Pagina 1 van 2
filter voor 2wegje
Geplaatst: vr 05 mei 2006, 22:05
door jago
Ik ben bezig met het bouwen van een tweeweg speker met voor het hoog een tangband W3-871S
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... ngband.htm en en skytronic 902.426
http://www.skytronic.com/rsc/doc/thielesmall_902127.pdf
ik heb met winISD een 2de orde filtertje berekent. ik heb het overschakel punt op 400hz gezet. dit kom ik uit L1 4.502mH C1 70.337uF L2 0.045mH en C2 0.703uF. heb ik voor de tangband nog een korectie netwerk nodig (heb dit ergens gelezen) is dit een mogelijk filter? Moet er nog iets in het filter?
MVG Jago
Geplaatst: za 06 mei 2006, 10:54
door Henkjan
dat correctie netwerk zal o.a. afhangen van de afmetingenvan je kast. je zou bijvoorbeeld eens kunnen vergelijken met de CT211 die heeft ook de W3+871S met een breedbander,
klikkerdeklik en onderaan de blz staat een link naar de pdf. het filter zelf daarvan is niet te vergelijken, dat is een serie filter, maar als jou kast ongeveer de afmetingen heeft van die kast zou je de RCL kring die voor de W3 zit als startpunt kunnen pakken.
Geplaatst: za 06 mei 2006, 11:06
door jago
mij kastje voor de tangband is 20*13*16 ipv 18*10*10 maar dit kan ik wel verkleinen als da veel moeite bespaart.
Geplaatst: zo 07 mei 2006, 12:57
door Henkjan
20 breedt ipv 18, lijkt me niet een spectaculair verschil. ik zou t gewoon proberen, maar misschien dat iemand anders nog wat extra advies richting t correctie netwerk kan zeggen?
Geplaatst: zo 07 mei 2006, 21:56
door jago
waar moet het corectie netwerk ergens tussen?

moet ik al de onderdelen hiervan behouden?
Geplaatst: ma 08 mei 2006, 10:01
door Henkjan
dat 2e plaatje is dus het correctie netwerkje. deze componenten parallel aan elkaar zetten (zie foto) en dan deze in de draad (+ of - dat maakt niet uit) naar de W3 zetten

Geplaatst: ma 08 mei 2006, 23:05
door jago
dus het netwerk moet paralel met de rest van de liter van het hoog worden aan gesloten.
op de tekening staat er 22 0.33 in welke eenheid staan deze wardes?
Geplaatst: di 09 mei 2006, 11:27
door Henkjan
condensator 22 μF, spoel 0.33 mH, weerstand 22 Ω
(kan misschien iemand die nu naast een stapel K+T dit ff controleren met het artikel over de CT211?)
Geplaatst: di 09 mei 2006, 12:42
door sietse
Henkjan schreef:condensator 22 μF, spoel 0.33 mH, weerstand 22 Ω
(kan misschien iemand die nu naast een stapel K+T dit ff controleren met het artikel over de CT211?)
weet je ook welke K&T ? Spaart zoekwerk.
Geplaatst: di 09 mei 2006, 13:06
door Henkjan
KLANG + TON 1/2005
is ook als PDF te koop:
klik
Geplaatst: di 09 mei 2006, 16:36
door sietse
Zal ik dat schematje even overtekenen en hier even neerzetten?
Het is een seriefilter en ik denk dat het de conversatie misschien iets vereenvoudigd. Wordt dan wel morgen. Heb vanavond geen tijd.
Geplaatst: di 09 mei 2006, 18:28
door jago
Zal ik dat schematje even overtekenen en hier even neerzetten?
dat zou zeer angenaam zijn

Geplaatst: di 09 mei 2006, 19:09
door sietse
Doe ik morgen even.
Geplaatst: di 09 mei 2006, 19:21
door sietse
jago schreef:waar moet het corectie netwerk ergens tussen?

moet ik al de onderdelen hiervan behouden?
Heb es even beter nagelezen wat jou vraag is, maar het netwerkje uit het tweede plaatje komt tussen C2 en de tweeter in jou schema van het eerste plaatje.
Van het netwerkje is:
L= 0,33mH
C= 22uF
R= 22 ohm
Geplaatst: wo 10 mei 2006, 18:08
door jago
zo als ik het begrijp ziet het er dan zo uit

als dit juist is kan ik morgen de onderdelen gaan halen en is proberen.
Geplaatst: wo 10 mei 2006, 19:54
door sietse
Bijna raak, klein beetje anders. Mijn fout.
Geplaatst: wo 10 mei 2006, 21:30
door jago
okee met wat geluk kan ik er morgen naar luisteren. Als ik alle componenten van het filter vind.
weet iemand wat voor demping ze gebruiken in de ct 211 voor de w3-871s?
Geplaatst: do 11 mei 2006, 19:57
door sietse
weet iemand wat voor demping ze gebruiken in de ct 211
In de K&T noemen ze 4 matten Sonofil. Geen idee wat dat is.
Geplaatst: zo 14 mei 2006, 16:30
door Henkjan
BAF
Geplaatst: ma 15 mei 2006, 21:08
door jago
wat is baf prsies?
over het filter ik had aan een electro hobbyist gevraagt om de onderdelen van het filter. hij vroeg mij nog deze dingen van het filter waar ik niet op kon antwoorden:
-spoelen hebben een bepaalde inductie, maar ze hebben ook een kleine (zeer kleine meestal ) weestand en mijn vraag is of da die weerstand iets uitmaakt?
-die condensatoren moeten wss een hoge spanning hebben wat is de minimumspanning?
op z'n minst 50V?
-die weerstand das nog iets, van hoeveel wat moet die zijn? 5W of 10W
Geplaatst: ma 15 mei 2006, 21:22
door sietse
Je weet wel heel erg weinig af van dat wat je probeerd te doen. Het is denk ik wel verstandig is om de artikelen op de homepage van dit forum es af te struinen. Daar staat ook een artikel over filters en elektronica voor beginners. Dan weet je een beetje beter wat je in je handen hebt. Is wel belangrijk!
Geplaatst: ma 15 mei 2006, 21:34
door sietse
jago schreef:wat is baf prsies?
een soort wolachtig dempings materiaal
over het filter ik had aan een electro hobbyist gevraagt om de onderdelen van het filter. hij vroeg mij nog deze dingen van het filter waar ik niet op kon antwoorden:
-spoelen hebben een bepaalde inductie, maar ze hebben ook een kleine (zeer kleine meestal ) weestand en mijn vraag is of da die weerstand iets uitmaakt?
Mag je meestal verwaarlozen
-die condensatoren moeten wss een hoge spanning hebben wat is de minimumspanning?
op z'n minst 50V?
150V of hoger
-die weerstand das nog iets, van hoeveel wat moet die zijn? 5W of 10W
Neem de 10Watt versie
Geplaatst: di 23 mei 2006, 20:09
door sietse
En, lukt het ?
Geplaatst: di 23 mei 2006, 20:27
door jago
Ik moet de onderdeeltjes nog binnen krijgen.
hoeveel baf moet er in of moet ik dat op het gehoor zoeken.
waar vind je ergens liefst in Antwerpen bas-pijpjes of wat kan ik gebruiken als bassrefelexbuis?
zo
of zo
Jago
Geplaatst: di 23 mei 2006, 21:12
door sietse
Het BAF denk ik op gehoor. Antwerpen nog nooit nie geweest. Zit meestal ergens in de ardennen met m'n tentje.