Pagina 1 van 3
Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: do 20 aug 2015, 20:27
door Zweitse
Toch maar eens begonnen met de bouw van een muziek streamer o.b.v. de Raspberry pi en een HiFiberry DAC.
Insteek is om deze in eerste instantie te gebruiken als standalone muziek streamer met een externe harde schijf voor de muziek bestanden.
Dit weekend maar eens diverse topics doornemen om mij een beetje te verdiepen in welke software mogelijkheden er allemaal zijn, en wat voor mijn doel de beste oplossing is.
Hier alvast een aantal foto's.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: do 20 aug 2015, 21:18
door ray5150
Ik hoop dat ie in het echt toch wel wat groter is dan op de plaatjes...

Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: do 20 aug 2015, 21:23
door Zweitse
330*280mm,gewoon een Hifi2000 kastje.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 12:43
door dwijtsma
Ik stream nu ruim 2 jaar met een Raspberry pi. ik gebruik RuneAudio nu zeker een jaar zonder veel problemen. Daarvoor Raspyfi en Volumio gebruikt, maar Raspyfi is niet meer en Volumio loopt op alle vlakken achter t.o.v. RuneAudio.
Ik moet hierbij wel zeggen dat is altijd stream vanaf een Synology NAS. RuneAudio ondersteunt ook het gebruik van een externe harde schijf al heb ik dit zelf nooit geprobeerd.
http://www.runeaudio.com/
Hier op het forum zijn ze groot fan van piCorePlayer. Dit is gebasseerd op Squeezebox. Houdt in dat je een sqeeuzebox server op je NAS installeert. Muziek wordt daar vandaan gestuurd naar je Raspberry pi. Heb dit vorige week getest en werkt ook heel mooi, maar ondersteunt niet het gebruik van een externe HDD. Misschien als je de server ook installeert op dezelfde raspberry.
RuneAudio ondersteunt deze DAC sowieso en de piCorePlayer volgens mij ook.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 13:46
door Kappa7
dwijtsma schreef:Ik stream nu ruim 2 jaar met een Raspberry pi. ik gebruik RuneAudio nu zeker een jaar zonder veel problemen. Daarvoor Raspyfi en Volumio gebruikt, maar Raspyfi is niet meer en Volumio loopt op alle vlakken achter t.o.v. RuneAudio.
Ik moet hierbij wel zeggen dat is altijd stream vanaf een Synology NAS. RuneAudio ondersteunt ook het gebruik van een externe harde schijf al heb ik dit zelf nooit geprobeerd.
how-it-works.png
http://www.runeaudio.com/
Hier op het forum zijn ze groot fan van piCorePlayer. Dit is gebasseerd op Squeezebox. Houdt in dat je een sqeeuzebox server op je NAS installeert. Muziek wordt daar vandaan gestuurd naar je Raspberry pi. Heb dit vorige week getest en werkt ook heel mooi, maar ondersteunt niet het gebruik van een externe HDD. Misschien als je de server ook installeert op dezelfde raspberry.
RuneAudio ondersteunt deze DAC sowieso en de piCorePlayer volgens mij ook.
Interessante player.
Misschien toch maar eens een cubytruck aanschaffen..
Zier een mooi uit zo.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: do 15 okt 2015, 19:15
door Zweitse
Ik heb tijdelijk even xbmc op de Pi gezet om even te kijken of alles werkt. Nu zit ik met het volgende probleem, via HDMI krijg ik wel geluid over de TV, maar via de Hifiberry DAC geen geluid over mijn versterker. Moet ik op de Pi nog instellen dat het geluid via de Hifiberry DAC moet lopen of is de DAC plug & play?
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: do 15 okt 2015, 21:13
door FR_Aad
Dat moet dan ergens in XBMC ingesteld worden. (Sorry geen XMBC ervaring hier)
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: do 15 okt 2015, 21:50
door hannesie
Probeer die
Max2play versie anders eens.
Bij de U3 zijn die 2 samen in te stellen, maar het kan zijn dat de muziek met de film via de HDMI gaat en de als je alleen muziek draait dan via de HifiBerry, maar ik meen dat het hier bij in te stellen is.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 10:32
door Barry2001
Mooie voeding

staat het apparaat altijd aan? Geen schakelaar?
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 10:36
door firsttimer
Je moet enkele regels toevoegen in je config.txt daarna kun je in xbmc/kodi je hifiberry selecteren, voor meer info:
https://www.hifiberry.com/guides/config ... -overlays/
Ik heb zelf een PI2 en Hifiberry Digi+ op deze manier spelen.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 10:39
door Zweitse
Barry2001 schreef:Mooie voeding

staat het apparaat altijd aan? Geen schakelaar?
Apparaat staat inderdaad altijd aan.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 11:27
door Zweitse
Ga ik mij even in verdiepen

Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 11:56
door Barry2001
Zweitse schreef:Barry2001 schreef:Mooie voeding

staat het apparaat altijd aan? Geen schakelaar?
Apparaat staat inderdaad altijd aan.
Why? Gaat beter klinken als het altijd aanstaat

Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 12:06
door hannesie
Als je hem uit zet met deze software ( Runeaudio) ben je bij de volgende keer opstarten je instellingen en bootable instellingen kwijt.
Dat hoeft niet met piCorePlayer, maar die gaat wat moeilijker om met een losse USB schijf.
Dan heb je in je netwerk een server programma nodig waar dan de verwijzing staat naar de muziek.
Met de XBMC zal dat neem ik aan ook niet anders zijn.
Het "shutdown now -h" word dan niet gegeven, en schoon/correct afsluiten met een Linux distributie is wel zo netjes.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 12:11
door firsttimer
Zweitse schreef:
Ga ik mij even in verdiepen

Deze uitleg geldt overigens als je XBMC/Kodi via Openelec draait, ik weet niet hoe jij XBMC draait op je PI?
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 12:21
door Zweitse
Zweitse schreef:
Ga ik mij even in verdiepen

Om een extra map aan te maken zoals aangegeven op de site van HiFiberry moet ik de SD kaart bewerken op de computer? of kan dat ook via het netwerk?
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 12:24
door hannesie
Het kan met een losse USB schijf wel met de squeeezeplug versie meen ik, en anders kan ik eens kijken met de max2play.
Server en player ineen.
Als je een NAS hebt als de Synology, kun je er ook de plug-in installeren die een squeezeserver installeert, en dan is de LMS versie misschien nog niet zo ver als bij de Vortexbox, maar in de meeste gevallen werkt dat prima.
Als je inmiddels veel muziek hebt is de Raspberry wel erg lang bezig je muziek te indexeren.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 12:33
door Zweitse
hannesie schreef:Het kan wel met de squeeezeplug versie meen ik, en anders kan ik eens kijken met de max2play.
Als je een NAS hebt als de Synology, kun je er ook de plug-in installeren die een squeezeserver installeert, en dan is de LMS versie misschien nog niet zo ver als bij de Vortexbox, maar in de meeste gevallen werkt dat prima.
Als je inmiddels veel muziek hebt is de Raspberry wel erg lang bezig je muziek te indexeren.
Ik heb nog geen NAS en heb ook nog maar 1 CD op de Pi staan. Ik zit nog een beetje in de ontdek modus
Ik heb wel gezien in XBMC/Kodi dat ik de audio out kan wijzigen in HDMI, analoog of HDMI & analoog maar ik krijg geen geluid via de versterker. Ik denk dat ik de SD kaart maar even in de computer stop om te kijken of ik dan de extra mappen kan aanmaken op de SD kaart.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 12:47
door hannesie
Anders is er mogelijk wel de optie via Putty, maar dat is dan weer een stapje verder, en je lijkt op het oude dos 3.3 of 4.01 te zitten als gebruiker.
Weer eens wat anders.

Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 12:56
door Zweitse
hannesie schreef:Anders is er mogelijk wel de optie via Putty, maar dat is dan weer een stapje verder, en je lijkt op het oude dos 3.3 of 4.01 te zitten als gebruiker.
Weer eens wat anders.

Zou een noob ben ik ook weer niet hoor, ik heb de optie met Putty ook al gevonden en zal mij daar eens in verdiepen. Toegang tot openelec via SSH staat al aan

Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 13:22
door firsttimer
Als ik mij goed herinner hoefde ik helemaal geen mappen aan te maken, gewoon de vermelde regels voor jou type hifiberry DAC aan de config.txt toevoegen, opslaan en dan Openelec herstarten.
De config.txt kun je via putty/winscp bewerken, maar het config.txt bestand is ook gewoon via de verkenner benaderbaar als je de SD-kaart in je windows PC stopt.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 13:30
door Zweitse
firsttimer schreef:Als ik mij goed herinner hoefde ik helemaal geen mappen aan te maken, gewoon de vermelde regels voor jou type hifiberry DAC aan de config.txt toevoegen, opslaan en dan Openelec herstarten.
De config.txt kun je via putty/winscp bewerken, maar het config.txt bestand is ook gewoon via de verkenner benaderbaar als je de SD-kaart in je windows PC stopt.
Bedankt. Via putty kan ik geen verbinding maken, ik zal de SD kaart wel even via mijn PC bewerken.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 14:15
door Zweitse
firsttimer schreef:Als ik mij goed herinner hoefde ik helemaal geen mappen aan te maken, gewoon de vermelde regels voor jou type hifiberry DAC aan de config.txt toevoegen, opslaan en dan Openelec herstarten.
De config.txt kun je via putty/winscp bewerken, maar het config.txt bestand is ook gewoon via de verkenner benaderbaar als je de SD-kaart in je windows PC stopt.
Tekst toevoegen aan het config.txt bestand op de SD kaart werkt niet, ik zie de DAC dan niet verschijnen in het keuze menu in Kodi

Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 14:30
door hannesie
Wel de RPI opnieuw laten starten?
Hij moet het bestand opnieuw inlezen met de nu gewenste waarden.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Geplaatst: vr 16 okt 2015, 14:35
door Zweitse
hannesie schreef:Wel de RPI opnieuw laten starten?
Hij moet het bestand opnieuw inlezen met de nu gewenste waarden.
Ik heb via de site van HifiBerry een nieuwe image aangemaakt met de juiste instellingen, nu alles even weer opnieuw installeren

Blijft leuk zo een Pi.