Pagina 1 van 11

Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 22:00
door bartarie
Zoals ik al wat door heb laten schemeren her en der, wil ik graag een set speakers maken.
Hiervoor zit ik in de "verkenningsfase" maar in het verleden heb ik een stel B&W Dm2a TL speakers gehad.
Vooral het mooie laag sprak mij enorm aan, ik denk dat als je een mooi diep laag wilt hebben dat dit misschien wel een van de beste oplossingen is?

Op de website:

http://www.mh-audio.nl/Transmission%20L ... .asp#waveL

Vond ik een berekening voor een transmissielijn systeem, wat opvalt is dat deze speakers NIET TE MISSEN zullen zijn ;)
Wel even goed over nadenken, of het wel ECHT zo groot kan.

Is het berekenen van een goede transmissielijn in de basis echt zo gemakkelijk?
Of komt hier echt meer bij kijken?

Later zal ik ook hulp moeten zoeken bij het meten/maken van filters.
Maar so far so good zou ik zelf mijn speakers moeten kunnen maken.

Zijn er nog tips? ik hoor het graag.

Barrie

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: ma 29 jun 2015, 22:55
door pompebled
Voer de gegevens van je speaker ook eens in de TQWT calculator in, dat is nóg wat groter...(485L).
Met een 12" hebben de kasten de neiging om fors groot te zijn.

Groeten, Jan.

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: wo 01 jul 2015, 16:26
door bartarie
Ik heb de TL berekend in Hornresp en kom op de volgende grafiek uit, ik heb dit berekend op de manier dat de bocht onder in (B) een ronde bocht is.
Dan zou ik daar dus even een plaatje in moeten buigen die 180 graden rond is, om wervelingen tegen te gaan schijnt dit ook goed te zijn.

Misschien is het ook leerzaam nog iets anders te berekenen om te kijken of er nog "betere" ideen zijn.

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: do 02 jul 2015, 11:31
door Henkjan
bartarie schreef:
http://www.mh-audio.nl/Transmission%20L ... .asp#waveL
Vond ik een berekening voor een transmissielijn systeem, wat opvalt is dat deze speakers NIET TE MISSEN zullen zijn ;) Wel even goed over nadenken, of het wel ECHT zo groot kan.

Is het berekenen van een goede transmissielijn in de basis echt zo gemakkelijk?
Of komt hier echt meer bij kijken?
dat is wel een erg versimpelde aanpak, een beter startpunt zijn de zgn "allignment tables" van Martin King. Daar hebben we op dit forum een spreadsheet voor gemaakt: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=32&t=5502
Daar wordt beter rekening gehouden met alle parameters van de gekozen driver, en ook wordt op de juiste manier de invloed van de tapsheid van de lijn op de afstemming verwerkt.

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: do 02 jul 2015, 12:12
door bartarie
Dat had ik al geprobeerd,

An sich denk ik dat daar veel meer over na-gedacht is, maar ik doe vermoedelijk iets fout... een kast van 45 breed 80 hoog en RUIM 7 meter lang...
Nou weet ik dat transmissielijn speakers een beetje groot uitvallen... maar ik heb de indruk dat dit ook niet helemaal klopt.

Daarbij past de poort niet eens in het ontwerp? Alle begin is moeilijk... Wat zie ik over het hoofd?

Barrie

De BL-factor heb ik niet, ik heb van andere breedbanders (12 inch 8 ohms) wat BL waardes opgezocht.
De laagste was ca 9 en de hoogste ca 11, de BL-factor heb ik omgezet naar 10.
Nu lijkt het een kastje wat aardig kleiner is maar alsnog 140 diep, das nog heftig...

