Pagina 1 van 1

Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 15:11
door Restless
Hey iedereen,

Ik heb een tijdje terug een nieuwe set speakers aangeschaft, en ik wil graag de speaker aansluiting vervangen, deze hebben van die ouderwetse die je moet open drukken, en dat die dan dicht klemt.

Ik heb kabels met banaanpluggen en zou deze graag gebruiken, weet iemand waar ik zulke terminals vind, en of 't heel moeilijk is deze erop te zetten (Ik heb voornamelijk maar een hand momenteel).

Mvg

Edit: Moet de terminal exact dezelfde maten hebben? Of kan ik een iets afwijkende maat gebruiken?

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 15:22
door ray5150
Een fototje erbij maakt het advies denk ik iets makkelijker.

Hier staat leuk en betaalbaar spul :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=226

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 15:22
door Shadow
Kijk eens bij Conrad of lautsprechershop.de daar vind je wel iets van je gading, het is belangrijk dat je weet wat er achter je terminal zit voor gat, dan kan je keuzes maken.

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 15:26
door Restless
Okay,

Dus ik kan hem het beste even open schroeven. Het is een terminal van DCM, en ik kan de juiste maten bij veel sites niet vinden helaas. Ik ga hem straks even openmaken en dan zet ik er foto's bij!

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 15:44
door Restless
Hierbij de foto's!

Ziet het filter er nog goed uit? Of zal ik het laten re-cappen? De speakers klinken goed, beter als goed zelfs.. Weet niet of het nodig is om te laten vervangen oid..
DCM CX-27 6.jpg
DCM CX-27 7.jpg
DCM CX-27 4.jpg
DCM CX-27 2.jpg

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 16:21
door Henkjan
of stap in de auto en rij naar Oss (Speakerland), dan kan je de beschikbare terminals meteen passen

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 16:22
door pappaleo
Zo kunnen we de aansluitingen nog niet zien. Die zitten naar alle waarschijnlijkheid achter het filter.
Als er geen reden is om het filter aan te passen, dan zou ik dat ook niet doen (hoe oud zijn deze speakers?)

Zijn de aansluitklemmen los te halen van het kunststof bakje waar ook het filter op gemonteerd zit, of is het één geheel?

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 16:31
door beijert
Ik gok deze,
image.jpg
Zelf zou ik aan de rechter zijde twee banaan busjes monteren, op het filter aansluiten en de originele gewoon laten zitten.

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 16:36
door SARK
beijert schreef:
Zelf zou ik aan de rechter zijde twee banaan busjes monteren, op het filter aansluiten en de originele gewoon laten zitten.
+1 (maar dan aan de linker zijde :wink: )

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 16:39
door pappaleo
beijert schreef:
Ik gok deze,
image.jpg
Zelf zou ik aan de rechter zijde twee banaan busjes monteren, op het filter aansluiten en de originele gewoon laten zitten.
Wordt een kwestie van goed uitmikken, want de filterprint zit direct achter het plastic. Ik denk niet dat je ontkomt aan gaten in de print. Of je zou met afstandsbussen de print hoger moeten monteren.

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 16:43
door SARK
Banaantjes.jpg

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 16:45
door pappaleo
SARK schreef:
Banaantjes.jpg
Die komen dan in je print terecht. Die zit daar direct achter.

Je kan ook deze dingen door het hout heen boren vlak onder de aansluitingen.

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 16:48
door beijert
Ik had ook links maar toen zag ik dat ie de print ondersteboven hield :-)

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 16:51
door SARK
Klopt (dat ze dan door de print komen) ik zou de print idd met afstandsbussen verplaatsen en de bananenplugmontagebout (38 keer de woordwaarde en 12 ballen uit de ballenbak) inkorten. Het ziet er namelijk wel een stuk mooier uit als deze pluggen ook op de plaat komen te zitten :idea:

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 18:24
door beijert
Dat is wel het mooiste

Als ie er zo uit ziet:
image.jpg
image.jpg (19.92 KiB) 1382 keer bekeken
Zou ik hem verwijderen en andere bindingposts op een plaatje monteren. In combinatie met de afstands bussen indien nog nodig. (Er zit een gat in de print)

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 18:28
door SARK
Misschien zit het blokje wel met en schroefje van binnenuit vast, dan is het zeker de mooiste oplossing om het blokje te verwijderen en de banaantjes hier te plaatsen.

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 19:27
door Restless
Bedankt voor de reacties!

Ik heb niet heel veel ervaring en ben nogal bang dat ik iets verpruts haha :P. Ik gok dat de speakers een jaar of 25 zijn, er zit wel ruimte tussen maar ik heb niet gekeken of ik het eraf kon krijgen. En ja de maten zijn 14 bij 10 cm ongeveer, en ik heb nog geen goede zelfde maat terminal gezien op internet.

Ook weet ik niet of het plaatje er zo af geklikt kan worden..
Is er niemand die dit tegen een vergoeding voor mij zou kunnen doen? Het liefst dat de oude aansluitingen weg zijn.
Als het of duur is, of echt veel gepriegel dan pak ik andere kabels, Ik heb nog een setje QED liggen en nog een kleine 80 meter aan Norstone kabels, maar die ik nu heb zitten lekker makkelijk aan de versterker met die banaanpluggen..

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 19:28
door Restless
SARK schreef:
Misschien zit het blokje wel met en schroefje van binnenuit vast, dan is het zeker de mooiste oplossing om het blokje te verwijderen en de banaantjes hier te plaatsen.

Ik zal zo eens kijken, had het er weer terug in gehangen haha. Ik zag overigens net niet dat hij los komt, het zit met een halve cm ertussen aan die terminal 'vast'. Ik ga ff schroeven en dan kom ik erop terug!

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 19:37
door Restless
Het filter zit erop met 4 schroefjes wat ik kon zien, hoe kan ik zien of die klemmen er zo afgeklikt kunnen worden? Gewoon eraan trekken of..?

Edit: Ik zie wel 2 kabeltjes naar binnen gaan naar die klemmen, maar ik zie er geen schroefjes oid zitten..

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 20:02
door beijert
Je kan het filter er af schroeven en de stekkertjes van de aansluitingen lostrekken. Dan kan je in alle rust klooien met het aansluitmateriaal.

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 20:05
door Restless
beijert schreef:
Je kan het filter er af schroeven en de stekkertjes van de aansluitingen lostrekken. Dan kan je in alle rust klooien met het aansluitmateriaal.
Maar als ik niet de juiste maat kan vinden voor de terminal, heeft 't niet heel veel nut, toch?
Ik wil 't doen als het niet teveel werk en geld kost, ik heb nog andere kabels maar ik hou liever deze dan hoef ik niet m'n halve kast uit elkaar te halen namelijk :P.

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 20:55
door beijert
De terminal blijft zoals hij is, inclusief filter. De stekkertjes zet je gewoon weer terug indien nodig.

Haal het eerst maar eens uit elkaar, dan zie je hoe je er wat anders op kan monteren en kost je minder tijd dan het dubben er over.

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: di 12 mei 2015, 21:04
door SARK
Er zijn meer mensen die dit hebben gedaan:

Re: Speaker aansluiting vervangen?

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 7:54
door richard38
Schoonmaken kan iig geen kwaad, net als de losse demping in je speakers pittig uitslaan en na 25 jaar zijn ze aan vervanging toe, maar als het nog goed klinkt. Die terminals koop je goede voor en monteer ze op een plaatje, die instekers zijn niet echt optimaal. . En wat er al gezegd werd, speakerland verkoopt die boel.