Pagina 1 van 1
Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 13:53
door Leeuwarden
Ik speel muziek af met een Mac Mini die aan een DAC is gekoppeld. De Mac Mini is uitgerust met een smps voeding. Die is echter vrij simpel te vervangen door een lineaire voeding met als gevolg dat de weergave weer een stapje hoger op de ladder gaat.
Zijn er hier mensen die de smps uit hun computer vervangen hebben door een lineaire? En zo ja, watts de ervaring daarmee?
Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 13:57
door Pjotr
Als je meent dat dat een wereld van verschil gaat uitmaken moet je ook alle lokale SMPS'en op je mobo gaan vervangen. En ook een mobo in een laptop zit er vol mee.
Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 14:01
door Leeuwarden
Als ik het even tot de Mac mini beperk dan zit er 1 stekker op het moederbord die verschillende voltages DC ontvangt. Wordt een sms niet altijd gevoed met AC?
Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 14:56
door Pjotr
Het is zoiets als race strepen op je auto schilderen en denken dat hij dan harder kan. Bij velen werk dat zo. Maar het werkelijke ding zit onder de motorkap. Voor een reële verbetering moet je daar zijn en met kennis van zaken.
Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 15:08
door Henkjan
zou je dit wat verder kunnen toelichten met voorbeelden, schema? hoe loopt dan bv de voeding van de geluidskaart? zoals Jan zegt, je zou verwachten dat de onderdelen van de pc met de 12V of 5V DC werken die de voeding beschikbaar stelt?
Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 15:23
door Pjotr
Dat is allang niet meer zo. Een moderne PC werkt intern allang niet meer op 5V en 12V maar op veel lagere spanningen. De meeste van die spanningen worden lokaal met een SMPS op het mobo gemaakt vanuit de 5V en 12V. En het meeste tegenwoordig vanuit de 12V. Wel eens afgevraagd waarom een moderne PC voeding zoveel stroom kan leveren vanuit de 12V? Als je nu een PC opnieuw zou ontwerpen zou ie alleen nog 12V nodig hebben en veel mini/mico ATX bordjes doen dat ook.
Dus al zou je een "schone" lineaire 12V er aan hangen dan wordt die toch weer sterk vervuild (naar Audiofiele normen) door al die SMPS'jes op het mobo. Een goede geluidskaart heeft zelf ordentelijke filtering op de voeding. Alles valt of staat met de mobo layout en veel minder van het voer van buiten.
Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 15:28
door ray5150
Ik kwam dit tegen :
http://www.audiophilia.com/wp/?p=13029
Ziet er nou ook weer niet zo heel ingewikkeld uit. of het zinvol is, is een tweede.
Zoals Peter aangeeft, zeer waarschijnlijk zitten er onboard ook nog wat regelaars, ontkoppeling, spoeltjes, en wat allemaal nog meer.
Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 15:29
door Leeuwarden
Dan zal een Mac Mini een uitzondering zijn want die krijgt alleen 12 en 5 VDC gevoed...
Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 15:33
door Pjotr
Leeuwarden schreef:Dan zal een Mac Mini een uitzondering zijn want die krijgt alleen 12 en 5 VDC gevoed...
Kan mij niet voorstellen dat daar een processor en geheugen in zit uit het jaar turf wat nog gevoed wordt met 5V

Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 15:34
door Leeuwarden
ray5150 schreef:Ik kwam dit tegen :
http://www.audiophilia.com/wp/?p=13029
Ziet er nou ook weer niet zo heel ingewikkeld uit. of het zinvol is, is een tweede.
Zoals Peter aangeeft, zeer waarschijnlijk zitten er onboard ook nog wat regelaars, ontkoppeling, spoeltjes, en wat allemaal nog meer.
Zinvol laat ik maar even in het midden maar ze constateren wel een grote verandering in her geluid. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen positieve reakties tegenkom maar het aantal reakties is klein.
Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 15:36
door dwijtsma
PC trekt enorme piekstromen bij het opstarten, dat gaat niet zomaar werken met een simpele voeding. Heb ooit eens iemand gehad die een HDD wilde voeden met een trafo/brug/elco buffer. HDD wilde niet opstarten. Piekstromen waren vele malen groter dan de nominale belasting. Ik zou niet gaan rommelen met die SMPS, maar doe wat je niet laten kan

Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 15:42
door Pjotr
Leeuwarden schreef:ray5150 schreef:Ik kwam dit tegen :
http://www.audiophilia.com/wp/?p=13029
Ziet er nou ook weer niet zo heel ingewikkeld uit. of het zinvol is, is een tweede.
Zoals Peter aangeeft, zeer waarschijnlijk zitten er onboard ook nog wat regelaars, ontkoppeling, spoeltjes, en wat allemaal nog meer.
Zinvol laat ik maar even in het midden maar ze constateren wel een grote verandering in her geluid. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen positieve reakties tegenkom maar het aantal reakties is klein.
Doe dan wat je niet laten kunt Jan en vraag hen advies

Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 15:43
door Leeuwarden
Pjotr schreef:Leeuwarden schreef:Dan zal een Mac Mini een uitzondering zijn want die krijgt alleen 12 en 5 VDC gevoed...
Kan mij niet voorstellen dat daar een processor en geheugen in zit uit het jaar turf wat nog gevoed wordt met 5V

Even gezocht en alleen 12 VDC. Ik haal zaken door elkaar...
Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 15:44
door Leeuwarden
Pjotr schreef:Leeuwarden schreef:ray5150 schreef:Ik kwam dit tegen :
http://www.audiophilia.com/wp/?p=13029
Ziet er nou ook weer niet zo heel ingewikkeld uit. of het zinvol is, is een tweede.
Zoals Peter aangeeft, zeer waarschijnlijk zitten er onboard ook nog wat regelaars, ontkoppeling, spoeltjes, en wat allemaal nog meer.
Zinvol laat ik maar even in het midden maar ze constateren wel een grote verandering in her geluid. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen positieve reakties tegenkom maar het aantal reakties is klein.
Doe dan wat je niet laten kunt Jan en vraag hen advies

Dat is dan weer lekker kort om de bocht....
Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 15:48
door Pjotr
Leeuwarden schreef:Pjotr schreef:Leeuwarden schreef:
Zinvol laat ik maar even in het midden maar ze constateren wel een grote verandering in her geluid. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen positieve reakties tegenkom maar het aantal reakties is klein.
Doe dan wat je niet laten kunt Jan en vraag hen advies

Dat is dan weer lekker kort om de bocht....
Nee, want wat hier aangedragen wordt lijk je niet te (willen) begrijpen en ga je alleen maar tegenin.
Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 15:48
door ray5150
Ik heb ooit wel eens een workstation uit heb begin van de jaren '80 gesloopt. (ik meen dat het een Wang was, of iets anders Amerikaans.)
Daar zat ook een lineare voeding in : 4 elco's van ettelijke tienduizenden microfarad's, joekels van gelijkrichters, en een trafo van ettelijke kilo's.
Menig commercieeel versterker moet het tegenwoordig met minder doen.

Re: Voeding computer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 16:07
door Pjotr
ray5150 schreef:Ik heb ooit wel eens een workstation uit heb begin van de jaren '80 gesloopt. (ik meen dat het een Wang was, of iets anders Amerikaans.)
Daar zat ook een lineare voeding in : 4 elco's van ettelijke tienduizenden microfarad's, joekels van gelijkrichters, en een trafo van ettelijke kilo's.
Menig commercieeel versterker moet het tegenwoordig met minder doen.

Klopt Ray, heb ooit een PDP-8 voeding gerepareerd. Die liepen i.i.d. nog geheel op 5V intern. Kist vol trafo en elco's

Maar daar zat toch al wel iets van een primitieve SMPS in achter de elco's voor de stabilisatie van de 5V.