Pagina 1 van 4

Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: wo 12 nov 2014, 23:33
door dirkkole
20141107_183958.jpg
Beste Forumleden,

Ik ben geen doorgewinterde audiofiel, maar ik mag graag kwaliteit horen.
Al jaren bouw ik voor de hobby wel eens een subwoofer voor in de auto o.i.d.
Vaak probeer ik het ook nog met een dag klaar te hebben :oops: , maar daar heb ik nu verandering in gebracht.

Een klein maandje geleden een 4ohm inbouwversterker (230v) op de kop kunnen tikken, en daarbij een vermogens-gelijke Rockford Fosgate Prime R1S412 auto subwoofer gekocht.
Na het prototype nu aan de daadwerkelijke kast begonnen.

Bouwfoto's zijn van begin tot hoe het er nu mee voorstaat
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden :D

20141105_193023.jpg
20141105_223058.jpg
20141106_201431.jpg
20141107_183958.jpg
20141108_161420.jpg
20141110_160915.jpg
IMG_20141110_203915.jpg
20141112_221042.jpg

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: do 13 nov 2014, 0:03
door Henkjan
Welkom Dirk!

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: do 13 nov 2014, 0:32
door bas focal m180
Hoi.

Vroeger had ik een 15 inch Rockford Fosgate in de auto.

Maar kan ook in de huiskamer.



Bouw je de kast volgens Rockford Fosgate opgave?

Zo ja zou ik niet doen, is ben ik bang een te kleine kast en poort zodat ie erg hard gaat maar niet heel laag, een beetje boombox.

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: do 13 nov 2014, 4:19
door Olaf Analogue
Gezien het formaat van de kast kon het wel eens zijn dat hij netjes zelf aan het rekenen is geweest.

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: do 13 nov 2014, 9:19
door bartsegers
Mooi werk!

Ziet eruit als een litertje of 60 inderdaad.

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: do 13 nov 2014, 10:36
door nxs77
En toen was ik gelukkig niet de enige hier met een stevige car audio sub in huis.
Succes ermee...

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: do 13 nov 2014, 22:42
door dirkkole
De kast is berekend via WIN Isd. ( met wat speelruimte )
Inhoud zit op 70L, met een 100mm reflexpoort 5cm diep.

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: do 13 nov 2014, 22:53
door michelp
5cm? lijkt me wel heel erg kort
Maar hier zit er nog een met een car audio sub hoor, Exact PSW-308 :)

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: do 13 nov 2014, 23:02
door michelp
Ik weet niet of ik wat verkeerd doe in WinISD maar ik zie een enorme piek op 65hz. Misschien kun je beter de poort dicht maken

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: do 13 nov 2014, 23:15
door dirkkole
Ik begon bij het prototype ook met een dichte kast, maar toen hield het rond de 40 Hz op. Later bleek de poort er in toch beter.
Zoals ik al zei, de kast is berekend met wat speelruimte.

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: do 13 nov 2014, 23:20
door michelp
Mijn simulatie laat juist zien dat gesloten onder de 45hz juist meer doet. Ik denk dat je je high pass ook behoorlijk hoog moet hebben omdat ie op lage frequenties waarschijnlijk over xmax zal gaan in de gepoorte behuizing omdat deze zo hoog afgestemd is

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: do 13 nov 2014, 23:34
door dirkkole
Low-pass staat altijd op 50, de rest pakken mijn JBL's weer op. Ik heb het geprobeerd met de gesloten behuizing, maar ben hier nu dik tevreden mee ;).
Hopelijk dit weekend verder met het afbouwen.

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: do 13 nov 2014, 23:44
door michelp
Als dit beter klinkt heb ik niks gezegd :P . Ik zou iig oppassen met het vermogen
En ben benieuwd naar het eindresultaat 8)

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: vr 14 nov 2014, 9:03
door bartsegers
dirkkole schreef:
Ik heb het geprobeerd met de gesloten behuizing, maar ben hier nu dik tevreden mee ;).
Hopelijk dit weekend verder met het afbouwen.
Waar geprobeerd? In de auto, of huiskamer?

Met alle respect, maar dit is een woofer die zich niet laat simuleren in de kast die jij gebruikt.
70 liter, en 55 hz afgestemd is het nu.
Tussen de 50 en 80 hertz zit een PIEK van 10db boven normaal.
De groupdelay is rampzalig, als logisch gevolg.

Gesloten in 70 liter speelt veel beter, meer sublaag!
Helemaal als je hier ook nog eens een seriecondensator voorschakeld.

