Pagina 1 van 1

NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 9:25
door Zweitse
Ik ben al een tijdje op zoek naar een NAS voor mijn muziek bestanden. Nu kom ik deze NAS tegen. Heeft iemand ervaring met deze NAS en is deze te gebruiken in combinatie met een Rpi voor het streamen van muziek? Ik kan namelijk maar weinig vinden over het zelf installeren van software (LMS) op deze NAS, of is dat helemaal niet nodig?

Re: NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 9:58
door Barry2001
Zou eigenlijk niet waarom niet... maar wat is de reden dat je deze wilt gebruiken, en niet bv een QNAP? Of is deze qua prijs aantrekkelijker?

Re: NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 10:04
door Zweitse
Barry2001 schreef:
Zou eigenlijk niet waarom niet... maar wat is de reden dat je deze wilt gebruiken, en niet bv een QNAP? Of is deze qua prijs aantrekkelijker?
Met name de prijs is zeer aantrekkelijk.

Re: NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 10:05
door hannesie
len.JPG
Weinig geheugen, is minder snel voor een grotere verzameling muziek e.d., en dat is 1 van de dingen die het een krap machientje maakt.
Anders krijg je een situatie dat je dan weer een extra pc tje nodig hebt voor die taken.

Lood om oud ijzer.

Re: NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 10:12
door Zweitse
Wat zou dan minimaal het geheugen en de kloksnelheid moeten zijn om een NAS te gebruiken voor het streamen met een Rpi? Ik ben niet zo thuis in deze materie :hide:

Re: NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 10:45
door Gerrit
Ik zou ook even kijken naar het stroomverbruik. Niet alle NASjes hebben een echte slaapstand en dat maakt toch uit bij een apparaat wat 24/7 aan staat.

Gerrit

Re: NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 11:14
door hannesie
Zweitse schreef:
Wat zou dan minimaal het geheugen en de kloksnelheid moeten zijn om een NAS te gebruiken voor het streamen met een Rpi? Ik ben niet zo thuis in deze materie :hide:
Bob Zwanikken heeft een aardige verwijzing voor de muziek, en de hoeveelheid muziek die op je NAS komt te staan.
http://www.wifimedia.eu/stronglogitech- ... r-i-3.html

Re: NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 12:52
door Zweitse
hannesie schreef:
Zweitse schreef:
Wat zou dan minimaal het geheugen en de kloksnelheid moeten zijn om een NAS te gebruiken voor het streamen met een Rpi? Ik ben niet zo thuis in deze materie :hide:
Bob Zwanikken heeft een aardige verwijzing voor de muziek, en de hoeveelheid muziek die op je NAS komt te staan.
http://www.wifimedia.eu/stronglogitech- ... r-i-3.html
Daar zit ook weer een heel ander prijskaartje aan, misschien maar gewoon een externe schijf aan de Rpi knopen :(

Re: NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 14:54
door Hans Nootdorp
Ik zou eigenlijk ook wel willen weten wanneer je voor het streamen van muziek (CD's) net zo goed een gewone harddisk een Raspberry kan hangen. Wat is het voordeel van een NAS is zo'n eenvoudige setup? Met een gewone harddisk kun je via het netwerk toch ook wel vanaf een desktop/laptop CD-bestanden op de harddisk van de Raspberry zetten?

Re: NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 15:10
door Bas Horneman
Ik heb een Raspberry Pi 2 als NAS. 50 euro (40 plus 10 euro voeding) en dan heb je een NAS zonder HD en zonder kast.
Wel een hoop dingen die je moet leren. Maar dat vind ik wel leuk. Afgelopen weekeinde LMS er op geïnstalleerd.

Dus je moet een NAS zoeken met tenminste 1GB werkgeheugen. En tenminste iets van 800MHz. Liefst iets met dual cores...of > (Tenminste als je LMS wil gebruiken als server software)

Je kan uiteraard ook gewoon een harde schijf aan je Rpi hangen. (wat gebruik je op je Rpi?) Volumio of iets? In dat geval zou die Lenovo NAS volstaan denk ik.

