Pagina 1 van 7
RS1003 versterker project.
Geplaatst: zo 08 feb 2015, 20:30
door rjmulder
Dit zal mijn eerste project worden met buizen

al jaren wil ik een buizen versterker hebben omdat het gewoon zo mooi is
En een collega heeft mij een begin gegeven in de vorm van een AM modulator waarvan ik de buizen wil gaan gebruiken voor de versterker.
De buizen die erop staan zijn:
2 x ECC801s buisjes.
2 x RS1003 buizen.
Van het geheel zal ik nog foto's maken en hier plaatsen.
En met de hulp van de mensen hier op het forum moet het vast gaan lukken om het tot een goed einde te brengen
Edit: foto's toegevoegd.
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: di 10 feb 2015, 23:09
door PeterS.
Weer eens wat anders die RS1003.
Ik had ze vroeger in mijn zender zitten.Dat was een R&S SK010.
Sterk buisje.Ga je een S.E bouwen?
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 9:00
door rjmulder
Die SK010 kom ik ook elke keer tegen met de zoektocht wel mooi maar heb er helaas niks aan

Met de zoektocht valt het best wel tegen hoe veel of weinig je versterkers ziet met dit buisje maar wat ik gelezen heb tot nu toe is inderdaad dat het een sterk buisje is en dat het geluid ook erg goed is, dat is dan wel weer iets waar ik wat aan heb

Het gaat een SE worden ja heb maar 2 buisjes ;
Eerst wordt nog uitzoeken als ik 1 van de trafo's die op de modulator zitten kan gebruiken of dat ik hiervoor ook iets moet aanschaffen, hoe minder ik hoef aan te schaffen hoe beter het is.
Zal vandaag eens wat foto's maken van het ding en hier plaatsen.
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 9:23
door Barry2001
Vergeet ook de uitgangstrafo's niet RJ, die kunnen ook aardig op het budget drukken. Let dan op dat je voor SE andere trafo's nodig hebt dan voor PP.
Eerst maar eens uitschrijven wat er allemaal op de trafo zit bij gebrek aan een schema. Gloei gaat zowiezo goed natuurlijk, denk dat je met de hoogspanning ook een heel eind komt.. dan kun je altijd nog beslissen of je met een buis wilt gelijkrichten of diodes. Je zou voor die RS1003's iets van een stuurbuis met mu volger kunnen toepassen, doe ik ook bij mijn 300B's. Voorbeelden staan wel op de Triode Dick site. Bv een 6SN7P of een 6N30P met een mooie steile buis erachter zoals een D3A zoals Dick dat in z'n laatste SE ontwerpen doet.
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 10:59
door democles
Even voor je gezocht op het net,kwam dit tegen..........
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... RS1003.htm
Zoals Barry al opmerkte,de uitgangstrafo kan een probleem worden.
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 16:17
door rjmulder
@Barry2001
Die uitgangstrafo's vergeet ik niet ben ik ook al een beetje op aan het zoeken geweest maar zou niet weten wat voor 1 het zou moeten worden, weet alleen voor SE.
Een budget wat is dat

daar denk ik nooit over na

Inderdaad eerst maar eens uitzoeken wat er allemaal op dat ding zit met een beetje geluk een bruikbare trafo om het geheel te voeden.
Vol buizen is natuurlijk het mooist om te zien en wat beter is weet ik niet.
Mijn collega is nog steeds aan het opruimen en had nog wel wat spul liggen dus even afwachten wat dat is misschien zit daar wel een leuk stuurbuisje bij.
@democles
Dank je die was ik inderdaad ook tegen gekomen en op diyAudio
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... locks.html ben ik ook 1 draadje tegen gekomen met die buis.
Hoe bedoel je dat de uitgangstrafo een probleem kan worden?
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 17:41
door ray5150
Ik vind het eerlijk gezegd een ietwat vreemd uitgangs punt.
Een versterker gaan bouwen op basis van een paar gekregen buizen.
Ik bedoel, zijn ze nog wel goed ? zijn er betaalbare vervangers te krijgen voor te krijgen indien er een niet goed is of defect ?
Punt van de uitgangstrafo's is ook al genoemd. zowel verkrijgbaarheid als prijs zijn van belang.
Niks mis mee om een buizenversterker te bouwen.
Maar dan zou ik toch eerder uitgaan van een type buis die wat couranter is.
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 19:23
door rjmulder
Misschien is het ook wel een vreemd uitgangs punt.
Mijn verwachting is dat die buizen zeker nog wel goed zijn, het schijnen sterke buizen te zijn die heel wat kunnen hebben die modulator heeft hij jaren terug gekocht en op zolder gezet voor reserve maar is nooit aan geweest maar kwam wel uit een werkende zender.
Deze buizen zijn nog te koop via eBay en anders kan de SRS551 er ook in dat is de vervanger ervoor en wat is betaalbaar?
Die uitgangstrafo ben ik dus ook benieuwd naar, ik zou dus niet weten wat voor een ik daarvoor nodig ben.
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 20:39
door AatV
ray5150 schreef:
Niks mis mee om een buizenversterker te bouwen.
Maar dan zou ik toch eerder uitgaan van een type buis die wat couranter is.
Die RS 1003 buizen vielen me in Enschede al op.
Zijn bij "Frag jan zuerst" te krijgen voor 29 euro. De inderdaad niet erg courante buisvoeten zijn daar ook verkrijgbaar voor iets meer dan 9 euro.
groet,
Aat
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 20:47
door Ah!buis
De beschikbaarheid van die buizen valt wel mee.FragJan zuerst heeft (had?) ze in de aanbieding voor zo'n 30€.(oei zie net Aat ook al!)
De ECC801S is een wat verstevigde ECC81 (of 12AT7) ,best te gebruiken.
UGT is nog nix van te zeggen,hangt van de voeding (spanning) af.Zou wel een kleine 10W zijn, niet goedkoop

