Pagina 1 van 3
Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: vr 03 apr 2015, 17:09
door sander1238
Re: Z.C.A
Geplaatst: vr 03 apr 2015, 17:17
door pappaleo
Niet zulke heel overdreven koelribben

Re: Z.C.A
Geplaatst: vr 03 apr 2015, 17:36
door ds23man
Is dit een Ikea bouwbeschrijving?

Re: Z.C.A
Geplaatst: vr 03 apr 2015, 17:41
door knuisje
Een bekende trafo.

Re: Z.C.A
Geplaatst: vr 03 apr 2015, 17:43
door ray5150
En een bekende voedings layout.

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: vr 03 apr 2015, 20:14
door sander1238
Een tijd geleden kwam ik
dit ontwerp tegen, nieuwsgierig verder gelezen kwam ik er achter dat meerdere mensen er heel verrast tevreden mee zijn. Nagenoeg alle onderdelen lagen hier verstopt dus een nieuw project is geboren.
De ontwerper heeft hem gedoopt Z.C.A. : zero component amp met een 2sk1058
Klasse A 5 watt
het schema
De voeding, die Ray goed herkende, komt ook van zijn hand. het ontwerp is van
Elliott Sound Products echter heeft deze versterker geen symmetrische spanning nodig dus van de pcb is 2 keer positieve spanning gemaakt.
De ringkern trafo heb ik van knuisje. 2 keer 18 volt 160va
Dan ligt er nog een bloktrafo, en een symmetrische lm317/337 voeding voor een preamp, hier zit nog een extra lm317 op voor een nog te maken ingangs-keuze schakelaar met een 4028.
De preamp komt van
Elliot sound products
Hiervan is de pcb nog niet gemaakt.
Kortom ik kan weer lekker aan de slag
Re: Z.C.A
Geplaatst: vr 03 apr 2015, 20:17
door sander1238
Hier nog een voorbeeld van dezelfde versterker
Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: vr 03 apr 2015, 20:26
door Ah!buis
Blijft 't raadsel van die twee BD139

.
Anne
Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: vr 03 apr 2015, 20:29
door ds23man
Die hadden het koud Anne.

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: vr 03 apr 2015, 23:20
door ray5150
Geinig ontwerpje, lekker simpel ook.
Gaat die Aleph 5 nu nog door ?
Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: vr 03 apr 2015, 23:25
door sander1238
ja die gaat zeker door. dit word er een voor de leuk, om van te leren, omdat ik de onderdelen heb, voor in mijn knutselhok
Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: za 04 apr 2015, 17:07
door richard38
Hai,
Ja je kunt zeggen wat je wilt van dude Elliot, maakt leuke ontwerpjes; Gedeeltelijk weer op basis van een ander ontwerp, maar zinvol. Ik mag dan mijn master in micro-electronica hebben, maar buiten dat ik me meer richt op draaitafels en studiogear, denkt men dat ik alles weet. Uhuh. 5 % misschien en dat makt elektro boeiend, je raakt never uitgeleerd.
Elliot legt het meestal simpel uit en over het algemeen , ook bij hifi, zijn het standaardschakelingen . Hifi hangt het enkel in een mooie verpakking:).
Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: za 04 apr 2015, 17:10
door richard38
Dat is dus een phono amp binnekant van musical fidelity , 400 euro, dat bouw je zo zelf, wat is hi-fi?....
Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: za 04 apr 2015, 17:41
door ray5150
Is dat een schakelende voeding, Martin ?
Lijkt me erg overdreven in een phono ampje dat maar hoogstens een paar 100 mA trekt.
Zal wel weer goedkoper te produceren zijn.

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: za 04 apr 2015, 18:04
door Ah!buis
ray5150 schreef:Is dat een schakelende voeding, Martin ?
Lijkt me erg overdreven in een phono ampje dat maar hoogstens een paar 100 mA trekt.
Zal wel weer goedkoper te produceren zijn.

Idd en met twee C'tjes naar de massa

.Hopelijk zit de rest zwevend
Anne
Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: do 09 apr 2015, 20:41
door sander1238
Inmiddels wat ingebouwd en het linker kanaal lijkt wat te doen.
Wordt vervolgd. moet eerst gaan werken.
Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: do 09 apr 2015, 22:17
door ray5150
Wat een hoop ruimte hebbie over !

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: do 09 apr 2015, 23:11
door Ah!buis
ray5150 schreef:Wat een hoop ruimte hebbie over !

De ouden wisten 't al, de natuur heeft een hekel aan leegte
Raakt wel vol
Anne
Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: do 09 apr 2015, 23:14
door sander1238
Komt nog een hoop in. Anders verzinnen we wel wat
Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: vr 10 apr 2015, 7:11
door richard
sander1238 schreef:Komt nog een hoop in. Anders verzinnen we wel wat
Daar kan je de rommelmarktspullen in opbergen.
Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: zo 12 apr 2015, 22:09
door sander1238
En het voorversterkertje speelt ook. Zit nu een tijdje te luisteren in de knutselkelder naar het geheel op een setje oude rotte magnat speakers. Maar moet zeggen dat ik best onder de indruk ben van dit low budget low parts dingetje.
Er zit in de beide eindtrapjes nog wel een flink brommetje. Als ik kijk naar de kwaliteit van de gebruikte materialen dan kan dat zeker beter.
Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: zo 12 apr 2015, 22:09
door sander1238
Nog een plaatje
Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: zo 12 apr 2015, 22:27
door Ah!buis
Dat 't bromt is geen wonder, de brom van de voeding gaat recht naar de LS.
Heb je voor de voorversterker een eigen voeding ? Die heeft wel V+ en V- nodig,eenmaal goed ingesteld komt de uitgang op nul.Kunnen C3 en C4 er net zo goed uit.
Anne
Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: zo 12 apr 2015, 22:39
door sander1238
Ah!buis schreef:Dat 't bromt is geen wonder, de brom van de voeding gaat recht naar de LS.
Anne
meen je dat er met de voeding iets mis is? wat zou jij voorstellen dan?
Ah!buis schreef:
Heb je voor de voorversterker een eigen voeding ? Die heeft wel V+ en V- nodig,eenmaal goed ingesteld komt de uitgang op nul.Kunnen C3 en C4 er net zo goed uit.
Anne
De voor versterker heeft inderdaad een eigen voeding, symmetrisch met een 7815 en een 7915, niks bijzonders, gewoon een standaard voeding, wil er nog wel iets mooiers voor maken tzt.
Die c3 en C4 zou een optie zijn, moet ik wel de afstel potmetertjes vervangen door multi turn, kan het nu net niet mooi genoeg afstellen, maar is wel een optie voor versie 1.2

Re: Z.C.A 2SK1058 klasse A
Geplaatst: zo 12 apr 2015, 22:56
door Ah!buis
Op zich zal er wel niks mis zijn met de voeding.Alleen zo'n simpele eindversterker laat de brom ongehindert door naar de LS.
Een gestabiliseerde voeding helpt wel, moet je wel van een hogere voedingsspanning uitgaan wegens verlies van zo'n stabilisator.Uiteindelijk wordt de voeding uitgebreider dan de (eind)versterker.Wordt het toch weer niet zo'n simpele versterker.Vond ik van de voorversterker eigenlijk ook al, vele malen ingewikkelder dan de eindtrap.
Heb je meer van die dikke mosfet's ? Je zou de dikke weerstand door een fet+aanhang kunnen vervangen,veel minder brom.
Anne