Re: NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 15:29
door hannesie
Je kunt inderdaad de RPI 2 als NAS gebruiken, maar als je dan ook nog eens die USB poort gebruikt als signaalweg naar de DAC word het krapper.

Die nieuwe is duidelijk een stuk sneller 4x 900 MHz i.p.v. 1 x 700.

Dan denk ik aan de andere kant dat dan de Odroid C1 toch wel een concurrent is, zeker als je dat als een NAS gebruikt benut.
En dan is de aansturing ook via MAX2PLAY met een webpagina in te stellen.

Re: NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 15:30
door Zweitse
Ik heb er nog helemaal niets op staan :hide: beetje tijd tekort. Als ik het zo lees ga ik denk ik gewoon voor een harde schijf aan de Rpi.

Re: NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 16:08
door hannesie
Ik heb net de C1 opgezet met 3Tb schijf er aan, gaat prima, en als ik dan het verschil neem met gisteren toen ik het deed met een microSD card, dan is het wel duurder, maar wat loopt dat lekker snel, :kwijl: 4 x 1,5 MHz en eMMC geheugen, een echt groot verschil.

Re: NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 16:36
door FR_Aad
Zweitse schreef:
Ik heb er nog helemaal niets op staan :hide: beetje tijd tekort. Als ik het zo lees ga ik denk ik gewoon voor een harde schijf aan de Rpi.
Ben wel benieuwd hoe een RPI 'solo' (dus zonder server) FLAC's afspeelt. Dan zal hij er toch flink aan moeten trekken denk ik.
Ga ik als ik tijd heb eens mee spelen.

Re: NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 22:14
door Wowly
NAS? voor de beginner kun je eigenlijk niet om synology heen..... Ze hebben een dermate goed pakket en community dat de anderen eigenlijk een beetje verbleken. Kost een klein beetje meer, maar geeft hééééél erg veel plezier. Hier is goedkoop echt duurkoop.

Re: NAS

Geplaatst: ma 02 mar 2015, 22:47
door OpaBert
Op Advies gekocht
De DS215J 2 bay Nas was in de aanbieding bij Alternate een pakket met een Camera en 2 camerapack,s
En het werkt buiten gewoon makkelijk kan niet anders zeggen
Mijn Mediaspeler bij de TV ziet hem ook en ik kan Muziek en Movie,s afspelen
Ook de Raspberry met volumio kan er mee overweg O:)
Ik heb de installatie allemaal fijn laten doen , die Jonge gast genoot daarvan
Ik niet 8)

Re: NAS

Geplaatst: di 03 mar 2015, 8:02
door Wowly
En het fijnste van al: het werkt ook nog zals het hoort. Bij al dat andere spul heb je toch vaak dat zaken niet helemaal gaan zoals het hoort.

Re: NAS

Geplaatst: za 29 aug 2015, 15:59
door Zweitse
Heeft er iemand ervaring met de Netgear ReadyNas 102?
NAS

Re: NAS

Geplaatst: za 29 aug 2015, 16:23
door Pjotr
Die ken ik nog niet maar lijkt mij een nieuwer instap modelletje. Zelf heb een paar jaar nu de ReadyNAS Ultra 2 draaien met 2 WD Red schijven er in. Bevalt prima, tot nu toe geen omkijken naar. Is zuinig, klein en lekker stil. Zit een Intel Atom processor in. Eigenlijk zou ik gaan naar een wat hoger model gaan met een snellere processor. Scheelt je toch behoorlijk in snelheid.

Re: NAS

Geplaatst: za 29 aug 2015, 16:36
door Zweitse
In hoofdzaak wil ik hem gebruiken voor muziek files streamen naar een Raspberry Pi, dan lijkt mij dit toch voldoende?

Re: NAS

Geplaatst: za 29 aug 2015, 16:42
door Pjotr
Oh ja, voor muziek zal ie snel zat zijn. Maar je gaat hem beslist ook als back up server gebruiken e.d.

Over Netgear zelf ben ik tenminste, wel goed te spreken.