Pagina 1 van 19
drummonitor
Geplaatst: ma 25 mei 2015, 16:32
door architect
het plan is om een mooi stel monitoren te bouwen voor bij het electronisch drumstel van mijn oudste zoon van 11
daarvoor hebben we vandaag een tweetal mooie coax speakers weten te bemachtigen, de 18Sound 15CX1000
een beest van een speaker, 14,4kg
de 15 inch woofer met een 4 inch spoel kan 1000W continu verwerken
het hoog heeft een spoel van 3 inch en een 1,4 inch exit
gelijk maar even een filtertje samengesteld van beschikbare onderdelen, waarmee het XO op 2khz komt te liggen; dat moet uiteindelijk ergens uitkomen tussen 800hz en 1,5khz
overwegingen
1. de kast maak ik passief met in eerste instantie ook een passief filter; later kan ik dan nog een de versterking actief maken met dsp
dat laatste wordt met bijvoorbeeld 2 stuks hypex PSC2.700 eerst wat al te kostbaar
2. ik wil de kasten zo maken dat ze gemonteerd op luidsprekerstandaards ook een zaaltje zouden kunnen versterken
3. ik vraag me nog af of ik beter voor bassreflex kan gaan wat heel gebruikelijk is voor monitoren of toch gesloten waar ik zelf een beter gevoel bij heb
Re: drummonitor
Geplaatst: ma 25 mei 2015, 16:44
door Walt
Dat zijn beren van 15" coaxiale units zeg!
Zelf zegt 18Sound dat een reflex kast vanaf rond de 50 liter wordt aanbevolen. De Qts waarde van 0.31 is eigenlijk ook optimaal voor reflex.
Zeker als je kleine zaaltjes wilt uitversterken dan is de extra output van een reflexkast boven gesloten een voordeel. Achter deze dikke 15" met zijn 4" coil kun je gerust 1000W RMS zetten dat zal lekker kunnen doordrukken.
Groetjes Walter
Re: drummonitor
Geplaatst: ma 25 mei 2015, 17:28
door architect
zo dit is het eerste filtertje
daar wil snel eens een kastje bij bouwen zodat het wat voller gaat klinken
Re: drummonitor
Geplaatst: ma 25 mei 2015, 18:17
door Martijn M
Zeker voor BR gaan, om de redenen die Walt al aangeeft. En ik zou een flinke versterker nemen. Percussie heeft ontzettend veel dynamiek. Dat vraagt om een versterker die flinke piekvermogens kan leveren. Als het goedkoop moet, zou ik eens kijken naar versterkers van Behringer, al dan niet met DSP.
Re: drummonitor
Geplaatst: ma 25 mei 2015, 18:19
door Walt
Re: drummonitor
Geplaatst: ma 25 mei 2015, 19:06
door richard
architect schreef:zo dit is het eerste filtertje
daar wil snel eens een kastje bij bouwen zodat het wat voller gaat klinken
Moet de tweeter niet worden omgepoolt?
Re: drummonitor
Geplaatst: ma 25 mei 2015, 19:09
door architect
richard schreef:architect schreef:zo dit is het eerste filtertje
daar wil snel eens een kastje bij bouwen zodat het wat voller gaat klinken
Moet de tweeter niet worden omgepoolt?
denk je? ,... het zag er zo prima uit in boxsim
Re: drummonitor
Geplaatst: ma 25 mei 2015, 19:23
door John P
Weet je wel zeker dat je dit wil? Misschien is een mooie hoofdtelefoon voor je zoon wel leuk, desnoods een Dr. Dre Beat's diadeem.
Re: drummonitor
Geplaatst: ma 25 mei 2015, 19:36
door Walt
Hoe kan je dit simuleren in boxsim zonder een correcte meting van de frequentie versus amplitude + fase?
Groetjes Walter
Re: drummonitor
Geplaatst: ma 25 mei 2015, 19:41
door architect
Walt schreef:Hoe kan je dit simuleren in boxsim zonder een correcte meting van de frequentie versus amplitude + fase?
Groetjes Walter
eerst even makkelijk globaal, gewoon op thiele small parameters
zou het het beste zijn om eerst een behuizing te bouwen en dan daarin te meten?
Re: drummonitor
Geplaatst: ma 25 mei 2015, 19:42
door architect
John P schreef:Weet je wel zeker dat je dit wil? Misschien is een mooie hoofdtelefoon voor je zoon wel leuk, desnoods een Dr. Dre Beat's diadeem.
waarom niet dan? hij speelt nu op hifispeakers, mijn obx en vindt dat fijner dan met beyer dt990 pro hoofdtelefoon
Re: drummonitor
Geplaatst: ma 25 mei 2015, 19:46
door Walt
De T/S parameters zeggen alleen iets over het laag. Het mid en hoog van een luidspreker laat zich hiermee totaal niet beschrijven. Zonder metingen aan de echte units in de uiteindelijke kast kun je nooit een goed filter simuleren. Het filter zoals je nu hebt gemaakt noemen we ook wel een 'sprookjes filter'...
EDIT: twee van deze units maken enorm veel geluid, de buren (en jij zelf?) zullen zeer snel overlast hebben van deze speakers.
Groetjes Walter
Re: drummonitor
Geplaatst: ma 25 mei 2015, 20:12
door ds23man
Volgens mij woont ie in de weilanden tussen de koeien!
Re: drummonitor
Geplaatst: ma 25 mei 2015, 20:34
door pappaleo
Alleen zure melk, dus

