Pagina 1 van 1
poll interesse peiling: workshop meten in hengelo
Geplaatst: do 08 jan 2015, 22:41
door sander1238
het lijkt mij wel interessant om eens een workshop te organiseren over het meten aan versterkers met een toongenerator en een oscilloscoop. daar dit voor mij een groot zwart gat is.
ik heb hiervoor contact gezocht met Barry en Loek(cool), Loek is, mits hij kan, bereid om hierin mee te werken en wat uitleg te geven rondom dit onderwerp.
in principe zou er in de hal voldoende ruimte zijn, bij veel animo is er een optie om een ruimte extra te huren.
zou graag willen weten of hiervoor animo is, voor velen zal dit misschien gesneden koek zijn voor andere weer niet
opmerkingen en tips zijn ook van harte welkom.
Re: poll interesse peiling: workshop meten in hengelo
Geplaatst: do 08 jan 2015, 23:30
door OpaBert
die meetdag je schrijft in de hal
Hengelo is best groot maar welke hal bedoel je precies Sander
eigenlijk veel te ver weg van uit Oudenbosch
Maar als er misschien meerdere vanuit mijn richting die kant uit gaan
en we zo met meerdere personen in een auto kunnen gaan

Re: poll interesse peiling: workshop meten in hengelo
Geplaatst: vr 09 jan 2015, 7:07
door sander1238
Het is natuurlijk gelinkt aan dit topic
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 26&t=21039 , hoe de lokatie er verder uitziet weet ik niet, was vorig jaar helaas verhinderd.
Re: poll interesse peiling: workshop meten in hengelo
Geplaatst: vr 09 jan 2015, 10:03
door Barry2001
Heb hierover met Sander contact gehad, zijn 2 mogelijkheden: de kamers moet ik p/stuk/uur huren, als er veel demo's zijn is het misschien zonde daar deze sessie te doen. Aan de andere kant, als er veel belangstelling is, waarom niet, een kamer erbij kan dan zeker. Als de belangstelling een paar man is zou inderdaad ook de gang gebruikt kunnen worden, wat eigenlijk meer een hal is. Staan tafels en stoelen. Maw, qua ruimte kan het altijd wel.
Re: poll interesse peiling: workshop meten in hengelo
Geplaatst: wo 14 jan 2015, 21:44
door Kappa7
Denk dat je daar ook meten van versterkers met arta bij moet doen.
Is voor de meeste ook thuis uit te voeren en gebruik ik eigenlijk meer als de scoop en de generator.
Re: poll interesse peiling: workshop meten in hengelo
Geplaatst: wo 14 jan 2015, 22:03
door sander1238
Kappa7 schreef:Denk dat je daar ook meten van versterkers met arta bij moet doen.
Is voor de meeste ook thuis uit te voeren en gebruik ik eigenlijk meer als de scoop en de generator.
Ga ik even het eea over opzoeken. Moet eerlijk bekennen dat ik niet wist dat dat met erta kon.
Re: poll interesse peiling: workshop meten in hengelo
Geplaatst: wo 14 jan 2015, 23:33
door Kappa7
Is eigenlijk vrij simpel.
Je neemt een spanningsdeler dat je op de uitgang van de versterker zet.
In de 2sine mode zet je de uitgang van je geluidskaart op de ingang van je versterker die je wil meten verder genoemd de DUT.
De inker ingang van je geluidskaart krijgt ook het meet signaal aangeboden.
De rechter ingang krijgt het signaal wat overblijft na de spaningsdeler.
Wel moet je een belasting achter de versterker hangen van 8 ohm, dit is de dummy load.
Je gebruikt de ruis generator van arta en je kunt nu prima de frequentie curve meten.
In de spectrumanalizer stand kan je ook de vervorming meten n de ruisvloer bepalen.
Wel op passen dat je de geluidskaart niet overstuurd anders is deze stuk.
Hier voor heb ik ooit zelf een meet kast gemaakt dat de ingang nooit overstuurd.
Re: poll interesse peiling: workshop meten in hengelo
Geplaatst: do 15 jan 2015, 9:12
door markbakk
Een beetje ARTA-gebruiker heeft al een impedantiemeetbox. Daarin zitten twee meetprobes, kun je prima de uitgang van een versterker mee meten (zo lang de spanningsdeler maar goed is gedimensioneerd). Bijkomend plusje is de toevoeging van een paar zenerdioden die de ingang van je meetkaart beschermen.
Re: poll interesse peiling: workshop meten in hengelo
Geplaatst: vr 22 mei 2015, 16:47
door Henkjan
kunnen we dit volgende week in Breda van de grond krijgen mss?
Arta heb ik, een scope ook.
Nu nog iemand die t verhaal gaat doen

Re: poll interesse peiling: workshop meten in hengelo
Geplaatst: vr 22 mei 2015, 17:18
door Henkjan
Re: poll interesse peiling: workshop meten in hengelo
Geplaatst: vr 22 mei 2015, 17:22
door sander1238
Henkjan schreef:kunnen we dit volgende week in Breda van de grond krijgen mss?
Arta heb ik, een scope ook.
Nu nog iemand die t verhaal gaat doen

Ik ben voor. Als het mogelijk is graag in de middag omdat ik er laat ben.