Pagina 1 van 4
Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: do 20 aug 2015, 17:55
door WilcoE
Hoi,
Afgelopen week heb ik mij al kort voorgesteld
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 51&t=22575
Vandaag ben ik begonnen met de bouw van de Meiborg mini, met de FRS8 4ohm driver.
Ik heb totaal geen ervaring met hout bewerking en heb zelfs geen gereedschap ervoor, ook geen werkbank.
Alles is dus nieuw en alles moet ik kopen.
De komende maanden ga ik proberen om 3 DIY speaker setjes te maken en iedere keer zal ik meer gereedschap aanschaffen en daar ook wat DIY in gaan doen. Bijvoorbeeld het zelf maken van een zaagtafel.
Het hout is gezaagd bij de bouwmarkt, allemaal precies op maat.
En heb het geheel al beetje in elkaar gezet met beetje schilderstape.
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: do 20 aug 2015, 18:21
door Archie
Goeie!! Mooie plaatjes zo int zwart ende wit

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: do 20 aug 2015, 20:06
door meiborg
Klein beginnen & groots eindigen! Het is een makkelijk projectje an sich, eventuele vragen worden doorgaans ook snel beantwoord hier op het forum. Succes en veel plezier!
Mvg Reinder
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 11:06
door WilcoE
Ik moet de speakers, demping nog bestellen.
Weet iemand wat de juiste maat schroefjes zijn die ik kan gebruiken om de speaker vast te zetten?
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 11:24
door meiborg
De soort schroefjes hangt er een beetje van af hoe je de monitortjes gaat bouwen. Wil je in de voorplaat (baffle) een ronde opening met afgeronde flare of rand met de FRS8 van binnenuit gemonteerd? Dan zijn schroefbusjes & boutjes misschien het handigst of een rond plaatje zoals Archie dat gedaan heeft. Wil je de FRS8 gewoon van buiten af monteren zoals in het voorbeeld, dan kun je werken met 4mm boutjes en rampa moeren of slagmoeren. Ook kun je gewoon met houtschroefjes aan de gang, iig altijd even voorboren zeker bij MDF.
Qua demping kan je ook de vulling uit bijvoorbeeld een goedkoop Action of Xenos kussentje gebruiken, een oud bolletje wol uitpluizen of op een andere creatieve manier te werk gaan. Meerdere wegen leiden tot Rome hier en het leuke aan zo'n low budget projectje als dit is om met zo weinig mogelijk middelen iets moois neer te zetten.
Mvg Reinder
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 12:04
door markbakk
meiborg schreef:Qua demping kan je ook de vulling uit bijvoorbeeld een goedkoop Action of Xenos kussentje gebruiken.
In mijn ervaring doet dat spul bijna niets, akoestisch gezien. Neem voor zo'n klein kastje (het te dempen geluid is vrij hoogfrequent) liever wat restanten ondertapijt.
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 14:23
door Archie
El cheapo vilt van de AC-Tion, met spuitlijm vastgezet en een stukje afzuigkapfilter. Kosnix

Allemaal action spul
(Ook een lijmpistool voor €1,99 !)
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 14:25
door Archie
Zo zitten de speakertjes bij mij vast:
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 17:32
door nxs77
Hallo, ik heb dat opgelost met carosserie ringen. Werkt ook prima.
Nog een aanpassing die ik erin heb is een tweeter in de achterkant.
Bevalt mij goed dat er wat extra hoog van achter weg komt.
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 19:14
door Archie
Hee NXS, heb je daar dan nog een filtertje tussen geplaatst?
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 20:54
door nxs77
Alleen een condensatortje.. Welke waarde weet ik zo ff niet.
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 21:43
door Archie
Zou je een beetje kunnen uitleggen over het hoe en het waarom van zoiets? Filtert een condensatortje het signaal dan? Iknieweetnie

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: vr 21 aug 2015, 23:55
door nxs77
Dat condensatortje zorgt ervoor dat alleen hoge tonen door worden gelaten. Een tweeter kan geen lage tonen aan.
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: za 22 aug 2015, 0:58
door rikpost
Archie schreef:Zou je een beetje kunnen uitleggen over het hoe en het waarom van zoiets? Filtert een condensatortje het signaal dan? Iknieweetnie

Kijk eens op de home page van zelfbouwaudio daar is een rubriek wat heet , SCHEIDINGSFILTERS EN DE WERKING DAAR VAN.
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: za 22 aug 2015, 9:26
door WilcoE
Kapen jullie nou gewoon dit topic?

