Pagina 1 van 4

Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: di 28 okt 2014, 21:48
door Shadow
Zo, nu het Heavy Rack klaar is, gaan we eens over de stroomvoorziening nadenken, ik heb dit draadje eens doorgelezen om wat inspiratie op te doen.
De noodzaak van zo'n filter is dan misschien nog niet duidelijk voor iedereen, maar dit draadje is wel een beetje een eye opener om het net hier ook eens te gaan bekijken, al die gezellige dc component die van schakelende voedingen en inverters (zonnepanelen!) af komt :roll:

Ik heb op Ebay.de vandaag al een aluminium behuizing besteld... :rock:

Daar kun je gewoon zelf niet voor aan de slag met aluminium :think:

Die ga ik in navolging van BertDB vullen met een spanningswachter, bliksembeveiliger, hulprelais, zekeringen en netfilters.
Ik gebruik met opzet liefst geen automaten vanwege de hoge kortsluitstroom, een klasse B automaat schakelt direct af bij 3-5 keer I nominaal,
da's bij een 16A automaat al snel 48 tot 80 Ampère!
De C6 automaten die BertDB gebruikt schakelen af bij 5 - 10 keer I nominaal, da's dus een kortstondige kortsluitstroom van 30 tot 50 Ampère,
dan is je filter en de apparatuur al stuk ben ik bang.
Ik gebruik dus het liefst staafzekeringen en zekeringhouders van Ferraz Shawmut omdat deze de kortsluitstroom aanzienlijk beperken.
Het mooiste is ouderwets porselein maar dat neemt zo veel plek in :-s

Als spanningswachter gebruik ik de Omron K8AB-VW3 200-230VAC omdat deze in de industrie (waar ik in werk) ook een merk is dat zeer goed bekend staat, deze bewaakt een venster waar binnen de netspanning moet blijven, ander schakelt ie de boel af.
Als bliksembeveiliger de Dehn 953205, met een aanspreektijd van 100ns en een kortsluitvastheid tot 6kA heb je wel het maximale gedaan in een 1TE behuizing (18mm breed).
Als hulprelais een Iskra 20A relais, de Omron mag maar 6A schakelen en de Dehn in principe 25, maar een relais kost je de kop niet en het is er voor gemaakt.

Ik ga dus gebruiken;

- Ebay.de behuizing JC2212 220x120x311mm
- Ferraz Shawmut 10x38mm zekeringen (10A)
- Omron K8AB-VW3 200-230VAC over- én onderspanningsbewaker
- Dehn 953205 Bliksemstroomafleider
- Iskra 481000704 Magneetschakelaar 20A/230V
- Schaffner FN2010B-10-6 Netfilter (2x)

Plaatjes;
Behuizing van Ebay.de
Behuizing van Ebay.de
Zekeringhouder Ferraz
Zekeringhouder Ferraz
zekeringhouder.jpg (2.17 KiB) 3333 keer bekeken
beschermrelais Omron
beschermrelais Omron
netwachter.jpg (3.2 KiB) 3333 keer bekeken
Dehn bliksembeveiliger
Dehn bliksembeveiliger
bliksembeveiliger.jpg (3.21 KiB) 3333 keer bekeken
Iskra relais
Iskra relais
relais.jpg (2.43 KiB) 3333 keer bekeken
Schaffner filter
Schaffner filter
netfilter.jpg (22.62 KiB) 3333 keer bekeken
(hier afgebeeld de 1A versie)

Misschien eens een lekker schakelaartje zoals dit;
schakelaar.jpg
schakelaar.jpg (3.92 KiB) 3333 keer bekeken
Maar omdat ik in principe alleen de stroom voor de relais hoef te schakelen mag het ook iets minder bomvrij zijn :-"

Als laatste nog een demonstratie van wat er gebeurd bij volle kortsluiting met verschillende beveiligingen;


Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 9:06
door Shadow
Geen commentaar, da's een unicum! :rofl:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 9:17
door ds23man
Heb je al een unieke naam voor dit geheel? :lol:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 9:29
door Shadow
ds23man schreef:
Heb je al een unieke naam voor dit geheel? :lol:
Ik ben nu niet de beste in ronkende namen verzinnen, maar PSW klinkt een beetje als een enge ziekte :rofl:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 9:35
door ds23man
Hadden we hier al niet een speakerontwerp met de naam TBC? :mrgreen: :mrgreen:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 10:48
door Ah!buis
Shadow schreef:
Geen commentaar, da's een unicum! :rofl:
Tja, die zijn afgeleid, bliksembeveiliging enz. :lol:
Wat dacht je van POTS :? Paranoide Onheil Tegenhoud Schakeling :o
Uiteindelijk gaat dit meer kosten dan het hele te beschermen spul :lol:
Anne

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 11:01
door Shadow
Ik heb nu nog gekocht spul staan, maar als er straks zelfgebouwde versterkers e.d. staan waar heel veel uurtjes ingestoken zijn, dan wil ik dat graag beschermen. Zie het ook een beetje als een oefening Anne; als ik straks een meetbaar schonere voeding heb voor m'n spulletjes slaap ik wat beter :-$
Plus dat het ook een beetje een conversation piece is, net zoals al onze spullen, anders hadden we wel iets staan waar we geen klik mee hadden. (hoewel ik voorzichtig moet zijn met het gebruiken van dat woord heb ik gemerkt)

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 11:05
door ds23man
Komt er ook een PoPo in? :lol:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 11:09
door Zweitse
ds23man schreef:
Komt er ook een PoPo in? :lol:
Dat staat toch in de begin post, die hele mooie grote draaischakelaar. :rofl:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 11:12
door ds23man
Dat is een DaDu! :rofl: :rofl:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 11:14
door ds23man
Maar om even een serieuze reactie te geven: kun je dat spul niet beter in je meterkast inbouwen? Heeft de rest van je huis er ook wat aan....

