Pagina 1 van 2
Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg monitor
Geplaatst: za 25 okt 2014, 11:56
door Dan
Nu heb ik voor niet al te veel geld 5 stuks Scan Speak 5W/8434G00 aangeschaft met het idee om daar mini monitors mee te gaan bouwen om mijn surround set te kompleteren.
Daarbij had ik al 5 tweeters liggen. De SB Acoustics SB29RDNC-C000-4 liggen
Zie foto's:
En natuurlijk de reactie van de kat bij het aanhoren van mijn nieuwe plannetje:
De bedoeling is dat de kastjes niet veel meer dan een liter of vier/ vijf groot worden
Nu heb ik nog nooit een passief filter ontworpen. Ik heb wel een aantal voorbeelden gezien waarbij men e.e.a. goed heeft gedocumenteerd. Aan de hand daarvan denk ik dat het wel (in redelijke zin) moet lukken.
Mijn vraag aan de ervaren speakerbouwers: Zouden jullie mij willen helpen met advies en uitleg over zaken die ik niet goed begrijp?
Ik heb een gecalibreerde meetmicrofoon, een geluidskaart, Arta en vind het geen probleem om wat extra geld uit te geven voor trial en error.
Oh ja, ik heb ook de beschikking over een AS 2.100 om eerst even een filter met DSP in elkaar te sleutelen.
Projectje heeft ook geen haast. De bedoeling is dat het medio 2015 klaar is.
Uurtje factuurtje is geen optie maar uiteraard is een wederdienst als tegenprestatie bespreekbaar.
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: za 25 okt 2014, 12:18
door pappaleo
Ik ben uiteraard bereid te helpen, maar ik claim niet alle wijsheid in pacht te hebben. Maar het forum is makkelijk, als je ernaast zit wordt je daar direct op gewezen.
Ik heb een
topic waar al best enige nuttige informatie uit te halen is. Ik ben ook wel bereid om een stukje te rijden om er eens een middagje aan te knutselen. Ik vind dat wel leuk werk.
Even wat anders: die deuk in die tweeter, is dat opzettelijk of per ongeluk?
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: za 25 okt 2014, 13:00
door Henkjan
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: za 25 okt 2014, 13:21
door Dan
pappaleo schreef:Ik ben uiteraard bereid te helpen, maar ik claim niet alle wijsheid in pacht te hebben. Maar het forum is makkelijk, als je ernaast zit wordt je daar direct op gewezen.
Ik heb een
topic waar al best enige nuttige informatie uit te halen is. Ik ben ook wel bereid om een stukje te rijden om er eens een middagje aan te knutselen. Ik vind dat wel leuk werk.
Even wat anders: die deuk in die tweeter, is dat opzettelijk of per ongeluk?
Die deuk hoort er in, het is een ringradiator
Ik ga jouw topic uiteraard helemaal uitpluizen