Re: drummonitor
Geplaatst: ma 25 mei 2015, 20:40
door ds23man
Karnemelk.....

Re: drummonitor
Geplaatst: di 26 mei 2015, 7:42
door architect
http://www.novacoustic.com/NM1_Test_Soundcheck_2006.pdf
hier noemen ze een monitor met deze speaker the beast
maar goed, volume is in te stellen naar eigen smaak
bijgaand vast een eerst vormstudie
liggend omhoog
liggend naar voren
staand voor op stand
de baspoort komt als sleuf aan boven of onderzijde in het front
Re: drummonitor
Geplaatst: di 26 mei 2015, 21:02
door arjank
Leuk spul die coaxen van 18sound
Ter info: zo'n coax is niet makkelijk te filteren en eigenlijk zonder te meten niet te doen.
Re: drummonitor
Geplaatst: di 26 mei 2015, 21:54
door architect
arjank schreef:Leuk spul die coaxen van 18sound
Ter info: zo'n coax is niet makkelijk te filteren en eigenlijk zonder te meten niet te doen.
ik heb een meetmicrofoon met voorversterker waarmee ik kan meten
maar qua volgorde moet ik toch eerst maar eens een kast bouwen?
Re: drummonitor
Geplaatst: di 26 mei 2015, 22:35
door Martijn M
Lijkt me een goed idee om maar gewoon te gaan bouwen

. Om een filter te ontwerpen moet je straks wel goede metingen doen. Dat betekent impedantie en akoestisch.
Re: drummonitor
Geplaatst: di 26 mei 2015, 22:42
door Pjotr
Zoiets zit al aardig in de PA hoek en vraagt eigenlijk om bi-ampen met een elektronisch X-over.
Re: drummonitor
Geplaatst: wo 27 mei 2015, 6:45
door architect
Martijn M schreef:Lijkt me een goed idee om maar gewoon te gaan bouwen

. Om een filter te ontwerpen moet je straks wel goede metingen doen. Dat betekent impedantie en akoestisch.
impedantie meten is nieuw voor mij, dat zal ik moeten uitzoeken
de vorige eigenaar heeft alvast een meting voor mij gedaan zonder kast
wat ik daarin vreemd vind zijn de hoge fs van de compressie driver en voor de woofer de lage Le en hoge Vas
Re: drummonitor
Geplaatst: vr 29 mei 2015, 18:16
door architect
kunnen jullie mij helpen met info over doe ik een impedantie-meting kan doen? hoe doen jullie dat?
Re: drummonitor
Geplaatst: wo 03 jun 2015, 7:28
door architect
in SketchUp heb ik het ontwerp verder uitgewerkt
- kan staand op statief, 60 graden liggend voor zang en 30 graden schuin naar voren als drummonitor
- de baspoort is afgestemd op 72 hz bij een kastvolume van 70 liter
- de 3 poorten met een lengte van 20cm en een oppervlakte van van 8x13,9cm
- een actief hoogdoorlaatfilter 4e orde LR op 50Hz, zorgt ervoor dat de maximale uitwijking beperkt blijft tot 6,5mm bij 1000W op 50 en 100hz
- 1000W levert bijna 130db en een luchtsnelheid van 19m/s
- om de stijfheid te vergroten worden plankjes rondom gelijmd tegen de binnenwanden van de kast, deze worden voorzien van gaten om gewicht te besparen
- berkenmultiplex 12mm om gewicht te beperken
- lijmen met bruislijm
ik vraag me nog even af waar ik het mooist 2 speakon connectoren kan plaatsen
doe ik dit zo goed? tips? aanbevelingen?
Re: drummonitor
Geplaatst: wo 03 jun 2015, 19:04
door architect
en nog een aangepaste verbeterde bracing
Re: drummonitor
Geplaatst: wo 03 jun 2015, 21:16
door richard
Ik zou de speakon plaatsen op die plaats waar hij in ieder geval niet bovenop komt te staan. Of je maakt er twee zodat er altijd één vrij is.