Pagina 1 van 2

vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: di 12 mei 2015, 11:42
door PAD
Hallo techneuten,

Ik heb een vraag die me echt kwelt.
Het waarom van deze vraag zal ik met een casus uitleggen:

Ik heb twee monoblokken van de Hypex 180HG.
Ik heb een Onkyo DX7711 integra cdspeler. Deze heeft een regelbare uitgang.
De cdspeler sluit ik rechtstreeks aan op de Hypex via de variabele uitgang.
Gaat goed....lijkt het......

Maar het geluid kenmerkt zich door scherpe randjes, ietwat schreeuwerigheid, harde essen, elektronische fuss. ( dit alles ietwat overdreven geformuleerd )
Ik dacht dat mijn zelfbouw luidsprekers niet goed afgestemd waren. Eindeloos prutsen en corrigeren dus. Zie je het voor je...?
Toen kreeg ik plots mijn vintage Chartwell MP400 luidsprekers terug. Een fijne oud klinkende luidspreker zonder scherp hoog etc. maar niet op mijn Hypexen.
De tweeter even met 2db gedempt. Twijfel aan de kwaliteit van de Hypex.

Andere versterkers geleend, een Duson set A 30 ( klasse A tot 50 W AB tot 100 W 20kg zwaar, de voorversterker c 1000, een audiofiel apparaat. Dit is een zacht en warm klinkende set.

Deze set in combinatie met de Onkyo: perfect, kan de weerstandjes weer van de tweeter afhalen.
Alles wat zo stoorde is als sneeuw voor de zon verdwenen!

Proef 2: Onkyo met alleen de Duson voorversterker op de Hypexen. Resultaat: nog steeds een mooi geluid..!!!
De Hypex is naar mijn smaak zelfs beter, iets dynamischer en helderder, maar zonder de eerder vertoonde scherpte en hardheid.

Conclusie:

Niks mis met de Hypex, niks mis met de CDspeler, maar er is een misaanpassing.

Ra, ra.....en dat is mijn vraag; hoe kan het dat een voorversterker het geluid verbetert terwijl ze eigenlijk niets anders doet dan het uitgangssignaal van de cdspeler verzwakken?

Een passieve volumecontrol met een Alps pot 10K doet wat hij moet doen: het uitgangssignaal van de bron terugbrengen ZONDER ook maar iets toe te voegen.
In dit geval dus ook het doorlaten van scherpte, etc.

Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is?

Voor meer info, vraag maar.

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: di 12 mei 2015, 11:57
door pappaleo
Sluit je de Onkyo ook met de regelbare uitgang op de Duson aan? Of gebruik je daar een vaste uitgang?

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: di 12 mei 2015, 12:09
door PAD
beide mogelijkheden geprobeerd. Geeft geen verschil!

Wat ik nog niet geprobeerd heb is de Onkyo rechtstreeks op de Duson eindversterker.
Dat ga ik vandaag eens uittesten.

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: di 12 mei 2015, 19:09
door PAD
Op internet ondertussen een paar artikels gelezen waarom een vv zo belangrijk is. Vaak een technisch verhaal, maar de vv dient als buffer tussen bron en eindtrap.
Tegelijkertijd zijn er artikelen waarin dit weer ontkracht wordt en zweert men bij een passieve control met een stappenschakelaar en goede switches.
Dan lees je ook nog over de slechte kwaliteit van de eindtrapjes van DAC's e.d. die de oorzaak zouden zijn van vervorming. Zeker als deze variabel zijn en het weggooien van bits als je deze zachter zet. Mooi allemaal, maar veel schiet ik er niet mee op. De oortjes liegen niet ook al begrijpt dat deel wat er tussen zit er helemaal niets van.

Vind het wel jammer dat een vv niet gemist kan worden want nu moet ik mijn setup uitbreiden en vind ik bovendien geen kit's of modules voor een vv. Behalve dan met buizen en die wil ik niet.

Iemand een idee?

