Pagina 1 van 2
autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 18:38
door vincneus1
Hallo mensen,
een paar weken/ maanden na mijn eerste subwoofer zelfbouwproject beginnen mijn handen weer flink te jeuken!
Ik denk er aan om een stel frontspeakers te gaan bouwen, ik wil het wel simpel houden door bijvoorbeeld fullrange drivers te gebruiken of coax autospeakers.
Alleen vraag ik me af of het überhaupt mogelijk is om autospeakers te gebruiken aangezien je geen parameters kan vinden en dus ook niet echt een behuizing kan berekenen en simuleren...
Dus kan ik autospeakers gebruiken?
Zo niet, weet iemand goeie (en
betaalbare) fullrange drivers die ik kan gebruiken?
Vincent
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 18:44
door carbon
Reken maar dat deze goed klinken, en niet zo heel erg duur. Misschien een optie..
http://www.ebay.com/itm/Pair-of-vintage ... 419078cfe9
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 19:06
door beewee
En dan even de vrachtkosten vanuit Litouwen aftikken
Maar een full range speaker hoeft helemaal niet zo duur te zijn, en is dus een mooi uitgangspunt voor een low-budget luidspreker. Voor minder dan 20 euro/stuk heb je soms al prima drivertjes. Dat zijn wel wat kleinere, zo rond de 10 cm doorsnede. Daar kun je prima luidsprekers mee bouwen, zoals de Needle. Als je grotere luidsprekers zoekt, dan zijn er genoeg tweedehands breedband luidsprekers van Philips te koop op Marktplaats.
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 19:15
door carbon
Of bij de kringloop Philipsen scoren, dan kun je voor 5 euro klaar zijn.
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 19:23
door vincneus1
beewee schreef:En dan even de vrachtkosten vanuit Litouwen aftikken
Maar een full range speaker hoeft helemaal niet zo duur te zijn, en is dus een mooi uitgangspunt voor een low-budget luidspreker. Voor minder dan 20 euro/stuk heb je soms al prima drivertjes. Dat zijn wel wat kleinere, zo rond de 10 cm doorsnede. Daar kun je prima luidsprekers mee bouwen, zoals de Needle. Als je grotere luidsprekers zoekt, dan zijn er genoeg tweedehands breedband luidsprekers van Philips te koop op Marktplaats.
ik heb al heel lautsprechershop.de doorgezocht naar fullrange en coax speakers, wel een paar opties gevonden ja maar het enige rare is dat het allemaal 10-30 watt drivers zijn.
dat blaas je toch zo op met een 100watt reciever, WAT HEB JE DAAR NOU AAN?!
of zie ik het nou verkeerd?
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 19:33
door ray5150
Hang ervan af wat je ermee van plan bent...
Als het gewoon om voor jezelf muziek te luisteren is, geen probleem.
Als er regelmatig 30 man langskomen en er moet een muur van techno opgetrokken worden waar je tegenaan moet leunen. ja, dan word het moeilijk.
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 19:34
door Henkjan
dat zie je idd verkeerd

zolang je de volumeknop maar met verstand gebruikt, kan een 10W speaker prima op een 100W versterker. die 100W is het max wat de versterker kan leveren, meestal doet die zo rond de 1W, dat geeft met de meeste luidsprekers al ruim voldoende geluid
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 19:51
door vincneus1
Henkjan schreef:dat zie je idd verkeerd

zolang je de volumeknop maar met verstand gebruikt, kan een 10W speaker prima op een 100W versterker. die 100W is het max wat de versterker kan leveren, meestal doet die zo rond de 1W, dat geeft met de meeste luidsprekers al ruim voldoende geluid
Aaaah.... Dat verklaart een hoop! Dankuwel
Dan zal ik nog maar eens zoeken, ik vind alleen dat lautsprechershop.de zo'n ontzettend hinderlijk manier van uitzoeken heeft... belachelijk slecht, elk merk langsgaan...
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 19:57
door ray5150
D'r zit in Berkel ook wel een leuke luidspreker-handelaar.
Ik ken de eigenaar, is wel een toffe gast.
http://www.juoiga.eu/
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 19:58
door Henkjan
mss dat je op rumoh.nl het makkelijker vindt. ook op speakerenco.nl staan de speakers per soort bij elkaar iirc.
of als je alleen breedbanders wil zien, is spectrumaudio.de wel een goede site, die doet niets anders.
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 20:01
door pompebled
Of deze, vanuit Groningen iets dichterbij:
http://www.rumoh.eu
Groeten, Jan.
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 20:10
door vincneus1
Wauw! Bedankt voor alle hulp mensen, top!
Ik zal even rondkijken