Wil dat best simuleren, maar ben bang dat je gewoon met deze kast doorgaat toch ?

Als laatste wil ik even mededelen dat rockford het gebruik in vented boxen afraadt.

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: vr 14 nov 2014, 9:23
door markbakk
Volgens mij gaat deze draad niet over sublaag, maar over een lekkere boembas bij 50-60Hz.

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: vr 14 nov 2014, 10:40
door nxs77
Dan is z'n pioneer sub als ik gebruik een stuk beter. Die is afgestemd op 25hz... Das pas een leuke subje.. Z'n piek van 10db lijkt mij niet bepaald fijn.

Mijn kast is ongeveer 46l met een 7cm br met een lengte van ongeveer 20cm.
5 is heel kort.

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: vr 14 nov 2014, 14:25
door bartsegers
Boembas is oke, maar ook een gesloten kast heeft dat in zn mars.

Juist die slechte afstemming zorgt voor een rommel bas.

Overigens lees ik dat een een LOWPASS is van 50 hz.
Dat is dus puur subbas wat je wilt weergeven.

Gaat beter dus met gesloten behuizing, en al helemaal met een seriecondensator ervoor.

(Wil hem zelfs nog simuleren in hornresp (tapped horn :goeie: ))
Alleen bij interesse natuurlijk.

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: vr 14 nov 2014, 17:19
door markbakk
Het is natuurlijk de vraag wat een highpass met een hoge Q, gecombineerd met een lowpass met ongetwijfeld een nette lage Q oplevert. Ja, een bandpassfunctie op 50-55Hz met (waarschijnlijk) een wat hoge resonantie. Boeoeoeoeoeoemmmmm.

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: vr 14 nov 2014, 21:15
door dirkkole
Mijn ervaring met deze kast is dat ie 'm tot +/- 35 Hz zonder dB verlies draait, wat ie overigens zonder reflexpoort niet deed.
Ik sta zeker open voor verbeteringen! Het ging me in dit geval voornamelijk om de afwerking van de behuizing.

Hij is geplaatst in de hoek van mijn slaapkamer. Kamer is 4,5m x 4m.

Het doel is om 'm zo laag mogelijk te laten spelen.

Vraagje, wat is, en is het effect van een seriecondensator?

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: vr 14 nov 2014, 22:12
door Vuurkat
dirkkole schreef:
Vraagje, wat is, en is het effect van een seriecondensator?
Bij een te kleine gesloten behuizing krijg je een bult in de respons. Een seriecondensator haalt deze weg en zorgt dat de bas ietsje dieper wordt. Zie http://www.lautsprechershop.de/hifi/aka_tief_c.htm voor een volledige uitleg.

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: za 15 nov 2014, 12:05
door Henkjan
dirkkole schreef:
Mijn ervaring met deze kast is dat ie 'm tot +/- 35 Hz zonder dB verlies draait, wat ie overigens zonder reflexpoort niet deed.
zijn dan wel de juiste gegevens gebruikt in de simulaties die gedaan zijn? want deze ervaring is niet te rijmen met de simulatie. btw: is dat in de auto of thuis? en hoe heb je dat gemeten?

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: za 15 nov 2014, 12:27
door michelp
Misschien dat het zo lijkt door de grotere luchtverplaatsing? op een beetje vermogen gaat ie eigenlijk dik over xmax heen

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: za 15 nov 2014, 13:16
door dirkkole
Dat is gemeten in de slaapkamer dmv een toongenerator

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: za 15 nov 2014, 13:24
door Bertje
Ik heb al erg veel autosubs gesimuleerd en gebouwd en laten bouwen met succes, en RF past over het algemeen wel prima in een bassreflexbehuizing. Als je 'm voor films gaat gebruiken moet ie wel goed diep kunnen gaan, mijn ervaring zegt dat je met 70L en een poort van 10cm diameter en 5 cm lengte je een te hoge afstemming hebt gekozen. Onafhankelijk welke subwoofer je gaat gebruiken.
Ik raad je een langere poort aan, maar met de juiste T&S parameters en simulatie weet je ook hoe lang precies...

Re: Rockford Fosgate in de slaapkamer

Geplaatst: za 15 nov 2014, 20:36
door dirkkole
Dan zal ik daar eerst een beroep op doen.
Wellicht is het toch nodig om een nieuwe te maken, maar zou een bandpass kist dan een betere oplossing zijn?
Ik ging ook vooral uit van de berichten her en der dat een reflex poort een diepere bass zou weergeven.