Bay trail laptop als mediaserver
Geplaatst: zo 28 dec 2014, 23:29
Ik overweeg een goedkoop Bay trail laptopje aan te schaffen als mediaserver. Deze laptops maken gebruik van de Intel celeron N2830 http://www.notebookcheck.net/Intel-Cele ... 086.0.html. Deze processor kan zonder ventilator worden gebruikt. Microsoft levert een gratis 8.1 Bing versie van windows. Daarmee kan voor weinig geld een mediaserver worden gemaakt die tevens nog bruikbaar is voor andere taken. In de meeste gevallen wordt de laptop standaard geleverd met harde schijf. De enige met SSD die ik ben tegen gekomen is de HP Stream 11-d000nd (€ 217), goedkoopste (met HD) is de Dell Inspiron 15 3531 (€ 189).
Ik kan deze laptop via USB aansluiten op mijn DAC. Verder overweeg ik Foobar om de bestanden van mijn WD Mybook NAS af te spelen. Ook Spotify kan ik op deze wijze afspelen. Ik heb nog wat vragen:
- Ik zie discussies over windows en verschillende mediaplayers, kan ik op de geschetste wijze goede resultaten krijgen?
- Mijn DAC heeft een matige USB ingang en een goede SPDIF ingang. Ik overweeg een nieuwe DAC (SCHIIT?), of is er iets waarmee ik USB kan omzetten naar SPDIF?
Ik kan deze laptop via USB aansluiten op mijn DAC. Verder overweeg ik Foobar om de bestanden van mijn WD Mybook NAS af te spelen. Ook Spotify kan ik op deze wijze afspelen. Ik heb nog wat vragen:
- Ik zie discussies over windows en verschillende mediaplayers, kan ik op de geschetste wijze goede resultaten krijgen?
- Mijn DAC heeft een matige USB ingang en een goede SPDIF ingang. Ik overweeg een nieuwe DAC (SCHIIT?), of is er iets waarmee ik USB kan omzetten naar SPDIF?