Pagina 1 van 1

Zelf een acoustisch dempings paneel maken

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 12:58
door rikpost
Ik heb/had in mijn luisterruimte last van een flutter echo .

Een flutter echo ontstaat wanneer je twee harde paralellen wanden tegen over elkaar hebt.
Hier kun je uiteraard ook de vloer en plafond bij rekenen.

Je kunt kijken of je last hebt van een flutter echo door in de handen te klappen .
of een ploppen geluid te maken met de mond.

Je hoort dan een scherpe korte echo welke wel smalbandig is.
dit is ongewenst en wil je dus niet hebben in je luisterruimte.
In hoeverre je winst kunt boeken in geluidskwaliteit zal verschillend zijn per situatie.

Ik ervaar nu de luister /woonruimte als een prettigere omgeving voor geluid in het algemeen.

Door wat te experimenteren met verschillende materialen ben ik tot een oplossing gekomen .
Het is redelijk goedkoop en eenvoudig .

Het leek mij daarom ook leuk om het hier te delen zodat andere er ook hun voordeel mee kunnen doen :sure:

Een tapijt aan de muur spijkeren helpt overigens ook goed ,echter heb je dan wel weerproblemen met de WAF :mrgreen:

Ik heb zelf wat experimenten met Pritex gedaan door er wat tegen de muur te spijkeren met één enkel beton spijkertje per matje.
de matjes koop je gewoon in de bouwmarkt en zijn 100x50x3 cm .

Ik kwam uit op vier matjes voor het gewenste resultaat.
20141211_221343_resized.jpg
Neem een profiel van de juiste hoogte waar je genoeg ruimte in hebt voor een bodem en het demping matariaal.
Ik kwam uit op deze mdf plint profielen van de Praxis 270x6x0,9 .
het zilver is uiteraard een folie .

Doe even een wikkel schilders tape op de locatie van de zaagsnede dan blijft de folie heel .
Houd ook de gefoliede kant naar je toe met zagen,dan duw je de folie er niet af met de zaag.

Frees een sleuf in het profiel waar straks de hardboard bodem in komt.

Je kan ook acht millimeter MDF nemen ,dat bouwt wat makkelijker :mrgreen:
dit was nog al tobben :boos:


het is handig om eerst de versteviging profielen op de plaat te monteren.
Dat geeft een beetje body aan het werkstuk ,en werkt dus makkelijker.

Zaag vervolgens de plinten op maat en kijk even met zijn tweeën of de maatvoering goed is door ze er zonder lijm tegen aan te houden.
Doe vervolgens overal lijm op in de voorgefreeste sleuf en op het verstek .
doe er daarna een trekbandje omheen ,je kunt meerder van die dingen aan elkaar rijgen.

Neem geen sneldrogende lijm zodat je wat tijd hebt om te corrigeren :relax:

Let op de inkeping waar het frame met het voorgespannen doek straks in valt.
de inkeping in het frame is uiteraard contra
20141211_202137_resized.jpg
20141211_202148_resized.jpg
Hier staat het losse frame naast de lijst.
20141211_202126_resized.jpg
Span vervolgens het doek op de lijst door het er omheen te trekken en te nieten .
dit is lastig omdat de losse lijst nog al slap is ,ik heb er even twee losse afstand latten tussen gelegd tijdens het spannen.

Het doek is een moderne Batik print op rekbare polyester .
er zijn veel verschillende motieven te koop van dit spul .
on line te koop of in stoffen zaken.
20141211_202126_resized.jpg
Vervolgens schroef je de lijst compleet met demping tegen de muur op de gewenste locatie
20141211_205253_resized.jpg
20141211_205253_resized.jpg
Vervolgens druk je het frame met het voorgespannen doek in de lijst.
20141211_220906_resized.jpg
Afijn zo heb ik het opgelost maar je kunt het natuurlijk op veel manieren doen .
wellicht is dit handig als tip en inpiratie.

Het is een beetje een rommeltje geworden met de foto's zo .
krijg er ook niet meer af :oops:
misschien dat een moderator hier even naar kan kijken.