De onkyo heeft een dig. uitgang. die heb ik ook geprobeerd met een eenvoudig dacje, zo'n sanskrite van SMSL. Dat geeft voor de usb aansluiting op de mac een flinke verbetering, maar ook hier die scherpte en slordigheid in het geluid. De dac aangesloten op de onkyo geeft nauwelijks verandering.

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: di 12 mei 2015, 23:21
door richard38
Ja de impedantie tuurlijk oa een probleem, alleen zijn er weinig echte vooramps te koop,
het zijn al snel av units welke meer vermogen leveren dan mijn eind amp. Ze zijn er dol op
er een half digitaal systeempje van te maken. Ik gebruik mijn studio mixpaneel. Beetje solderen, maar werk wel. Kost je je signaal enigzins, maar het is geen a&h van 200euro .
Maar check gewoon de ingangsimp van de uiteindamp en wat er bij je pre-amp uitgaat.
Bij een goede eindamp wordt meestal een goede pre-amp gemaakt, alleen is de prijs aanzienlijk.
gr richard

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: di 12 mei 2015, 23:21
door richard38
Ja de impedantie tuurlijk oa een probleem, alleen zijn er weinig echte vooramps te koop,
het zijn al snel av units welke meer vermogen leveren dan mijn eind amp. Ze zijn er dol op
er een half digitaal systeempje van te maken. Ik gebruik mijn studio mixpaneel. Beetje solderen, maar werk wel. Kost je je signaal enigzins, maar het is geen a&h van 200euro .
Maar check gewoon de ingangsimp van de uiteindamp en wat er bij je pre-amp uitgaat.
Bij een goede eindamp wordt meestal een goede pre-amp gemaakt, alleen is de prijs aanzienlijk.
gr richard

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: di 12 mei 2015, 23:27
door richard
Ik heb een tijd lang met een potmeter tussen de cd-speler (Marantz) en mijn eindversterker gespeeld. De potmeter netjes in een kastje met aansluitingen en dergelijke.
Toen kwam ik voordelig aan een bijpassende Bryston BP20 voorversterker en wat een vooruitgang! De weergave is veel 'voller' en levendiger geworden. De bewering dat een passief met alleen een potmeter niets toevoegt is misschien wel zo, maar het haalt wel wat weg.

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: di 12 mei 2015, 23:40
door ief
Maar hoe komt dat? Simpelweg een misaanpassing of klinkt meer vervorming gewoon prettiger?

Of iets anders...

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 8:28
door PAD
Met de Duson vv hoor ik dat het geluid weliswaar een stuk aangenamer wordt maar ook minder dynamisch en met minder punch. Het laag heeft minder definitie, dus je levert ook wel in t.o.v een directe aansluiting. Anderzijds levert de grotere dynamiek bij rechtstreeks ook vervorming op. Dat hoor je goed bij stemverheffing, dat heeft de neiging ietwat schreeuwerig te worden. De Duson houdt dit beter onder controle. Misschien is het gewoon even wennen aan het tammer worden van het geluidsbeeld. Het kiezen van een vv is dus buitengewoon kritisch.

Heeft iemand ervaring met de Hypex 180HG en welke voortrap daar goed bijpast?
En heeft iemand een tip voor een zelfbouw vv zonder buizen?
Jammer overigens dat Hypex zelf daar niet in voorziet.

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 8:54
door cve
Sommige onderdelen zijn wat lastig leverbaar, maar dit is een mooi ontwerp. Geen idee of Sander nog printen heeft.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... it=prelude

Co

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 9:35
door PAD
Ja, dat ziet er fraai uit die pre van Sassen. Ook wel aan de prijs met die Dact stappenregelaar.
Het mag ook wel wat eenvoudiger ( niet gebalanceerd) en wat ik graag zou willen is een afstandsbediende volumeregelaar/bronkeuze schakelaar.
Dat past niet erg in de ontwerpfilosofie van Sassen.

