Pagina 1 van 2
b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: zo 05 okt 2014, 23:23
door dm330i
Hallo,
Ik heb sinds gisteren B&W DM330i speakers aangekocht tweedehands, zeer tevreden over het geluid, maar de hoge klanken komen er weinig uit.
Zou het toevoegen van een supertweeter dit kunnen verbeteren of hoe kan ik dit best aanpakken? Een horn toevoegen?
Ik heb ze wel nog niet gerecapped, volgens de info die ik kan vinden op internet zijn ze wel altijd nogal flauw geweest op de hoge klanken.
De speakers waren wel niet zo duur, heb maar 100 euro betaald, en wil nu ook geen fortuin uitgeven om ze te 'verbeteren' terwijl ze mss enkel slechter worden als het half gedaan is
Alvast bedankt!
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 1:06
door Olaf Analogue
Je zou eens kunnen proberen om de serie condensator voor de tweeter te vervangen voor een mkp condensator, daarmee frist het hoog in het algemeen ook wat op en hoef je er misschien geen extra losse tweeter bij te hangen.
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 7:36
door SARK
Mijn advies is om deze luidsprekers niet te gaan aanpassen maar op zoek te gaan naar luidsprekers die wel aan jouw voorwaarden voldoen (dit zijn nu eenmaal "Engelse" luidsprekers). Als de kasten van de 330i er nog goed uitzien en de units ook goed zijn dan kun je ze zeker voor dezelfde prijs weer op MP zetten, zodra je aan de kasten gaat "rommelen" dan daalt de waarde.
ps.
De tweeters doen het nog wel

Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 11:27
door Harrr
Onvrede op eerste dag; verkopen. Vind je helder fijn, beluister je nieuwe aanschaf hier dan op. Ik ben ook dol op helder, en knap af op vele 'Engelse'

of 'warme' speakers.
Andermans positieve ervaringen over deze 330's in de wind slaan, het gaat om jouw oortjes, laat deze leidend zijn.
Al kan het zijn dat er andere members ervaringen hebben met specifiek deze speakers en mogelijke rendementsverliezen van deze tweeters. (droge ferrofluid, verlopen filteronderdelen, etc)
Groet,
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 12:05
door FR_Aad
Vraag is waar luisterde je hiervoor naar. Wat is je referentie?
Maar ook, wat is de bron en versterker? En hoe ziet de luisterruimte er uit?
Je schrijft "zeer tevreden over het geluid" Wat bevalt je wel?
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 14:11
door dm330i
Veel reacties, bedankt hiervoor!
Ik luister via een vintage hitechi systeem, ha330 met een technics cd speler, akai platendraier met technics stylus, hitachi tuner en via de aux sluit ik ook men laptop aan.
Luisterruimte is lang en smal, 4 op 8.
Ze wegdoen zal ik moeilijk verkocht krijgen aan mijn wederheldt omdat ze er nog maar juist staan. Waardeverlies vind ik minder belangrijk omdat ze toch al supergoedkoop waren.
Wat ik mooi vind is de bas
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 15:11
door John P
Het integreren van een supertweeter is nog niet zo eenvoudig. Vaak komt hij in conflict met de gewone tweeter. Wat wel helpt is om de supertweeter schuin van de box weg te laten stralen. Een cheapo oplossing zonder resultaatgarantie is om een
goedkope autotweeter met hoogtoonfilter aan de achterzijde te bevestigen en deze naar achter te laten stralen. De beste oplossing is het veranderen van de weerstanden voor de tweeter op het filter. Dit verondersteld wel enige kennis, maar als je een schema kan geven van het filter dan zal je hier wel hulp kunnen krijgen. Je kunt natuurlijk altijd de treble-knop op de versterker gebruiken ook.
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 15:25
door wouter
Ik verwacht dat de tweeters verouderd zijn. En voor 100,- euro moet je wel iets kunnen vinden dat aan je wensen voldoet, dus wellicht verkopen? Ik denk niet dat TS in staat zal zijn om het filter aan te passen voor een frisser hoog. Een duitse speaker geeft meestal flink wat extra hoog

Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 21:12
door nxs77
Advies wat ik heb gehad, er zit als het goed is een weerstand in serie met de tweeter. Probeer er een condensator van 1,5mF parallel erover te zetten. Als het goed is kan dat beter klinken.
