Pagina 1 van 8
Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 10:19
door PAD
Na mijn vraag over het nut van voorversterkers en de antwoorden die ik daarop kreeg, heb ik besloten om de B1 buffer van Nelson Pass te maken.
Zonder hulp gaat mij dit natuurlijk niet lukken en zal ik misschien heel domme vragen gaan stellen......
Ik wil het eerst proberen op een gaatjesboard, een paar batterijen of een wall voeding als ik die ergens heb liggen.
Als de luisterervaring me enthousiast maakt maak ik een definitieve versie met een pcb van Pass.
Dan dringt zich meteen de eerste vraag al op; de onderdelen. Op de site passdiy.com kan ik de fets alleen in combinatie met de pcb bestellen.
Die moeten nu dus ergens anders vandaan komen gepaard en wel plus natuurlijk de andere onderdelen.
iemand een tip waar ik de hele mik in 1 keer kan bestellen of kopen? Liefst in een winkel/webshop in Nederland.
Vraag 2 is hoe ik aan massa kom. Een gaatjesboard heeft geen massa, een plankje hout ook niet en een kast heb ik vooralsnog niet nodig. ( die komt pas later als ik een idee heb waar en welke combinatie ik de buffer wil plaatsen)
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 12:36
door ray5150
Voor de overzichtelijkheid eerst maar eens het schema en artikel hier plaatsen :
Ik weet niet of het zo heel verstandig om eerst te gaan proberen om die schakeling op gaatjes print te zetten.
De kans dat het mislukt is op die manier vele malen groter dan dat je met een fabrieks PCB werkt.
Voor onderdelen is
http://www.eoo-bv.nl/ een uitstekende keuze. vele forum leden waaronder ikzelf halen/bestellen hier hun spulletjes.
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 12:58
door PAD
Dank je Ray, dat was ik nog van plan te doen. Ik ben nog niet helemaal op de hoogte van hoe ik links moet plaatsen hier. Dat is ook nog even zoeken.
Je opmerking dat het met een gaatjesprint juist wat lastiger wordt begrijp ik en dat heb ik ook overwogen.
Toch is het schema niet zo ingewikkeld en het bespaart me kosten; het is ten slotte een proef.
ben al wat aan het zoeken naar de onderdelen en struikel natuurlijk al meteen over de condensatoren waar verschillende types van bestaan.
Daar ben ik me even over aan het inlezen en weet ik nu al weer wat meer.
Ik kwam ook uit bij RS waar ze idioot veel spulletjes hebben.
Zal nog een lijst van onderdelen hier plaatsen, maar ga eerst even zelf op onderzoek uit, kijken of ik er uit kom.

Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 14:14
door Kappa7
De meeste spullen zullen wel goed te vinden zijn maar de 2SK170 is een ander verhaal.
Die worden niet meer gemaakt maar kan je nog wel vinden via Ebay of andere toeleveranciers.
Echter moeten deze wel gematched worden en dat is waarom de printen die Nelson aanbied wat duurder zijn dan wat we hier gewent zijn.
Het is dus echt wel het overwegen waard om het gelijk goed te doen.
Geeft ook veel minder kans op fouten en je krijgt gelijk de juiste JFeds in de juiste waarde.
Daar zit namelijk ook nog verschil in.
De Ebay kit die werd aangeboden was overigens ook interessant daar zaten ook de rest van de componenten op.
moet je alleen nog een voeding bouwen.
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 15:46
door PAD
mmmm, tja.......
Hoe zit dat met zo'n chinees ding op e-bay. Het lijkt zeer aantrekkelijk wat betreft de prijs, maar hoe zit het met de rechten van de ontwerper?
Kun je maar zo een ontwerp, in dit geval van Pass, nabouwen en reproduceren, dus commercieel exploiteren?
Ik heb mijn twijfels.
Ik vind handel in elektronica componenten tamelijk ondoorzichtig.
Wat precies betekent overigens het matchen van JFets en condensatoren?
Is dat het nameten op toleranties en de dichtst bij elkaar liggende groeperen?