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 20:34
door beijert
Focal carspeakers hebben wel parameters er bij staan.
Mooi spul maar niet geschikt voor in de auto omdat ze niet tegen de omstandigheden kunnen. (vocht e.d.) Maar jong setje van marktplaats af zonder roest lijkt me niet verkeerd.
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 23:23
door beewee
Hier 3 mooie Fountex breedbandertjes, nieuw:
http://link.marktplaats.nl/m901229540
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 10:25
door carbon
Ik heb nog wel een paar Dual breebanders. En nog een paar Loewe Opta breedbanders, je mag ze voor 7,50 per set overnemen. Beide 98dB 1wm
De Dual zijn de grote en de Loewe zijn de kleine, deze zijn met Alnico magneten en klinken heel erg goed.
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 13:01
door nxs77
Ff spammen

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 13:13
door vincneus1
carbon schreef:Ik heb nog wel een paar Dual breebanders. En nog een paar Loewe Opta breedbanders, je mag ze voor 7,50 per set overnemen. Beide 98dB 1wm
De Dual zijn de grote en de Loewe zijn de kleine, deze zijn met Alnico magneten en klinken heel erg goed.
Ziet er goed uit! Hoeveel ohm? En hebben ze ook t/s parameters?
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 13:18
door carbon
7 Ohm zijn ze beide. t/s parameters weet ik niet, wat ik wel weet is dat de Loewe Opta verekte goed klinken! Daar is wat leuks mee te maken

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 13:21
door vincneus1
carbon schreef:7 Ohm zijn ze beide. t/s parameters weet ik niet, wat ik wel weet is dat de Loewe Opta verekte goed klinken! Daar is wat leuks mee te maken

Gaat die 7ohm werken met een 8ohm receiver? Mijn receiver heeft wel heeeeeeeeeeeel erg veel moeite met een 4ohm subwoofer... En in wat voor behuizing kan ik de duals en de loewe dan plaatsen, nog aanbevelingen? Gesloten of BR en hoeveel liter?
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 13:23
door carbon
Gaat helemaal goed hoor.
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 13:25
door carbon
vincneus1 schreef:carbon schreef:7 Ohm zijn ze beide. t/s parameters weet ik niet, wat ik wel weet is dat de Loewe Opta verekte goed klinken! Daar is wat leuks mee te maken

Gaat die 7ohm werken met een 8ohm receiver? Mijn receiver heeft wel heeeeeeeeeeeel erg veel moeite met een 4ohm subwoofer... En in wat voor behuizing kan ik de duals en de loewe dan plaatsen, nog aanbevelingen? Gesloten of BR en hoeveel liter?
Open Baffltje is er goed mee te maken (wel of niet ondersteund door een woofer), of een TL!
B.v.b.
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 13:27
door vincneus1
Gaat die 7ohm werken met een 8ohm receiver? Mijn receiver heeft wel heeeeeeeeeeeel erg veel moeite met een 4ohm subwoofer... En in wat voor behuizing kan ik de duals en de loewe dan plaatsen, nog aanbevelingen? Gesloten of BR en hoeveel liter?[/quote]
Open Baffltje is er goed mee te maken (wel of niet ondersteund door een woofer), of een TL![/quote]
En de impedantie, dat gaat werken?
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 13:30
door carbon
Ja en anders een weerstandje van 1ohm parallel
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 13:41
door vincneus1
carbon schreef:Ja en anders een weerstandje van 1ohm parallel
Die 1ohm oossing is nieuw voor me maar ik zal er eens over nadenken. Bedankt he!
Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?
Geplaatst: zo 15 mar 2015, 14:00
door richard
vincneus1 schreef:Gaat die 7ohm werken met een 8ohm receiver?
7 Ohm is waarschijnlijk de gelijkstroomweerstand, de impedantie is dan nominaal 8 Ohm. Als je receiver dat niet kan hebben lijkt het me dat er iets grondig mis is met dat ding.
Een weerstand van 1 Ohm 'parallel' zou ik niet doen
In serie misschien wel, al help je daarmee wel de demping van de versterker over de luidspreker om zeep. Dan blijft alleen de demping van de ophanging over, in een open baffle heb je immers ook geen demping van de kast.
Dergelijke luidsprekers komen vaak uit een tijd dat niemand nog van Thiele en Small hadden gehoord. Ze zaten vaak in een tv of andere 'lekke' behuizing en werden op het gehoor afgestemd. Een open baffle of halfopen kast zal waarschijnlijk prima voldoen, misschien moet je er wat mee om prutsen om het beste resultaat te krijgen.