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: do 02 jul 2015, 12:55
door RumoH
Je hebt je post verwijderd/aangepast, maar er is iets fout met je SL/S0 die stonden volgens mij bijna een factor 10 te hoog

Rudy

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: do 02 jul 2015, 13:06
door bartarie
Ja Rudy,

Ik probeer het voor elkaar te krijgen, maar tis doodstil... Heb de indruk dat er niemand kijkt met dit weer.
Die SL verhouding? je kan daar mee spelen, maar wat is het effect daar van MBT het geluid? en wat is de "beginwaarde"

ik zou er graag vlot mee aan de gang gaan ;)

Klopt dat ik men bericht gewijzigd heb omdat ik er even niet uitkwam maar later iets verder kwam.
Tot nu toe kom ik op een kast van 600liter... dat is echt wel iets te groot...
Kunnen we er komen met 300liter of liever nog iets minder?

Barrie

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: do 02 jul 2015, 16:49
door bartarie
Komt er toch wat bovendrijven,

een project uit het verleden.... alles is al zon beetje voorgerekend...

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=15902

Ik werd getipt over het programma "AJhorn" toen ik op zoek ging naar dat programma kwam dit topic naar boven.
Dit zou wel eens "passend" kunnen zijn. Vanavond maar eens even tekenen hoe zoiets er uit zou komen te zien...

Barrie

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 9:53
door bartarie
Het is een flinke jongen, maar wel haalbaar lijkt me :)

daar bovenop een toetert met n tweetert, mooi is ook wel dat de hoorn op 85cm zit dat is ook ongeveer de "luisterhoogte"

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 21:08
door Xeres
Ha Bartarie,

Het fenomeen "groot" is relatief maar het moet uiteraard wel passen in de ruimte.. Ik heb mijn Philips AD9710/M8 in een TQWT en die is al flink aan de maat. Ik ben er behalve de afwerking erg blij mee.

Het topic van Arjank was voor mij de reden om aan de AD12100 te beginnen, ondanks dat ik de ruimte heb en waf niet van toepassing is vond ik ze toch ook erg groot worden. Samen met Arjank ben ik tot een (semi) open baffle gekomen met ondersteuning van een BR subwoofer (AD12200). De AD12100M speelde op het laatst zonder filter.. (staat hier op het forum, nu ff geen link bijdehand)

Zoals ik al eerder over de mail schreef heb ik de AD12100 verruild voor een paar AD12202. De AD12100 is erg mooi maar de AD12202 is echt andere koek zeg maar.

Ik ga mijn systeem eerdaags aanpakken maar dat wordt zuiver cosmetisch want met de prestaties ben ik meer dan blij.
Oh ja afgelopen week heb ik dat paar AD12202M in de verpakking kunnen kopen...

Ik ben heel benieuwd waar je op uitkomt! (mocht die 7 meter echt zo zijn dan laat je die toch uit het raam steken...:))

R.

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: di 07 jul 2015, 21:20
door bartarie
Is er nog iemand die hier op of aanmerkingen over heeft?

Vermoedelijk is het net als met zoveel dingen een kwestie van Trial and Error, toch denk ik dat hier veel mensen met ervaring over mijn schouder mee kijken.

Dan ga ik proberen de plankjes te laten zagen voor de bouw-vak dan heb ik deze vakantie nog wat te doen.

Alvast bedankt

Barrie

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: di 07 jul 2015, 22:43
door PimDriessen
Hoi Bartarie,

Het formaat valt wel mee, in het verleden heb ik een transmissielijn gebouwd met als uitgangspunt dat de kast geen gelijke pijplengtes moest hebben, hij woog 95 kg, hoogte 120 cm × 54 breed en 45 cm diep, er rolde met een B139 van Kef 23 Hz uit, bij orgelmuziek was het een aparte belevenis.

Hier een paar overgebleven foto`s.

Groet,

Pim

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 21:34
door bartarie
Vandaag t hout binnen gehad en gelijk maar begonnen,
Men vriendin wilde melkpak speakers. Als je maar n klein genoeg plaatje laat zien zijn t net melkpakjes!

ZONDER die lompe subwoofer die er bij boze altijd bij zit lieverd!

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 23:12
door richard
bartarie schreef:
Vandaag t hout binnen gehad en gelijk maar begonnen,
Men vriendin wilde melkpak speakers. Als je maar n klein genoeg plaatje laat zien zijn t net melkpakjes!
Meer melk drinken, misschien groei je nog wel wat.

Maar voortvarend aan de slag; komt er al muziek uit?

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: za 25 jul 2015, 0:30
door Zweitse
Dat ziet er toch prima uit :mrgreen:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: za 25 jul 2015, 15:58
door bas focal m180
bartarie schreef:
Men vriendin wilde melkpak speakers.
Goedzo, niets van aan trekken en gewoon bouwen.

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: za 25 jul 2015, 16:03
door Olaf Analogue
Als je dan naar alle apperatuur van je vriendin kijkt, de wasmachine, de wasdroger, de vaatwasser, het gasfornuis en de koelvriescombinatie, dat is allemaal giga groot, en wij moeten het dan doen met melkpakjes als luidsprekers, dat gaat dus echt niet gebeuren :)

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: za 25 jul 2015, 16:44
door pappaleo
Melkpakken zijn voor IN de koelkast.
:mrgreen: :mrgreen:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: zo 26 jul 2015, 0:15
door bartarie
Ja hoor ze doen het :) en HOE,

Ik vind het echt goed klinken. tot nog toe alleen maar digitaal gespeeld (itunes EQ de mid piek er uit gehaald).
Heb tot noch toe niet de indruk dat ik hoog mis...

Toch maar tijd voor een luisterkamer, kan de mening wel een beetje delen dat ze toch wel groot zijn voor onze huiskamer. :)
Desalniettemin klinken ze goed genoeg om niet af te stoten.

Er zit nog maar een klein beetje demping in, en er moet nog een tussen-schot in. (van voor naar achter)

Beloofd nog wat :)

Tis net live soms... Pink Floyd "is there anybody out there" daar word je echt bang van!

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: zo 26 jul 2015, 0:37
door ray5150
Wat een ieniemini tv'tje... :lol:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: zo 26 jul 2015, 0:54
door arjank
bartarie schreef:
Ja hoor ze doen het :) en HOE,

Ik vind het echt goed klinken. tot nog toe alleen maar digitaal gespeeld (itunes EQ de mid piek er uit gehaald).
Heb tot noch toe niet de indruk dat ik hoog mis...
Tis net live soms... Pink Floyd "is there anybody out there" daar word je echt bang van!
Dat Live gevoel van de Ad12100/M8 kan ik alleen maar bevestigen, het blijft een waanzinnig goede breedbander.
Ik moet mijn project nog een keertje afmaken....

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: zo 26 jul 2015, 18:06
door Olaf Analogue
Ik heb de mijne per vandaag ook in bezit (eindelijk), dus ik kan in het najaar ook gaan bouwen :)

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: zo 26 jul 2015, 19:38
door bas focal m180
Olaf Markus schreef:
Ik heb de mijne per vandaag ook in bezit (eindelijk), dus ik kan in het najaar ook gaan bouwen :)
Tijd voor een philips 12 inch fullrange battle bij jouw thuis?

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: zo 26 jul 2015, 23:14
door Xeres
Ha Bartarie,

Dat ziet er goed man...

Mijn nieuw in de doos AD12202M8 bleken bij het uitpakken AD12100M4 speakers te zijn!!! Ik dacht dat ik gek werd... De verkoper had nog een paar staan en ook dat bleken niet de juiste.. enfin, alles weer terug.

veel luisterplezier...

R.

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Geplaatst: ma 27 jul 2015, 0:19
door bas focal m180
Lijkt me echt leuk om eens een philips 12 inch fullrange meeting te houden er zijn nu al een handvol eigenaren bekend met een 12 inch philips.