van die eigenwijze figuren die alles over epoxyhars weten.
Het doet alleen maar afbreuk aan de sfeer en onderlinge samenwerking als je dan opeens erachter komt dat iemand bijvoorbeeld misschien wel iets racistischer is ingesteld dan je eigenlijk had willen weten. Waarom zou je die discussies hier willen voeren? Het levert niets op, het lost niets op, en het drijft alleen maar een wig tussen de forumleden.
Het gaat er niet om of je de mond gesnoerd wordt, het gaat er gewoon om dat niet iedere plek de juiste plek is om beladen onderwerpen aan te snijden.
Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 22:32
door Pjotr
Er is een oud gezegde: "Verspil geen energie aan zaken waarop je geen invloed kunt uitoefenen".
Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 22:54
door OpaBert
Mijn Vader zei altijd
Over 2 dingen moet je niet over discuteren op een feestje dat is geloof en politiek
En altijd is dat kennelijk zo nauw aan het hart bij mensen dat er altijd narigheid van komt
Helaas

Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 22:56
door bas focal m180
Arno schreef:
Het punt is gewoon of het nou echt nodig is om 'politiek' gevoelige discussies te voeren op een hobbyforum.
Ik wil de mensen hier gewoon 'kennen' om wat ze beweegt binnen de hobby. De een is helemaal weg van Focal luidsprekers, de ander van Mundorf foliespoelen. Met de volgende kun je een half uur praten over hoe je aluminium moet buigen, en dan zijn er weer van die eigenwijze figuren die alles over epoxyhars weten.
Het doet alleen maar afbreuk aan de sfeer en onderlinge samenwerking als je dan opeens erachter komt dat iemand bijvoorbeeld misschien wel iest racistischer is ingesteld dan je eigenlijk had willen weten. Waarom zou je die discussies hier willen voeren? Het levert niets op, het lost niets op, en het drijft alleen maar een wig tussen de forumleden.
Het gaat er niet om of je de mond gesnoerd wordt, het gaat er gewoon om dat niet iedere plek de juiste plek is om beladen onderwerpen aan te snijden.
Met jouw uitleg daar kan ik wel wat mee.
Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 23:24
door AatV
Altijd aardig om een metadiscussie te zien over een onderwerp waar een ieder denkt gelijk te hebben.
Helaas blijkt dat gelijk voor iedereen anders te zijn.
Zou zeggen, blijf bij de kern van dit forum; zelfbouw!
groet,
Aat
Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 23:31
door ray5150
Ik vind het punt van Arno erg goed.
Feit is dat politiek en aanverwante maatschappelijke kwesties te gevoelig zijn om hier op een open manier over te discussiëren.
Dus maar beter niet doen, dan verpesten we de goede sfeer ook niet.
Henkjan, eigenlijk mis ik een poll bovenaan dit topic, met een simpel "ja" en "nee" als antwoord op de vraag of er hier ruimte moet zijn om over bovenstaande zaken te praten.
Zo kunnen leden die geen zin hebben om een bericht hierover te schrijven toch hun mening geven.
Is dat geen idee ?
Re: politiek op t forum
Geplaatst: zo 06 sep 2015, 23:46
door JBHC
Het was nou niet alsof het topic uit de hand liep en ik heb nogal een hekel aan censuur.
Tevens vindt ik het veranderen van de regels tijdens het spel helemaal verwerpelijk.
Jammer

Re: politiek op t forum
Geplaatst: ma 07 sep 2015, 0:16
door MarcoSQ
Mja, censuur zou ik het ook niet noemen. Het is niet dat een bepaalde opinie niet wordt toegestaan.
Het onderwerp zélf wordt niet toegestaan; het doet er niet toe tot welk 'kamp' je behoort, welke mening je hebt.
Vind zelf dit forum ook niet het juiste podium voor dit soort zaken. Een audio-gerelateerde post zet ik ook niet op forums.marokko.nl
Then again, het kan me eigenlijk geen r&*t schelen als het hier wél stond. Geeft een dieper inzicht in wie iemand is, waar hij voor staat. Al is dat totaal niet relevant voor waar dit forum (waarschijnlijk) voor was bedoeld.
Re: politiek op t forum
Geplaatst: ma 07 sep 2015, 22:23
door Teigetje
Normaal gesproken reageer ik niet zo snel, maar Arno heeft wel een punt...
Het gaat toch om zelfbouw audio?
Iedereen heeft recht op z'n eigen mening, maar niet iedereen hoeft die te horen toch?
Hou het bij weerstandjes, solderen, buisjes en speakers.
Andere meningen kun je beter op daarvoor geëigende fora ventileren...
Re: politiek op t forum
Geplaatst: di 08 sep 2015, 20:51
door satefan
[quote="Vind zelf dit forum ook niet het juiste podium voor dit soort zaken. Een audio-gerelateerde post zet ik ook niet op forums.marokko.nl[/quote]
Dit is de spijker op de kop slaan. Als ik over politiek wil praten (en dat wil ik helemaal niet!!!) dan ga ik wel naar een plek waar ik over politiek kan praten en niet op zelfbouwaudio.nl.
