Pagina 1 van 5
magnetostaat? of electrostaat!
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 10:07
door SSassen
Waarom niet gewoon elektrostatisch? Dat gezeur en gezever met magneten altijd. Het is inmiddels alweer 20-jaar geleden, maar toen bouwde ik m'n laatste elektrostaat, zo moeilijk is dat niet.
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 10:45
door Leeuwarden
Zelfs ik heb wel eens elektrostaten gebouwd. Achteraf gezien de beste of 1 na beste speaker die ik ooit heb gemaakt. Had slechts 1 probleem: het ding had niet genoeg volume. Erg jammer... Ook erg jammer dat er zo weinig op dat gebied in de zelfbouw gedaan wordt.
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 11:21
door rikpost
Ik vind elektrostaten geweldig klinken.
Maar met een beetje stevige muziek lopen ze dicht en zit er geen dynamiek meer in.
Wellicht als ik wat ouder ben en alleen nog smooth jazz draai
Petje af voor die zelfbouw magnetostaten overigens

Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 11:23
door dre
Ik denk dat jij nog nooit een goede elektrostaat beluisterd heb.........

Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 11:26
door SSassen
Ik wil best een zelfbouwproject elektrostaat starten, maar heb daarbij wel hulp nodig wegens een schreeuwend gebrek aan tijd ...
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 11:31
door dre
Iets wat vanaf 300hz kan of zo?
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 11:36
door SSassen
dre schreef:Iets wat vanaf 300hz kan of zo?
Iets lager, pakweg 150-200Hz en dan gewoon aankoppelen met een 15" (of twee) in OB.
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 11:37
door dre
Hoe groot zou zo iets worden denk je?
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 11:39
door rikpost
dre schreef:Ik denk dat jij nog nooit een goede elektrostaat beluisterd heb.........

Absoluut wel ,maar laten we daar maar geen discussie van maken

Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 11:48
door dre
rikpost schreef:dre schreef:Ik denk dat jij nog nooit een goede elektrostaat beluisterd heb.........

Absoluut wel ,maar laten we daar maar geen discussie van maken

Kan een grote Magnepan je wel bekoren?
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 11:49
door SSassen
dre schreef:Hoe groot zou zo iets worden denk je?
1.5m hoog, pakweg 50cm breed, bij benadering, da's met twee stuks 15".
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 11:51
door dre
Da's wel erg breed.........
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 11:52
door SSassen
dre schreef:Da's wel erg breed.........
40cm? Die 15" moet wel passen natuurlijk

Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 11:53
door dre
Ja,maar ik wil geen 15 inch.

Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 11:56
door SSassen
dre schreef:Ja,maar ik wil geen 15 inch.

Jawel joh, anders hou je geen rendement meer over in het laag als je e.e.a. passief aanstuurt in OB.
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 12:20
door Leeuwarden
Had je al trafo's op het oog?
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 12:28
door SSassen
Leeuwarden schreef:Had je al trafo's op het oog?
Nee, ik zat net te kijken bij Amplimo, maar ik kan geen step-up trafo's vinden?
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 12:29
door SSassen
Deze ziet er op zich netjes uit, alleen wel prijzig:
http://shop.plitron.com/specs/413400.pdf
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 12:37
door Leeuwarden
Je kan ook eens bij Sowther kijken. Daar had ik indertijd mijn trafo's van. Gekocht via de mannen in Winterswijk die indertijd het steunpunt voor elektrostaten waren. Heb ik ook folie gekocht met opgedampte alu laag. Internet bestond nog niet in die tijd

Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 12:41
door Leeuwarden
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 12:43
door SSassen
Leeuwarden schreef:Je kan ook eens bij Sowther kijken. Daar had ik indertijd mijn trafo's van. Gekocht via de mannen in Winterswijk die indertijd het steunpunt voor elektrostaten waren. Heb ik ook folie gekocht met opgedampte alu laag. Internet bestond nog niet in die tijd

Goede tip, Sowther heeft inderdaad een collectie transformatoren, de folie heb ik nog niet kunnen vinden.
http://www.sowter.co.uk/acatalog/SOWTER ... .html#a232
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 12:46
door Leeuwarden
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 12:48
door Leeuwarden
Ik zie dat ze daar nog meer verkopen...
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 12:50
door SSassen
Ja, helaas zie ik alleen mylar zonder alu coating, daar hebben we niet zoveel aan ben ik bang.
Re: Wordt Bohlender &Graebener RD series een OEM produkt?
Geplaatst: vr 06 feb 2015, 12:52
door Leeuwarden
Hmmm die link van de club is wel vrij oud. Bij Audio Creative hebben ze ooit een Audiostatic gerestaureerd en zij hebben de mylar van e-bay gehaald.