Pagina 1 van 3
woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 10:01
door Hans Nootdorp
Deze winter ben ik eindelijk begonnen mijn 3weg-systeem af te bouwen.
viewtopic.php?f=15&t=3514&hilit=menhir
Zoals op de foto is te zien staan de kasten te wachten op hun fineerjasje: Bubinga met Mahonie front (front donker gebeitst)....
Maar ik vind eigenlijk de grijze conus van mijn alu. woofer optisch wat uit de toon vallen.
Daarom overweeg ik om de conus matzwart te spuiten.
Ik neem aan dat hiervoor ook weer voor- en tegenstanders zijn
Natuurlijk heb ik weer even zitten rekenen of de massa van de woofer niet te veel beïnvloed zal gaan worden.
De Mms van de woofer is 149,3 gram. Ik neem aan dat dit het gewicht van de konus + ophanging is.....(?)
Rekenend met een verflaagje van 0,1 mm, een oppervlak van 250 cm2 en een s.g. van de verflaag van 1,5 kg/dm3 kom op een gewicht van het verflaagje van ca. 3,8 gram.
Dit is 2,5 % van het conusgewicht, zodat de TS-parameters door het verflaagje niet/nauwelijks zullen veranderen. Daarvoor lijkt mij het spuiten dus geen probleem.
Maar zijn er nog andere redenen om de conus niet te bespuiten

?
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 10:08
door dre
Ik denk dat het weinig uit gaat maken.
Maar iets dieper infrezen en een speakerdoek behoort niet tot de opties?
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 10:12
door Hans Nootdorp
Nee, speakerdoek vind ik persoonlijk niet echt mooi op zo'n zijkant.
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 10:29
door Barry2001
Lijkt mij dat je in elk geval de werking van de conus als bewegend deel niet wilt beinvloeden, op welke manier dan ook, en dat doe je wel als je er verf op spuit. Los daarvan is het maar de vraag of het mooi blijft, ivm trillen.
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 10:35
door SSassen
Barry2001 schreef:Lijkt mij dat je in elk geval de werking van de conus als bewegend deel niet wilt beinvloeden, op welke manier dan ook, en dat doe je wel als je er verf op spuit. Los daarvan is het maar de vraag of het mooi blijft, ivm trillen.
Goed ontvetten (verdunde ammonia met tissues), rolrand afplakken, driver op een draaiend plateau (oude platenspeler) en nette matte/zijdeglans autolak in spuitbus gebruiken, eerst even oefenen op een stuk karton en dan de driver in één of twee dunne coatings op kleur brengen. Gelijk tape of rolrand verwijderen en goed laten drogen.
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 11:08
door wouter
Barry2001 schreef:Lijkt mij dat je in elk geval de werking van de conus als bewegend deel niet wilt beinvloeden, op welke manier dan ook.
In dat geval moet je hem noooooit in een kast inbouwen, en eigenlijk niet eens op deze aardbol gebruiken i.v.m. luchtweerstand etc.
Het verzwaren van een woofer verlaagd de gevoeligheid minimaal, theoretisch kan de kast in jouw geval 2,5% kleiner uitvallen voor dezelfde afstemming. Nou... een pluk dempmateriaal er uit en je zit weer op de oorspronkelijke waarde denk ik. Kortom, gewoon doen. Mooie beschrijving van Sander, moet lukken.
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 11:20
door Barry2001
wouter schreef:Barry2001 schreef:Lijkt mij dat je in elk geval de werking van de conus als bewegend deel niet wilt beinvloeden, op welke manier dan ook.
In dat geval moet je hem noooooit in een kast inbouwen, en eigenlijk niet eens op deze aardbol gebruiken i.v.m. luchtweerstand etc.
Het verzwaren van een woofer verlaagd de gevoeligheid minimaal, theoretisch kan de kast in jouw geval 2,5% kleiner uitvallen voor dezelfde afstemming. Nou... een pluk dempmateriaal er uit en je zit weer op de oorspronkelijke waarde denk ik. Kortom, gewoon doen. Mooie beschrijving van Sander, moet lukken.
Ok

ik heb te weinig ervaring met speakerbouw om dit te weerleggen, gevoelskwestie, verf op een bewegend deel dat meer doet dan zaken als luchtweerstand. Je verzwaard de woofer niet alleen, maar heeft verf ook geen ander samentrekkend effect? Je zit meer in de materie dan ik, het zal zeker kloppen wat je zegt.
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 11:23
door dre
In theorie zal je inderdaad het hoge bereik kunnen beinvloeden,maar daar speelt het voor de unit geen rol.
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 11:30
door Dan
Ik zou me eerder drukmaken over stofzuiger acties in de buurt van je speakers. Best kwetsbaar zo'n woofer op die hoogte. Komt er nog een mooie voet onder?
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 11:33
door hsmeets
wellicht eerst nog een primer/hechtlaag spuiten voor je de kleurlaag er op spuit?
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 11:40
door MarcoSQ
Hou je er wel rekening mee, dat lakken bitter slecht hechten op aluminium(oxide) ?
Deze konus is (lijkt me) ook nog eens geanodiseerd, dat maakt de hechting alleen maar lastiger.
Zeker omdat e.e.a. nogal in beweging is, denk ik dat je lak er in no time weer af ligt

