Pagina 1 van 2

Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: za 18 apr 2015, 23:09
door sander1238
Al enige tijd heb ik hier mijn Aleph 30 staan, echter heb ik hier enige problemen mee.
Het laag wordt ongeveer 10 X meer versterkt dan de rest, verder moet ik mijn voorversterker voor meer dan 3/4 open zetten om er wat volume uit te krijgen.
Samen met Loek(Cool) heb ik hier naar gekeken en alle waardes zijn zoals het schema dat voorschrijft, Loek heeft de pcb nagekeken Qua ontwerp en daar blijkt ook niks mis mee te zijn. het rare is dat beide kanalen gelijk zijn.

De keuze voor een Nelson Pass versterker is bij mij gekomen toen ik de Aleph 5 van Ray heb gehoord.
Vandaar dat de Aleph 30 plaats gaat maken voor de Aleph 5.
De duurste onderdelen heb ik, Ray heeft voor mij het pcb ontwerp wat in de layout bibliotheek staat nog wat aangepast zodat deze up to date is.

De onderdelen voor de versterkerpcb kosten de kop niet, voor de bufferelco's heb ik er 4 van 60.000UF, de koelblokken zijn van het formaat energie centrale.

De trafo is het enige wat misschien voor problemen gaat zorgen.
Deze levert 4*18 V ac 750VAC secundair bij 220V ac.
op 230V ac komt dit op 4* 19,3V ac, als ik dit gelijkricht kom ik op 19.3*1.41= 27,2 Vdc
De aleph 5 vraagt een symmetrische spanning van 34Vdc, ik kom dus nogal wat te kort.

Mijn vraag is nu is dit een probleem ??
aleph-5.gif
A5 Owners Manual.pdf
(103.25 KiB) 579 keer gedownload
A5 Service Manual.pdf
(283.98 KiB) 128 keer gedownload

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: za 18 apr 2015, 23:43
door Ah!buis
Je krijgt er minder vermogen uit en een paar weerstanden an te passen.
't Is nu wat laat, wil er morgen wel even aan rekenen.
Anne

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 10:27
door meanman64
Ik heb mss voor jou een ringkern van 2X24Vac/1000VA tekoop moet het eerst aan eigenaar vragen of hij hem wel degelijk weg doet en aan hoeveel.
Deze http://www.sumr.com/universal.htm

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 10:31
door sander1238
1000va. Dat is een flinke jongen. Laat maar horen

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 10:33
door meanman64
sander1238 schreef:
1000va. Dat is een flinke jongen. Laat maar horen
Vandaag weet je het

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 10:55
door winfield
De trafo is het enige wat misschien voor problemen gaat zorgen.
Deze levert 4*18 V ac 750VAC secundair bij 220V ac.
op 230V ac komt dit op 4* 19,3V ac, als ik dit gelijkricht kom ik op 19.3*1.41= 27,2 Vdc
De aleph 5 vraagt een symmetrische spanning van 34Vdc, ik kom dus nogal wat te kort.


Hoi Sander,

Kun je hier wat mee? Heb er een paar op zolder liggen.

Groet, Theo

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 11:05
door sander1238
Als ik dat gelijk ga richten dan kom ik veel te hoog uit. Ik moet uitkomen op 34v dc. Toch bedankt voor het aanbod

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 12:46
door meanman64
winfield schreef:
De trafo is het enige wat misschien voor problemen gaat zorgen.
Deze levert 4*18 V ac 750VAC secundair bij 220V ac.
op 230V ac komt dit op 4* 19,3V ac, als ik dit gelijkricht kom ik op 19.3*1.41= 27,2 Vdc
De aleph 5 vraagt een symmetrische spanning van 34Vdc, ik kom dus nogal wat te kort.


Hoi Sander,

Kun je hier wat mee? Heb er een paar op zolder liggen.

Groet, Theo
Mail mij even,graag geweten quanta costa?

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 12:57
door ray5150
Wacht even de rekensommetjes van Anne af. misschien is een andere trafo helemaal niet nodig...

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 13:13
door Barry2001
Het blijft toch een vreemd verhaal met de Aleph 30 Sander. De halve goegemeente gebruikt dat schema zonder problemen. Moet gewoon domweg iets niet goed zitten..

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 13:41
door Ah!buis
Barry2001 schreef:
Het blijft toch een vreemd verhaal met de Aleph 30 Sander. De halve goegemeente gebruikt dat schema zonder problemen. Moet gewoon domweg iets niet goed zitten..
Helemaal mee eens O:)
Met het omzetten van de Aleph5 naar een lagere spanning is 't eigenlijk weer (bijna) een 30 :o
Gevolg voor de 5, ong.2/3 van oorsprongkelijk vermogen :( maar, minder heet en ingang lager voor max.uit :D .
Anne

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 15:15
door meanman64
Barry2001 schreef:
Het blijft toch een vreemd verhaal met de Aleph 30 Sander. De halve goegemeente gebruikt dat schema zonder problemen. Moet gewoon domweg iets niet goed zitten..
Pre amp mss?

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 19:53
door ray5150
Dat kan je simpel testen door een andere preamp te pakken, of een CD speler met regelbare output.
Maar ik begreep dat Sander dat allemaal al geprobeerd had.

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 20:02
door sander1238
Heb echt alles geprobeerd wat in mijn macht ligt wat betreft de aleph 30. Verschillende voorversterkers.

Dus als ik het goed begrijp gaat het niet lukken met de huidige trafo zonder het aleph 5 schema te niet te doen.

