XLS 10: een tropisch houtwerkje
Geplaatst: za 27 mei 2006, 16:50
Omdat het de laatste tijd verdacht stil is in Showcase, laat ik ook mijn schepsel maar eens zien. Zoals je kunt lezen in de titel, is het een XLS 10 subwoofer die ik heb gebouwd. Het is een XLS 10 woofer met de 265 grams slave in een ongeveer 37 liter kast. De maten zijn dus niet volgens het Intertechnik ontwerp, en er zit dan ook geen versterker in: dit beestje wordt gevoedt met een UcD 400. Om te zorgen dat de subwoofer niet een veredelde bass-shaker wordt, heb ik 2 wanden met zand gevuld, bracing aangebracht en ook nog wat loodbitumen binnenin geplakt. Het hout aan de buitenkant is geen deel van de constructie.
De bracing heb ik gepoogd zo onregelmatig mogelijk te maken. De dwarsbracing heeft dan ook verschillende grootten rechthoekige gaten en de lengtebrace heeft ronde gaten in verschillende diameters:


Uiteraard heb ik voor de flow de gaten allen afgerond met een freesje. Dan krijg je dit idee:

De brace was eigenlijk nét iets te breed voor de subwoofer (mja precies uitgezaagd en dan de dikte van het lijm hè
), en moest letterlijk met een rubberen hamer de kast ingeslagen worden, zoals helaas te zien is.

Nu ga ik met jullie een héle grote stap nemen naar het eindresultaat van de woofer, maar jullie mogen altijd vragen om extra foto's, want ik heb er nog genoeg! Het hout is 9mm Afzelia, en is gewoon parket, afgewerkt met olie. Ik had het hout om kunnen draaien zoals bij de bovenkant, maar ik vind die V-groef wel wat hebben. Overigens staat hij niet in de omgeving die je hieronder ziet, mijn ouders krijgen al bijna epileptische aanvallen bij het woord subwoofer alleen al, dus ik kan ze niet lekker maken voor een 'in-het-interieur-passend-bijzettafeltje'.



Als laatste wil ik kwijt dat het niet makkelijk is met zulk hout te werken, het 45 graden zagen is niet helemaal recht gegaan en het is een hell-of-a-job om dat enigszins in het gareel te krijgen. Ik heb dus - en dat is te zien - plamuur met houtschuursel erdoorheen gedaan. Echt een heel stomme actie. Met houtlijm gaat het wel mooi maar dat zie je bijvoorbeeld weer bij het olien, dat het niet meekleurt. Aan de andere kant kun je dit spul wel heel makkelijk bij schuren, je hoeft niet bang te zijn dat je ergens doorheenschuurt of iets dergelijks.
Ik wil er als final touch nog een naamplaatje op plakken, messing met zwarte gravure, maar dan moet ik die nog wel bestellen.
Nogmaals, fotorequests zijn welkom en commentaar mag ook.
De bracing heb ik gepoogd zo onregelmatig mogelijk te maken. De dwarsbracing heeft dan ook verschillende grootten rechthoekige gaten en de lengtebrace heeft ronde gaten in verschillende diameters:


Uiteraard heb ik voor de flow de gaten allen afgerond met een freesje. Dan krijg je dit idee:

De brace was eigenlijk nét iets te breed voor de subwoofer (mja precies uitgezaagd en dan de dikte van het lijm hè

Nu ga ik met jullie een héle grote stap nemen naar het eindresultaat van de woofer, maar jullie mogen altijd vragen om extra foto's, want ik heb er nog genoeg! Het hout is 9mm Afzelia, en is gewoon parket, afgewerkt met olie. Ik had het hout om kunnen draaien zoals bij de bovenkant, maar ik vind die V-groef wel wat hebben. Overigens staat hij niet in de omgeving die je hieronder ziet, mijn ouders krijgen al bijna epileptische aanvallen bij het woord subwoofer alleen al, dus ik kan ze niet lekker maken voor een 'in-het-interieur-passend-bijzettafeltje'.



Als laatste wil ik kwijt dat het niet makkelijk is met zulk hout te werken, het 45 graden zagen is niet helemaal recht gegaan en het is een hell-of-a-job om dat enigszins in het gareel te krijgen. Ik heb dus - en dat is te zien - plamuur met houtschuursel erdoorheen gedaan. Echt een heel stomme actie. Met houtlijm gaat het wel mooi maar dat zie je bijvoorbeeld weer bij het olien, dat het niet meekleurt. Aan de andere kant kun je dit spul wel heel makkelijk bij schuren, je hoeft niet bang te zijn dat je ergens doorheenschuurt of iets dergelijks.
Ik wil er als final touch nog een naamplaatje op plakken, messing met zwarte gravure, maar dan moet ik die nog wel bestellen.
Nogmaals, fotorequests zijn welkom en commentaar mag ook.

