Pagina 1 van 2

Contrabas versterker

Geplaatst: za 27 mei 2006, 17:50
door DIY_peter
Vandaag eindelijk begonnen aan een contrabas versterker voor een vriend.

Het wordt een rechthoekige box met daarin een Ciare 12.75 NDW en een tweeter waarvan ik de specs even niet terugvind :?

Na een klein uurtje zagen heb ik alles al klaar, behalve het frontpaneel:

Afbeelding
Afbeelding

Even een koffietje en dan is het tijd voor de koekjes :wink:


Afbeelding
Afbeelding

Wat houtlijm er tussen en dan stop ik ermee voor vandaag

Afbeelding

Geplaatst: zo 28 mei 2006, 12:31
door Henkjan
'n goed begin!

Geplaatst: zo 28 mei 2006, 12:51
door audiomanics
Een tweeter voor een contrabas? Kan hoor, maar 't klinkt zo tegenstrijdig in mijn beleving, ik kan me er niet echt een voorstelling van maken.. Beter mee als om verlegen? Hoewel ik weet dat juist de hogere harmonischen een bepaald geluid bepalen.. Hoe zit dat met zo'n instrument?

Kees

Geplaatst: zo 28 mei 2006, 13:14
door DIY_peter
De meeste contrabas versterkers hebben een tweeter. Blijkbaar zit er nog behoorlijk wat informatie in de hogere frequenties.

Geplaatst: zo 28 mei 2006, 14:17
door Digidoo
Het glijden over de snaren, de boventonen van elke toon, kleine hoge bijgeluiden die het geluid van de akoestische contrabas als versterkt instrument wel natuurlijk laten klinken. In veel basgitaarversterkers zit ook een tweeter.

Geplaatst: zo 28 mei 2006, 14:18
door asterduc
tweeter voor een bas is absoluut nodig om de klank natuurgetrouw te versterken.

Meet maar eens een aanslag van een contrabassnaar, je staat versteld hoeveel hoog daar in zit.

Bij de aanslag ontstaat een dynamiek van hoge frekwenties gevolgd door de massieve lage golf van de snaar.
Als die aanslag ontbreekt is een groot deel van de muziek weg. Vroeger werd daar minder belang aan gehecht. Bij het hedendaags muziekbeluisteren, en dan vooral in de high-end, maken deze hogere frekwenties veel uit.
Zonder het aanslaggeluid is de klank doods, het hoog maakt het levendig. Echter, voor de muzikant in kwestie is het nu wel moeilijker om het geluid mooi te reproduceren, want elke kleine fout of onnauwkeurigheid is hoorbaar. Zonder het aanslaggeluid kan de bassist nonchalanter spelen want dan hoor je de fouten veel minder.

Ook bij klassieke muziek is de weergave van het hoog van de bas belangrijk. Je kunt dan duidelijk de haren van de strijkstok horen en vooral ook fragolets of harmonischen (dit is wanneer de snaar net niet volledig ingedrukt wordt en zodoende een andere, veel hogere, toon weergeeft) worden wonderlijk mooi weergegeven.

Mijn favoriete basgitaarbox is nog steeds een forse hifi kast die recht loopt van 40 hz tot 20 kHz. Degene die ik al jaren gebruik heeft 4 stuks 10" Vifa basmid's in basreflex afgesteld op Q 0,7 en 1 vifa tweeter met voorzethoorn. Filter is 12 db op 2300 hz.

Groeten,
Ed.

Geplaatst: zo 28 mei 2006, 14:41
door Jasper Joppe Geers
Heb je die bassen die ervoor staan zelf gebouwd trouwens?

Geplaatst: zo 28 mei 2006, 14:45
door Digidoo
Mooi Amp die SWR trouwens :P Geen zelfbouw helaas...

Geplaatst: zo 28 mei 2006, 14:58
door asterduc
Jasper Joppe Geers schreef:
Heb je die bassen die ervoor staan zelf gebouwd trouwens?
Yep, de linkse in 1991, de rechtse vrij recent (serienr 151).
Digidoo schreef:
Mooi Amp die SWR trouwens :P Geen zelfbouw helaas...
goed opgemerkt.
Blue baby, loopt ondertussen ook al enige jaren mee. Klinkt wel leuk om op laag volume te spelen.
Ik gebruik echter meestal een Behringer voorversterker / processor met enkele UcD 400 modules om de speakers aan te knallen.


Anekdote: de kast op de foto had ik ooit op mijn stand op de Musik & Harmony in Utrecht. Zij is opgebouwd in MdF een weegt aardig wat kilootjes.
Op de beurs stond ze net naast onze stand opgesteld, dus op een stenen vloer.
Toen Jay-Tee (beroemde nederlandse bassist) een demonstratie kwam geven op één van mijn 5-snarige bassen ging de kast er vandoor.
De luchtverplaatsing van de speakers was blijkbaar groot genoeg om de zware kast over de vloer te bewegen. Na de demo stond de kast 50 cm verder!

Geplaatst: zo 28 mei 2006, 15:05
door Digidoo
Ja bevalt dat? UCD voor instrumenten? Hmm wellicht leuk (speel zelf gitaar) om een versterker te ontwerpen op basis van UcD voor gitaar! :D

Geplaatst: zo 28 mei 2006, 17:27
door asterduc
Digidoo schreef:
Ja bevalt dat? UCD voor instrumenten? Hmm wellicht leuk (speel zelf gitaar) om een versterker te ontwerpen op basis van UcD voor gitaar! :D
Jazeker. Bij instrumentenversterkers heb je meestal veel vermogen nodig in een kleine en lichte (gemakkelijk te transporteren) kast. Daarbij nog liefst zonder koelproblemen, omdat deze versterkers niet zelden op vol vermogen, uren aan het werk moeten blijven.

Klasse D past hier perfect in het gevraagde concept.

Geplaatst: zo 28 mei 2006, 22:06
door Digidoo
Dit ga ik nog eens even goed in mijn oren knopen... :D

Geplaatst: ma 29 mei 2006, 0:33
door asterduc
Digidoo schreef:
Dit ga ik nog eens even goed in mijn oren knopen... :D
zeker doen.
Mocht je interesse hebben, ik heb er nog één of twee liggen.
Geen high-end versie natuurlijk, maar dat is niet nodig voor een instrumentenversterker.

Groeten,
Ed.

Geplaatst: ma 29 mei 2006, 8:29
door DIY_peter
Ik heb evt wel interesse in een UCD400. Wat vraag je ervoor?

Geplaatst: ma 29 mei 2006, 9:30
door DIY_peter
asterduc schreef:
Ik gebruik echter meestal een Behringer voorversterker / processor met enkele UcD 400 modules om de speakers aan te knallen.
Welke Behringer voorversterker is dat? Ik dacht eraan zelf een equaliser ofzo te bouwen, maar als ik iets betaalbaar kant en klaar kan vinden....

Geplaatst: ma 29 mei 2006, 10:16
door asterduc
DIY_peter schreef:
asterduc schreef:
Ik gebruik echter meestal een Behringer voorversterker / processor met enkele UcD 400 modules om de speakers aan te knallen.
Welke Behringer voorversterker is dat? Ik dacht eraan zelf een equaliser ofzo te bouwen, maar als ik iets betaalbaar kant en klaar kan vinden....
Ultra-Dyne Pro. Weet niet wat ie nieuw kost, maar heb er ééntje voor 150 euro kunnen kopen.
DIY_peter schreef:
Ik heb evt wel interesse in een UCD400. Wat vraag je ervoor?
Ik heb er twee liggen, deze zijn nieuw, ongebruikt en ovp. Je mag ze hebben voor 200 euro (voor de twee natuurlijk).

Geplaatst: ma 29 mei 2006, 10:30
door DIY_peter
je verkoopt ze niet apart?

Geplaatst: ma 29 mei 2006, 12:48
door Paul Jenner
Zijn die UCD's ook te upgraden naar een "hi-end" versie,
zit daar ook een voeding bij ?


Paul.

Geplaatst: ma 29 mei 2006, 13:08
door asterduc
DIY_peter schreef:
je verkoopt ze niet apart?
alleen als het moet! ik denk eigenlijk altijd in stereo.

Als je er ééntje van mij weghaald en ik of iemand anders wil er een stereo of bi-amp mee maken, moet ik er terug ééntje bijkopen en dat heeft dan in mijn ogen weinig zin. Vandaar.
Paul Jenner schreef:
Zijn die UCD's ook te upgraden naar een "hi-end" versie,
zit daar ook een voeding bij ?

Paul.
Upgrade? ja dat kan. De ingangs opamp moet vervangen worden. Leeuwaarden (Jan) en Sander weten daar meer, zoniet zelfs alles van.

Voeding is er niet bij. Kan ik ook niet bezorgen want ik heb ze zelf niet.

Geplaatst: ma 29 mei 2006, 14:14
door Leeuwarden
Opamp vervangen is niet al te ingewikkeld als je weet hoe je zelf SMD ic's moet solderen. Of eigenlijk moet ik zeggen "als je zelf smd ic's kan solderen". Ik heb het zelf nooit gedaan. (Dat was een bevriende electronics die dagelijks zulke dingen doet...). Ik ben er wel eens mee aan het oefenen geweest. Gewoon een handvol van de allergoedkoopste smd-ic's kopen en proberen maar.

Ed,

Waarom doe je er zelf niet iets leuks mee? Het is de moeite absoluut waard!

Jan

Geplaatst: ma 29 mei 2006, 14:55
door Paul Jenner
Asterduc,

Ik heb wel interesse in de UCD's, maar ik denk dat ik beter direct de goed ekankopen i.p.v. deze ombouwen ...


Paul.

Geplaatst: ma 29 mei 2006, 14:56
door asterduc
Leeuwarden schreef:

Ed,

Waarom doe je er zelf niet iets leuks mee? Het is de moeite absoluut waard!

Jan
ja Jan, maar maak me nu niet gek.

Een zeer aktief beroep, een handvol hobbies en sporten, een iets te groot en nog steeds onafgewerkt huis en 2 leuke maar afhankelijke dochters zorgen dat ik constant out-of-time ben.
Een dag telt voor mij gewoon te weinig uren!

Basgitaarbouw heb ik wegens tijdsgebrek opgegeven en de speakerbouw lijkt ook wat die richting uit te gaan. Sommige units liggen hier al enkele jaren te wachten ... .

Geplaatst: ma 29 mei 2006, 15:02
door Leeuwarden
asterduc schreef:
Leeuwarden schreef:

Ed,

Waarom doe je er zelf niet iets leuks mee? Het is de moeite absoluut waard!

Jan
ja Jan, maar maak me nu niet gek.

Een zeer aktief beroep, een handvol hobbies en sporten, een iets te groot en nog steeds onafgewerkt huis en 2 leuke maar afhankelijke dochters zorgen dat ik constant out-of-time ben.
Een dag telt voor mij gewoon te weinig uren!

Basgitaarbouw heb ik wegens tijdsgebrek opgegeven en de speakerbouw lijkt ook wat die richting uit te gaan. Sommige units liggen hier al enkele jaren te wachten ... .
No worry's Ed! Ook bij mij wordt gewerkt in meerjarenplannen :mrgreen:

Oh ja... Ook ik heb een dochter (en een zoon) dus ik besef mij wat dat betekend...

Geplaatst: wo 31 mei 2006, 8:58
door DIY_peter
Bedankt voor het aanbod asterduc, maar we hebben er maar eentje nodig.

Hoeveel VA moet de transformator trouwens hebben? Op de site van Hypex stellen ze een 500VA model voor, maar die zou kunnen dienen voor meerdere UCD400's..
Is 300VA niet genoeg?

Geplaatst: wo 31 mei 2006, 9:00
door Leeuwarden
Ik draai met 300VA per monoblok. Geen probleem.