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 11:36
door Shadow
Kan, maar de contactor wordt dan wel een stukkie zwaarder als nu plus dat m'n meterkast 12 groepen 230, 1 belgroepje en een krachtgroep bevat. Het stopcontact wat de audio van sap voorziet zit apart op 1 groep met een staafzekering ipv een automaat, op termijn worden alle automaten trouwens vervangen door staafzekeringhouders. Ik ga niet zo ver dat ik in cyrogeen behandelde klankmodules geloof e.d., maar ik heb 12 C16 automaten zitten die door een foutje erin gekomen zijn ipv B16 automaten...die worden dus nog een keer vervangen voor staafzekeringen.

De reden dat ik dit bouw is een beetje beroepsdeformatie ben ik bang, het is ook leuk om je vakkennis eens te toetsen in je hobbyprojecten 8)

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 12:14
door Ah!buis
Het is per slot een hobby, niet voor je verdriet (hoop ik :( ),mag best wat uitbundig :D
Wat dacht je van,zoiets als warm/koud water of drink/was water, gescheiden leidingen ? Een voor de grotverbruikers en een ander voor het fijnere werk, audio en andere elektronika.Daar kan dan de gemeenschappelijke bescherming op.
Anne

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 12:47
door Shadow
Oh dat is het nu ook, voor de rest is al onze apparatuur met netvoedingen uitgevoerd; modem, laptops, tablet, etc.

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 19:20
door Shadow
Mezelf nog een cadeau gedaan vandaag;
Paneelmeter.JPG
Paneelmeter.JPG (15.48 KiB) 3197 keer bekeken
00073005.pdf
(124.24 KiB) 336 keer gedownload
Realtime bekijken van voltage, frequentie én, met de juiste CT, ampèrage :rock:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 20:02
door Ah!buis
Netspanning is te laag :(
Moet de meter ook weer beschermt worden tegen te grote stroom en te oge spanning :o
Begint te lijken op de spiegel in de spiegel :lol: .
Anne

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 20:12
door Gerrit
In mijn zelfbouw verdeelblok zit een Lundahl scheidingstrafo waar het kleine spul op aangesloten wordt, die trafo heeft een luchtspleet en rekent zeer effectief af met DC offset op het net.
MainsBlock_Transformer.~png.jpg
Vervolgens heb ik een 10mm2 aarddraad van het verdeelblok direct naar het aansluitpunt van de grondpen geleid, zo heb ik tenminste een fatsoenlijke aarde.
MainsBlock.~png.jpg
Bij iedere rij zitten op twee van de vier contactdozen netfilters, daar zijn de TV, kabeldoos en andere vervuilers op aangesloten.

Gerrit

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 20:29
door Shadow
Gerrit ; Heel mooi, maar op het moment dat ik zó draad in een koperen behuizing ga verwerken dan hoog ik eerst m'n levensverzekering ff op hoor :-# Ik zou hem helemaal met trespa of pertinax bekleden óf alle draden fixeren op hun pad door de behuizing. Wel een prachtbehuizing trouwens :goeie:

Anne; Voedingsspanning van het display wordt 100mA afgezekerd, de CT met 5 of 6A, niks verder meer nodig.

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 20:40
door Gerrit
Het valt wel wat mee O:) Het is niet goed te zien maar de koppelingen van de voedingsdraden zitten op 1cm dikke stukken plexiglas en het grootste deel is met antidreun plaat bekleed. Ik zou het nu, 7 jaar later, in ieder geval niet meer zo doen.

Gerrit

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 21:07
door Ah!buis
Shadow schreef:
Anne; Voedingsspanning van het display wordt 100mA afgezekerd, de CT met 5 of 6A, niks verder meer nodig.
Komt best goed, was als grapje bedoeld, je wou toch reakties :sure:
Nog een, moet er ook geen cosφ meter bij :lol:
Anne

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 21:17
door Shadow
Ah!buis schreef:
Nog een, moet er ook geen cosφ meter bij :lol:
Anne
Heb het overwogen :-k

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 21:18
door TubeHead
Dit is helemaal te gek spul

Afbeelding

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 21:36
door Shadow
Tja Crompton, leuk, maar ik ken het niet...tis hier toch vooral ABB en Siemens in de installaties.
Het paneel metertje is toch vooral gewoon leuk :wink:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 23:14
door ds23man
Zijn we niet een beetje de weg kwijt??? :shock:

Re: Netfilter / spanningsbewaker / bliksembeveiliger

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 23:18
door ray5150
Hoezo, Gerhard ?
Is toch leuk, een beetje knutselen.
Hij doet er niemand kwaad mee. :wink: