Hoornreflex bas-oefenversterker
Geplaatst: ma 12 jan 2015, 2:45
Mijn tweede zelfbouwproject, na de FRS8 hoornreflex speakertjes van Meiborg. Ik heb hem gemaakt om basgitaar op te spelen; op laag volume moet die zelf laag kunnen en op hoger volume neemt een tapped horn sub het laag over.
Voornamelijk geïnspireerd door Arjank's baskastje heb ik een hoornreflex speaker ontworpen met 2x6" Fane Sovereign 6-100 drivers. Het is een compacte kast geworden met maar 8,5l voor de drivers, en een 47cm lange hoorn van 25% tot 100% Sd. D.m.v. een schakelaar in de hoornmond kan de Mivoc XGH 258 ALU tweeter aangezet worden via een tweede orde LR filter rond 2500Hz. Zonder highpass filter kan hij ongeveer 30W aan voordat xmax bereikt wordt. Met een eerste orde crossover rond 160Hz moet hij de volle 200W aankunnen.
In eerste instantie klonk de speaker erg piekerig in het gebied dat Hornresp juist netjes lineair modelleerde; namelijk van 80 tot 300Hz. Dat gebied is voor basgitaarweergave misschien wel het belangrijkst. Gelukkig klonk het een flink stuk beter nadat ik er een half Zeeman-kussen in had gestopt.
De grote jongen in de laatste foto is een tapped horn die ik erbij gemaakt heb; THAM10 maar dan met Mivoc AWM104 woofer. Ik heb er twee van gemaakt. Van 50 tot 150Hz spelen ze netjes gedetailleerd en kunnen ze erg hard. Één TH direct parallel met de 2x6" klinkt al erg lekker, maar ik zou ze wel eens door willen meten om te kijken wat voor een soort crossover het beste past.
Af zijn ze alle drie ook nog niet; ze zitten zelfs nog onder de lijm. Aan de ene kant zou ik er wel iets van Warnex op willen smeren, maar aan de andere kant vind ik het zonde om dan niet meer die mooie houtkleur te hebben.
Voornamelijk geïnspireerd door Arjank's baskastje heb ik een hoornreflex speaker ontworpen met 2x6" Fane Sovereign 6-100 drivers. Het is een compacte kast geworden met maar 8,5l voor de drivers, en een 47cm lange hoorn van 25% tot 100% Sd. D.m.v. een schakelaar in de hoornmond kan de Mivoc XGH 258 ALU tweeter aangezet worden via een tweede orde LR filter rond 2500Hz. Zonder highpass filter kan hij ongeveer 30W aan voordat xmax bereikt wordt. Met een eerste orde crossover rond 160Hz moet hij de volle 200W aankunnen.
In eerste instantie klonk de speaker erg piekerig in het gebied dat Hornresp juist netjes lineair modelleerde; namelijk van 80 tot 300Hz. Dat gebied is voor basgitaarweergave misschien wel het belangrijkst. Gelukkig klonk het een flink stuk beter nadat ik er een half Zeeman-kussen in had gestopt.
De grote jongen in de laatste foto is een tapped horn die ik erbij gemaakt heb; THAM10 maar dan met Mivoc AWM104 woofer. Ik heb er twee van gemaakt. Van 50 tot 150Hz spelen ze netjes gedetailleerd en kunnen ze erg hard. Één TH direct parallel met de 2x6" klinkt al erg lekker, maar ik zou ze wel eens door willen meten om te kijken wat voor een soort crossover het beste past.
Af zijn ze alle drie ook nog niet; ze zitten zelfs nog onder de lijm. Aan de ene kant zou ik er wel iets van Warnex op willen smeren, maar aan de andere kant vind ik het zonde om dan niet meer die mooie houtkleur te hebben.