Toonregel versterkers Semi Parametic Equlaiser
Geplaatst: zo 12 okt 2014, 7:54
Enige tijd geleden was ik al eens van plan een 3 bands toon regel versterker te maken, die welliswaar niet veel hoeft te versterken maar meer dient om de klankleur over een bepaald spectrum kan aanpassen.
In pricipe kan dat ook met een equlaiser uit de winkel, maar ik wil de afzonderlijke banden beter of anders kunnen instellen en meer gelijkmatiger i.p.v. afzonderlijke frequenties zoals dit bij een equlaiser wél het geval is.
Ik kom daarbij al snel uit op een klasieke schakeling; de Baxandal toonregeling (met slechts een gering (1) opamps) of een actieve cross-over schakeling.
Ook vond ik op het web een schakeling van STM (op een collega audio forum) http://www.diystompboxes.com/smfforum/i ... c=24359.40
Waar drie opamaps achter elkaar (cascade) zijn geschakeld met de naam Semi Parametic Equlaiser met een regelbereik van + en - 16dB.
Deze laatste methode spreekt mij het meeste aan, zonder dit nog gebouwd te hebben rijst mij al snel de vraag: wat zijn jullie bevindingen van deze schakeling.
Of anders gezegd wat zijn jullie ervaringen of kennis met dit soort toon regelversterkers.
Wellicht zijn er nog andere mogelijkheden, of is een actieve cross - over schakeling toch wél iets beter?
Graag hoor ik van jullie bevindingen,
m.vr.grt v. Martin
In pricipe kan dat ook met een equlaiser uit de winkel, maar ik wil de afzonderlijke banden beter of anders kunnen instellen en meer gelijkmatiger i.p.v. afzonderlijke frequenties zoals dit bij een equlaiser wél het geval is.
Ik kom daarbij al snel uit op een klasieke schakeling; de Baxandal toonregeling (met slechts een gering (1) opamps) of een actieve cross-over schakeling.
Ook vond ik op het web een schakeling van STM (op een collega audio forum) http://www.diystompboxes.com/smfforum/i ... c=24359.40
Waar drie opamaps achter elkaar (cascade) zijn geschakeld met de naam Semi Parametic Equlaiser met een regelbereik van + en - 16dB.
Deze laatste methode spreekt mij het meeste aan, zonder dit nog gebouwd te hebben rijst mij al snel de vraag: wat zijn jullie bevindingen van deze schakeling.
Of anders gezegd wat zijn jullie ervaringen of kennis met dit soort toon regelversterkers.
Wellicht zijn er nog andere mogelijkheden, of is een actieve cross - over schakeling toch wél iets beter?
Graag hoor ik van jullie bevindingen,
m.vr.grt v. Martin