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 20:04
door ray5150
3 weerstandjes aanpassen in waarde is toch niet zo ingewikkeld ?

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 20:08
door sander1238
Maar behoud ik dan de eigenschappen van de aleph 5. Een beetje minder vermogen is niet zo erg.

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 20:17
door ray5150
Lijkt mij van wel, de aanpassingen hebben, naar ik begrijp, betrekking op de bias van de eindtrap.
Anne, onderbouw je wijzigingen even, we willen cijfers zien. :lol:
Pass5.jpg

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 21:17
door Ah!buis
Stelt niet veel voor :sure: Weerstand in serie met de 9V zener om weer dezelfde stroom te krijgen.Stond 34-9=25V over 10k, geeft 2,5mA.Nu 27-9=18V en 6k8 voor 2,6mA.
Ook de LED een wat kleinere serieweerstand voor de kleinere voeding, komt niet zo nauw, geeft wel licht O:) .
De transistor voor de stroomregeling heeft twee weerstanden in serie naar de 34V nml 1k5+4k7=6k2.Over die weerstanden staat 34V min poortspanning vermogenMosfet, zeg 32V, stroom 32/6,2=5,2mA.Met 27V moet die 5,2mA lopen bij 25V is een weerstand 4k8.De eerste 1k5 moet blijven voor het regelgedrag, blijft 4k8-1k5=3k3.
Is dat duidelijk ? Vragen ... geen vragen ! Klaar is (majoor) Kees :lol:
Anne

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 22:14
door AatV
Wat betreft het trafoverhaal; heb er nog een liggen waarvan het vermogen waarschijnlijk te klein is? Amplimo, 2 x 25 Volt bij 10A. De aansluitsnoeren zijn door de vorige eigenaar ingekort tot 15 á 20 cm.
Als een VA van 500 echter genoeg is kan ik "hem" wel meenemen naar Breda. Dan te ruilen tegen een eenvoudige vloeibare versnapering*.

groet,
Aat

* kleur rood, alcoholpercentage zo'n 12 procent... :wink:

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 22:25
door ray5150
Hik ! :proost: :beer:

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 22:48
door Ah!buis
AatV schreef:
een eenvoudige versnapering*.

* kleur rood, alcoholpercentage zo'n 12 procent... :wink:
Is dat 12% van het gewicht of van het volume :?
Zo, ben ik niet de enige die hier voor Jan met de korte naam zit te rekenen :boos:
Neem er maar een borrel op, met 35% van 't volume alcohol :D .
Anne

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: ma 20 apr 2015, 10:35
door meanman64
sander1238 schreef:
Al enige tijd heb ik hier mijn Aleph 30 staan, echter heb ik hier enige problemen mee.
Het laag wordt ongeveer 10 X meer versterkt dan de rest, verder moet ik mijn voorversterker voor meer dan 3/4 open zetten om er wat volume uit te krijgen.
Samen met Loek(Cool) heb ik hier naar gekeken en alle waardes zijn zoals het schema dat voorschrijft, Loek heeft de pcb nagekeken Qua ontwerp en daar blijkt ook niks mis mee te zijn. het rare is dat beide kanalen gelijk zijn.

De keuze voor een Nelson Pass versterker is bij mij gekomen toen ik de Aleph 5 van Ray heb gehoord.
Vandaar dat de Aleph 30 plaats gaat maken voor de Aleph 5.
De duurste onderdelen heb ik, Ray heeft voor mij het pcb ontwerp wat in de layout bibliotheek staat nog wat aangepast zodat deze up to date is.

De onderdelen voor de versterkerpcb kosten de kop niet, voor de bufferelco's heb ik er 4 van 60.000UF, de koelblokken zijn van het formaat energie centrale.

De trafo is het enige wat misschien voor problemen gaat zorgen.
Deze levert 4*18 V ac 750VAC secundair bij 220V ac.
op 230V ac komt dit op 4* 19,3V ac, als ik dit gelijkricht kom ik op 19.3*1.41= 27,2 Vdc
De aleph 5 vraagt een symmetrische spanning van 34Vdc, ik kom dus nogal wat te kort.

Mijn vraag is nu is dit een probleem ??
aleph-5.gif
A5 Owners Manual.pdf
A5 Service Manual.pdf
Heb je dit al voorgelegd op het DIYaudio forum?

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: ma 20 apr 2015, 10:45
door sander1238
AatV schreef:
Wat betreft het trafoverhaal; heb er nog een liggen waarvan het vermogen waarschijnlijk te klein is? Amplimo, 2 x 25 Volt bij 10A. De aansluitsnoeren zijn door de vorige eigenaar ingekort tot 15 á 20 cm.
Als een VA van 500 echter genoeg is kan ik "hem" wel meenemen naar Breda. Dan te ruilen tegen een eenvoudige vloeibare versnapering*.

groet,
Aat

* kleur rood, alcoholpercentage zo'n 12 procent... :wink:
En als ik mij goed herinner het liefst een van duitse afkomst. Dat zou heel mooi zijn Aat. Kan als het te weinig is altijd een bijzoeken voor het andere kanaal.

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: ma 20 apr 2015, 11:10
door ray5150
meanman64 schreef:
Heb je dit al voorgelegd op het DIYaudio forum?
Waarom zou je ? We hebben Anne toch ?! :lol: :mrgreen:

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Geplaatst: ma 20 apr 2015, 13:26
door meanman64
Omdat er op dat forum de Aleph 30 hebben gebouwd met dezelfde bordjes en ik heb ze al ingelicht en bij deze staan ze klaar om te helpen.
http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... ut-52.html