Pagina 1 van 1

Waar te beginnen

Geplaatst: za 06 dec 2014, 13:26
door michelp
Ik heb een tijd terug nog wel eens wat gesoldeerd, maar dat is wel een aantal jaartjes terug.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik het best kan beginnen om het weer een beetje op te pakken?
Er ligt hier namelijk een versterker die opgeknapt moet worden en daar wil ik graag mee bezig gaan :) (eerst een beetje oefenen op wat oude printjes die ik overal uit heb gesloopt :P)

Dus:
Ik heb nog geen soldeerbout liggen hier, dus die zou ik nog aan moeten schaffen. Ik ben nu niet van plan om er veel geld aan uit te geven (lekker goedkoop beginnen). En daarna wel een keer wat beters te kopen.
Deze moet dus eigenlijk zo goedkoop mogelijk, maar wel met een fatsoenlijke prijs-kwaliteit verhouding.
Welke tin kan ik het best gebruiken? (het gaan vooral om simpele condensators)
Heb ik nog meer nodig?

Re: Waar te beginnen

Geplaatst: za 06 dec 2014, 13:49
door Dan

Re: Waar te beginnen

Geplaatst: za 06 dec 2014, 13:51
door Dan

Re: Waar te beginnen

Geplaatst: za 06 dec 2014, 14:42
door ray5150

Re: Waar te beginnen

Geplaatst: za 06 dec 2014, 21:18
door sander1238
Vooral die zijknip tang is een goede investering, ik heb eens een soldeerbout van velleman gehad, was iets van 10 euro, 30 watt, prima om re oefenen

Re: Waar te beginnen

Geplaatst: zo 07 dec 2014, 0:40
door ray5150
Als er iets een goede koop is, is het inderdaad wel zo'n geel, Italiaans tangetje.
Ik heb er onderhand al drie in gebruik...

Re: Waar te beginnen

Geplaatst: di 20 jan 2015, 21:28
door Berre
Ik gebruik al jaren een groot model nagelknipper om draadjes bij te knippen. Komt er lekker dicht mee tot tegen de print. Je kan er ook prima isolatie van fijn draad mee strippen. En het is veel goedkoper dan die pokkedure tangen.

Re: Waar te beginnen

Geplaatst: di 20 jan 2015, 21:36
door FR_Aad
En dan zeggen ze dat wij krenterig zijn

Re: Waar te beginnen

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 0:22
door ray5150
FR_Aad schreef:
En dan zeggen ze dat wij krenterig zijn
+1
Die tangetjes die ik eerder noemde hebben gewoon een zeer hoge prijs-kwaliteits verhouding.
Voor die zes en een halve euro kan je er niet voor zonder zitten.
Overigens kun je er ook heel goed mee nagels knippen... :lol:

Re: Waar te beginnen

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 0:39
door bas focal m180
Gebruik wel tin met lood.

Zonder lood is moeilijker.

Re: Waar te beginnen

Geplaatst: zo 22 mar 2015, 10:55
door rodi
Ik wil wat soldeerspullen gaan bestellen.

Is bovenstaande link alleen een doseertube, of zit er ook werkelijk soldeertin in?(ik denk het niet)
En welke soldeertin raden jullie mij aan voor het solderen van filters?
Dus welke dikte, hoeveel flux?
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=746
3,5% flux, zal lekker vloeien



Dus ik wil gaan bestellen, soldeerbout, houder, soldeertube, soldeertin en zo'n handig tangetje.

Mis ik iets?

Re: Waar te beginnen

Geplaatst: zo 22 mar 2015, 11:15
door sander1238
Een tinzuiger en tin litze is altijd makkelijk

Re: Waar te beginnen

Geplaatst: zo 22 mar 2015, 12:57
door ray5150
rodi schreef:
Ik wil wat soldeerspullen gaan bestellen.

Is bovenstaande link alleen een doseertube, of zit er ook werkelijk soldeertin in?(ik denk het niet)
En welke soldeertin raden jullie mij aan voor het solderen van filters?
Dus welke dikte, hoeveel flux?
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=746
3,5% flux, zal lekker vloeien
Volgens mij zit er in die tube gewoon soldeer, er staat niet voor niets 60/40 bij.
Dat is de lood-tin verhouding. waarschijnlijk zit er niet zo veel in, gezien de prijs.
Als je filters gaat solderen zou ik gewoon een rol Stannol van 1 mm kiezen.