Pagina 1 van 1
CT 248XL
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:15
door tonvandeacker
Het is al weer een tijd geleden dat ik iets geplaatst hebt.
Stil gezeten heb ik echter niet.
Na diverse Markaudio breedbanders te hebben gebouwd was het tijd voor een mooie tweeweg.
Ik wilde echter niet zelf ontwerpen maar het liefst een bestaand project nabouwen.
Toevallig stond er een set te koop op deze site van Matthias...de CT 248XL.
Met zeer goede drivers en al uitgedokterd filter.
Ik dus een bod gedaan en al snel was de deal rond.
Aan hem heb ik beloofd het eindresultaat te laten zien op dit forum.
Toevallig was ik net een box aan het bouwen voor de Alpair 7 en aan het oefenen met fineer.
Omdat het filter van deze set enorm groot is wilde ik de originele kast van 6 liter (die al bijna af was en bij de set erbij zat) hier niet voor gebruiken.
Mijn box was berekend op 11.8 liter en dan pas eea stukken beter.
De onderdelen dan maar eerst.
De drivers
Seas Excel W15CH001
Seas 22TAF/G
Re: CT 248XL
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:23
door tonvandeacker
Van het filter schrok ik even......dat gaat toch niet in die 6 liter kast passen dacht ik.
De plaat waarop de onderdelen zitten is 15 x 22 cm en weegt bijna een kilo.
Kwalitatief het beste wat er is denk ik...zou dit echt het verschil gaan maken (Ja dus).
Re: CT 248XL
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:32
door tonvandeacker
Het filter was al bijna door de eerste eigenaar in elkaar gezet.
Een paar draden en verbindingen maken en hup de kast in.
De kast
Hout en fineer uit Arnhem (af.nl)
Ik wilde een taps toelopende kast maken dus ik had buigtriplex nodig (Fuma)
Nog wat massief beuken plaatjes van de zolder in Arnhem
En een plaat MDF
Van het MDF heb ik het frame gemaakt en deze daarna bekleed met 2 lagen buigtriplex (7mmper laag )
Daarna de binnenzijde met lood betume bekleed..totale dikte 2x7 plus 5 en fineer=20mm
Tussen bas/mid en hoog een versteviging gemaakt.
Re: CT 248XL
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:36
door tonvandeacker
Omdat ik deze kast uiteindelijk voor de alpair 7 ga gebruiken heb ik de voorkant geschroeft.
Normaal verlijm ik alles.
De CT248XL krijgt dus nog wel een keer een andere behuizing.
De voorkant met ingefreesde drivers
Re: CT 248XL
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:42
door tonvandeacker
Mijn eerste fineer klus.
Je kan in Arnhem hobby fineer krijgen...stroken van 30x45 en kosten maar 2 euro per stuk.
Mooi om dus te oefenen.
Aan de zijkant moest ik dus 2 stroken aan elkaar maken en dan over de helft van de box verlijmen.
Box maten zijn 20cm breed 32cm hoog en 27cm diep
Op een paar kleine blaasje op de bovenrand is dit aardig gelukt.
Met het aflakken kwamen de foutje pas naar boven
Re: CT 248XL
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:45
door tonvandeacker
De achterzijde..de baspoort en de aansluitingen.
Hier komen de fineerstroken bij elkaar.
De volgende keer ga ik stroken van 2.5m halen dan zie je geen naden aan de achterkant.
Re: CT 248XL
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:46
door tonvandeacker
Met de drivers gemonteerd.
Re: CT 248XL
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:47
door tonvandeacker
En vandaag effe de bestaande "stands"gedemonteerd en vernieuwd naar de juiste hoogte.
En dan ziet het er zo uit.
Re: CT 248XL
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:50
door Matthias
Dat ziet er mooi uit! Krijg bijna spijt.

Re: CT 248XL
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:50
door tonvandeacker
De bedoeling is om de voorzijde en boven en onderkant van de kast black ash te verfen.
De zijkanten zijn blank afgelakt zijdeglans.
Maar ik ga eerst hiervan genieten.
Klinken echt heerlijk en gaan behoorlijk laag.
Re: CT 248XL
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:57
door tonvandeacker
He Matthias...ja mooi he
Ben er wel een weekje druk mee geweest.