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: ma 06 okt 2014, 22:36
door dm330i
Bedankt voor alle antwoorden, ik denk dat het aanpassen van het circuit misschien wel de beste oplossing zal zijn. Ik heb nog mijn vorige boxen liggen, Hitach hs 337, dat was mijn 'referentie'. Hierop kan ik al eens oefenen voor het vervangen van die condensoren (wat volgens het WWW zowiezo moet voor speakers van +10 jaar?). Zijn trouwens ook uitstekende boxen, mooi afgewerkt en beter in het hogere werk dan de B&W's, maar minder goed zoals veel japanners blijkbaar in het lagere gedeelte.
De tweeter werkt wel zeker, maar ik heb een nogal uiteenlopende smaak kwa muziek waardoor het voor de boxen niet eenvoudig is om aan die eisen te voldoen...
Ik hoor graag Céline Dion (vooral het eerdere Franstalige) waarbij ik vind dat het haar op je armen recht moet komen als ze de hoogte ingaat (wat nog niet het geval is bij de B&W)
Ik luister ook graag naar Hip-Hop en RnB, waarbij de lage frequenties belangrijk zijn (doet hij goed, maar de echt megalage frequenties zijn niet super)
En ook nog naar klassieke vioolmuziek, sinatra, tom jones, barry white, en ook poppy nummers zoals michael jackson, diana ross, tina turner....
Als ik dat echt heel goed wil laten afspelen heb ik volgens mij dure boxen nodig (500+ euro 2dehands) en dat geld heb ik momenteel niet...
In het lage is hij trouwens wel goed, maar als je bvb Scream afspeelt of muziek van Barry White of Leonard Cohen (of Busta Rhymes), dan mis ik dat superlage ook wel...dus misschien nog een Sub toevoegen?
Het idee van de supertweeter kwam er eigenlijk omdat ik veel van die dure 'high end' B&W's zie met die supertweeter, ik dacht dus dat mijn B&W icm een supertweeter super B&W's zouden worden
Samengevat:
- ik zal de condensatoren vervangen, maar eerst 'oefenen' met m'n hitachi's
- Ik zal wat foto's posten van het circuit, en eventueel wat componenten vervangen om een betere respons te krijgen op de tweeter. Condensator in parallel klinkt als een 'easy fix'
- Ik zal ook nog op zoek gaan naar een (actieve) sub die ik ook op m'n vintage stereo versterker kan aansluiten, of heeft dit volgens jullie geen nut?
- Het idee van de supertweeter zal ik (voorlopig) laten varen
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: di 07 okt 2014, 6:08
door meanman64
dm330i schreef:Bedankt voor alle antwoorden, ik denk dat het aanpassen van het circuit misschien wel de beste oplossing zal zijn. Ik heb nog mijn vorige boxen liggen, Hitach hs 337, dat was mijn 'referentie'. Hierop kan ik al eens oefenen voor het vervangen van die condensoren (wat volgens het WWW zowiezo moet voor speakers van +10 jaar?). Zijn trouwens ook uitstekende boxen, mooi afgewerkt en beter in het hogere werk dan de B&W's, maar minder goed zoals veel japanners blijkbaar in het lagere gedeelte.
De tweeter werkt wel zeker, maar ik heb een nogal uiteenlopende smaak kwa muziek waardoor het voor de boxen niet eenvoudig is om aan die eisen te voldoen...
Ik hoor graag Céline Dion (vooral het eerdere Franstalige) waarbij ik vind dat het haar op je armen recht moet komen als ze de hoogte ingaat (wat nog niet het geval is bij de B&W)
Ik luister ook graag naar Hip-Hop en RnB, waarbij de lage frequenties belangrijk zijn (doet hij goed, maar de echt megalage frequenties zijn niet super)
En ook nog naar klassieke vioolmuziek, sinatra, tom jones, barry white, en ook poppy nummers zoals michael jackson, diana ross, tina turner....