.
Voor een beetje redelijke versterker is er wel flink tegenkoppeling nodig.De buis is wel aardig lineair bij grote stromen,heb je niks aan bij SE door de dan hoge dissipatie, bij kleinere stroom is het gedrag nogal "krom".
Voor klasse B balans gaat 't veel beter en kan in z'n eentje twee GU50 vervangen (zelfs beter)
Anne
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 20:53
door AatV
Nog niet aan de orde geweest; Wordt de buis als triode, UL of pentode geschakeld? Wel van belang voor een optimale UGT en eventuele tegenkoppeling.
groet,
Aat
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 21:30
door rjmulder
Ah!buis schreef:De ECC801S is een wat verstevigde ECC81 (of 12AT7) ,best te gebruiken.
UGT is nog nix van te zeggen,hangt van de voeding (spanning) af.Zou wel een kleine 10W zijn, niet goedkoop

.
Voor een beetje redelijke versterker is er wel flink tegenkoppeling nodig.De buis is wel aardig lineair bij grote stromen,heb je niks aan bij SE door de dan hoge dissipatie, bij kleinere stroom is het gedrag nogal "krom".
Voor klasse B balans gaat 't veel beter en kan in z'n eentje twee GU50 vervangen (zelfs beter)
Anne
Het eerste is dus uitzoeken wat die trafo's zijn/doen/kunnen?
Net even gekeken op ringkerntrafo.nl die hebben een Single Ended UGT, Ra=2k5 dat ding is 13watt en heeft een 4 en 8 ohm aansluiting en kost bijna 300 euro
Zou die klasse B balans dan een betere optie zijn? Ik weet hier echt totaal niks van af, weet alleen dat ik al jaren graag een buizen versterker wil hebben
AatV schreef:Nog niet aan de orde geweest; Wordt de buis als triode, UL of pentode geschakeld? Wel van belang voor een optimale UGT en eventuele tegenkoppeling.
groet,
Aat
Uhh wat

dat zegt mij allemaal niks

Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 21:32
door rjmulder
AatV schreef:ray5150 schreef:
Niks mis mee om een buizenversterker te bouwen.
Maar dan zou ik toch eerder uitgaan van een type buis die wat couranter is.
Die RS 1003 buizen vielen me in Enschede al op.
Zijn bij "Frag jan zuerst" te krijgen voor 29 euro. De inderdaad niet erg courante buisvoeten zijn daar ook verkrijgbaar voor iets meer dan 9 euro.
groet,
Aat
Kleine correctie het was in Hengelo

en inderdaad daar had ik hem mee naar toe genomen om hem aan Barry te laten zien.
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 21:55
door ray5150
Ik denk dat het uiteindelijk iets met EL84's gaat worden...
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 22:12
door Barry2001
Het is eens wat anders, deze dikke buizen. Een schema (al dan niet SE) om vanuit te gaan zal zeker helpen. Denk dat Anne al aan het tekenen is... De trafo uittekenen zal zeker helpen. Mooi vergelijk op een luisterdag, deze RS1003 met mijn GU50's straks, ook penthode.
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 22:31
door ray5150
rjmulder schreef:Ah!buis schreef:
Net even gekeken op ringkerntrafo.nl die hebben een Single Ended UGT, Ra=2k5 dat ding is 13watt en heeft een 4 en 8 ohm aansluiting en kost bijna 300 euro
Zou die klasse B balans dan een betere optie zijn?
Single ended is 1 buis per kanaal.
Balans zijn twee buizen per kanaal.
Dus voor een stereo versterker met een balans eindtrap heb je 4 eindbuizen nodig.
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 22:45
door Ah!buis
Zo te lezen heeft Ray er niet veel vertrouwen in.Hij kan best 's gelijk kunnen hebben, maar EL84 met een voeding voor twee van die RS knapen is wel een wanverhouding