Ik kan moeilijk een hele doos bestellen, dus dat zal de verkoper toch moeten doen?
Je ziet, hier spreekt een nieuwkomer in elektronicaland

Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 16:07
door Ah!buis
PAD schreef:mmmm, tja.......
Hoe zit dat met zo'n chinees ding op e-bay. Het lijkt zeer aantrekkelijk wat betreft de prijs, maar hoe zit het met de rechten van de ontwerper?
Kun je maar zo een ontwerp, in dit geval van Pass, nabouwen en reproduceren, dus commercieel exploiteren?
Ik heb mijn twijfels.
Ik vind handel in elektronica componenten tamelijk ondoorzichtig.
Wat precies betekent overigens het matchen van JFets en condensatoren?
Is dat het nameten op toleranties en de dichtst bij elkaar liggende groeperen?
Ik kan moeilijk een hele doos bestellen, dus dat zal de verkoper toch moeten doen?
Je ziet, hier spreekt een nieuwkomer in elektronicaland

Maak 't maar niet moeilijker dan nodig.Zo gelijk hoeven ze in deze schakeling niet te zijn.En ruisarm is bij voorversterkers van kleine signalen zoals voor PU's enzo, hoeft hier ook niet echt.
Om dat ding op proef in elkaar te steken neem je een stel BF256B van bij EOO.Goei kans dat je daarna helemaal geen andere meer wil
Anne
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 16:50
door PAD
tja, is het zo simpel..? Een jfetje van 30 cent?
En wat betreft de condensatoren dan?
Als ik alles hier bestel ben ik voor een paar eurootjes klaar en kan ik lekker wat ervaring opdoen; is wat voor te zeggen.
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 17:51
door ray5150
Mja, je moet natuurlijk twee dingen gescheiden houden.
Dit schakelingetje is natuurlijk heel goed op te bouwen met goedkope onderdeeltjes op een stukje gaatjesprint.
Lijkt me in dit geval dan ook het verstandigste, gaat het fout of werkt het niet, is er nog geen man overboord.
Wat Anne al aangeeft, voor een proefversie kun je ook een BF256B pakken.
Het is echt niet zo dat er in die specifieke Fet een stukje magie zit opgesloten
Om een ander voorbeeld te geven, de Quad versterkers uit de jaren '70 en '80. opgebouwd uit de goedkoopste onderelen die ze maar vinden konden.
Dat ze goed klonken is meer te wijten aan het slimme ontwerp, dan aan de kwaliteit van materialen.
Zou Anne ook kunnen melden wat het verwachte stroomverbruik van dat buffer trapje is ?
Ik heb nog wel een 317 PCB liggen die PAD zo mag hebben tegen verzendkosten.
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 17:56
door ray5150
En wat de condensatoren betreft, zou voor de proefversie gewoon MKT pakken.
Bijvoorbeeld :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15867 en
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15867
Ben je klaar voor de minder dan de prijs van één audiofiele MKP.

Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 18:02
door ray5150
PAD schreef:
Hoe zit dat met zo'n chinees ding op e-bay. Het lijkt zeer aantrekkelijk wat betreft de prijs, maar hoe zit het met de rechten van de ontwerper?
Kun je maar zo een ontwerp, in dit geval van Pass, nabouwen en reproduceren, dus commercieel exploiteren?
Meneer Nelson Pass is een uniek mens die niet alleen zijn ontwerpen en ideeën deelt met de zelfbouw gemeenschap.
Hij moedigt het zelfs aan.
En dat er mensen zijn die er een paar knaken mee verdienen. ik denk dat hij er gewoon zijn schouders over ophaalt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nelson_Pass
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 19:15
door Ah!buis
ray5150 schreef:Zou Anne ook kunnen melden wat het verwachte stroomverbruik van dat buffer trapje is ?
Ik heb nog wel een 317 PCB liggen die PAD zo mag hebben tegen verzendkosten.
Verbruik ? 2x niks
Toch bijna.Stroom door de fet's is altijd onzeker.Bij de BF256B gemiddeld 6mA.