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 9:48
door ray5150
Kijk ook eens naar de Relaixed :
http://www.eijndhoven.net/jos/relaixed/

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 10:18
door cve
En anders is dit nog een optie:

http://www.amb.org/audio/lcduino1/

Co

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 10:33
door knuisje

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 11:02
door Henkjan
op mijn VV kan ik schakelen tussen echt VV of alleen passief. dat deed ik dus maar 1 keer, passief was alle diepte en leven uit t geluid. had ik ook niet verwacht.

Thel in D heeft een vv module:
http://www.thel-audioworld.de/module/VXD/vxd.htm

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 13:09
door PAD
Henk Jan, jouw link staat me zeer aan.

Heb jij ervaring met deze modules?

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 13:58
door Henkjan
PAD schreef:
Henk Jan, jouw link staat me zeer aan.

Heb jij ervaring met deze modules?
niet verder dan dat ik er mee in mn handen heb gestaan op een beurs :bakkie:
look&feel is dik in orde, de mensen die ze verkopen ook. In de Hobby Hifi zijn ze zeer positief over de Thel producten

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 19:14
door PAD
niet verder dan dat ik er mee in mn handen heb gestaan op een beurs :bakkie:
look&feel is dik in orde, de mensen die ze verkopen ook. In de Hobby Hifi zijn ze zeer positief over de Thel producten[/quote]

Ziet er goed uit op de site. Weet niet of de prijzen in of ex btw zijn, maar ze lijken me alleszins redelijk.
Ze hebben eigenlijk alles in huis om een volledige versterker te bouwen inclusief phono, voedingen, potmeters etc. etc.

De VXD komt met een basisvoeding op 332,00 euro.
Met een iets ruimere voeding kan ook de phonomodule direct verbonden worden, ach leuk.....
Daar kan ik in principe mijn passieve volumecontrol en ingangskeuzeschakelaar zo voor zetten.

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 19:54
door FR_Aad

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 20:03
door PAD
Dank voor de tip.

Nelson Pass, wie kent hem niet......

Denk toch dat dit iets meer kennis en ervaring vereist dan ik heb.

Dat van Thel geeft mij meer zekerheid dat ik een functionerende vv voor elkaar krijg.

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: wo 13 mei 2015, 22:23
door John P
Kijk bij Thel wel even uit met de prijs van alle onderdelen, dat wil nog wel eens tegenvallen in totaal. Dus de voeding , volumeknop ed.
Als je het op een koopje wil doen kun je ook op Ebay kijken maar ik heb zo het idee dat jij een iets betere kwaliteit voorstaat.

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: do 14 mei 2015, 0:10
door PAD
Ja dat heb ik wel gezien. Hoef er ook niet alles van. Allerlei benodigdheden zijn overal te krijgen voor allerlei verschillende prijzen.
Ik hoef zeker niet het duurste, dat kan ik me niet eens veroorloven.

Maar wat kost een goede vv met phonotrap kant en klaar in de winkel? En dan heb je nog niet eens om de mogelijkheid voor upgrading.

Als zo'n thel vv met phono mudule en toebehoren op zo'n 500 euro komt en de kwaliteit is goed, dan is de winst snel gemaakt vind ik.

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: do 14 mei 2015, 11:23
door Kappa7
FR_Aad schreef:
Tip van de dag.
Deze trap heeft namelijk geen extra versterking en daardoor blijft het regel bekijk ook goed.
Als je nu al hard genoeg kan dan zou ik zeker zoeken naar iets dat niet versterkt en alleen een impedantie aanpassing doet.
De B1 doet dat dus.
Verder is het goed ge documenteert en daarom goed na te bouwen.
Zelfs op een gaatjes print is dit nog prima te doen.

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: do 14 mei 2015, 11:39
door FR_Aad

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Geplaatst: do 14 mei 2015, 19:25
door PAD
Op de site van Pass wordt me niet meteen duidelijk wat je nou nodig hebt. Je kunt een pcb, of 2? kopen en een paar jfets, 4 of 6? Erg onduidelijk voor me.
Dan moet de rest nog elders gekocht worden?

Op zich vind ik het ontwerp en de functie wel interessant.