Maar ik ga natuurlijk ook graag in op je aanbod
Jazekers! Ik ga het natuurlijk ook proberen zelfstandig uit te voeren.
Maar dat is een goede start lijkt mij om er aan te beginnen.
Ik zal vanavond eens beginnen met het online zetten van wat plaatjes om eens te kijken of ik met het ontwerp mezelf niet in de voet schiet. Ik heb natuurlijk weer een paar leuke ideetjes bedacht.
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: za 25 okt 2014, 21:37
door Dan
Ik vind de vorm van de B&W M-1 heel mooi en denk er aan om deze vormgeving min of meer over te nemen.
Het komt er dan op neer dat de behuizing uit twee onderdelen gaat bestaan. Een gecombineerde achterkant/zijwanden en een gecombineerde voor/boven/onderkant geinspireerd op onderstaand plaatje:
Daar heb ik in Acad even een 2D schetsje van gemaakt.
De vraag is nu (geloof ik) of dit niet te veel problemen oplevert voor het laag vanwege de bafflestep.
Vandaar even een schetsje gemaakt in Edge en ik kom op de volgende resultaten:
Ik probeer dit te interpreteren en het lijkt er op dat er een gekke bult uitkomt als ik het voorgestelde filter toepas.
Daarbij begrijp ik de voorgestelde waarden niet goed. Moet er niet ergens een komma tussen?
Met andere woorden, is de baffle te klein om hier een aardig klinkend speakertje van te maken? Of kan ik met een 3,2 mH spoel de bafflestep compenseren?
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: za 25 okt 2014, 22:00
door pappaleo
Ik zou me daar niet te druk over maken. The Edge geeft heel duidelijk aan hoe de response door diffractieverschijnselen kan worden. Vergeet niet dat die gruwelijke bult maar 2dB is. Als je de kast licht asymetrisch kan maken, dan verdwijnt die bult misschien helemaal.
Het beste is om een proefkast te maken die de uiteindelijke vorm zo goed mogelijk benadert en dan de units op te meten in die kast. Dan heb je gelijk de bafflestep en eventuele andere narigheid te pakken. Die metingen gebruik je in een programma als Boxsim en je kan een prachtig filtertje ontwerpen. Dan met dat filter opnieuw opmeten en zonodig finetunen.
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: zo 26 okt 2014, 0:34
door Dan
pappaleo schreef:Ik zou me daar niet te druk over maken. The Edge geeft heel duidelijk aan hoe de response door diffractieverschijnselen kan worden. Vergeet niet dat die gruwelijke bult maar 2dB is. Als je de kast licht asymetrisch kan maken, dan verdwijnt die bult misschien helemaal.
Het beste is om een proefkast te maken die de uiteindelijke vorm zo goed mogelijk benadert en dan de units op te meten in die kast. Dan heb je gelijk de bafflestep en eventuele andere narigheid te pakken. Die metingen gebruik je in een programma als Boxsim en je kan een prachtig filtertje ontwerpen. Dan met dat filter opnieuw opmeten en zonodig finetunen.
Oke, we gaan een kastje maken. Eerst maar eens van MDF.
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: wo 12 nov 2014, 21:45
door pappaleo
Is de frees al in het MDF gegaan?

Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: wo 12 nov 2014, 21:55
door Dan
Nog niet!
Ik had even een spuitklusje voor een vriend tussendoor en doordat ik weken achterelkaar aan de hoofd luidsprekers heb gefreesd en geschuurd ben ik even de relatie aan het consolideren. Badkamermeubeltje installeren, ledlampjes in de badkamer en dit weekend even een handoekradiator installeren.
Of ik moet een echtscheiding willen forceren natuurlijk
Ik denk dat ik over een weekje of twee de frees er in zet. Ik heb ondertussen 5 midwoofertjes bij elkaar. MDF staat al klaar in de schuur.
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: do 13 nov 2014, 13:12
door markbakk
Dan schreef:MDF staat al klaar in de schuur.
Als die schuur niet verwarmd is wordt het tijd om de plaatjes binnen te zetten: het kost wel even om ze wat droog te krijgen.
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: do 13 nov 2014, 17:21
door Dan
markbakk schreef:Dan schreef:MDF staat al klaar in de schuur.
Als die schuur niet verwarmd is wordt het tijd om de plaatjes binnen te zetten: het kost wel even om ze wat droog te krijgen.
Bedankt voor de waarschuwing, het MDF is slechts voor een testkastje.
Buiten dat, mijn schuur is kurkdroog. In de winter is de absolute luchtvochtigheid ook heel laag. Vandaar dat je houten vloer krimpt in de winter en niet in de zomer
Problemen met vocht ontstaan in een niet goed geventileerde ruimte waarbij de temperatuur daalt. De waterdamp gaat dan condenseren waardoor de lucht muf wordt en je gereedschap gaat roesten.
Acclimatiseren is een ander verhaal. Daarbij laat je het hout dezelfde vochtigheidsgraad aannemen als de ruimte waar je het uiteindelijk gaat gebruiken. Maar met het wisselen van de seizoenen gaat het toch weer werken. Zij het dan dat alles in de ruimte gelijkmatig uitzet of krimpt.
De relatieve luchtvochtigheid in huis daalt in de winter dramatisch. Mijn handen gaan er altijd spontaan van scheuren en de planken in de vloer gaan kieren.
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: do 23 apr 2015, 21:09
door Dan
Het is inmiddels 5 maanden geleden dat ik met het idee kwam van deze minimonitor. Dit weekend aan het zagen, lijmen en frezen geweest in de schuur en daar is het volgende uitgekomen. Eén prototypetje
Ik denk dat ik nog een weekendje nodig heb om het geheel klaar te maken om aan het filter te kunnen beginnen.
Dat wordt alleen na mijn vakantie ben ik bang. Over een week of twee vertrek ik voor een maandje naar Italie.
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: do 23 apr 2015, 21:30
door Walt
Wat een leuk klein kastje!
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: do 23 apr 2015, 21:34
door Dan
Ja, leuk he? Helaas wel een klein foutje gemaakt waardoor de inhoud 5,5 ipv 6 liter is geworden.
Nou ja, heel veel laag hoeft er ook niet uit te komen. Ik stem ze af op 60 Hz
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: do 23 apr 2015, 22:37
door markbakk
Gesloten kastje zou ook kunnen wanneer het toch voor surroundgeluid is, maar dan is 5,5 liter misschien wat groot. Ik zou de kast in elk geval redelijk volstoppen met demping bij een BR.
Mooi kastje overigens! En met die hulp komt het wel goed, post straks de .zma- en .frd- files maar.

Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: do 23 apr 2015, 23:21
door pappaleo
Dan schreef:Het is inmiddels 5 maanden geleden dat ik met het idee kwam van deze minimonitor. Dit weekend aan het zagen, lijmen en frezen geweest in de schuur en daar is het volgende uitgekomen. Eén prototypetje
Geinig modelletje geworden
Dan schreef:Ik denk dat ik nog een weekendje nodig heb om het geheel klaar te maken om aan het filter te kunnen beginnen.
Je roept maar als het zover is.
Dan schreef:Dat wordt alleen na mijn vakantie ben ik bang. Over een week of twee vertrek ik voor een maandje naar Italie.
Lekker!
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: vr 24 apr 2015, 11:17
door Dan
markbakk schreef:Gesloten kastje zou ook kunnen wanneer het toch voor surroundgeluid is, maar dan is 5,5 liter misschien wat groot. Ik zou de kast in elk geval redelijk volstoppen met demping bij een BR.
Mooi kastje overigens! En met die hulp komt het wel goed, post straks de .zma- en .frd- files maar.

Gesloten heb ik aan gedacht maar ik wil ze ook stand alone of met een subje kunnen inzetten
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: vr 24 apr 2015, 11:19
door Dan
pappaleo schreef:
Je roept maar als het zover is.

Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: ma 27 apr 2015, 11:00
door Dan
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: ma 27 apr 2015, 11:04
door ds23man
Ach wat schattig!
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: ma 27 apr 2015, 11:10
door Dan
Ja, lief he?
Nu nog een schattig naampje er voor verzinnen

Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: ma 27 apr 2015, 12:12
door ds23man
Alexia?
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: ma 27 apr 2015, 12:24
door meiborg
Wat, geen Cavia referenties?
Heel leuk kastje geworden zo!
Mvg Reinder
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: ma 27 apr 2015, 14:47
door markbakk
Durf het bijna niet te zeggen, maar mijn 24mm berken (A/AA, van de Arnhemse Fijnhouthandel) is in een jaar tijd gekrompen naar 23mm. Ik extrapoleerde dat even naar de korfmaat van de Scanspeak en dacht toen: als dat maar goed gaat.
Re: Advies of hulp gevraagd voor ontwerp kleine tweeweg moni
Geplaatst: ma 27 apr 2015, 19:05
door Dan
Euh...
Er is al een Maxima natuurlijk

En dan zou je eerder denken aan Ariane. Maar ja, dat lijkt weer op Arie Haan....
Enneh, caviareferenties? Er past geen cavia door de BR poort, hooguit een hamster
Dan even serieus, 1 mm per 24 mm is al gauw 4%. Dat zou op deze breedte 6,5 mm inhouden. Ik kan me dat nauwelijks voorstellen..... of het hout moet echt zeiknat geweest zijn? Misschien helpt het als ik zeg dat het hout al ruim een half jaar in de schuur staat? En ik ga het van binnen en van bouten verzegelen met acryl.