Pagina 1 van 3

DAT recorders.

Geplaatst: za 04 jul 2015, 21:45
door ray5150
Voor testdoeleinden ben ik op zoek naar een of meerdere DAT cassettes.
Nieuw, gebruikt, lengte, merk of type boeit me niet. zolang het maar voor audio geschikt is ben ik al blij.
Ja, ze staan ook op Ebay, maar wel tegen aso hoge verzendkosten.
Ben benieuwd of de forum leden nog wat hebben liggen.

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: di 07 jul 2015, 12:14
door District9
Vorig jaar nog een paar dozen nieuwe Apogee DAT 124's verkocht op Marktplaats.
Maar ik heb een hele zooi gebruikte liggen. Staat mooi materiaal op, kan ik nog niet weg doen....

Maar wel een stuk of drie; staat misschien wat op, maar zul je ongetwijfeld wissen.
Een Denon 120, een BASF 120 en een Apogee AD124.
Wat bied je? (pm maar even)

groet
Henk

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: di 07 jul 2015, 12:35
door Pjotr
ray5150 schreef:
Voor testdoeleinden ben ik op zoek naar een of meerdere DAT cassettes.
Nieuw, gebruikt, lengte, merk of type boeit me niet. zolang het maar voor audio geschikt is ben ik al blij.
Ja, ze staan ook op Ebay, maar wel tegen aso hoge verzendkosten.
Ben benieuwd of de forum leden nog wat hebben liggen.
Niet om e.o.a maar waar begin je aan? DAT tapes vergaan, net als video tapes, na een tiental jaren (gaan poederen). Je hebt sowieso ook een cleaning tape nodig. Dat roterend kopje ter grootte van oud Hollands dubbeltje met de hand reinigen is tricky. Ook een tip voor Henk: Zet belangrijk materiaal over naar HDD.

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: di 07 jul 2015, 12:57
door District9
Pjotr schreef:
Niet om e.o.a maar waar begin je aan? DAT tapes vergaan net als video tapes, na een tiental jaren (gaan poederen). Je hebt sowieso ook een cleaning tape nodig. Dat roterend kopje ter grootte van oud Hollands dubbeltje met de hand reinigen is tricky. Ook een tip voor Henk: Zet belangrijk materiaal over naar HDD.

Ik heb DATs gebruikt voor o.m. opnames sinds ze net uitkwamen in 1988 tot 2004.
Ik speel ze nog regelmatig op een Tascam DA-40 en er is geen spoor te vinden van poeder (overigens: heb ik nog nooit eerder van dit probleem gehoord)
Gezien de grote hoeveelheid DATs en de tijd die er voor nodig is, heb ik geen behoefte aan het omzetten naar HDD (die, als die crasht, je alles in éen keer kwijt bent).
Het schoonmaken van de koppen MOET juist met de hand gebeuren, verdunde alcohol op een zacht zeemleertje.
Het schoonmaken met een zg. reinigings DAT is zelfmoord, die dingen zijn net schuurpapier. Die helpen echt je koppen naar de knoppen :shock:
Als je goede DATs gebruikt op een goede (pro-)speler hoeft dat schoonmaken so-wie-so niet erg vaak.

groet
Henk

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: di 07 jul 2015, 13:55
door Pjotr
Dan heb je geluk Henk. Menig Sony tape die ik heb vertoont toch behoorlijke drop outs inmiddels. Dat van die reinigingstapes ben ik met je eens, gebruik ze alleen in uiterste noodzaak. Een nieuw zeemleren lapje met alcohol/IPA is the way to go. Maar het blijft uiterst kwetsbaar spul en vereist horlogemakersvaardigheid. En als het mis gaat, zie er dan maar weer eens een nieuw kop in te krijgen....

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 0:25
door ray5150
Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Voor testdoeleinden ben ik op zoek naar een of meerdere DAT cassettes.
Nieuw, gebruikt, lengte, merk of type boeit me niet. zolang het maar voor audio geschikt is ben ik al blij.
Ja, ze staan ook op Ebay, maar wel tegen aso hoge verzendkosten.
Ben benieuwd of de forum leden nog wat hebben liggen.
Niet om e.o.a maar waar begin je aan? DAT tapes vergaan, net als video tapes, na een tiental jaren (gaan poederen). Je hebt sowieso ook een cleaning tape nodig. Dat roterend kopje ter grootte van oud Hollands dubbeltje met de hand reinigen is tricky. Ook een tip voor Henk: Zet belangrijk materiaal over naar HDD.
De recorder (Sony DTC55ES) was gratis. geen idee of hij werkt. daarvoor heb ik een of een paar bandjes nodig.
Doet ie niks meer, heb ik weer een kastje en een bak onderdelen. :mrgreen:
District9 schreef:
Vorig jaar nog een paar dozen nieuwe Apogee DAT 124's verkocht op Marktplaats.
Maar ik heb een hele zooi gebruikte liggen. Staat mooi materiaal op, kan ik nog niet weg doen....

Maar wel een stuk of drie; staat misschien wat op, maar zul je ongetwijfeld wissen.
Een Denon 120, een BASF 120 en een Apogee AD124.
Wat bied je? (pm maar even)

groet
Henk
Ik zit een beetje in twijfel, lees de afgelopen dagen juist op meerdere plaatsen dat het gebruik van 120 min bandjes afgeraden word,
doordat de tape een stuk dunner is dan bij 60 of 90 min kunnen de meeste loopwerken er niet goed mee overweg en kan het loopwerk verstopt raken met tape.

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 11:57
door District9
ray5150 schreef:
Ik zit een beetje in twijfel, lees de afgelopen dagen juist op meerdere plaatsen dat het gebruik van 120 min bandjes afgeraden word,
doordat de tape een stuk dunner is dan bij 60 of 90 min kunnen de meeste loopwerken er niet goed mee overweg en kan het loopwerk verstopt raken met tape.
Fabels!
Wikipedia:
DAT tapes are between 15 and 180 minutes in length, a 120-minute tape being 60 meters in length. DAT tapes longer than 60 meters tend to be problematic in DAT recorders due to the thinner media.
M.a.w. de tape heeft dezelfde dikte bij 15, 60 of 120 minuten, daarna gaat men over op een dunnere tape.
Als pro heb ik meer dan tien jaar lang 120 minuten DATs gebruikt in opnames, meestal naast een computer of een meerkanalen opnameset als stereo back-up. Ik kan me niet herinneren ooit een tape te hebben gehad die vast liep of zich om de trommel werkte.
Toegegeven, wel altijd met pro-DAT recorders, nooit met consumenten machines.

Ik heb nog éen SONY 60 minuten tape gevonden.
Staat wat muziek op tot 41 minuten, daarna blank, dus nauwelijks gebruikt.
Klein bedrag plus verzendkosten? Laat maar weten (PB).

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 22:54
door ray5150
PB'tje naar Henk gestuurd.

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: do 09 jul 2015, 9:20
door Muug

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: do 09 jul 2015, 21:46
door ray5150
@Muug, Nee, eerlijk gezegd niet. ik ben altijd gewend om met Marktplaats te werken.
Staan ook wat meer dingen op loop-en-fiets afstand op. :lol:

@Pjotr, Jij hebt ook nog een DAT recorder, begrijp ik uit jouw berichten ?

@Henk, PB gestuurd.

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: do 09 jul 2015, 22:05
door Pjotr
ray5150 schreef:
@Pjotr, Jij hebt ook nog een DAT recorder, begrijp ik uit jouw berichten ?
Ik heb nog een portable TCD_D3 bewaard als museumstuk :mrgreen: Hij doet het ook nog :D De stationaire die ik had is al lang de deur uit.

En nu wil je zeker een tapeje "lenen"? :lol:

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: do 09 jul 2015, 22:15
door ray5150
Nee, ik heb er al een paar overgenomen van Henk.
Wel leuk dat die TCD-D3 het nog doet, die moet onderhand ook al over de 20 jaar zijn.
http://www.thevintageknob.org/sony-TCD-D3.html

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: do 09 jul 2015, 22:17
door SSassen
DAT, dat brengt herinneringen boven, ik had een portable, van Sony, mooi apparaat, maar als je dan in de bus zit naar school met een grote Sennheiser op je kop en je DAT werd je wel vreemd aangekeken.

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 11:59
door ds23man
Die D3 heb ik ook gehad, helaas gejat..... :(

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 14:20
door ray5150
ds23man schreef:
Die D3 heb ik ook gehad, helaas gejat..... :(
Kom maar naar beneden, en sla je slag ! :mrgreen:
http://link.marktplaats.nl/m944085185

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 18:33
door SSassen
ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Die D3 heb ik ook gehad, helaas gejat..... :(
Kom maar naar beneden, en sla je slag ! :mrgreen:
http://link.marktplaats.nl/m944085185
Gebruikt als kluifbot voor de hond ofzo? Man, man, man, wat zijn sommige mensen toch onvoorzichtig met hun spullen.

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 18:40
door ray5150
De kenner weet wat het waard is ! :mrgreen:

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 19:05
door Pjotr
Zo te zien zonder accu's... ook al waren waren die nieuw al niet veel waard :mrgreen: Ding ziet er idd afgeragd uit.

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 19:51
door ds23man
Alsof een hond hem in de kont gehad heeft.....

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 19:53
door District9
Tsjonge, leuk al die DAT herinneringen:
Kennen jullie dit setje?
Was in het begin het summum, heeft echter niet lang geduurd of werd weer door iets "beters" vervangen.

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 20:00
door ds23man
Deze had ik in de studio, was een zeer fijne bak:

http://www.datrecorders.co.uk/da30.php

En 3 van deze met de bijbehorende remote:

https://www.google.nl/search?q=tascam+d ... I2xOrCc%3D

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 20:05
door SSassen
District9 schreef:
Tsjonge, leuk al die DAT herinneringen:
Kennen jullie dit setje?
Was in het begin het summum, heeft echter niet lang geduurd of werd weer door iets "beters" vervangen.
Hou op, binnenbroekse expansie, Nakamichi, dat was nu echt een merk naar m'n hart.

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 20:08
door ds23man
Nakamichi? Die meuk waarvan je wist dat het na 7 jaar de schroothoop op kon omdat het niet meer te repareren was? Nee, dan maar Revox. Heeft pas een revisiebeurt na 25 jaar nodig.......

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 20:32
door Pjotr
Heeft ook de bijnaam Nakkameukie :mrgreen: (Laat Hans dit maar niet lezen :hide: :lol: )

Heb nog even in een vlaag van overmoed een Apine 5700 in de auto gehad. Maar dat was geen doen met die temperaturen en dat stof daar. Was niet echt een succes.

Re: DAT Cassette(s) gezocht.

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 21:37
door hannesie
Die heeft het al lang gelezen, maar met dat je op een leuk festival bent doet dat niet zoveel.
Beter dat hij dat zegt, dan iemand bij zijn volle verstand, zeggen we dan hier. :lol: :mrgreen: :wink:

Trouwens volgens mij is mijn Nakamichi 630 nog best te repareren, alleen een paar lampjes voor de afstemming van de tuner.