Pagina 1 van 7

AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: do 19 mar 2015, 13:08
door cve
Een hele poos geleden ben ik al aan dit project begonnen. Door allerlei omstandigheden heb ik er nauwelijks nog iets aan gedaan. Maar de zin, tijd en gelegenheid zijn er weer. Eerst maar eens laten zien hier waar ik tot nu toe gebleven ben. De basis van deze pre-amp is de door Sander Sassen ontworpen Prelude. Daar heb ik een eigen print voor ontworpen omdat het gebrek aan ingangen en de keuze voor een Dact-volumeregelaar niet helemaal handig zijn in de dagelijkse praktijk. Eerder heb ik de Prelude al eens gebouwd gecombineerd met een eigen versie van de Relaixed. Deze gebruik ik nog steeds tot volle tevredenheid. Toch heb ik dit keer niet voor de Relaixed gekozen maar voor AMB. Deze heeft meer programmeerbare in- en uitgangen, een volumeregeling met een bereik tot -127 en een display met meer info. En het is weer eens wat anders. :D
Wat voor eindversterker er aan moet komen? In elk geval een ExtremA, die ook in aanbouw is en een Ncore.
De AMB heeft een voeding nodig van 5VDC. Die dus maar als eerste ontwikkeld, samen met de print voor de Prelude. De printen voor de LCDuino en de Delta1 en 2 heb ik rechtstreeks bij AMB aangeschaft. Voor dat geld kun je ze zelf niet maken.
Een deel van de printen is inmiddels bestukt. Maar eerst maar eens laten zien hoe het er na het afstoffen uitzag.

Co

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: do 19 mar 2015, 13:18
door cve
De Prelude is vrijwel volledig bestukt. De 2R2 weerstanden ontbreken. Ik wist zeker dat ik ze had maar kon ze nergens vinden. Tot afgelopen weekend. Ze lagen netjes apart, iets te apart dus. :mrgreen:

Co

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: do 19 mar 2015, 13:23
door cve
De AMB printen raken inmiddels ook al aardig gevuld. De LCDuino werkt zelfs al!

Co

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: do 19 mar 2015, 13:26
door cve
Nog even de Delta 1 en 2 en daarna wordt het tijd voor nieuw werk. :mrgreen: Maar dat is voor het weekend.

Co

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: do 19 mar 2015, 13:29
door ray5150
Lekker bezig, Co ! :goedzo:

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: do 19 mar 2015, 13:43
door cve
Dank je Ray. Dit was de stand van zaken in februari 2014. Een jaar dus niets gedaan........ :cry:

Ik weet niet of ik de volgende keer weer zo'n zelf geknutselde 5VDC voeding maak. Het is veel goedkoper om een geregelde voeding te gebruiken. Neemt ook minder ruimte in beslag. Misschien pas ik die laatste optie alsnog toe. :mrgreen:

Groet, Co

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: do 19 mar 2015, 13:50
door ray5150
Gezien het feit dat je dubbelzijdig tekent kunnen die voedings printjes een wel een stuk kleiner dan nu.
Maar goed, hoe heet deze site ook alweer ? okee. :mrgreen:

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: do 19 mar 2015, 13:57
door cve
ray5150 schreef:
Gezien het feit dat je dubbelzijdig tekent kunnen die voedings printjes een wel een stuk kleiner dan nu.
Maar goed, hoe heet deze site ook alweer ? okee. :mrgreen:
O ja, dat was ook zo. Iets met zelfbouw oid? O:)

Co

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: do 19 mar 2015, 18:59
door FR_Aad
Geabonneerd!!

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 12:13
door Fokko
Ziet er goed uit! Altijd een fan geweest van de finesse waarmee jij je projecten afwerkt. Ga ik zeker volgen.

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 12:22
door ds23man
Mochten er mensen zijn die dit ook willen bouwen, ik nog een LCDuino liggen met programmeerkabel.

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 13:51
door SuperR
Mooie foto's zeg. Is dat kunstlicht?

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 16:21
door ray5150
Wat is eigenlijk de bedoeling van die LED-bar's. een VU meter ?

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 16:24
door Fokko
Daarmee kun je zien welke relais ingeschakeld zijn.

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 19:02
door cve
Fokko schreef:
Daarmee kun je zien welke relais ingeschakeld zijn.
Dat klopt, strikt genomen zijn die compleet overbodig. Kunnen ook uit, maar in geval van problemen zie je meteen waar het euvel zit. Het ontwerp is wel veelzijdig maar daardoor wel omvangrijk.

Co

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 19:05
door cve
SuperR schreef:
Mooie foto's zeg. Is dat kunstlicht?
Bestaand licht. Kleurbalans geregeld met Lightroom. Verder een reflectieschermpje hier en daar en een statief. Veel beweging zit er toch niet in. :lol:

Co

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: vr 20 mar 2015, 22:19
door knuisje
Het zijn inderdaad waanzinnig mooie foto's. Die kunnen zo in een tijdschrift.

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: zo 22 mar 2015, 17:20
door cve
De printplaten zijn nu al aardig bestukt. Het koellichaam van de 5VDC wordt totaal niet warm. Had dus wel wat kleiner mogen zijn. :mrgreen: Hoewel, als er vier Delta's tegelijkertijd worden aangestuurd dan wordt dat misschien wel anders. Dat blauwe ledje is een overblijfsel uit 2013. Ziet er nu behoorlijk antiek uit. :lol:
De verloren gewaande 2R2 weerstanden zitten nu ook op hun plek. Alleen de opamps ontbreken nog. De volgende stap is om alles op een plank te gaan monteren en dan te testen of alles klopt. Vervolgens de opamps monteren en dan horen of er daadwerkelijk geluid uit komt.

Co

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: zo 22 mar 2015, 19:18
door ray5150
=D> =D> =D>

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: di 24 mar 2015, 9:45
door knuisje
Wat zijn die getallen op het display (2 en 6)?

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: di 24 mar 2015, 12:02
door cve
knuisje schreef:
Wat zijn die getallen op het display (2 en 6)?
Dat zijn de in- of uitgangen. Die kun je vrij programmeren. Je kunt het nummer en een omschrijving weergeven. Dus bijvoorbeeld 1=cd, 2=dac (of afdac :D ) enzovoort.

Co

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: di 24 mar 2015, 15:40
door Ah!buis
En wat is er met die 127,5dB ?
Iets met een verhouding van 1 op 2millioen ! :o
Een manier om geen Mute te willen zetten ? :lol:
Anne

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: di 24 mar 2015, 16:40
door cve
Gewoon, voor de ietwat kippige kijker. Of bedoel je waarom -127,5dB?

Co, is er stil van.

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: di 24 mar 2015, 18:25
door Ah!buis
cve schreef:
Gewoon, voor de ietwat kippige kijker. Of bedoel je waarom -127,5dB?

Co, is er stil van.
Hoezo , Co ook op -127,5dB ? :lol:
Idd waarom ? is toch gewoon "Mute" :o
Anne

Re: AMB-LCDuino pre-amp

Geplaatst: di 24 mar 2015, 18:29
door ds23man
Dan verander je het toch lekker Anne, de code staat gewoon op de AMB site..... :lol: