Pagina 1 van 2
Project nabouwen
Geplaatst: zo 16 nov 2014, 13:39
door Robbert297
Hallo,
Ik wil voor een profielwerkstuk van school een speaker bouwen. Ik had hierbij dit project in gedachten:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=15735
Nou heb ik hier een paar vragen over:
1. De TS heeft het over "connectors om de speakers met elkaar en de bron te verbinden." Wat wordt hier mee bedoeld? En welke kan ik het beste kopen, lettend op het budget van 65 euro?
2. De TS heeft het ook over een "adapter om de Tripath van stroom te voorzien." Hoe sluit je een adapter op een versterker aan? (misschien een domme vraag.)
3. Er moet uiteraard ook een kast gebouwd worden. Dat wordt een hoornreflex. Moeten de muren van de kast een bepaalde dikte hebben? En hoe bereken je de kast?
4. En waar sluit je de volume pot op aan?
Een hoop vragen. Ik hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden.
Bij voorbaat dank.
Re: Project nabouwen
Geplaatst: zo 16 nov 2014, 13:56
door nxs77
Leuke keuze. Ik ben daar ook mee bezig..
Re: Project nabouwen
Geplaatst: zo 16 nov 2014, 14:34
door Robbert297
Leuk!
Welke connectors heb jij daar voor gebruikt (of ga je gebruiken)?
En hoeveel ben je ongeveer kwijt aan tijd/geld?
Re: Project nabouwen
Geplaatst: zo 16 nov 2014, 14:43
door ray5150
Hoi, Robbert, en welkom hier.
je had ook gezien dat er een uitgebreider bouwtopic is ?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=15342
1- om lijnsignalen aan te sluiten worden normaal gesproken tulpstekkers gebruikt, ze worden ook wel RCA pluggen genoemd.
Hier een uitgebreide en zeker betaalbare collectie :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=385
Om de versterkte signalen naar het andere kastje door te koppelen worden van deze dingen gebruikt :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=6107
2 - Die Tripath dingen worden meestal gevoed met een net adapter. die kun je met een chassisdeel als dit aansluiten :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=13862
suggestie voor voedingsadapter :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8047
(let wel op de diameter van de stekker, en het chassisdeel.)
Re: Project nabouwen
Geplaatst: zo 16 nov 2014, 15:53
door Robbert297
Dat Bouwtopic had ik eerlijk gezegd compleet over het hoofd gezien
Maar in ieder geval bedankt voor je antwoorden! Hier schiet ik zeker wel wat mee op!
Nog wel even twee vragen:
Welk isolatiemateriaal kan ik het beste gebruiken?
En blijft dit binnen het budget van 65 euro?
Re: Project nabouwen
Geplaatst: zo 16 nov 2014, 17:50
door meiborg
Leuk, doen zou ik zeggen!
Kussen vulling van bijvoorbeeld Ikea kussentjes (maar ik neem aan dat kussentjes van de Kwantum, Leen Bakker, Action, Xenos ook prima is) is prima budget dempingsmateriaal. Op de wanden is vilten ondertapijt prima geschikt, restjes zijn vaak gratis mee te nemen bij de tapijthandel. Qua afwerking heeft een van mijn kennissen laatst een leren jas (geloof ik) meegenomen bij de kringloop en daarmee het middenstuk bekleed. Het was erg doorleeft leer maar na enkele keren goed invetten en flink hard boenen heeft het een mooie stoere vintage look gekregen, iets dergelijks is dus ook nog altijd een optie. Ook reliëf behang kan prima in plaats van skay en is vaak nog veel goedkoper, bijvoorbeeld bij de Action.
Veel succes, ik ben benieuwd wat je er van gaat maken!
Mvg Reinder
Re: Project nabouwen
Geplaatst: zo 16 nov 2014, 22:17
door Robbert297
Ik weet genoeg. Bedankt!
8 december moet het af zijn. Dan laat ik wel even horen of het wat is geworden!
Re: Project nabouwen
Geplaatst: zo 16 nov 2014, 22:30
door bramwilbrink
Wat je ook als demping kan gebruiken is , filterwatten van de action.
Volgens mij een euro per zak wat meer dan genoeg is. Bij ons ligt het bij de keuken spullen.
Succes ermee !
Re: Project nabouwen
Geplaatst: ma 17 nov 2014, 13:44
door Robbert297
Goeie tip. Bedankt!
Re: Project nabouwen
Geplaatst: ma 17 nov 2014, 14:16
door Robbert297
Misschien een rare vraag, maar als wij de speaker af hebben, willen wij hem vergelijken met een commerciële speaker uit hetzelfde prijssegment. Kunnen wij dan ook 1 speaker ipv 2 speakers maken? Of werkt dat niet zo?