Neem 10mA geeft 20mA voor de twee (niet 4, staan 2 bij 2 in serie).Dan is er nog een spanningsdeler R2+R3 en het ledje, samen zo'n 2mA.
Totaal 22mA dus.
Nu is die 1k in serie met de led wel erg groot, geeft niet veel licht.Kan gerust naar 3k3, krijg je ong.5mA voor de led en een totaal van hoogstens 26mA.Nog steeds niks (voor een LM317 toch

).
Anne
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 19:23
door PAD
ray5150 schreef:
Om een ander voorbeeld te geven, de Quad versterkers uit de jaren '70 en '80. opgebouwd uit de goedkoopste onderelen die ze maar vinden konden.
Dat ze goed klonken is meer te wijten aan het slimme ontwerp, dan aan de kwaliteit van materialen.
Zou Anne ook kunnen melden wat het verwachte stroomverbruik van dat buffer trapje is ?
Ik heb nog wel een 317 PCB liggen die PAD zo mag hebben tegen verzendkosten.
De 303 quad is een topversterker, maar gammel gebouwd inderdaad, net als Engelse auto's toen.
Er zijn liefhebbers die deze versterkers geheel nieuw opbouwen waardoor ze beter zijn dan ze ooit waren.
Wat bedoel je met die 317 PCB?
Kun jij of Anne het lijstje voor EOO even compleet maken, want werkelijk waar, ik zie zoveel jargon en keuzemogelijkheden dat ik er niet uitkom.
De electrolitische caps bijvoorbeeld,kunnen dat deze zijn?
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=3577
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 19:44
door Ah!buis
317 PCB voor ingewijden duidelijk
Gaat om de voeding, staat niet op dat schema hierboven.
Die 317 is een LM317 een IC om een konstante spanning te krijgen vanuit een (hogere) onbetrouwbare of rommelige (brom) spanning zoals van een gelijkrichter.
Met PCB erachter gaat het om een printje voor de voeding met een LM317 erop.
De C1 en R1 zit er voor als de voeding van een bestaande, in gebruik zijnde, versterker betrokken wordt.
Met de PCB van Ray hoeft dat normaal niet, zou daar al iets voor op zitten.
Anne
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 19:51
door FR_Aad
Als je eerst een testversie bouwt kan je ook twee 9volt batterijen als voeding gebruiken.
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 20:02
door Ah!buis
FR_Aad schreef:Als je eerst een testversie bouwt kan je ook twee 9volt batterijen als voeding gebruiken.
Goed idee.Door de meestal lange draden dan, beter C1 er wel bij (dichtbij de schakeling, niet de batterij).Hoeft alleen lang niet zo dik, 100µF is zat.
Anne
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 20:46
door PAD
Oke, ik heb nu bijna alle onderdelen bij elkaar, weet alleen niet welke diodes ik uit het assortiment van eoo-bv moet kiezen.
Ook nog graag even een bevestiging of ik de juiste elco's uitgekozen heb
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=3577
Bij elkaar nog geen 50 euro incl potmeter, switch, etc.
Voeding nog even met batterijen totdat ik weet waar ik de B1 mee ga combineren.
Hartelijk dank heren
Als ik ga beginnen, kan nog even duren i.vm. andere zaken, zal ik de ontwikkeling hier tonen.
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:01
door ray5150
Ja hoor, niks mis mee die elco.
Voor D1 kun je gewoon een 1N4148 pakken.
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:15
door Ah!buis
Je moet 't zelf weten of je er die belachelijk dikke elco in wil zetten, maar deze is nog ruim zat.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=13341
Anne
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:29
door PAD
Maar Anne, het kan toch ook geen kwaad als ie wat dikker uitpakt? Voor het geld hoef ik het niet te laten toch..?
Oké Ray, dan is nu het pakketje compleet.
Even nog over de aarding: heb ik een stuk metaal nodig voor de aarding? Aluminium plaat? Print en plankje voorzien hier niet in en ik heb nog geen kast in gedachten. Dat hangt ook af van waar ik de B1 mee ga combineren.
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:35
door ray5150
Nee hoor, je hebt vooralsnog geen stuk metaal nodig.
