Pagina 1 van 2
Gainclone LM3886
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 14:29
door The big J
Ik had al jaren printjes+chipjes liggen voor 2 LM3886 eindversterkertjes. Ooit icm een voedingsprintje gekocht op Ebay. Vorige week eindelijk eens mee begonnen alleen zijn er een aantal dingen waar ik niet helemaal uitkom.
Er zat netjes een 'boodschappenlijstje' bij alleen was die helaas niet compleet. Zoals in het schema en op de print te zien is (en ook logisch is

) is er een diode/gelijkrichter nodig. Er staat alleen nergens vermeld welke ik nodig ben. Degene die ik ken hebben twee pootjes en vier vormen dan samen een gelijkrichter (correct me if i'm wrong) Hier is echter plek voor in totaal 4 pootjes...
Kan ik hiervoor de gelijkrichter van de laatste foto voor gebruiken? (tekst op de gelijkrichter 9052 KBPC10-04) En zo ja hoe wordt dit dan aangesloten op de print?
Dan nog een andere vraag. In het schema staan de weerstanden R in (10K ohm) en R L (8 ohm) Ik begrijp niet helemaal goed hoe en waar deze op de print komen. Is het in het geval van bijv. R in zo dat ik de weerstand aan 1 van de pootjes van C5 kan solderen en dan naar een aardepunt?
Zo zijn er overigens meer aardepunten aangegeven; moet ik daar vandaan steeds een draadje naar een aardepunt leggen?
Ik ben overigens een behoorlijke electronica noob dus als ik dingen helemaal fout heb of je hebt andere opmerkingen/tips etc: Ik leer graag bij!
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 14:50
door Zweitse
Ik denk dat je dit model moet hebben.
Brugcel
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 15:58
door wdd
Rin is een potentiometer (om het volume te regelen) die wordt vanaf de ingang die naar de top van de potmeter gaat via de loper naar de print verbonden.
RL is je luidspreker (8 ohm dus).
Alle aardpunten zullen op de print wel met elkaar verbonden zijn, je hoeft hier dus maar 1 draadje aan te solderen (hoop ik)
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 16:16
door nl3prc
Zweitse schreef:Ik denk dat je dit model moet hebben.
Brugcel
die is voor 600 volts en maar 4 Ampére
Maar voor het aansluiten kan je beter even een foto van de onderkant van het print posten
denk dat
Deze beter is
GBPC5001
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 16:54
door The big J
Dank jullie, ben al een stuk wijzer.
Dit is de onderkant van de print.
De 4 gaatjes linksonder zijn die waar de brugcel zou moeten komen
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 20:21
door Ah!buis
Een beetje veel stroom is wel zo veilig, de hoge spanning is maar een maximum toegelaten dus hoog zat.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=6106
Er ontbreekt wel een verbinding, middenaftakking op trafo of twee wikkelingen in serie.
Anne
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 21:04
door ray5150
Een brugcel als deze past iets beter op de print.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=2299

- Brugcel-TS50P06G.jpg (14.14 KiB) 1209 keer bekeken
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 21:18
door wdd
De versterker zoals getekend heeft één enkele voedingspanning (+ en gnd) en de voorgestelde voeding heeft zowel een positieve als een negatieve uitgang ?
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 21:26
door Ah!buis
wdd schreef:De versterker zoals getekend heeft één enkele voedingspanning (+ en gnd) en de voorgestelde voeding heeft zowel een positieve als een negatieve uitgang ?
Oh ja ?
Anne
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 22:04
door wdd

Als je het onderste boven moet lezen

Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: ma 24 nov 2014, 23:52
door pvanlingen
Dit zijn de brugcellen die op de print horen:
KBPC3510L
http://www.ebay.com/itm/2PCS-NEW-High-C ... 0817319827
Paul.
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: di 25 nov 2014, 0:32
door ray5150
Prijzige jongens, Paul !

Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: di 25 nov 2014, 10:09
door pvanlingen
Ja ze zijn niet echt goedkoop.
Ik heb een wat groter aantal besteld en dat scheelde wel in de prijs.
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: di 25 nov 2014, 10:23
door Kappa7
wdd schreef:
Als je het onderste boven moet lezen

Een min teken op zijn kop ziet er inderdaad heel anders uit
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: di 25 nov 2014, 11:11
door Ah!buis
pvanlingen schreef:Ja ze zijn niet echt goedkoop.
Ik heb een wat groter aantal besteld en dat scheelde wel in de prijs.
Die zijn om op een koelplaat te zetten, zwaar overdreven.
Zou 't dan maar gewoon bij die door Ray voorgesteld houden
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=2299
Sterk zat en als 't nog mooi past ook
Anne
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: di 25 nov 2014, 13:25
door The big J
Bedankt voor alle reacties!
Ik heb inmiddels een soortgelijke als Ray voorstelt besteld.
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: di 25 nov 2014, 22:08
door ray5150
Wel even goed opletten of de pinout van de brugcel goed overeenkomt met die van de PCB, voor je hem erop soldeert.
(of de AC in, + uit en, - uit op de zelfde plek zitten als op de print dus.)
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: za 03 jan 2015, 9:12
door The big J
Zo, alle onderdeeltjes zijn (al een tijdje) binnen en ik heb eindelijk weer tijd gehad om verder te bouwen. De printjes zijn inmiddels af en ik ben aan het testen geslagen. De ringkerntrafo die ik heb zou 2x 22V moeten zijn. Als ik heb onbelast meet geeft hij ongeveer 26,5V dus dat zit wel goed. Na gelijkrichten en afvlakken zou ik volgens mij dan ongeveer op + en - 32V uit moeten komen. Ik meet echter de helft daarvan. Iemand enig idee wat ik verkeerd kan hebben gedaan?
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: za 03 jan 2015, 12:05
door ray5150
Heb je wel een trafo met een middenaftakking gebruikt ?
En de extra verbinding daarvoor gelegd zoals Anne aangaf ?

Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: za 03 jan 2015, 12:17
door The big J
Aha, die middenaftakking heeft mijn trafo niet. Als ik de twee wikkelingen in serie zet heb ik wel de verwachte spanning.
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: za 03 jan 2015, 12:23
door FR_Aad
maak eens een foto van de trafo?
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: za 03 jan 2015, 12:42
door The big J
Hierbij de foto's.
De twee roze draden zijn de 220v primair
Rood en grijs heb ik doorverbonden en geel en blauw gaan naar de voedingsprint. Daar geven ze 2x ongeveer 31V.
Aan de uitgang meet ik nu ongeveer - 28V en + 39,5V

Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: za 03 jan 2015, 12:57
door ray5150
Normaal gesproken wordt geel en blauw doorverbonden en aan de GND gekoppeld, en rood en grijs aangesloten aan de schakeling.
Ik zie op de foto dat dit niet gedaan is, je gebruikt nu de netaarde als massapunt.
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: za 03 jan 2015, 12:59
door Zweitse
Als ik het als leek bekijk moeten geel en blauw aan elkaar, en op de middelste aansluiting, rood en grijs moeten dan op de buitenste klemmen. De aarde die nu aangesloten zit hoort daar naar mijn idee niet.
Re: Gainclone LM3886
Geplaatst: za 03 jan 2015, 13:00
door Zweitse
Zweitse schreef:Als ik het als leek bekijk moeten geel en blauw aan elkaar, en op de middelste aansluiting, rood en grijs moeten dan op de buitenste klemmen. De aarde die nu aangesloten zit hoort daar naar mijn idee niet.
Ik zie dat Ray mij net voor is.