Re: Project nabouwen
Geplaatst: ma 17 nov 2014, 16:06
door bramwilbrink
Hoe bedoel je dat? Was je van plan om 1 stuk te maken? Of bedoel je 2 in een behuizing?
Re: Project nabouwen
Geplaatst: ma 17 nov 2014, 16:29
door Olaf Analogue
Vanwege het stereo beeld en de projectie van de stage dien je er twee te bouwen.
Re: Project nabouwen
Geplaatst: ma 17 nov 2014, 17:13
door Robbert297
Als je een speakerset maakt, heb je altijd twee speakers. Dus om een speakerset te bouwen, heb je van alles 2 nodig.
Nu is mijn vraag dus eigenlijk: Kun je niet ipv 2 speakers (dus ook 2 kasten), gewoon 1 speaker (en dus 1 kast) bouwen?
Re: Project nabouwen
Geplaatst: ma 17 nov 2014, 18:08
door Lutkeveld
Pas wel op met al die watten; de meesten zijn veel te dik/dicht. Die verkleinen het volume alleen maar. Prima spul om de zijkanten mee te bekleden, maar voor vulling is het niet geschikt. Echte speakervulling kan je tot bijna 5-10% van zijn originele vorm inproppen.
Re: Project nabouwen
Geplaatst: ma 17 nov 2014, 18:38
door Olaf Analogue
Robbert297 schreef:Als je een speakerset maakt, heb je altijd twee speakers. Dus om een speakerset te bouwen, heb je van alles 2 nodig.
Nu is mijn vraag dus eigenlijk: Kun je niet ipv 2 speakers (dus ook 2 kasten), gewoon 1 speaker (en dus 1 kast) bouwen?
Het antwoord staat er boven, indien je speakersets wilt vergelijken dien je er van beide typen twee te hebben omdat de beide luidsprekers eigenlijk een soundstage projecteren.
dus een vergelijk tussen één zelfbouw speaker met één fabrieks- speaker is niet aan de orde
Re: Project nabouwen
Geplaatst: ma 17 nov 2014, 18:40
door leonidas
Hoi Robbert ,
Ik zag dit (waarschijnlijk) te laat.
Maar ik begeleid al diverse jaren profielwerkstukken op dit gebied.
Doe dit op een vaste school ; jullie komen dus niet in aanmerking.
Maar miss. kan ik op een andere manier helpen (zie fotoos).
kheb nog 3 setjes 4ohm op de plank liggen ; allemaal 3 inch met afgeschermde magneten.
Die mogen jullie GRATIS hebben ; nou ja , voor de verzendkosten.
Ik weet dat het budget van middelbare scholieren beperkt is!!
dus laat maar weten.
Andere mensen op het forum helpen mij (en dus de kids) ook regelmatig dus als ik op deze manier iets kan terug doen....
kweet alleen niet hoe kritisch het kastje is wat jullie gaan bouwen en dus of deze speakertjes wel geschikt zijn .... maar miss. kan iemand anders jullie hiermee helpen.
mvgr. Leon
Re: Project nabouwen
Geplaatst: ma 17 nov 2014, 19:13
door meiborg
Tja, dat is een moeilijke vraag. Redelijk kritisch, ik heb het kastje geprobeerd met Fountek 3" breedbanders en dat was meteen ondermaats qua prestaties, terwijl de TS in principe niet zo gigantisch veel verschillenden.
Punt is, als je wil gaan vergelijken met een commercieel product, wil je natuurlijk wel graag een kloppend concept als uitgangspunt lijkt mij.
Mvg Reinder
Re: Project nabouwen
Geplaatst: ma 17 nov 2014, 19:45
door Robbert297
leonidas schreef:Hoi Robbert ,
Ik zag dit (waarschijnlijk) te laat.
Maar ik begeleid al diverse jaren profielwerkstukken op dit gebied.
Doe dit op een vaste school ; jullie komen dus niet in aanmerking.
Maar miss. kan ik op een andere manier helpen (zie fotoos).
kheb nog 3 setjes 4ohm op de plank liggen ; allemaal 3 inch met afgeschermde magneten.
Die mogen jullie GRATIS hebben ; nou ja , voor de verzendkosten.
Ik weet dat het budget van middelbare scholieren beperkt is!!
dus laat maar weten.