.
Zonder enig idee over welke spanningen er beschikbaar zijn ga ik nog niks beginnen.Hoewel

,misschien met wat valsspelen (MOSFET) een goedkoper UGT

.
Anne
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 22:47
door Barry2001
Je hoort het RJ, in kaart brengen die trafo

Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 22:55
door democles
Dus,,O,dus
Een betaalbare SE trafo vinden en een fatsoenlijk schema.
Eindbuizen en buisvoeten zijn er al.
En de trafo op de donor bak zal ook wel wat leveren

gezien het voor een zendbak bedoeld was............
Een el84 bakje is leuk voor beginnen,,maar ja hier niet relevant,met deze buizen moet het ook kunnen.
Ben weer net even te laat met posten zie ik..toch altijd weer leuk ons enthousiast forum

Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: wo 11 feb 2015, 23:26
door Ah!buis
Wat rondgezocht, kwam iets tegen van een voeding die gemaakt zou zijn met trafo's uit de zender.
Het ziet er niet naar uit dat 't hetzelde zal zijn.Je kunt altijd nazien of er typenrs. op staan die er ook zo uitzien (Rohde&Swarts) Misschien is er met die nrs. wel iets te vinden.
Anne
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: do 12 feb 2015, 0:19
door democles
Mooi werk Anne.
Alleen denk ik dat RJ er niet veel wijzer uit wordt.
Misschien eerst de trafo er af slopen en onbelast opmeten?
Wat dan ook weer een hoop vragen opwekt
Nogal wat aansluitingen zo te zien.
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: do 12 feb 2015, 8:14
door rjmulder
Super heren bedankt zover voor het meedenken.
Ik moet aan het werk lees ik al

zorgen dat mijn (soldeer/meet) werkplek snel weer klaar is en dan te weten zien te komen wat voor een trafo's het zijn en het hier plaatsen. Vrijdag avond eerst maar weer verder met de werkplek
De trafo er meteen af halen lijkt me niet handig omdat er zoveel aansluitingen op zitten dus mijn idee is om vanaf de buisvoet te beginnen met meten en het op papier te zetten.
Ray heeft er misschien geen vertrouwen in, ik wel samen met de hulp van het forum moet dat goed komen
Barry2001 schreef:Het is eens wat anders, deze dikke buizen. Een schema (al dan niet SE) om vanuit te gaan zal zeker helpen. Denk dat Anne al aan het tekenen is... De trafo uittekenen zal zeker helpen. Mooi vergelijk op een luisterdag, deze RS1003 met mijn GU50's straks, ook penthode.
Lijkt me leuk om ze naast elkaar te horen dan heb ik een jaar tot de volgende keer
democles schreef:Alleen denk ik dat RJ er niet veel wijzer uit wordt.
Schema lezen gaat me wel goed af gelukkig, dus dat zal wel mee vallen.
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: za 14 feb 2015, 20:50
door rjmulder
Vandaag bezig geweest met de hobby ruimte en de werktafel staat er in er is ook al weer wat ruimte en kon het niet laten vast een begin te maken met het uitzoeken wat die trafo's zijn/doen.
Ben eerst begonnen met de buizen eruit te halen en nu zitten er op de plek van de ECC801s Valvo 6201 buisjes met gouden pennen.
En in zover ik het nu kan zien wordt de gloeispanning aangeleverd van buiten de module, aan de zijde met al die aansluit punten zitten 2 wat dikkere draden en die lopen direct naar de buis voeten.
Verder zit er aan de onderkant een vrij grote metalen pot, hier heb ik het deksel af gehaald en hier zit ook een trafotje in dit is volgens mij de modulatie trafo.
Van de 2 trafo's die er op zitten is volgens mij 1 een spoel en geen trafo hier zitten namelijk maar 2 aansluitingen op.
Morgen eerst weer verder met de hobby ruimte en daarna weer verder met uitzoeken.
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: zo 15 feb 2015, 0:27
door Barry2001
Dus gloei komt niet van de trafo? Dat zou een tegenvaller zijn, die Rs-en lusten wel wat. Hoogspanning zal het probleem niet zijn.
Re: RS1003 versterker project.
Geplaatst: zo 15 feb 2015, 10:06
door rjmulder
In zover ik het nu kan zien komt die niet van de trafo nee.
Eerst ga ik nog verder kijken met de hoogspanning en daarna heel rustig deel voor deel eruit halen om ruimte te krijgen het is zo compact gebouwd dat je er amper normaal met een meetpen goed bij kan.