Pagina 1 van 2
mijn nieuw project
Geplaatst: za 25 jul 2015, 23:33
door tube 300
Hallo 10 Jaar geleden heb ik voor het laatst gepost hier
Maar ben wel in die jaren druk met audio en zelfbouw bezig geweest.
Zo heb ik verschillende buizen versterkers gebouwd alle single ended, mijn cd loopwerk (een shiga clone)
een dac, voorversterker enz.
ik heb altijd met hoornluidsprekers gespeeld zo'n 20 jaar eerst backloaded hoorns met Lowthers enz. toen fronthoorns en daarna een paar jaar een zijsprong gemaakt met de Franse PHY drivers eerst in open baffles en daarna in de musical affairs spruce behuizing en nog Audio Note E luidsprekers gehad
en allemaal mooi,maar ik ben toch een echte hoorn liefhebber
en ben nu aan een nieuw project begonnen het Altec A5 Hiraga systeem
het is pas net van start gegaan en het geluid is nog zeker niet naar mijn wens maar het begin is er
hier is een foto van het spul
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: za 25 jul 2015, 23:40
door tube 300
Oja deze hoorns staan hier ook nog
Dit is gewoon klaar en perfect
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: za 25 jul 2015, 23:55
door tube 300
Mijn foto's zijn ineens weg
vreemd

Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 26 jul 2015, 0:14
door beijert
Hier zijn ze nog, mooi spul hoor! Als ik ooit de ruimte heb...
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 26 jul 2015, 9:43
door tube 300
Ja nou zijn de foto's er ineens weer
Zo'n hoorn systemen hebben inderdaad wel wat plaats nodig mijn kamer is 45 vierkante meter met nog een uitbouw eraan totaal zo'n 60 vierkante meter
Ik ben nu aan het stoeien met 2 filters
1 filter "het originele" staat hier beschreven
http://wajonaudio.webs.com/Voice%20of%2 ... heatre.pdf
Ik heb het 8 ohm filter gebouwd.
En het andere filter waar ik tot nu toe meer succes mee heb is van Werner Jagusch
dat zijn deze filters die werken met autoformer trafo's
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 26 jul 2015, 9:55
door Barry2001
Indrukwekkend, die hoorns. Natuurlijk maar weinig nodig om ze aan te sturen ... wat vind je het sterke punt aan hoorns naast het rendement, tov 'normale' luidsprekers? Ben er zelf vrij onbekend mee eigenlijk

Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 26 jul 2015, 11:18
door tube 300
Barry2001 schreef:Indrukwekkend, die hoorns. Natuurlijk maar weinig nodig om ze aan te sturen ... wat vind je het sterke punt aan hoorns naast het rendement, tov 'normale' luidsprekers? Ben er zelf vrij onbekend mee eigenlijk

Hoi Barry
Het makkelijke de dynamiek , impulsweergave, microdetail en snelheid
dat is eigenlijk wat me aantrekt aan hoorns.
De blauwe Bert Doppenberg hoorns zijn ook nog heel neutraal en hebben een recht freq bereik van 20 hertz tot 22k.
De Altec's waar ik nu me bezig ben hebben wel hoorn kleuring maar dat heeft ook weer zijn charme vind ik
bv lp's met oude jazz en blues opnames krijgen er gewoon een extra dimensie bij…... je gaat terug in de tijd
Deze Altec vott (Voice of the theater) warren theater luidsprekers de eerste vott's waren er al in 1945 en in 1955 werden ze uitgeroepen tot de industry standard for motion picture playback.
Het zijn enorme kasten maar de 50 hertz gebeurd er niets meer en boven de 14 /15 k ook niet meer wat nou hifi

maar het vreemde is dat je er niets in mist
en het veel dieper lijkt te gaan en daarbij ontzettend muzikaal klinkt
In 1966 werd met een berg van deze op elkaar gestapelde speakers het legendarische Woodstock festival van geluid voorzien
en ze werden zelfs gebruikt als monitor luidsprekers in studio's.
Het zijn historische luidspreker die 50 jaar zowat onveranderd in productie zijn geweest.
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 26 jul 2015, 12:14
door tube 300
Het rendement van hoorn luidsprekers
ik denk dat de Altecs iets van 104dB hebben
en de Blauwe hoorns hebben een rendement van 116dB
ik speel hierop met een 3 watt versterker
en daarmee kan ik dezelfde geluidsdruk neerzetten
als een 86dB luidspreker met een 3000 Watt versterker!
Om even het verschil in rendement aan te geven

Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 26 jul 2015, 13:26
door tube 300
Op de homepagina van zelfbouw audio staat in de bibliotheek een interessant artikel over hoornluidsprekers
maar inkrijg er geen afbeeldingen bij ligt dat aan mijn computer of zijn die weg?
dat zou jammer zijn!
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 26 jul 2015, 16:40
door richard
Een bijzondere luidspreker, dat kom je niet zo vaak tegen.
Ook je keuze voor de resonerende kasten van AudioNote en Musical Affairs.
tube 300 schreef:Het zijn enorme kasten maar de 50 hertz gebeurd er niets meer en boven de 14 /15 k ook niet meer wat nou hifi
Voldoet toch nog steeds aan de HiFi standaard? Die is niet zo streng.
Ik heb ooit gelezen dat het spectrum vooral in evenwicht moet zijn; dus geen afgronddiep laag in combinatie met beperkt hoog maar ook geen supersonisch hoog met een magere laagweergave.
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 26 jul 2015, 16:43
door richard
tube 300 schreef:Op de homepagina van zelfbouw audio staat in de bibliotheek een interessant artikel over hoornluidsprekers
maar inkrijg er geen afbeeldingen bij ligt dat aan mijn computer of zijn die weg?
dat zou jammer zijn!
Ik zie de plaatjes ook niet. Een beetje vreemd omdat op dit forum het uploaden van afbeeldingen juist wordt aangemoedigd om het verdwijnen van die afbeeldingen via een link juist te voorkomen.
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 26 jul 2015, 16:59
door tube 300
oké misschien is het toch hifi dan
ik dacht dat je toch minstens 20k moest kunnen weergeven
maar mijn gehoor houd er al veel eerder mee op dan de 14k die de altec kan weergeven.
dus voor mij is het goed genoeg.
Ik heb ook een mooie hoorn tweeter die tot 20k gaat met 106 dB en toch is dit voor mij ook hoorbaar als ik hem erbij zet maar ik vind het op het moment beter zonder tweeter
maar ik moet daar nog mee experimenteren.
Hiraga heeft inderdaad ooit iets geschreven over de balans in het geluid en de relatie tussen hoog en laag
http://www.auditorium23.de/Kommentare/LeMystere.pdf
en hier is een duitse vertaling
http://www.auditorium23.de/Kommentare/Hiraga.html
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 26 jul 2015, 17:09
door ray5150
Hier doen ze het gewoon...
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 26 jul 2015, 17:27
door tube 300
Ja hier zijn de foto's ook weer aanwezig
ze verdwijnen even een tijdje nadat je ze gepost hebt merkte ik en dan zijn ze er ineens weer dat had ik met de foto van het filter ook.
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 26 jul 2015, 20:35
door richard
Heb je die hoorntoeters van MDF gemaakt?
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 26 jul 2015, 22:55
door tube 300
Nee ze zijn van beuken hout en ik heb ze niet zelf gemaakt
ze komen uit duitsland echt vakwerk is het
deze man maakt ze
http://klughoerner.de/Haupt/about/
Ze zien er op de foto niet zo groot uit maar ze zijn 80x55 cm en 75 cm lang
de compressie drivers alleen wegen 15 kg per stuk!
Het overname punt ligt op 500 hertz.
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: ma 27 jul 2015, 0:34
door AatV
Moet mijn oude "Sound Practices" er eens op naslaan om wat achtergrond te krijgen.
Uit de berichten over de High End te München heb ik begrepen dat oude Bioscoophoorns met Silbatone versterking een heel goede indruk maakten.
Zou graag eens op een ZBA luisterdag kennis maken met een über rendementshoorn met fleapowered versterkers. De Japan/Hiraga invalshoek dus. (Niet helemaal mijn kopje thee, maar wel intrigerend!)
Blijf dit topic volgen!
groet,
Aat
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: ma 27 jul 2015, 7:35
door tube 300
Ja dat kan ik me goed voorstellen Aat
voor veel mensen is dit niet hun kopje thee omdat het gewoon anders is en het is anders omdat er verschrikkelijke grote systemen voor nodig zijn
het is onmogelijk om dit geluid uit kleine speakers te krijgen
hier zijn een paar leuke filmpjes
https://www.youtube.com/watch?v=CVaazHrDp-w
https://www.youtube.com/watch?v=FAhaKcnfBig
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: ma 27 jul 2015, 16:39
door Ivo
