Pagina 1 van 2

[longterm] zelfbouw squeezbox

Geplaatst: do 06 aug 2015, 18:44
door Henkjan
zo, nu de eerste spullen binnen zijn maar alvast t topic openen voor de bouw van een streamer op basis van een Pi en de hifiberry digi. deze zal eerst gewoon als Squeezbox gaan werken, maar door de opzet met Pi hoop ik makkelijk te kunnen overschakelen naar een ander systeem mocht dat in de toekomst nodig zijn.

Wat heb ik al liggen:
  • een raspberry Pi van de 1e generatie
  • een Hifiberry Digi
  • een mightyboost en een Moteino
daar moet dus in elk geval nog bij:
  • een voeding
  • een kast
  • software
  • een batterij
  • een display
Het wordt dus alleen een streamer, zonder server, en zonder eigen DAC (t ding komt toch op de AFDAC2). Met de Pi en de Hifiberry een bewezen concept lijkt me. De megaboost (met batterij) en de Moteino moeten een fatsoenlijke uitschakel functionaliteit toevoegen: bij uitschakelen via aan/uit knop of bij het wegvallen van de 230V zorgt die er voor dat de Pi netjes met een sudo halt wordt gestopt en daarna pas alles uit, hierdoor heb je niet het risico op corrupte bestanden op de SD kaart.

De eerste stap in het project zal zijn het nogmaals van begin tot eind lezen van Hans z'n overzicht om de keuze van de variant van de beschikbare Pi distro's te kunnen maken. daarna volgt de test van pi en de moteino/megaboost.

Een display waarop in elk geval de "now playing" info verschijnt wil ik er wel op hebben, zo'n helemaal blind kastje is ook niet mooi

[wild idee modus] is er een beetje leuke hoofdtelefoonversterker die t op +5V doet? Dan kan ik gewoon muziek blijven luisteren op de batterij als de stroom uitvalt :lol:

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: do 06 aug 2015, 19:04
door hsmeets
Als je als software picoreplayer neemt kun je de prik zonder verdere problemen er pardoes van af halen. Heb hier een pi2 + HifiBerry AMP met picoreplayer draaien en trek gewoon de voeding uit het stopcontact.

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: do 06 aug 2015, 19:17
door FR_Aad
Henkjan, wil je de player zonder server laten spelen?

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: do 06 aug 2015, 19:20
door hsmeets
Apropos bij de laatste versie van picoreplayer zit ook jivelite om de UI te verzorgen.

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: do 06 aug 2015, 23:48
door Henkjan
FR_Aad schreef:
Henkjan, wil je de player zonder server laten spelen?
gewoon op de LMS die draait op mn NAS, bediening met Squeezcommander, het ding moet dus een SB nadoen
hsmeets schreef:
Als je als software picoreplayer neemt kun je de prik zonder verdere problemen er pardoes van af halen. Heb hier een pi2 + HifiBerry AMP met picoreplayer draaien en trek gewoon de voeding uit het stopcontact.
resulaten uit t verleden.... ik denk niet dat t van t OS afhangt, het vergroot gewoon de kans op dat t fout gaat als je bot de prik er af trekt met een draaiend systeem

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: do 06 aug 2015, 23:58
door hsmeets
Picoreplayer is juist bewust zo opgezet dat de prik er zo vanaf kan. Draait na het booten helemaal in RAM en de sdcard is unmounted.

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: vr 07 aug 2015, 0:16
door Henkjan
hsmeets schreef:
Picoreplayer is juist bewust zo opgezet dat de prik er zo vanaf kan. Draait na het booten helemaal in RAM en de sdcard is unmounted.
ah, op die fiets

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: vr 07 aug 2015, 0:17
door hannesie
hsmeets schreef:
Picoreplayer is juist bewust zo opgezet dat de prik er zo vanaf kan. Draait na het booten helemaal in RAM en de sdcard is unmounted.
En dat zijn dingen, die een heleboel mensen niet begrijpen, wat voor een voordeel dat is. :sure: :sure:

Ook op DIY audio zijn er dan van die figuren die het weer houden bij Volumio e.d. met MPD. :think: :think:
Trouwens als je de AF-DAC gebruikt, je kunt dan ook naar de USB uit, gaat probleemloos met de RPI.

En/En opzet kan ook uiteraard.

