Pagina 1 van 5
het Chromecast topic
Geplaatst: za 27 dec 2014, 18:48
door Henkjan
een flink aantal mensen hier heeft een chromecast, een van de weinige echt plug&play streaming oplossingen die je ook aan je oma kan aanraden
waar gebruik ik t ding zo voor: om programma's van uitzending gemist op de TV te streamen (met de NPO app) en youtube (muziek)video's op de TV te zetten, waarbij het voor de laatste vooral gaat om het geluid over de stereo te krijgen.
ik had gedacht om ook het ding te kunnen gebruiken om video's die op de NAS staan te kunnen streamen, maar dat gaat niet zonder mee omdat chromecast alleen maar een 2tal formaten native kan afspelen, alle andere moeten dus eerst worden geconverteerd. BubbleUPnP zou dat moeten kunnen, maar die waarschuwen al dat dat voor de meeste NAS-sen te veel gevraagd zal zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: za 27 dec 2014, 19:21
door mikekiwi
Je kunt je pc als tussenstation gebruiken en vanuit de chrome-browser dan casten naar de chromecast. Zie browser-extensie Videostream.
Ik gebruik de chromecast vooral als Netflix-client in de slaapkamer overigens
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: vr 02 jan 2015, 10:41
door Arno
Ik gebruik hem nu met name om Netflix te streamen, en met programmaatje Plex kan ik ook bestanden van m'n mac naar de tv streamen.
Maar goed ik ben nog maar net aan het rommelen en er is volgens mij ook nog een hoop in ontwikkeling.
Waar ik vooral bijzonder blij mee ben is de bijgeleverde HDMI-verlengkabel. Nét even die extra lengte...

Re: het Chromecast topic
Geplaatst: vr 02 jan 2015, 14:40
door holco
Gebruik de Chromecast al weer een tijdje in de woonkamer en slaapkamer, heelijk simpel werkend apparaat voor oa Netflix / Popcorn Time en youtube te streamen, wel jammer dat Airplay niet ondersteund wordt.
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: vr 16 jan 2015, 11:28
door Shadow
Ik gebruik hem om youtube te streamen via telefoon of tablet en om de synology apps te gebruiken, ik kan dan video of audio van de NAS streamen, het nadeel is dat .AVI niet ondersteund wordt en dat met audio je tv altijd aan staat. Ik heb geen idee hoe het met de kwaliteit van de audio zit als het via WIFI, Chromecast en dan de geluidskaart van de TV naar m'n versterker gaat echter...
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: vr 16 jan 2015, 13:02
door meiborg
Ik ben thuis nog volledig ouderwets FLACS en youtube aan het draaien vanaf de pc, ik heb ook gedacht over een chromecast maar hoe is de geluidskwaliteit van de afgespeelde bestanden? Als dat geen meerwaare geeft houdt ik het voorlopig wel bij mijn 5mtr HDMI kabel

.
Mvg Reinder
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: vr 16 jan 2015, 13:44
door Chris_T
Arno schreef:Ik gebruik hem nu met name om Netflix te streamen, en met programmaatje Plex kan ik ook bestanden van m'n mac naar de tv streamen.
Maar goed ik ben nog maar net aan het rommelen en er is volgens mij ook nog een hoop in ontwikkeling.
Waar ik vooral bijzonder blij mee ben is de bijgeleverde HDMI-verlengkabel. Nét even die extra lengte...

Het zijn altijd die laatste centimeters
meiborg schreef:Ik ben thuis nog volledig ouderwets FLACS en youtube aan het draaien vanaf de pc, ik heb ook gedacht over een chromecast maar hoe is de geluidskwaliteit van de afgespeelde bestanden? Als dat geen meerwaare geeft houdt ik het voorlopig wel bij mijn 5mtr HDMI kabel

.
Mvg Reinder
http://en.wikipedia.org/wiki/Chromecast
Ik denk dat het wel snor zit met de kwaliteit. Het gaat via de wifi en niet een of andere blauwetand codec/compressie.
Het is mij alleen niet duidelijk of er nu wel of niet een uitgeklede versie van de chrome browser op de dongle zit.
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: vr 16 jan 2015, 15:48
door Ivo
Kwaliteit van "transmissie" is inderdaad goed, gewoon digitaal en zonder uitvallers als het ware. Wel is het zo dat de chromecast geen FLAC kan verwerken. Ik heb de chromecast achter in de receiver hangen, die zelf audio (ook lossless, maar geen video) kan streamen. Ik doe video/youtube over de chromecast en muziek via de receiver zelf. Die paar videodingen die de chromecast niet af kan spelen, kunnen weer over de bluray-speler. Het is een en al dubbel op, maar met de BubbleUPnP app en deze apparaten kan ik alles bedienen en alles afspelen. Omdat je één app gebruikt, heb je er geen last van dat de taken over verschillende apparaten verdeeld zijn. Lang leve DLNA en UPnP.
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: vr 16 jan 2015, 16:39
door Henkjan
hoe doe jij bv .mpg filmpjes, die lust de chromecast niet
ik speel t dan af via de app van Qnap
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: vr 16 jan 2015, 18:17
door JvS
Ik gebruik hem vooral voor google music. Ik heb een prima werkende HTPC voor de rest. Maar ik wil niet altijd de TV aan hebben staan voor muziek.
Het liefst zou ik willen dat spotify de chromecast gaat ondersteunen. De enige reden dat ik google music gebruik is de chromecast....
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: vr 16 jan 2015, 22:18
door Ivo
JvS schreef:Maar ik wil niet altijd de TV aan hebben staan voor muziek.
Heb je een receiver met HDMI? Daar kan 'ie ook in. Kan je de TV uit laten.
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: vr 16 jan 2015, 22:24
door Ivo
Henkjan schreef:hoe doe jij bv .mpg filmpjes, die lust de chromecast niet
ik speel t dan af via de app van Qnap
Ik doe dat via mijn blurayspeler, een Pioneer BDP-160. Speelt heel veel af. Chromecast is vooral lekker ivm de integratie met apps. Netflix en youtube en NPO.
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: za 17 jan 2015, 10:49
door JvS
Ivo schreef:JvS schreef:Maar ik wil niet altijd de TV aan hebben staan voor muziek.
Heb je een receiver met HDMI? Daar kan 'ie ook in. Kan je de TV uit laten.
Uiteraard kan ik de tv uitzetten, maar het is zo fijn om makkelijk van muziek te kunnen wisselen met je telefoon. Iets dat met spotify connect en chromecast heel relaxed gaat