Als ik dat echt heel goed wil laten afspelen heb ik volgens mij dure boxen nodig (500+ euro 2dehands) en dat geld heb ik momenteel niet...
In het lage is hij trouwens wel goed, maar als je bvb Scream afspeelt of muziek van Barry White of Leonard Cohen (of Busta Rhymes), dan mis ik dat superlage ook wel...dus misschien nog een Sub toevoegen?
Het idee van de supertweeter kwam er eigenlijk omdat ik veel van die dure 'high end' B&W's zie met die supertweeter, ik dacht dus dat mijn B&W icm een supertweeter super B&W's zouden worden
Samengevat:
- ik zal de condensatoren vervangen, maar eerst 'oefenen' met m'n hitachi's
- Ik zal wat foto's posten van het circuit, en eventueel wat componenten vervangen om een betere respons te krijgen op de tweeter. Condensator in parallel klinkt als een 'easy fix'
- Ik zal ook nog op zoek gaan naar een (actieve) sub die ik ook op m'n vintage stereo versterker kan aansluiten, of heeft dit volgens jullie geen nut?
- Het idee van de supertweeter zal ik (voorlopig) laten varen
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Wat je ook even moeten nakijken is dat of de tweeters wel degelijk mee spelen.De meeste B&W tweeters hebben het euvel van stroperige ferrofluid te hebben na zoveel jaren.Mijn broer heeft al vele B&W tweeters terug tot leven gewekt door ze nieuwe ferrofluid te geven en ja ook zo gezegde defecte?
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: di 07 okt 2014, 11:54
door m_cruiser
Ik heb dezelfde speakers 4 stuks (niet "i" versie) en weet wat ze missen, er zit geen sprankelend geluid meer in.
Ik vermoed ook dat de tweeters power verloren hebben met de tijd, caps kunnen iets doen, maar ik denk dat ze vooral middengebied is wat ze missen.
Ik zal proberen dit te meten en wil wel wat experimenteren met ferrofluids.
Maar welke gebruik je dan? Of maak je dat zelf? Het zijn geen kritsche dingen voor mij in de zin kapot is geen geen ramp.
http://liquidsresearch.co.uk/FileHandle ... alogue.pdf
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: di 07 okt 2014, 12:22
door markbakk
Je kunt de Europese vertegenwoordiger van Ferrotec een mail sturen. Op Ebay zijn ook vaak kitjes te vinden, inclusief materiaal om de oude troep te verwijderen.
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: di 07 okt 2014, 17:51
door meanman64
m_cruiser schreef:Ik heb dezelfde speakers 4 stuks (niet "i" versie) en weet wat ze missen, er zit geen sprankelend geluid meer in.
Ik vermoed ook dat de tweeters power verloren hebben met de tijd, caps kunnen iets doen, maar ik denk dat ze vooral middengebied is wat ze missen.
Ik zal proberen dit te meten en wil wel wat experimenteren met ferrofluids.
Maar welke gebruik je dan? Of maak je dat zelf? Het zijn geen kritsche dingen voor mij in de zin kapot is geen geen ramp.
http://liquidsresearch.co.uk/FileHandle ... alogue.pdf
Mijn broer maakt de ferrofluid zelf,ik zal eens vragen hoe hij dit doet
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: di 07 okt 2014, 20:33
door dm330i
dat van die ferrofluid is interessant, dat had ik nog nooit gelezen. De tweeters werken wel degelijk, heb ze uitgebreid beluisterd en er komt wel degelijk een hoge klank uit, maar niet superhelder. (wat misschien dus wel altijd zo zal zijn met deze speakers).
