Pagina 1 van 1
Jenzen Illuminator
Geplaatst: di 07 apr 2015, 14:19
door bandit
hallo
ik ben is benieuwd of iemand wel is de Jenzen Illuminator heeft gehoord.
http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-Illuminator.htm
En dan met name de bas reflex uitvoering,ik wil ze graag gaan bouwen,is lastig iets te gaan bouwen wat je niet heb gehoord.als iemand me een indruk kan geven,zou dat kunnen helpen.
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: di 07 apr 2015, 15:00
door Douwe84
Behoorlijk apparaat om te gaan bouwen zonder geluisterd te hebben..
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: di 07 apr 2015, 15:37
door bandit
jep inderdaad
dat houdt me tot nu toe nog tegen om te beginnen.
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: di 07 apr 2015, 18:27
door Leeuwarden
Ik heb de NEXT. Okee, het is geen Illuminator maar wel een aanrader...
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: di 07 apr 2015, 18:41
door ds23man
Beetje rare verhouding in drivergrootte, 26 laag en 18 mid. En dan mid en hoog op 2Khz crossen, iets kleiner midje dan had dat hoger gekund waardoor de tweet het wat makkelijker krijgt.
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: wo 08 apr 2015, 22:06
door Leeuwarden
En? Ga je hem bouwen?
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: wo 08 apr 2015, 22:12
door FR_Aad
Ik heb de Next gehoord en ik vond juist het hoog erg lekker klinken.
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: wo 08 apr 2015, 22:18
door Leeuwarden
De Next heeft een hogere crossover frequentie...
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: wo 08 apr 2015, 22:32
door FR_Aad
AHHHH
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: wo 08 apr 2015, 22:48
door rikpost
bandit schreef:hallo
ik ben is benieuwd of iemand wel is de Jenzen Illuminator heeft gehoord.
http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-Illuminator.htm
En dan met name de bas reflex uitvoering,ik wil ze graag gaan bouwen,is lastig iets te gaan bouwen wat je niet heb gehoord.als iemand me een indruk kan geven,zou dat kunnen helpen.
Ik zou zeker eerst proberen of je ze thuis kunt luisteren voor je ze bouwd.
De verhoudingen van je luisterruimte kunnen behoorlijk wat roet in het eten gooien met een luidspreker met zulk krachtig laag.
Zonde als je met zo'n boemerig ding zit na zo veel energie en kosten

Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: do 09 apr 2015, 4:31
door Leeuwarden
rikpost schreef:
Ik zou zeker eerst proberen of je ze thuis kunt luisteren voor je ze bouwt.
Dat gaat gegarandeerd heel lastig worden.
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: vr 10 apr 2015, 10:11
door bandit
hey
in de verhalen die ik heb gelezen,kunnen deze speakers ook in kleine ruimtes,maar 1 ding had ik nog niet gedaan ,en dat was naar de kosten kijken van de filters,bijna 1000,- euro voor 2 stuks .dus dat wordt ff te gek alles bijelkaar .
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: za 11 apr 2015, 9:59
door rikpost
bandit schreef:hey
in de verhalen die ik heb gelezen,kunnen deze speakers ook in kleine ruimtes,maar 1 ding had ik nog niet gedaan ,en dat was naar de kosten kijken van de filters,bijna 1000,- euro voor 2 stuks .dus dat wordt ff te gek alles bijelkaar .
Wanneer een luidspreker veel laag produceert krijg je gewoon problemen in kleine ruimte .
In grote ruimte kun me die even goed krijgen overigens maar dan kun je vaak wat meer schuiven.
Mocht je nu toch al een tijdje slapeloze nachten hebben en je uiteindelijk besluit ze toch te bouwen zou ik zeker overwegen ze actief aan te sturen ,in elk geval voor het laag.
Overigens vind ik de prijs voor het filter zo gek nog niet zulke mooie units verdienen wel goede componenten
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: za 11 apr 2015, 9:59
door rikpost
bandit schreef:hey
in de verhalen die ik heb gelezen,kunnen deze speakers ook in kleine ruimtes,maar 1 ding had ik nog niet gedaan ,en dat was naar de kosten kijken van de filters,bijna 1000,- euro voor 2 stuks .dus dat wordt ff te gek alles bijelkaar .
Wanneer een luidspreker veel laag produceert krijg je gewoon problemen in kleine ruimte .
In grote ruimte kun me die even goed krijgen overigens maar dan kun je vaak wat meer schuiven.
Mocht je nu toch al een tijdje slapeloze nachten hebben en je uiteindelijk besluit ze toch te bouwen zou ik zeker overwegen ze actief aan te sturen ,in elk geval voor het laag.
Overigens vind ik de prijs voor het filter zo gek nog niet zulke mooie units verdienen wel goede componenten
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: za 11 apr 2015, 10:00
door rikpost
Handig zo,n tablet

Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: za 11 apr 2015, 10:12
door Walt
Waarschijnlijk lag het aan de interface tussen de tablet en de gebruiker, jouw vinger...

Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: za 11 apr 2015, 14:46
door Speakerland
En hier in de winkel staat de Scan Speak Ultimo (2-weg) ook met componenten uit de Illuminator series maar dan met de Berylium dome.
Je kunt hier wel goed beoordelen wat de 18 cm Illuminator woofer aan laag kan neerzetten. Een Ultimo uitvoering met de D3004.6620 zit in de pijpleiding.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: za 11 apr 2015, 14:50
door Leeuwarden
Ik zie de vergelijking cq overeenkomst niet zo?
En ik zie ook dat die € 1115 per stuk kosten terwijl de TS aangeeft dat € 1000 voor twee, ver over budget is...
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: za 11 apr 2015, 15:26
door Tok
Leeuwarden schreef:.. aangeeft dat € 1000 voor twee, ver over budget is...
Voor twee filters.
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: ma 11 mei 2015, 19:07
door Shadow
Botanische spraakverwarring dan, ik was ook wel gecharmeerd van de Jenzen speakers...
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: di 12 mei 2015, 20:26
door scanspeakman
als de prijs van 1000 per filter je tegenhoudt kan je ook nog overwegen het filter eerst met wat simpeler componenten en dezelfde waardes op te bouwen. Hoeft niet gelijk 1000 te kosten. Kan je later, wanneer je budget het toelaat alsnog de betere filters bouwen. Handigst is dan wel om de filters extern houden in een apart kastje oid. Formaat verschilt namelijk nogal. Toen ik mijn filters opnieuw bouwde met mooie onderdelen was het filter grofweg 2,5x zo groot qua formaat.
De filters van Troels lijken mij uitstekend, maar zijn veelal gebouwd met de betere (en duurdere) componenten van Jantzen. Die heb ik ook toegepast voor de midwoofers in mijn speakers en zijn echt uitstekend. Maar dan kost dan ook wat. Met de simpeler componenten (standaard MKP's die je voor paar euro kan krijgen ipv die superiors van enige tientjes per stuk, geen wax spoelen, etc) ben je voor een fractie klaar en heb je, schat ik, > 90% van de performance. Betere componenten is vooral de puntjes op de i, is mijn ervaring. Net dat laatste beetje dat van een erg goede, een fantastische luidspreker maakt.
Scanspeakman
Re: Jenzen Illuminator
Geplaatst: vr 22 mei 2015, 8:15
door asterduc
ds23man schreef:Beetje rare verhouding in drivergrootte, 26 laag en 18 mid. En dan mid en hoog op 2Khz crossen, iets kleiner midje dan had dat hoger gekund waardoor de tweet het wat makkelijker krijgt.
niets fout mee hoor. Ik heb de Illuminator zowel met 12MU, 15WU als 18WU gebouwd met sub aanvulling van zowel 26W als 32W en vind de combinatie met 18WU nog steeds veruit de beste.
scanspeakman schreef:als de prijs van 1000 per filter je tegenhoudt kan je ook nog overwegen het filter eerst met wat simpeler componenten en dezelfde waardes op te bouwen. Hoeft niet gelijk 1000 te kosten. Kan je later, wanneer je budget het toelaat alsnog de betere filters bouwen.
Volledig mee eens.
Eigenlijk hoeft dat filter zelfs niet echt veel te kosten. Troels gaat erg ver met zijn filtering. De helft van de componenten kun je gerust weglaten bij de Scan units. Dan doel ik op de sperfilters ie hij inzet.
Er zijn voldoende filtercombinaties te vinden voor deze units, zoals die van Speakerland, Hobby hifi, K+T en andere.
Als ik mij goed herinner staat mijn set al een jaar op een eenvoudig 6-18db/oct (mid/hoog) zonder enige andere toevoeging. Dat zijn 2 spoelen, 2 condensatoren en een weerstand. Hoeft heus geen 1000 euro te kosten.
Over de overgang mid / sub kan ik me niet goed uitspreken omdat ik daar steeds een dsp bij inzet.
Als ik Troels zijn schema bekijk wordt dat een dikke serie spoel en een dikke serie condensator en die kosten poen als je de beste wil. Maar je kunt hier in een beginfase (en ook later) een goedkoper type gebruiken. Een Audyn Q6 82uF kost een paar tientjes, voor de spoel zit je dubbel zo hoog. Nu, er zijn hier genoeg bouwers op het forum die nog volle lade hebben liggen met restanten van filters waardoor je zelfs voor minder gesteld bent.
Ed