Mooi! Hoorns zijn geweldig. Je zou eigenlijk ook aan de bashoorns moeten, dan is het helemaal af. Maar dan zit je met looptijdverschillen, en gezien je voorkeur voor buizen lijkt me niet dat je dan allerlei digitale trucs uit wil halen om de looptijdverschillen te corrigeren.
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: ma 27 jul 2015, 19:12
door tube 300
Ja de korte hoorn in de behuizing werkt vanaf 100 hertz daaronder is het gewoon een soort van basrelex kast maar zo dat de 15 inch woofer voor en achter gelijk belast word
het acoustisch centrum staat mooi boven elkaar omdat de woofer naar achter geplaatst is
dat is het mooie van de Voice of the theater ik ben heel gevoelig voor looptijd verschillen
bij de blauwe hoorns is dit electronisch gedaan het laag heeft een eigen versterker met dsp
de 300b versterker staat rechtstreeks op de bovenste hoorn met en passief filter
Maar dat wil ik bij het nieuwe project niet meer, hier moet het laag en de hoogtoon hoorn rechtstreeks op de 300b versterker alleen een passief filter.
Ivo, ben jij misschien eens een keer bij mij geweest ?
ik praat dan over 10 jaar op meer terug
volgens mij speelde ik toen met Lowthers of AER units in front hoorns.
ik woon in Echt Limburg
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: di 28 jul 2015, 23:32
door Ivo
Nee, ik ben nog nooit bij iemand in Echt wezen luisteren. Zeker die tijd niet, toen kwam ik niet (of misschien net) bij mijn schoonouders op visitie (regio Weert). Misschien wel een keer leuk om te doen.
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: do 30 jul 2015, 7:41
door tube 300
hoi Ivo dan is het iemand anders geweest
je bent altijd welkom als je ens een keer in de buurt bent.
Gisteren heb ik de kabeltjes aan het filter vervangen door Belden 9497 dat is kabel die men in het hoogrendement wereldje graag gebruikt.
en het verschil is heel groot.
http://cheaptubeaudio.blogspot.nl/2014/ ... large.html
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 02 aug 2015, 12:57
door tube 300
De Jagusch filters zijn heel fijn in te regelen met de verschillende aftakkingen op de autoformer kan ik mooi de top hoorn aanpassen aan het laag
de draaiknop kan ik het cross-over punt mee instellen zeg maar de overlap van de tophoorn over het laag afval
dat is allemaal duidelijk en goed op het gehoor in te stellen
volgens Werner Jagusch de maker van dit filter moet gewoon plus op plus en min op min
maar het ompolen van de tophoorn klinkt eigenlijk ook niet verkeerd.
met mijn meet geval xtz pro kan ik het ook niet zo goed beoordelen.
Wat is een goede test om te beoordelen of de phase tussen woofer en top hoorn op zijn best staat
de spreekspelen staan in lijn recht boven elkaar als start punt dat is eigenlijk al een mooi begin.
als ik de top hoorn klinkt het iets dunner maar ook wat preciezer
als ik beide gelijk aansluit klinkt het voller maar het lijkt wel of er iets teveel overlap is dat ik niet weg gedraaid krijg met de potmeter op het filter.
ik merk wel dat er meer diepte werking is in het geluid.
dit zou de goede aansluiting moeten zijn maar op de 1 of andere manier is het geluid een beetje te vol en loopt te veel in elkaar over
ik denk dat mijn xtz ook niet zo nauwkeurig meet en mijn meet kunsten ook niet geweldig zijn
het gehoor laat vaak grote verschillen horen die amper waarneembaar zijn op de freq. curves
en andersom ook grote uitschieters met meten vallen in de praktijk best mee.
Mijn blauwe hoorns zijn door Bert doppenberg gemeten en afgeregeld in mijn kamer
Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik zelf iets bouw waar een filter in gebruikt word
het is nog niet zo makkelijk merk ik
ik heb ook wat veel energie op zo'n 200 hertz dat zal mijn kamer zijn
Is daar een notch filter voor te maken of word dat in het laag niet gedaan?
Van de andere kant klinkt het wel al heel goed maar ik probeer er toch alles uit te halen wat erin zit.
En ik snap ook dat ik met het even in elkaar knopen van wat spul niet gelijk een top luidspreker heb
maar het is wel al snel op een heel redelijke weergave (vind ik)
Als er iemand tips of advies heeft hoor ik het graag.
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 02 aug 2015, 13:26
door MarcGommans
Hoi die Belden kabel daar heb ik ook wel interesse in, mag ik vragen waar jij die vandaan haalt? mvgr Marc
Re: mijn nieuw project
Geplaatst: zo 02 aug 2015, 13:38
door tube 300