Pagina 1 van 1
Speakerfront met magneetjes op boutjes drivers bevestigen
Geplaatst: ma 20 jul 2015, 12:04
door daansan
Graag zou ik jullie mening over het volgende willen weten.
Mijn luidsprekers heb ik zojuist afgerond, ik heb nog 1 klusje staan: speakerfronts maken.
Nu vind ik het zonde om gaatjes in mijn baffle van notenhout te boren.
Ik speel met het idee om de achterkant van het speakerfront te voorzien van kleine magneetjes die zouden moeten "klemmen" op de inbusboutjes waar de drivers mee vastgezet zijn.
Zien jullie hier grote nadelen in?
Re: Speakerfront met magneetjes op boutjes drivers bevestige
Geplaatst: ma 20 jul 2015, 13:54
door hannesie
Als je de vraag wat eerder had gesteld, had ik gezegd, magneetjes in het hout verwerken, onder fineer of afwerklaag, zie je niets.
Front kan dan met een stukje metaal erop gelijmd er dan zo tegenaan.
Re: Speakerfront met magneetjes op boutjes drivers bevestige
Geplaatst: ma 20 jul 2015, 14:48
door ray5150
+1
Re: Speakerfront met magneetjes op boutjes drivers bevestige
Geplaatst: ma 20 jul 2015, 16:06
door daansan
Ja ik had over die optie al eens gelezen.
Achteraf gezien was het misschien slim geweest om aan de achterkant magneetjes in mijn baffle te boren.
Baffle is massief notenhout dus verstoppen onder een afwerklaag gaat niet.
Maar denken jullie dat het (magnetisch) nadelig werkt om magneetjes tegen de speaker bevestigingsbouten aan te plaatsen?
Re: Speakerfront met magneetjes op boutjes drivers bevestige
Geplaatst: ma 20 jul 2015, 17:39
door ray5150
Ik denk het niet, of je moet magneten gebruiken die net zo groot zijn als die achterop de driver zitten.
Re: Speakerfront met magneetjes op boutjes drivers bevestige
Geplaatst: ma 20 jul 2015, 20:36
door SSassen
Dat gaat prima, wat neo magneten bestellen bij supermagnete.de en je bent zo klaar.
Re: Speakerfront met magneetjes op boutjes drivers bevestige
Geplaatst: ma 20 jul 2015, 23:17
door hannesie

- ZuyvebnHG.jpeg (17.4 KiB) 846 keer bekeken
Inderdaad, nog niet aan gedacht, maar dit fotootje geeft een beetje beeld van wat er gebeurd.
Re: Speakerfront met magneetjes op boutjes drivers bevestige
Geplaatst: di 21 jul 2015, 10:00
door MechanicalAnimal
ray5150 schreef:Ik denk het niet, of je moet magneten gebruiken die net zo groot zijn als die achterop de driver zitten.
Welnee ray, dat gaat prima
ik heb nu vrij zware PA rooster ff tijdelijk vastzitten met neodymium magneten van supermagnete (zie de tip hierboven).
ik moet nog even een ring maken zodat de speakers netjes afgedekt worden en dan trek ik speakerdoek over de roosters.
ik heb namelijk hier 85 kilo Leonberger rondlopen die het leuk vindt om met zijn voetbal in zijn waffel rond te rennen

Re: Speakerfront met magneetjes op boutjes drivers bevestige
Geplaatst: di 21 jul 2015, 10:05
door MechanicalAnimal
hannesie schreef:Als je de vraag wat eerder had gesteld, had ik gezegd, magneetjes in het hout verwerken, onder fineer of afwerklaag, zie je niets.
Front kan dan met een stukje metaal erop gelijmd er dan zo tegenaan.
Bovenstaande heb ik ook gedaan.
dat heeft één heeeeeeeeeeel groot nadeel.
Als je een hele mooie luidspreker heb gemaakt zoals Daansan van prachtig notenhout
is het zonde om dat een enorm frontdoek voor te spannen.
Daar kwam ik ook pas achter nadat ik mijn magneten al achter mijn fineer had geplakt.
Daarom heb ik er nu ook voor gekozen om roosters precies op maat te maken zodat alleen de drivers afgedekt worden.
Re: Speakerfront met magneetjes op boutjes drivers bevestige
Geplaatst: di 21 jul 2015, 10:11
door pappaleo
MechanicalAnimal schreef:ik heb namelijk hier 85 kilo Leonberger rondlopen die het leuk vindt om met zijn voetbal in zijn waffel rond te rennen

In dat geval zijn zelfs dranghekken een optie

Re: Speakerfront met magneetjes op boutjes drivers bevestige
Geplaatst: di 21 jul 2015, 17:26
door ray5150
MechanicalAnimal schreef:ray5150 schreef:Ik denk het niet, of je moet magneten gebruiken die net zo groot zijn als die achterop de driver zitten.
Welnee ray, dat gaat prima
Nee, Maarten, nu interpreteer jij mijn antwoord verkeerd.
De vraag was :
daansan schreef:
Maar denken jullie dat het (magnetisch) nadelig werkt om magneetjes tegen de speaker bevestigingsbouten aan te plaatsen?
Ik maakte daaruit op dat daansan bang was dat het gebruik extra magneten rondom de driver vreemde bijverschijnselen zou kunnen hebben. (toch ?

)
Ik heb zelf ook het systeem toegepast om onder het fineer magneten te plaatsen die het front op hun plaats houden. werkt perfect.
Re: Speakerfront met magneetjes op boutjes drivers bevestige
Geplaatst: di 21 jul 2015, 17:49
door ds23man
pappaleo schreef:MechanicalAnimal schreef:ik heb namelijk hier 85 kilo Leonberger rondlopen die het leuk vindt om met zijn voetbal in zijn waffel rond te rennen

In dat geval zijn zelfs dranghekken een optie

Mojo barriers!
http://www.mojobarriers.com/products/
Re: Speakerfront met magneetjes op boutjes drivers bevestige
Geplaatst: di 21 jul 2015, 18:36
door MechanicalAnimal
ray5150 schreef:MechanicalAnimal schreef:ray5150 schreef:Ik denk het niet, of je moet magneten gebruiken die net zo groot zijn als die achterop de driver zitten.
Welnee ray, dat gaat prima
Nee, Maarten, nu interpreteer jij mijn antwoord verkeerd.

.
Ow sorry ray, ik zie het nu ja, foutje!
Re: Speakerfront met magneetjes op boutjes drivers bevestige
Geplaatst: di 21 jul 2015, 18:41
door SSassen
MechanicalAnimal schreef:ik heb namelijk hier 85 kilo Leonberger rondlopen die het leuk vindt om met zijn voetbal in zijn waffel rond te rennen

Ik zou een serieus formaat dranghek overwegen icm. schrikdraad, je moet er toch niet aan denken dat zo'n beest je luidsprekers per abuis aanziet voor een kluifbot?
Re: Speakerfront met magneetjes op boutjes drivers bevestige
Geplaatst: wo 22 jul 2015, 0:55
door richard
SSassen schreef:MechanicalAnimal schreef:je moet er toch niet aan denken dat zo'n beest je luidsprekers per abuis aanziet voor een kluifbot?
Of nog erger; een boompje.