Re: Zelf een acoustisch dempings paneel maken

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 13:12
door Zweitse
Mooi gedaan, ikzelf wil soortgelijke panelen maken voor aan het plafond in de woonkamer, betonnen plafond en leisteen vloer is niet echt een goede combinatie :(

Re: Zelf een acoustisch dempings paneel maken

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 13:26
door ray5150
Een tapijtje op de vloer uitrollen scheelt al een slok op een borrel.
Wel netjes gebouwd. Rik.

Re: Zelf een acoustisch dempings paneel maken

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 13:28
door John P
Ik heb hiervoor een stukje kunst misbruikt. Het hielp wel maar de flutterecho was pas weg na aanschaf van dikke gordijnen ipv luxaflex.
DSC_0154.JPG
DSC_0157.JPG

Re: Zelf een acoustisch dempings paneel maken

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 13:42
door Zweitse
ray5150 schreef:
Een tapijtje op de vloer uitrollen scheelt al een slok op een borrel.
Wel netjes gebouwd. Rik.
Dat gaat hier niet, we hebben vloerverwarming en dat zou teveel warmte weghouden :mrgreen:

Re: Zelf een acoustisch dempings paneel maken

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 14:11
door rikpost
Tja blijft een compromie in een woonkamer luisteren.
Maar wel zo gezellig :proost:

Re: Zelf een acoustisch dempings paneel maken

Geplaatst: di 05 mei 2015, 21:56
door EnjoyProg
Leuk!

Ik heb deze:
IMG_0766.JPG
Achter het witte doek zit 10cm glaswol.

Re: Zelf een acoustisch dempings paneel maken

Geplaatst: wo 06 mei 2015, 0:23
door rikpost
EnjoyProg schreef:
Leuk!

Ik heb deze:
IMG_0766.JPG
Achter het witte doek zit 10cm glaswol.
die vind ik helemaal super :goeie:

Re: Zelf een acoustisch dempings paneel maken

Geplaatst: wo 31 aug 2016, 20:01
door Henkjan
Ik heb ook zelf een paneel voor aan de muur gemaakt. Ik had nog wat Merford Soundstone platen over; die zijn aan de voorkant al netjes afgewerkt dus dat start makkelijk.

Voor t frame heb ik van alu L profieltjes (12mm) een raam gemaakt, daar t Soundstone paneel op gelegd en toen de zijkanten met grenen L latjes (15*43) afgewerkt.

Niet de goedkoopste manier (bijna €30 voor t alu en hout, plus €18 voor een Soundstone paneel) maar t ziet er mooi uit en is mooi licht van gewicht.

Re: Zelf een acoustisch dempings paneel maken

Geplaatst: do 01 sep 2016, 11:02
door Henkjan
soundstone paneel - voorkant.jpg
soundstone paneel - achterkant.jpg

Re: Zelf een acoustisch dempings paneel maken

Geplaatst: do 01 sep 2016, 11:15
door Kappa7
=D> =D> ziet er mooi uit.

Re: Zelf een acoustisch dempings paneel maken

Geplaatst: do 01 sep 2016, 12:21
door Gerrit
Wat achtergrond informatie op de site van Primacoustic:
The Science of Broadway Acoustic Panels
Het verhaal heeft natuurlijk een hoog "WC-Eend gehalte" maar dat doet niets af aan de algemene uitleg en vergelijking tussen materialen. Omdat ik geen zin had in gepruts met glaswol of steenwol heb ik in mijn homestudiootje een London 10 van Primacoustic gebruikt, dat werkt echt heel erg goed.

Gerrit

Re: Zelf een acoustisch dempings paneel maken

Geplaatst: do 01 sep 2016, 15:21
door Henkjan
ja, voor t geld hoef je t bijna niet meer zelf te doen, voor €90 heb je bv een compleet afgewerkt paneel 60*120 voor aan t plafond:
https://www.easy-akoestiek.nl/easy-plafondeiland.html

Re: Zelf een acoustisch dempings paneel maken

Geplaatst: do 01 sep 2016, 17:24
door ds23man
https://www.systeemplafondplaat.nl/rock ... 0wodABkO4Q

Profieltje er omheen en klaar is klara!

Re: Zelf een acoustisch dempings paneel maken

Geplaatst: do 01 sep 2016, 17:57
door Dynky
mooi, maar het kan nog goedkoper...Google maar eens op Ecophon Solo panelen :wink:
heb er hier 2 hangen van 120x240 en die gaan echt nooit meer weg