Pagina 1 van 1

Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: ma 19 jan 2015, 10:31
door clrs
Afgelopen weekend begonnen met het laatste onderdeel van de audio-installatie: een netwerk speler op basis van de Raspberry Pi (model B).

Ik heb gekozen voor PI Musicbox http://www.woutervanwijk.nl/pimusicbox/, via het netwerk te bedienen met MPDroid op de tablet. Als DAC heb ik de Hifiberry gekozen. Verder een Edimax EW7811un wifi adapter, een Spotify premium account en meer heb je eigenlijk niet nodig. Op internet is over deze combi genoeg te vinden, ik heb deze mooie handleiding gevolgd: http://computertotaal.nl/pc/muziek-stre ... y-pi-63743.

Alles werkt inmiddels naar behoren, behalve MPDroid. Na invoeren van het IP adres bij host, kan ik geen verbinding maken met de Pi. Via de browser werkt het wel. Iemand ervaring hiermee of een oplossing?

Foto's volgen!

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: ma 19 jan 2015, 12:33
door hannesie
Controleer ook even op welke poort hij aangesproken wil worden, standaard is 6600, maar met Musicbox wil dat wel eens afwijken.

Het is een variant op de schil van MPD en kan wel anders benaderd worden.
Kijk anders ook nog eens naar Gnome Music Player, die ziet ook de MPD server.
http://gmpclient.org/

en de andere clients in een overzicht.
http://mpd.wikia.com/wiki/Clients

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: ma 19 jan 2015, 21:42
door clrs
Gelukt uiteindelijk, dacht dat ik het goede ip-adres had ingegeven, bleek toch verkeerd te zijn. Vreemd, maar het werkt :rock:
Op dit moment nog een 1A lader als voeding, deze wil ik vervangen door de gloeiprint van Barry (Barry2001).


Fotootje van hoe het er nu bij ligt:

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: di 20 jan 2015, 9:49
door Bart1826
Hoi clrs, ziet er goed daar! Ik gebruik nu ook alweer wat maandjes de Pi (heb een B+) voor het streamen via Spotify. Alleen vind ik pimusicbox niet de beste en gebruiksvriendelijke manier. Was bij mij vaak traag, liep om de haverklap vast en maakte soms rare bijgeluiden (kraak/plof) met doorspoelen en starten van een nummer.

Ik gebruik nu met volle tevredenheid: http://www.squeezeplug.eu/
Als server de Logitech media server (LMS) en als player de SqueezeLite, maar SqueezeSlave of Picoreplayer kan ook.

Vind het zelf veel stabieler en betrouwbaarder. Werkt ook super icm Spotify Premium.

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: di 20 jan 2015, 10:04
door clrs
Hoi Bart, bedankt! Nog geen problemen gehad met musicbox. Gisteren heeft het de hele avond zonder problemen gewerkt.

Inmiddels ook erachter gekomen waarom MPDroid niet werkte, als je een verkeerd IP adres invuld, en je wilt het vervolgens wijzigen, wordt dit niet opgeslagen. Opnieuw installeren van de app lost het probleem op.

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: ma 23 feb 2015, 16:49
door clrs
Bijna klaar! Trafo nog aansluiten, spanning afregelen en deze kan ook het meubel in :D

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: di 24 feb 2015, 0:09
door hannesie
Dat is wel een hele mooie korte HDMI kabel, als ik het goed zie. :)

Waar haal je die?

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: di 24 feb 2015, 8:32
door Barry2001

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: di 24 feb 2015, 10:02
door clrs
Het is het kabeltje uit de link van Barry :wink: Kabeltje is lekker stevig, wel een beetje stug.

Voedingsprintje werkt top, icm met deze trafo: https://www.conrad.nl/nl/primair-secund ... 92968.html Het USB connectortje is deze: https://www.conrad.nl/nl/usb-aansluitst ... 74932.html, past precies (wel even de twee middelste geleiders (data) afknippen).

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: di 24 feb 2015, 10:12
door hannesie
Het ziet er erg goed uit. =D>

Dadelijk nog een picture van de achterkant?

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: di 24 feb 2015, 11:36
door clrs
Meer foto's volgen vanavond

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: di 24 feb 2015, 12:33
door Barry2001
clrs schreef:
Het USB connectortje is deze: https://www.conrad.nl/nl/usb-aansluitst ... 74932.html, past precies (wel even de twee middelste geleiders (data) afknippen).
Klopt, rekening mee gehouden :^o Stom toeval, crea opgelost hoor!

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: di 24 feb 2015, 21:54
door Audiogekkie
Ben benieuwd! Ben zelf ook van plan om een raspberry Pi streamertje te maken, zit alleen met de inbouw voeding. Is dat moeilijk te maken?

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: di 24 feb 2015, 22:50
door clrs
Nee hoor! Printje halen bij Barry (als ze er nog zijn?), paar componenten solderen, spanning regelen op 5V en klaar.

Nog twee foto's van het totaal, bijna klaar.

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: di 24 feb 2015, 22:53
door Audiogekkie
Ziet er gaaf uit hoor!

Alleen die voeding... is er een simpele handleiding :roll:

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: di 24 feb 2015, 23:04
door clrs
Niet dat ik weet, maar zo moeilijk is het niet. Hier vind je meer info: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1686488

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: di 24 feb 2015, 23:12
door Barry2001
Heb nog printjes liggen. Voorzien van componenten kan ook (tegen betaling), moet ik even kijken of ik alles nog heb liggen, maar printen zijn er zeker nog.

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: di 24 feb 2015, 23:22
door hannesie
clrs schreef:
Nee hoor! Printje halen bij Barry (als ze er nog zijn?), paar componenten solderen, spanning regelen op 5V en klaar.

Nog twee foto's van het totaal, bijna klaar.
Dat ziet er strak uit!!!!!!

De kast en componenten ervoor zijn denk ik duurder dan de Raspberry zelf, maar je tilt hem wel naar een top niveau op deze manier. :kwijl: :kwijl: :goedzo:

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: di 24 feb 2015, 23:28
door democles
Dat ziet er zeker mooi uit :goedzo:

Ook nog genoeg ruimte over voor een evt. (toekomstige server) zie ik :hide:

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: wo 25 feb 2015, 10:15
door clrs
De kast en andere componenten waren inderdaad ietsje duurder dan de Pi zelf :mrgreen: De gedachte hierachter is hetzelfde als met mijn versterker (viewtopic.php?f=7&t=18885), de kast blijft en is dus de investering waard, de inhoud kan gewijzigd worden :wink:

Re: Raspberry Pi netwerk speler

Geplaatst: wo 25 feb 2015, 10:27
door hannesie
clrs schreef:
De kast en andere componenten waren inderdaad ietsje duurder dan de Pi zelf :mrgreen: De gedachte hierachter is hetzelfde als met mijn versterker (viewtopic.php?f=7&t=18885), de kast blijft en is dus de investering waard, de inhoud kan gewijzigd worden :wink:
Ik ben het helemaal met je eens. :lol: