Pagina 1 van 1
Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: wo 20 mei 2015, 21:29
door Kappa7
Binnenkort bij mij in de schuur

Re: Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: wo 20 mei 2015, 21:35
door ds23man
Doet ie ook HiRes?
Re: Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: wo 20 mei 2015, 22:23
door Kappa7
Hispeed tot 2800 rpm is dat ook goed
Re: Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: wo 20 mei 2015, 22:51
door FR_Aad
Bofkont!
Re: Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: wo 20 mei 2015, 23:00
door Kappa7
Vind ik ook.
Loop al te kijken of ik ergens een kruistafel kan vinden.
Erg mooi voor het maken van Frontjes en bovenplaten.
Met deze boor zal ik geen probleem hebben om ook de wat grotere gaten te kunnen maken.
Mijn huidige boor die trekt dat niet, deze zal er geen moeite mee hebben lijkt mij zo.
Re: Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: do 21 mei 2015, 9:11
door Barry2001
Mooi ding, ga je veel plezier van hebben. Als er 1 stuk gereedschap is dat hier veel wordt gebruikt, is het de kolomboormachine. Zo'n kruistafel staat hier ook nog op het verlanglijstje, dan zit je helemaal goed in de mogelijkheden.
Re: Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: do 21 mei 2015, 9:43
door ray5150
Re: Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: do 21 mei 2015, 10:46
door rjmulder
Een kolomboormachine is inderdaad erg handig zo'n ding gebruik je ongemerkt toch vaker dan je denkt.
Zelf heb ik een simpele/goedkope ferm aan de muur

Re: Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: do 21 mei 2015, 11:43
door ray5150
Een tijdje terug een polijstset en een schuurset gekocht voor op de boorkolom, erg handig.
Re: Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: do 21 mei 2015, 21:27
door Kappa7
rjmulder schreef:Een kolomboormachine is inderdaad erg handig zo'n ding gebruik je ongemerkt toch vaker dan je denkt.
Zelf heb ik een simpele/goedkope ferm aan de muur

Klopt zo een ferm staat hier al een jaar of wat en heb daar al behoorlijk wat gebruik van gemaakt.
Deze is net wat sterker en kan wat grotere gaten boren.
Re: Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: do 21 mei 2015, 21:29
door Kappa7
Barry2001 schreef:Mooi ding, ga je veel plezier van hebben. Als er 1 stuk gereedschap is dat hier veel wordt gebruikt, is het de kolomboormachine. Zo'n kruistafel staat hier ook nog op het verlanglijstje, dan zit je helemaal goed in de mogelijkheden.
Zeker, ik hoop met de kruistafel er onder ook wat klein freeswerk te kunnen doen.
Al is het maar een sslob gat maken.
Re: Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: do 21 mei 2015, 21:39
door Kappa7
Mm een beetje tafel zit al snel aan de €400,- ik kijk wel of ik een gebruikte tafel kan vinden.
Heb er geen haast mee.
Wat en dergelijke tafel erg makelijk maakt is het opspannen van materiaal.
Door dat de T sleuven exact paralel lopen met de verplaatsing van de tafel kan je daar gemakkelijk een set blokken in schuiven die als aanslag dienen.
Meet je dan van af dat punt dan zit je altijd recht en op de juiste afstand.
Re: Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: do 21 mei 2015, 21:44
door Pjotr
Gebruikte tafels? Veel succes om die te vinden en die dan ook nog past, Dat spul zie je heel weinig 2e hands of het is hobby spul wat niks waard is.
Kappa7 schreef:
Zeker, ik hoop met de kruistafel er onder ook wat klein freeswerk te kunnen doen.
Al is het maar een sslob gat maken.
Probleem met losse kruistafels is dat ze niet gaan passen op die machine. Daar heb je echt een grote kolomboor voor nodig. Of je moet een heel klein tafeltje nemen maar daar is de slag weer heel beperkt van. Veel meer dan een paar kleine sleufjes/gaten gaat dan niet. Een hele frontplaat boren kun je wel vergeten. Overigens zijn die goedkope tafeltjes van HBM niet zo geschikt om te frezen. Voor een beetje geschikte zit je al rond de €300,-.
Re: Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: do 21 mei 2015, 21:48
door ray5150
Wat is eigenlijk een sslob gat ?

Re: Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: do 21 mei 2015, 22:20
door Kappa7
Pjotr schreef:Gebruikte tafels? Veel succes om die te vinden en die dan ook nog past, Dat spul zie je heel weinig 2e hands of het is hobby spul wat niks waard is.
Kappa7 schreef:
Zeker, ik hoop met de kruistafel er onder ook wat klein freeswerk te kunnen doen.
Al is het maar een sslob gat maken.
Probleem met losse kruistafels is dat ze niet gaan passen op die machine. Daar heb je echt een grote kolomboor voor nodig. Of je moet een heel klein tafeltje nemen maar daar is de slag weer heel beperkt van. Veel meer dan een paar kleine sleufjes/gaten gaat dan niet. Een hele frontplaat boren kun je wel vergeten. Overigens zijn die goedkope tafeltjes van HBM niet zo geschikt om te frezen. Voor een beetje geschikte zit je al rond de €300,-.
Was ik al weer bang voor.
Zal snel eens een afspraak maken om de boor op te halen.
Dan weet ik hoe groot de tafel is en wat ik er op kwijt kan.
De tafel moet wel minstens een slag hebben van 450 om een complete front plaat in een keer te kunnen maken.
Als je moet gaan opspannen dan is het nut van de tafel ook weer ineens veel minder.
En speciaal voor Ray
http://www.google.nl/search?hl=nl&sourc ... sgHYxYDQAw
Re: Nieuw speelgoed in aantocht
Geplaatst: zo 07 jun 2015, 9:05
door richard
ray5150 schreef:Wat is eigenlijk een sslob gat ?

gespeld als slobgat een ovaal gat.
Bij vangrail zie je ze bijvoorbeeld ook.