Pagina 1 van 1

Interconnects en capaciteit

Geplaatst: ma 02 feb 2015, 23:25
door MickRS
Nu ik nieuwe interconnects nodig heb, kan ik weer vele uurtjes lezen op het wereldwijde web. En omdat ik nu even genoeg geld uitgegeven heb, moet het ook niet te veel kosten...

Dus even geen zilver in teflon, maar er zijn natuurlijk genoeg leuke diy kabels te vinden. Totdat ik de capaciteit van een aantal van deze kabels zag. 100 pF lijkt heel normaal te zijn. En dat terwijl ik altijd begrepen heb dat je juist een zo laag mogelijke capaciteit moest nastreven...

Als ik dan kijk naar bv de Cordial CMTOP 222 microfoonkabel die het lieve sommetje van 1,21€ de meter moet kosten, zie ik een capaciteit van 57pF. De Sommer Spirit heeft 78pF. Beiden 'double shielded'.

Nu heb ik nog DNM reson interconnect kabel liggen en die hebben een capaciteit van 17pF per meter. Nadeel is dat ze niet afgeschermd zijn. Maar ik gebruik er nu een tussen mijn cd speler en versteker met eichmann bullet plugs en ik heb nog nooit de taxi door mijn muziek gehoord. Behalve dan bij Vanessa Paradis. :mrgreen:

Lang verhaal kort: is capaciteit van doorslaggevend belang? Want als dat zo is, dan wordt het niet veel beter dan die DNM Resons...

Re: Interconnects en capaciteit

Geplaatst: ma 02 feb 2015, 23:35
door Pjotr
Dit behoort meer in het audiofiele hoekje. In principe is van alles minder beter, behalve geld :D

Ieder audio apparaat van een beetje kwaliteit kan probleemloos 100pF - 500pF aan en de meesten veel meer, tot in de nF. De rest is theorie en bedenksels.

Re: Interconnects en capaciteit

Geplaatst: di 03 feb 2015, 0:09
door MickRS
Een citaatje:
Cable capacitance can have a dramatic effect on sound quality, and more so if you have long interconnects. Generally speaking, most preamps will have no problem with small amounts of capacitance (less than 1nF is desirable and achievable). With high output impedance equipment (such as valve preamps), cable capacitance becomes more of an issue.

For example, 1nF of cable capacitance with a preamp with an output impedance of 1k will be -3dB at 160kHz, which should be acceptable to most. Should the preamp have an output impedance of 10k, the -3dB frequency is now only 16kHz - this is unacceptable.

Re: Interconnects en capaciteit

Geplaatst: di 03 feb 2015, 0:48
door hannesie
Waar komt dat citaatje vandaan?
Wel graag een bron vermelding, anders kan de grootse sufferd het gezegd hebben. :)

Re: Interconnects en capaciteit

Geplaatst: di 03 feb 2015, 8:01
door MickRS

Re: Interconnects en capaciteit

Geplaatst: di 03 feb 2015, 8:22
door ds23man
Waar de capaciteit van de kabel het meest belangrijk is, is bij MM elementen. De frequentiekarakteristiek is afhankelijk van de capacitieve belasting.

Re: Interconnects en capaciteit

Geplaatst: di 03 feb 2015, 11:36
door Pjotr
ds23man schreef:
Waar de capaciteit van de kabel het meest belangrijk is, is bij MM elementen. De frequentiekarakteristiek is afhankelijk van de capacitieve belasting.
Jup, die vragen tussen de 200pF en 400pF. Wat is nou het kabelprobleem? Vaak moet je extra capaciteit bijplaatsen voor een optimale afstemming.

Re: Interconnects en capaciteit

Geplaatst: di 03 feb 2015, 12:03
door ds23man
Geen probleem, maar je moet wel de kabelcapaciteit meerekenen.

Re: Interconnects en capaciteit

Geplaatst: wo 04 feb 2015, 21:26
door MickRS
En heeft afscherming invloed op de capaciteit? Dus, stel dat ik een koperen sleeve om de Reson kabeltjes zou doen, wat zou dat voor invloed hebben?

Re: Interconnects en capaciteit

Geplaatst: wo 04 feb 2015, 23:45
door Hans Nootdorp
Zo'n koperen sleeve heeft geen invloed op de capaciteit van het kabeltje.

Re: Interconnects en capaciteit

Geplaatst: do 05 feb 2015, 17:38
door Berre
Misschien zinvol om te vermelden dat "pico" betekent: x 10^-12.

Anderzijds, wie zijn kabels zelf fabriekt maakt ze net zo lang als nodig. Vooral met het oog op het vermijden van chaos en het verspillen van materiaal. Heb zelf nog nooit een interlink moeten gebruiken langer dan 60 cm, meestal veel korter.