Het bouwen dat is mijn ding...lekker met hout knutselen...en muziek luisteren natuurlijk.
Ik ben erg onder de indruk van deze set.
Ik heb de alpair 7 en een set infinity als vergelijk maar dit gaat wel een stapje verder.
Het mooiste is ze zijn nog aan het inspelen...het word dus alleen maar mooier.
Je kunt deze set nog upgraden naar CT248XXL met een 22cm Seas excel basbox eronder maar dat is in mijn ogen niet nodig.
Erg laag en strak met een mooi stemgeluid en rustig hoog.
Als ze helemaal geschilderd zijn plaats ik nog wel een foto van het eindresultaat.
Morgen verder met het volgende project...fineren met amerikaans noten....mooi.....
Re: CT 248XL
Geplaatst: wo 18 dec 2019, 22:15
door tonvandeacker
Na een paar jaar in de woonkamer was het tijd om ze naar de serre te verhuizen en een nieuwe behuizing te geven.
Nu neem ik ze mee naar Hengelo dus tijd voor een kleine update.
Ronde vormen en 10 liter inhoud
Re: CT 248XL
Geplaatst: wo 18 dec 2019, 22:17
door tonvandeacker
Mahonie beits met blanke laag hoogglans
Re: CT 248XL
Geplaatst: wo 18 dec 2019, 22:19
door tonvandeacker
Het word een 2 kleuren thema met black wash als 2 kleur
Re: CT 248XL
Geplaatst: wo 18 dec 2019, 22:20
door Shadow
Vanwaar de grotere inhoud Ton?
Re: CT 248XL
Geplaatst: wo 18 dec 2019, 22:20
door tonvandeacker
Zwart aan gebracht en binnen drogen ivm de kou in de serre
Klein accent aan de voorzijde
Re: CT 248XL
Geplaatst: wo 18 dec 2019, 22:24
door tonvandeacker
Shadow schreef:Vanwaar de grotere inhoud Ton?
He Joram
Nou in de kamer stond deze set in een 19 liter kast en ik wilde eens horen hoe deze set in een 9 a 10 liter kast zou doen.
Meer als het origineel bedacht was.
Nou je staat versteld wat een bas dit kleine setje naar voren weet te brengen.
Ideaal voor mijn serre.
Het filter plaatsen was wel een issue...ik heb het in drie delen er weten in te proppen.
Dus netto is het nu rond de 9 liter.
De tweeter is nu wel door een DXT vervangen...tja ik heb iets met die DXT.
Nu klinkt die set echt geweldig met de rest van de spullen die ik heb.
Dus mee naar Hengelo dacht ik zo.
Re: CT 248XL
Geplaatst: wo 18 dec 2019, 22:30
door tonvandeacker
Re: CT 248XL
Geplaatst: wo 18 dec 2019, 22:32
door Shadow
Mooi!
tonvandeacker schreef:Shadow schreef:Vanwaar de grotere inhoud Ton?
He Joram
Nou in de kamer stond deze set in een 19 liter kast en ik wilde eens horen hoe deze set in een 9 a 10 liter kast zou doen.
Meer als het origineel bedacht was.
Nou je staat versteld wat een bas dit kleine setje naar voren weet te brengen.
Ideaal voor mijn serre.
Het filter plaatsen was wel een issue...ik heb het in drie delen er weten in te proppen.
Dus netto is het nu rond de 9 liter.
De tweeter is nu wel door een DXT vervangen...tja ik heb iets met die DXT.
Nu klinkt die set echt geweldig met de rest van de spullen die ik heb.
Dus mee naar Hengelo dacht ik zo.
Ah ok, ja die woofer is en hele mooie! Ik ben benieuwd hoe je dan de minimonitor beryllium zal vinden van Speakerland, dat is ook een bizar mooi ontwerp...nog wel een paar stappen hoger ( en duurder ).
Re: CT 248XL
Geplaatst: wo 18 dec 2019, 22:37
door VintageHarry
Wow, mooie kasten zo!

Re: CT 248XL
Geplaatst: wo 18 dec 2019, 22:40
door erik1977
Mooi werk weer Ton!