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: za 22 aug 2015, 9:37
door Archie
Haha, daarom is het ook zo moeilijk dingen op te zoeken, het gaat alle kanten op en vaak heeeel snel de diepte in

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: zo 23 aug 2015, 14:49
door WilcoE
Het weekend is alweer aardig goed besteed.
Aangezien ik ook geen werkbank heb, heb ik er 1 gebouwd in onze kleine schuur (2.5m x 2,5m)
De werkbank is 130cm breed, 95cm diep en 100cm hoog.
Heb nu in iedere geval een werkbank om te hobby'en.
Hoop ergens deze week de FRS8 speakers te ontvangen zodat ik verder kan met de Meiborg Mini's
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: zo 23 aug 2015, 15:27
door Archie
Beginnen bij de basis
Wat altijd een bron van gereedschap is: de rommelmarkt. Liggen vaak juweeltjes voor bijna niets!
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: di 25 aug 2015, 6:53
door richard
Archie schreef:Beginnen bij de basis
Wat altijd een bron van gereedschap is: de rommelmarkt. Liggen vaak juweeltjes voor bijna niets!
Een kruishout.
Daar hoort toch nog een Lyra timmermanspotlood en Schuil duimstok bij.
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: di 25 aug 2015, 9:16
door Archie
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: di 25 aug 2015, 18:31
door WilcoE
Ik verwacht morgen de bestelling speakers + rest binnen

Dan ga ik verder bouwen, eigenlijk moet ik dan de gaten voor de speakers maken.
Hoe ga ik dit doen? Decoupeerzaag of beter een bovenfrees?
Ik heb beide niet dus moet ik beide gaan kopen, ik zit aan een budget dus met oplossingen van 1300 euro kom ik niet verder.
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: di 25 aug 2015, 18:52
door metabaron
Ok een goedkope oplossing. Ik zie bij de frs 8 een cutout diameter van 75mm.
Dus gewoon een gatenzaag van die diameter kopen.
Dan opje boortolletje zetten taaadaaa , klaar is WilcoE.
Dennis
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: di 25 aug 2015, 18:58
door WilcoE
metabaron schreef:Ok een goedkope oplossing. Ik zie bij de frs 8 een cutout diameter van 75mm.
Dus gewoon een gatenzaag van die diameter kopen.
Dan opje boortolletje zetten taaadaaa , klaar is WilcoE.
Dennis
Oei... zou het zo makkelijk zijn?....
dan moet ik toch iets meer studie doen voordat ik hier dingen vraag

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: di 25 aug 2015, 19:01
door Archie
Zat ook naar zo'n proppenboor te zoeken, die kr*ngen zijn skrikkelijk duur!! ( en die maat zit nooit in je standaard setje...)
En let op!! De diameter van het gat bij achtermontage voor de frs8 = ø71!! Had zelf 72 mm uitgezaagd en dat hield niet over...
Ben hier bezig met een cirkeluitzaagmachine, op de photoo versie I die mislukt is
Wel een mazzeltje via MP: (moet wel ff de gebruiksaanwijzing zien te vinden opt interweb..)
Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje
Geplaatst: di 25 aug 2015, 19:14
door metabaron
Zoiets bedoel ik....
Dit heb je ook nog in een goedkopere gamma uitvoering.
Eerst een proefgat boren.
Hierna wel ff met schuurpapier aan de gang.
En Anders moet je al snel meer geld gaan uitgeven.
Dennis