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: vr 07 aug 2015, 11:24
door Henkjan
omdat ik a) de spullen al heb b) ik het leuker vind en c) ik t universeel wil houden ga ik lekker verder met de gecontroleerde shutdown :mrgreen:

voor USB uit moet ik toch wat aan de AFDAC2 toevoegen? wat voor voordeel heeft dat?

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: vr 07 aug 2015, 22:46
door hannesie
Dan zou je inderdaad een Amanero o.i.d. moeten hebben, en dan is het logischer om dan de RPI in het kastje in te bouwen met dan de pinnen van de RPI uit > I2S direct naar de AF-DAC.
Dan heb je de HifiBerry ook niet nodig :hide:

Ongeveer als ik deed met de Ladder DAC eerst.
En zo als het bij FR_Aad ook werkt met de DAC ESS9023. :kwijl:

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: za 08 aug 2015, 1:30
door democles
ik t universeel wil houden ga ik lekker verder met de gecontroleerde shutdown :mrgreen:
Is echt niet nodig,Picoreplayer schakel ik ook via de net entre.

Dus gewoon de voeding er af en klaar is kees................ :mrgreen:

Nog geen problemen gehad met het SD kaartje,gaat gewoon goed :goedzo:

Je kunt gaan zoals Hans aangeeft,direct via de I2S naar de AF dac,ik zou er geen USB omzetter tussen zetten.

Netwerk en USB zitten op dezelfde bus bij de RPI,een beetje een ontwerpfout.

Ik zou het bij de HIFIBERRY digi houden,klinkt goed en het geeft je de mogelijkheid om er evt snel een andere dac aan te kunnen knopen.
(de RPI heeft namelijk geen master clock op de I2S uitgangen(MCLK) werkt dus alleen op dac,s die dit niet nodig hebben en aansluiten via SPDIF (coax) is dan veel universeler.)


Dus,verhaal in het kort: Je hebt alle hardware,alleen nog een keuze maken voor de voeding............ :mrgreen:

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: za 08 aug 2015, 8:21
door Barry2001
HJ, heb nog voedingsprinten liggen zoals hier op de foto. Kant en klaar gebouwd en ook nog losse bordjes, pb maar als je interesse hebt.
2014-12-17 21.25.51.jpg
Zoals eerder aangegeven draait de boel in ram en kan sap er zo af, geen enkele probleem.... hoe wil je trouwens een display gaan implementeren, heb je daar ook al wat voor?

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: zo 09 aug 2015, 1:05
door Henkjan
Barry2001 schreef:
hoe wil je trouwens een display gaan implementeren, heb je daar ook al wat voor?
ik heb in een van de Pi topics wat voorbij zien komen, weet niet precies meer waar :hide: als ik t gevonden heb zet ik t wel neer

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: zo 09 aug 2015, 9:05
door rjmulder
Dat was ik ook al een keer tegen gekomen en wil daar ook nog steeds een keer mee aan de gang maar waar weet ik ook niet meer maar heb toen wel de picoreplayer image en het schema hoe het lcd aan te sluiten gedownload (11 april 2014) en bewaard en die weet ik nog wel te vinden :)

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: zo 09 aug 2015, 9:11
door Barry2001
Vind het wel interessant, als er wat info over is..

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: zo 09 aug 2015, 10:08
door rjmulder
Het was al weer een tijdje geleden dat ik er naar gezocht had dus net maar weer even gezocht en met deze link ook nog vrij actueel moet het lukken volgens mij.

http://www.thesterk.com/picoreplayer-lc ... cd-screen/

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: zo 09 aug 2015, 11:51
door Barry2001
Ok, kwam 'm net ook tegen als ik picoreplayer en display in google klop ... display kost 3x niks (je moet de 16X2 hebben) en de hardware aanpassing stelt ook niet veel voor. 'Python' en 'script' doen bij mij als hardware man de wenkbrauwen fronsen, maar het het staat uitgebreid omschreven, moet vast wel lukken :mrgreen:

Ik vraag me trouwens af wat het display precies weergeeft. Titel bij welke tag, wat wordt er weergegeven.....

Ik heb het met mijn Pi2 nog niet geprobeerd, maar kun je ook zonder LMS van een NAS werken? Dus bv alleen Spotify achtige diensten? Dit gaat op de squeezebox gewoon goed.