.
De oxide/anodisatie zul je niet kunnen wegschuren, en als dat toch zou lukken, dan ligt er zodra je ff wegkijkt alweer een oxidelaagje overheen

.
Normaal gesproken gebruik je eerst een etsende primer voor alu. Die haalt chemisch de oxides (wat) weg, en sluit dan af zodat er geen nieuwe ontstaat.
*even een edit voor de zekerheid * : maar wees daar uiterst voorzichtig mee! Ik weet niet hoe bijvoorbeeld het rubber, of de lijmverbindingen daarop reageren !
Misschien is het ook wel handig om iets te bedenken, waardoor er niet al teveel spuitnevel tussen de spreekspoel en fasplug kan komen.
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 12:13
door SSassen
Hechting van een goede autolak op alu is prima hoor, mits het aluminium goed is ontvet, ik zou zeker geen primer oid. gebruiken. Ik spreek overigens uit ervaring, ik heb al vaker alu conussen zwart gespoten op deze manier, draaiplateau is wel essentiëel, anders krijg je gegarandeerd geen net eindresultaat en ook geen gelijke dekking op de hele conus.
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 12:15
door dre
Volledig mee eens.
Als je mat neemt kan het geven van wolken wel meevallen.
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 12:36
door markbakk
Hans Nootdorp schreef:Ander woofers, die in de buurt kwamen, waren:
Seas L22RN4, SS 21W8555 en 8857, Vifa PLW22-450 en PL22WR09 en Dayton RSS265.
Had nou meteen die Dayton gekozen!
maar ik ken het gevoel. Zit ook tegen een alu mid te kijken die visueel wel een beetje detoneert...
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 12:40
door SSassen
markbakk schreef:Hans Nootdorp schreef:Ander woofers, die in de buurt kwamen, waren:
Seas L22RN4, SS 21W8555 en 8857, Vifa PLW22-450 en PL22WR09 en Dayton RSS265.
Had nou meteen die Dayton gekozen!
maar ik ken het gevoel. Zit ook tegen een alu mid te kijken die visueel wel een beetje detoneert...
De Seas L22 is d'r ook in 't zwart hoor, sterker nog, ik heb d'r hier een aantal liggen

Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 12:41
door dre
Nog nooit gezien!
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 12:49
door SSassen
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 14:06
door Barry2001
SSassen schreef:Hechting van een goede autolak op alu is prima hoor, mits het aluminium goed is ontvet, ik zou zeker geen primer oid. gebruiken. Ik spreek overigens uit ervaring, ik heb al vaker alu conussen zwart gespoten op deze manier, draaiplateau is wel essentiëel, anders krijg je gegarandeerd geen net eindresultaat en ook geen gelijke dekking op de hele conus.
Blijft het mooi op de langere termijn? Geen barstjes, strepen?
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 14:09
door dre
Ja,omdat je eigenlijk niet volledig dekkend spuit.
Je krijgt een flinterdunne laag.
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 14:10
door SSassen
Barry2001 schreef:SSassen schreef:Hechting van een goede autolak op alu is prima hoor, mits het aluminium goed is ontvet, ik zou zeker geen primer oid. gebruiken. Ik spreek overigens uit ervaring, ik heb al vaker alu conussen zwart gespoten op deze manier, draaiplateau is wel essentiëel, anders krijg je gegarandeerd geen net eindresultaat en ook geen gelijke dekking op de hele conus.
Blijft het mooi op de langere termijn? Geen barstjes, strepen?
Jazeker, maar zoals Dre al correct opmerkt, je moet het heel dun opzetten.
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 14:34
door Hans Nootdorp
Sander (en anderen): bedankt voor de tips.
Lezend op internmet kwam ik een toch geheel ander voorschrift tegen voor het lakken van aluminimum.
http://www.schildersvak.nl/vraagbaak/id ... inium.html
Maar ik ga toch maar of op de ruime ervaring van Sander
Dus de grondverf blijft in de garage staan....
Nb De Vifa MA26WR09-04 heeft toch wel duidelijk andere TS-parameters dan de Seas L22. De Vifa gaat veel lager in kleinere kast.....
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5553
Maar dat terzijde aangezien ik geen woofer ga wisselen.

Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 15:37
door markbakk
Kijk
nou es! Duhhh...
Maar omtrent de keuze voor woofers: je ging toch voor digitaal filteren? Dan zijn Xmax en power handling (en vervormingscijfers bij flinke uitslagen: Klippel tests bv.) eerder criteria dan welke afstemming je zou kunnen bereiken zonder elektronische correctie.
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 15:40
door SSassen
Da's sjiek! Alleen die carbon fase-plug vind ik dan weer spuug- en spuuglelijk.
Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 15:41
door dre
Die heb ik ook gehad.
Wat een rendement zeg!

Re: woofer zwart spuiten?
Geplaatst: wo 04 feb 2015, 15:44
door SSassen
dre schreef:Die heb ik ook gehad.
Wat een rendement zeg!

Goedkoop, goed en snel gaat niet samen Dre, ook hier niet.