Een massapunt kun je op de gaatjesprint maken.
Wat heb je eigenlijk voor gaatjesprint gnomen ?
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 21:58
door Kappa7
PAD schreef:Maar Anne, het kan toch ook geen kwaad als ie wat dikker uitpakt? Voor het geld hoef ik het niet te laten toch..?
Oké Ray, dan is nu het pakketje compleet.
Even nog over de aarding: heb ik een stuk metaal nodig voor de aarding? Aluminium plaat? Print en plankje voorzien hier niet in en ik heb nog geen kast in gedachten. Dat hangt ook af van waar ik de B1 mee ga combineren.
Volgens mij bedoel je dat je normaal op een printplaat de aarde als ground plate neemt en er dus geen sporen voor getrokken hoeft te worden. en dat vergelijk je met de aarde die in een auto aanwezig is die ook via het chassis loopt.
Dat doe je bij een gaatjes print normaal niet en trek je deze draden gewoon als of het signaal draden zijn.
Bij de ingang van de B1 hang je dan het verhaal aan de kast maar dat kan je het beste doen via een 100ohm weerstand of twee diodes die tegen omgekeerd parallel staan. het verhaal dus niet direct aan aarde hangen.
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 22:09
door PAD
ray5150 schreef:Nee hoor, je hebt vooralsnog geen stuk metaal nodig.
Een massapunt kun je op de gaatjesprint maken.
Wat heb je eigenlijk voor gaatjesprint gnomen ?
Ik heb nog niets gekozen. Ik geloof dat ik nog een gaatjesprint heb liggen die bedoeld was voor een scheidingsfilter, maar ik moet het nog even opzoeken.
Dat massaverhaal snap ik nog niet helemaal, maar wellicht kom ik er al werkende wel achter.
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 22:10
door PAD
Kappa7 schreef:PAD schreef:Maar Anne, het kan toch ook geen kwaad als ie wat dikker uitpakt? Voor het geld hoef ik het niet te laten toch..?
Oké Ray, dan is nu het pakketje compleet.
Even nog over de aarding: heb ik een stuk metaal nodig voor de aarding? Aluminium plaat? Print en plankje voorzien hier niet in en ik heb nog geen kast in gedachten. Dat hangt ook af van waar ik de B1 mee ga combineren.
Volgens mij bedoel je dat je normaal op een printplaat de aarde als ground plate neemt en er dus geen sporen voor getrokken hoeft te worden. en dat vergelijk je met de aarde die in een auto aanwezig is die ook via het chassis loopt.
Dat doe je bij een gaatjes print normaal niet en trek je deze draden gewoon als of het signaal draden zijn.
Bij de ingang van de B1 hang je dan het verhaal aan de kast maar dat kan je het beste doen via een 100ohm weerstand of twee diodes die tegen omgekeerd parallel staan. het verhaal dus niet direct aan aarde hangen.
Beste Kappa, van dit verhaal begrijp ik letterlijk niets

Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 22:13
door PAD
Is het zoiets zoals ik het heb gedaan met mijn passieve pre, namelijk alle minnen van de chassies en potmeter verbinden naar een punt? Per kanaal apart?
Dat werkte goed. Geen metaal nodig. Dus in dit geval het massapunt op het schema door verbinden met de genoemde minnen?
Re: Bi buffer maken
Geplaatst: vr 15 mei 2015, 22:22
door PAD
PAD schreef:ray5150 schreef:Nee hoor, je hebt vooralsnog geen stuk metaal nodig.
Een massapunt kun je op de gaatjesprint maken.
Wat heb je eigenlijk voor gaatjesprint gnomen ?
Ik heb nog niets gekozen. Ik geloof dat ik nog een gaatjesprint heb liggen die bedoeld was voor een scheidingsfilter, maar ik moet het nog even opzoeken.
Dat massaverhaal snap ik nog niet helemaal, maar wellicht kom ik er al werkende wel achter.
heb het gaatjesboard gevonden; de gaatjes zijn 3mm en 6mm hart op hart uit elkaar. De plaat is 16 x24 cm.