(Solly voor de ot HJ)

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: zo 09 aug 2015, 13:22
door Henkjan
rjmulder schreef:
Het was al weer een tijdje geleden dat ik er naar gezocht had dus net maar weer even gezocht en met deze link ook nog vrij actueel moet het lukken volgens mij.

http://www.thesterk.com/picoreplayer-lc ... cd-screen/
bedankt voor t zoeken :goedzo:

daar gaan we leuk mee aan de slag. hopelijk geen issues als ik te veel dingen zo aan de Pi knoop (display, digi, moteino) maar dat maakt t project natuurlijk wel leuker. wat scriptjes programmeren is nou net wat me extra motiveert om al die toeters en bellen er lekker bij te houden, heb ik wel weer eens zin in

btw: draait webmin ook op piCorePlayer? lijkt me makkelijker om via dat de zaken op de Pi bij te werken.

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: zo 09 aug 2015, 13:23
door dwijtsma
Hallo allemaal,

In deze topic zie ik dat er volledig gegaan wordt voor picoreplayer en Runeaudio bijvoorbeeld niet eens genoemd wordt. Ik maak al heel lang gebruik van Runeaudio. Daarvoor gebruikte ik Volumio en zelf nog heel even Raspyfi.

Voor de historie hiervan zie de volgende link:
http://www.runeaudio.com/forum/about-ru ... o-t90.html

Is er iemand die ervaring heeft met picoreplayer en Runeaudio en kan vertellen waar de belangrijkste verschillen zitten?

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: zo 09 aug 2015, 13:26
door Henkjan
ik heb nog niets gekozen hoor, zit nog in de droom en plan fase van t project :relax:

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: zo 09 aug 2015, 14:39
door hannesie
dwijtsma schreef:
Hallo allemaal,

In deze topic zie ik dat er volledig gegaan wordt voor picoreplayer en Runeaudio bijvoorbeeld niet eens genoemd wordt. Ik maak al heel lang gebruik van Runeaudio. Daarvoor gebruikte ik Volumio en zelf nog heel even Raspyfi.

Voor de historie hiervan zie de volgende link:
http://www.runeaudio.com/forum/about-ru ... o-t90.html

Is er iemand die ervaring heeft met picoreplayer en Runeaudio en kan vertellen waar de belangrijkste verschillen zitten?
Rune audio heeft de MPD als speler/server staan, heeft een eigen, maar beperktere database, net als Volumio.
Die 2 verschillen niet zo veel.

Het grootste nadeel is dan dat wanneer je even dat te snel, of niet correct afsluit je een SD Card hebt die je in de meeste gevallen weer op nieuw moet beschrijven.
PiCorePlayer kent dat probleem niet omdat alles van het SD Cardje word gelezen naar het werkgeheugen, en bij het opnieuw opstarten er niets is weg gedaan of beschadigd.
Daarnaast heb je dan als nadeel dat je dan wel een bron moet hebben met een Squeezebox server die de database perfect bijhoudt, en dan ook eventueel de bestaande opnieuw kunt scannen, ook de verschillende apps als Spotify en nu ook Google Play kan gebruiken.

Als je geen Squeezebox server hebt draaien kun je in ieder geval met een netwerk verbinding toch wel gebruik hebben van die App's en dus ook internetradio benutten, wat ik dan weer veel doe.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4#p1766464

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: zo 09 aug 2015, 21:13
door RobertD
Barry2001 schreef:
HJ, heb nog voedingsprinten liggen zoals hier op de foto. Kant en klaar gebouwd en ook nog losse bordjes, pb maar als je interesse hebt.
2014-12-17 21.25.51.jpg
Zoals eerder aangegeven draait de boel in ram en kan sap er zo af, geen enkele probleem.... hoe wil je trouwens een display gaan implementeren, heb je daar ook al wat voor?
Wat is dit voor doosje, met inhoud, Barry?

Re: [longterm]zelfbouw squeezbox

Geplaatst: ma 10 aug 2015, 11:59
door Barry2001
RobertD schreef:

Wat is dit voor doosje, met inhoud, Barry?
Een PI2, Hifiberry, Kaku, ringkerntrafo met een voedingsprint. Doet dienst op de hobbykamer als streamer.

Re: [longterm] zelfbouw squeezbox

Geplaatst: vr 01 jan 2016, 18:43
door rjmulder
Ik wou toch weten hoe het zou werken een display met piCorePlayer en kan zeggen het werkt :)
De behuizing waar de Raspberry met hifiberry in zitten bij mij vandaag maar aangepast en dus voorzien van een display staat toch net wat luxer.

Re: [longterm] zelfbouw squeezbox

Geplaatst: vr 01 jan 2016, 18:49
door Barry2001
Heb je een picje RJ? Wat zie je in het scherm?