Re: politiek op t forum
Geplaatst: di 08 sep 2015, 21:31
door richard
bas focal m180 schreef:
Dat is jouw mening, dat mag maar ben het daar zeer mee oneens.
Want je laat geen ruimte voor andere meningen, en dat is nu net een discussie aan horen van meningen en standpunten.
...
maar niet ''daar zouden ze in Den Haag eens wat aan moeten doen''.
regels.JPG
misschien een vermelding politieke discussies kunnen gesloten worden.
Hoe je het wendt of keert, politiek maakt deel uit van ons leven en met de gevolgen van gemaakte keuzes krijgen we allemaal te maken. Wat dat betreft zouden politiek of godsdienstig gerelateerde onderwerpen in de kantine voorbij moeten kunnen komen. Uiteindelijk is dit deel van het forum niet openbaar en voor de gevoeligen onder ons zelfs uit te schakelen.
Aan de andere kant is het ook de ervaring dat deze onderwerpen vaak uitlopen op ruzie en beledigingen, ook wordt de wet van Godwin snel bewaarheid. Niet iedereen blijft even beschaafd, zeker als er wat meer is genuttigd dan goed is voor de man.
Persoonlijk vind ik dat politiek en godsdienst moet kunnen in het kantine gedeelte, maar ook dat hier strenger op gemodereerd wordt. Ruzie en beledigingen zijn ongewenst en topics die hier op uitdraaien of dreigen uit te draaien mogen wat mij betreft worden gesloten of gecensureerd.
Re: politiek op t forum
Geplaatst: di 08 sep 2015, 21:34
door bas focal m180
Goede post Richard, bijna geheel mee eens.
Alleen wat Arno zegt is ook een heel sterk argument.
@Reactie op alleen maar audio@
Dan moet kantine ook op slot.
Het punt is als men een andere soort topic start dan audio is in mijn ogen dat je onder een redelijk selectief bekend forum gezelschap eens wil horen hoe andere erover denken, wat is daar mis mee, niets.
Op andere fora's die daar wel voor bestemd zijn krijg je de meest idiote ongenuanceerde reacties tot bedreigingen aan toe.
Een ander punt als je niet wil reageren omdat je van mening bent dat het niet op het forum thuis hoort eis je niet dat andere dat ook niet mogen.
Je hebt de mogelijkheid om kantine uit te schakelen.
@arno@ Het doet alleen maar afbreuk aan de sfeer en onderlinge samenwerking als je dan opeens erachter komt dat iemand bijvoorbeeld misschien wel iets racistischer is ingesteld dan je eigenlijk had willen weten. Waarom zou je die discussies hier willen voeren? en het drijft alleen maar een wig tussen de forumleden.
Dit is in mijn ogen de enige reden waarom iets wel of niet kan of je iets wel of niet moet posten en niet omdat sommige alleen maar over audio wil babbelen.
Re: politiek op t forum
Geplaatst: di 08 sep 2015, 22:34
door Pjotr
bas focal m180 schreef:..........
Op andere fora's die daar wel voor bestemd zijn krijg je de meest idiote ongenuanceerde reacties tot bedreigingen aan toe.............
En juist dát moeten we hier niet willen of willen toestaan. Daar is dit forum niet voor bedoeld. Het is inherent aan discussies in een gemêleerd gezelschap die een al dan niet politieke overtuiging en/of religie betreffen. En sec een mening is meestal nauw verweven met een overtuiging.
Je noemde in eerdere post een aantal voorbeelden die dan ook niet zouden mogen. Denk dat je ongemakken die je overkomen (al dan niet door eigen toedoen) niet op 1 hoop kunt gooien met het ventileren dan wel uitdragen van een persoonlijke overtuiging. Dat laatste gaat alleen maar goed onder gelijkgestemden qua overtuiging.
Re: politiek op t forum
Geplaatst: di 08 sep 2015, 23:25
door JBHC
Pjotr schreef:bas focal m180 schreef:..........
Op andere fora's die daar wel voor bestemd zijn krijg je de meest idiote ongenuanceerde reacties tot bedreigingen aan toe.............
En juist dát moeten we hier niet willen of willen toestaan. Daar is dit forum niet voor bedoeld. Het is inherent aan discussies in een gemêleerd gezelschap die een al dan niet politieke overtuiging en/of religie betreffen. En sec een mening is meestal nauw verweven met een overtuiging.
Je noemde in eerdere post een aantal voorbeelden die dan ook niet zouden mogen. Denk dat je ongemakken die je overkomen (al dan niet door eigen toedoen) niet op 1 hoop kunt gooien met het ventileren dan wel uitdragen van een persoonlijke overtuiging.
Dat laatste gaat alleen maar goed onder gelijkgestemden qua overtuiging.
Eigenlijk zeg je dus dat je alleen een beschaafde discussie kunt voeren als je het met elkaar eens bent?