Pagina 1 van 1

Oplossend vermogen?

Geplaatst: do 05 feb 2015, 17:29
door Berre
De optica kent het begrip "oplossend of onderscheidend vermogen", de mate waarin een systeem in staat is details weer te geven. Ik vraag me af welk analoog begrip daarvoor bestaat in de akoestiek, meer bepaald bij het beoordelen van luidsprekers.

Re: Oplossen vermogen?

Geplaatst: do 05 feb 2015, 18:27
door JvS
Frequentiebereik. Maar eigenlijk niet echt boeiend. Speakers hebben vooral last van vervorming, onregelmatige frequentierespons en een onevenwichtige afstraling van het geluid rondom.

Eigenlijk zijn speakers bijzonder slecht in het netjes weergeven van geluid. Zelfs de beste speakers zijn een compromis. Het enige wat ze wel allemaal kunnen is tot hoge frequenties weergeven.

En bij al die nadelen valt een 'oplossend vermogen' criterium in het niet.

Tenzij je het over audiofiele / esoterische termen hebt. Zoals timbre en microdetail enzo. Maar dat zijn allemaal subjectieve termen.

Re: Oplossend vermogen?

Geplaatst: do 05 feb 2015, 19:38
door Berre
Vergeef mij mijn onwetendheid, mocht ik het mis hebben. Ik had verwacht dat een driver pas is staat is weer te geven vanaf een miminale input,uitgedrukt in milliwatts of misschien microwatts. M.a.w hij zal pas "bewegen" als het signaal een zekere drempel bereikt, waaronder hij totaal niets doet. Een kleiner signaal dan die drempel gaat dan verloren. Voor de duidelijkheid: ik bedoel daarmee niet de gevoeligheid zoals die in de specs wordt gegeven, als de geluidsdruk bij 1 Watt op 1 meter afstand.
Beetje te vergelijken met een transistor die ook pas gaat geleiden vanaf een zekere minimale spanning.

Re: Oplossend vermogen?

Geplaatst: do 05 feb 2015, 21:43
door hsmeets
die vallen in de categorie niet-linieare vervormingen net zoals bij versterkers de crossover vervorming als het signaal dicht bij de 0 Volt van + naar - wisselt en vice versa.

Re: Oplossend vermogen?

Geplaatst: ma 09 feb 2015, 14:24
door markbakk
Berre schreef:
Vergeef mij mijn onwetendheid, mocht ik het mis hebben. Ik had verwacht dat een driver pas is staat is weer te geven vanaf een miminale input,uitgedrukt in milliwatts of misschien microwatts. M.a.w hij zal pas "bewegen" als het signaal een zekere drempel bereikt, waaronder hij totaal niets doet. Een kleiner signaal dan die drempel gaat dan verloren. Voor de duidelijkheid: ik bedoel daarmee niet de gevoeligheid zoals die in de specs wordt gegeven, als de geluidsdruk bij 1 Watt op 1 meter afstand.
Beetje te vergelijken met een transistor die ook pas gaat geleiden vanaf een zekere minimale spanning.
Dat heet hysterese. Ook bij mechanische componenten, als gevolg van statische wrijving. De lucht zelf heeft er overigens ook last van, evenals ons gehoor.