Op tweedehands is er een zelfbouwer actief, ik weet alleen niet hoe 'goed' zo'n zelfbouw, en betrouwbaar eigenlijk is? Deze speakers lijken mij voor mij het meest geschikt, focal sub, tangband mid, kef supertweeter, visaton filter en PRS kast
http://www.2dehands.be/muziek/audio-app ... 62116.html
zou dit iets zijn? Ik vind 185 veel geld voor een zelfbouw, zijn zoekertjes geraken ook moeilijk verkocht. Hij woont wel niet ver. Zou er max 100 eur voor willen geven indien zelfbouw. (dan kan ik het geld van mijn B&W recupereren)
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: di 07 okt 2014, 20:39
door meanman64
dm330i ,waar ben je woonachtig?
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: di 07 okt 2014, 20:59
door dm330i
Regio Gent, Oost-Vlaanderen
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: di 07 okt 2014, 22:01
door m_cruiser
Ik heb die gast ook al een aantal keer gespot op 2e hands en hij heeft wel wat zelfbouwspullen in de verkoop.
In tegendeel ik denk dat die goed spul maakt. Waregem is voor mij 3.5 keer zo ver dan van Gent, maar ik ga er toch een keer langsgaan.
Ik heb onlangs van een forumlid
deze tweeters overgenomen om de 330'en op te frissen, maar ben er nog niet aan toe gekomen.
Heb onlangs
DM2000 van B&W kunnen scoren voor 150EUR en die klinken al een stuk beter
EDIT Die ferrofluid zelfmaken is misschien wel mogelijk maar er moeten de juiste bindmiddelen inzitten anders gaat de olie niet mee met de ferrodeeltjes. Op youtube vind je genoeg spielerei maar bijna niets over speakers of tweeters...
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: di 07 okt 2014, 22:14
door FR_Aad
Even uit nieuwsgierigheid, waarom die speakers op tweedehands?
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: di 07 okt 2014, 22:53
door dm330i
dergelijke tweeters bedoel ik inderdaad, zal zeker een extra dimensie geven aan de speakers
Ik zou niet direct verwachten dat de DM200 zoveel beter is dan de 330i, setup ziet er toch vrij gelijkaardig uit?
Ik vond deze specifieke speaker interessant omdat hij een echte drieweg is, wat meer zou moeten geven in het treble niveau.
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 7:23
door markbakk
dm330i schreef:Ik vond deze specifieke speaker interessant omdat hij een echte drieweg is, wat meer zou moeten geven in het treble niveau.
?
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 11:44
door dm330i
omdat de DM330i een 2 weg is met 2 grote woofers en een kleine tweeter, zou je verwachten dat een drieweg met een dedicated midrange en tweeter meer zou geven in het hoge? Of ben ik hier fout in?
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 13:28
door Jag
Een random andere speaker uitzoeken is niet zo zinvol. Ik zou of ervoor kiezen om uit te zoeken wat ervoor zorgt dat er onvoldoende hoog uit je dm330i komt, of gestructureerd op zoek gaan naar een andere speaker die wel bevalt.
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 14:25
door FR_Aad
dm330i schreef: Ik vond deze specifieke speaker interessant omdat hij een echte drieweg is, wat meer zou moeten geven in het treble niveau.
Ik zou eerst eens wat verschillende speakers gaan luisteren en proberen vast te stellen wat jouw smaak is en hoe ze in jouw luisteromgeving passen.
Zelfbouw op tweedehands sites is -tenzij je weet waar je mee bezig bent- geen weg die ik zou aanraden.
Re: b&w DM330i speakers: toevoegen supertweeter?
Geplaatst: wo 08 okt 2014, 15:06
door arjank
markbakk schreef:Je kunt de Europese vertegenwoordiger van Ferrotec een mail sturen. Op Ebay zijn ook vaak kitjes te vinden, inclusief materiaal om de oude troep te verwijderen.
FF uit een tweeter verwijderen is niet moeilijk(gewoon met een stuk keukenpapier in de luchtspleet rommelen). Ik heb dit eens bij een G20ffl van Visaton gedaan, na de operatie klonk de tweeter een stuk beter. Enige wat je moet toevoegen is een LCR om de impedantie van de tweeter vlak te trekken op die manier zal ie ook met het bestaande filter functioneren. Beste is natuurlijk wel om een geheel nieuw filter te ontwerpen, maar goed, dan gaan we een stapje te ver.