.
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: za 17 jan 2015, 21:26
door Ivo
Waarom heb je dan de TV nodig? Je hebt toch ook een scherm op je telefoon?
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: za 17 jan 2015, 23:07
door JvS
Ivo schreef:Waarom heb je dan de TV nodig? Je hebt toch ook een scherm op je telefoon?
Ah wij praten langs elkaar heen. Ik heb dus een HTPC. Die kan in principe alles. Alleen moet je dan wel altijd je TV aan hebben om hem te bedienen. Daarom heb ik voor google music een chromecast.
En als laatste zou ik het helemaal perfect vinden als je spotify kon casten (of uitstekend bedienen) met een telefoon.
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: za 17 jan 2015, 23:55
door hannesie
JvS schreef:Ivo schreef:Waarom heb je dan de TV nodig? Je hebt toch ook een scherm op je telefoon?
Ah wij praten langs elkaar heen. Ik heb dus een HTPC. Die kan in principe alles. Alleen moet je dan wel altijd je TV aan hebben om hem te bedienen. Daarom heb ik voor google music een chromecast.
En als laatste zou ik het helemaal perfect vinden als je spotify kon casten (of uitstekend bedienen) met een telefoon.
Dat kan dan wel met de LogitechMediaServer (DLNA en UPnP) en de Spotify thirdparty-plugin geïnstalleerd.
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: zo 18 jan 2015, 11:24
door Ivo
JvS schreef:Ah wij praten langs elkaar heen.
Nu snap ik het.

Re: het Chromecast topic
Geplaatst: zo 18 jan 2015, 21:26
door grimoire
chromecast bestelf ivm netflix en kom er achter dat je m ook aardig met een synology NAS kan gebruiken.
maar kan je nu FLAC bestanden streamen of niet?
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: do 22 jan 2015, 19:21
door sjons
JvS schreef:En als laatste zou ik het helemaal perfect vinden als je spotify kon casten (of uitstekend bedienen) met een telefoon.
Als je twee apparaten in je netwerk hebt met spotify via dezelfde gebruikersnaam kun je met de een de ander bedienen. Dus "dat werkt al"... Je hebt alleen wel een betaald account nodig.

Re: het Chromecast topic
Geplaatst: do 22 jan 2015, 19:50
door JvS
Ja daar was ik inmiddels al achter

. Speelt nu prima, spotify premium had ik vroeger en nu dus weer.
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: vr 23 jan 2015, 16:47
door Ivo
grimoire schreef:chromecast bestelf ivm netflix en kom er achter dat je m ook aardig met een synology NAS kan gebruiken.
maar kan je nu FLAC bestanden streamen of niet?
Zoals ik hierboven zei (

) nee. Eventueel kun je wel on the fly via je PC of NAS (als je NAS dat kan) ze hercoderen naar MP3 en dan afspelen.
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: za 24 jan 2015, 10:36
door grimoire
Oeps niet goed gelezen!
Wel vreemd, lijkt toch een veel gebruikt formaat. En terugcoderen naar mp3... Nee dan gebruik ik daarvoor wel mijn mediaplayertje
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: za 24 jan 2015, 15:19
door Henkjan
ka hercoderen naar wav niet dan?
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: za 24 jan 2015, 23:11
door democles
Oke,heb zo,n dingetje aangeschaft,plug and play, wat ik hier lees (zelfs oma kan het)
De bedoeling was,Popcorn van mijn tablet te streamen naar de chromecast.
Ondertussen ben ik een nacht en een dag verder en het is me gelukt de chrome cast opnieuw op te starten via de installatie ap op mijn tablet
Maar als ik op de popc. ap op het (tv) icoontje druk gebeurt er niks
Wat doe ik verkeerd?
Re: het Chromecast topic
Geplaatst: zo 25 jan 2015, 15:14
door Wowly
Arno schreef:Ik gebruik hem nu met name om Netflix te streamen, en met programmaatje Plex kan ik ook bestanden van m'n mac naar de tv streamen.
Maar goed ik ben nog maar net aan het rommelen en er is volgens mij ook nog een hoop in ontwikkeling.
Waar ik vooral bijzonder blij mee ben is de bijgeleverde HDMI-verlengkabel. Nét even die extra lengte...

Deze is er zodat je de chromecast kan gebruiken ook al moet ie eigenlijk haaks op de achterzijde van de tvingang (usb). Nu heb je als het ware een "hoekje"zodat je CC naar beneden langs de tv kan laten hangen..