Andere mensen op het forum helpen mij (en dus de kids) ook regelmatig dus als ik op deze manier iets kan terug doen....
kweet alleen niet hoe kritisch het kastje is wat jullie gaan bouwen en dus of deze speakertjes wel geschikt zijn .... maar miss. kan iemand anders jullie hiermee helpen.
mvgr. Leon
Hallo Leon,
Heel erg bedankt voor je aanbod! Wordt zeer gewaardeerd. Het budget is inderdaad erg beperkt.
Als ik goed begrijp is dit een 2-weg? En volgens mij is dat al beter dan wat wij wouden.
Wat is het merk en type van deze setjes?
Ik ga dit vandaag of morgen nog even bespeken met mijn PWS-partner.
Je hoort nog van ons!

Re: Project nabouwen
Geplaatst: ma 17 nov 2014, 23:05
door bramwilbrink
Ik denk dat het setjes full range speakertjes zijn, maar een 2 weg word ook iets duurder omdat je een filter moet hebben, ik denk dat je voor 65 euro het best kan redden,
16 euro.voor de full range,
8 euro voor de ta2024
10 euro voor een gezaagd paaruidsprekers,
10 voor afwerking,
10 voor overige dingen zoals knoppen en potmeters
adapter 10 euro,
dan kom je grofberekend op 64 euro voor een setje, zonde toch om dan 1 luidspreker te maken omdat je dan geen stereobeeld hebt en je gebruikt 1 kanaal niet van je versterker, ik weet.niet waar je woont maar de kosten van.het zagen.zijn berekend op de zagerij versteq in veenendaal, (die zagen echt zuiver!)
gr bram
Re: Project nabouwen
Geplaatst: di 18 nov 2014, 7:21
door markbakk
bramwilbrink schreef:maar een 2 weg word ook iets duurder omdat je een filter moet hebben
Veruit de meeste fullranges hebben ook een filter nodig...
Re: Project nabouwen
Geplaatst: di 18 nov 2014, 8:19
door leonidas
Alle setjes zijn "unbranded" ; = zonder merk.
Ik heb er ook geen gegevens van.
Het is geen 2 weg maar : 2x 1 weg en dat dan 3x.
Meiborg : kastje is wel kritisch d.w.z. je hebt niet zoveel aan mijn setjes . Tenzij je ze doormeet en zelf een ontwerp maakt.
Als je ze wil hebben hoor ik het wel.
mvgr. Leon
Re: Project nabouwen
Geplaatst: di 18 nov 2014, 11:47
door bramwilbrink
Klopt idd dat een fullrange meestal een filter nodig, maar voor dit ontwerp is dat niet nodig netzoals bijv, de needle , maar zou je een 2 weg maken dan zou je dus wel een filter nodig.hebben en kom je sowieso duurder uit dan dit project,
Gr
Re: Project nabouwen
Geplaatst: di 18 nov 2014, 12:31
door nxs77
Hoe doen deze gratis drivertjes het in een cyburg needle? Mischien een betere optie?
Re: Project nabouwen
Geplaatst: di 18 nov 2014, 13:12
door bramwilbrink
Nou nee, want een luidspreker is afgestemd op een bepaalde driver, dus zo'n luidspreker die jij gratis aangeboden hebt gekregen, (fijn en erg mooi gebaar!) Maar je hebt de t/s parameters kan je geen goede luidspreker ontwerpen of weten in welk ontwerp het goed past zonder die gegevens, en daarom is het altijd een gok, ik zou zelf gewoon een setje visaton frs 8 halen, ik weet niet waar je woont maar als je in ede woont of daar in de buurt kost je het 16 euro bij eijlander, dan betaal je ook geen verzendkosten:)
Gr
Re: Project nabouwen
Geplaatst: di 18 nov 2014, 16:28
door wouter
Project nabouwen....
De kleine hoornreflexjes met Visaton is een optie.
Qua versterking is volgens mij niets goedkoper dan een Lepai via internet bestellen, dan heb je alles in 1 incl voeding en bass/treble regeling waardoor je echt zonder filter wel een goed spelend setje kunt krijgen. Als kers op de taart kun je gaan meten en een klein filtertje toevoegen... Bonuspunten voor het PWS
Als goedkope drivers denk ik aan:
3,5"
http://www.rumoh.eu/nl/vifa/1354-vifa-tc9-fd1808.html
4" Visaton FR 10. Hiermee zijn zat goede ontwerpjes :
http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/ct247.jpg
De Klang Und Ton Cheap Trick CT242 is trouwens met de frs 8 gemaakt.
Google er maar eens op, lautsprechershop heeft het hele overzicht:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... _ct_en.htm