Pagina 1 van 2

Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 0:10
door ray5150
Ik kreeg via via een Minidisc speler toegepeeld.
Een Sony MDS-S39 om precies te zijn, ik geef toe, het is een vrij goedkoop ding, plastic front en knoppen.
Maar hij werkt wel. helaas geen afstandsbediening en maar één schijfje erbij. (met, jawel, hollandse meezingers... :shock: :shock: )
Gelukkig werkt hij ook via de Logitech Harmony.
Op zoek naar wat info vond ik een leuke site met vergelijkingen van allemaal verschillende modellen :
http://www.minidisc.org/part_Sony_MDS-JE520+S39.html

Van de week maar eens kijken of er nog een pakje van die schijfjes in de handel te krijgen is, anders zag ik dat er op marktplaats ook nog wel het een en ander te krijgen is.
s39mdr014.jpg

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 5:51
door Dan
Minidisk wordt nog veel gebruikt door bandartiesten. Waarschijnlijk omdat USBsticks net even te gemakkelijk zijn te kopieren.

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 7:29
door SARK
Leuk spul hoor :!: Hier staat het vlaggenschip van Sony nog steeds en mag ook af en toe een schijfje draaien.

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 7:43
door Barry2001
Jow MD! Direct vanaf de introductie in '91 was ik er helemaal weg van, direct zo'n dikke lompe walkman gekocht, een MZ-R30:
walkman-mz-r30-lff-460.jpg
Wat een verschil met de MZ-E10 die uitkwam nav het 10 jarig bestaan van MiniDisc, de kleinste player ooit en nauwelijks groter dan een schijfje zelf:
mZ-E10.jpg
Direct aangeschaft, ontzettend mooi stukje techniek.

Had een autoradio in de auto met MD, vele recorders gehad, en schijfjes, heel veel schijfjes, zullen er zeker een stuk of 1000 zijn geweest. Fantastisch medium, de schijfjes waren onverwoestbaar. Gewoon zonder hoesje in het dashboardkastje, niet kapot te krijgen. Op een gegeven moment wordt het ingehaald door de tand des tijds en heb alles weggedaan.

Maar ik vond laatst met opruimen nog een aantal vergeten schijfjes. Bespeeld, zonder hoesje want die bewaarde ik zowiezo nooit, mag je zo hebben als je interesse hebt.

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 8:17
door ray5150
Dat is een leuk aanbod, Barry.
Ik maak er graag gebruik van.
Misschien kunnen we iets regelen via mensen die naar Beetsterzwaag gaan ?
Of je moet ze met de post willen versturen. Dat kan ook.

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 8:20
door rjmulder
MiniDisk :rock:
Alles heb ik nog, had de MZ-R30 voor onderweg een Kenwood (model ?) voor thuis en een Sony (model ?) voor in de auto.
Alles staat werkloos in de kast, gebruiken doe ik het niet meer eigenlijk wel zonde. Vind het wel nog steeds een erg mooi medium.

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 8:23
door ray5150
@sark, prachtige machine, kwijl...

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 9:46
door pappaleo
ray5150 schreef:
Dat is een leuk aanbod, Barry.
Ik maak er graag gebruik van.
Misschien kunnen we iets regelen via mensen die naar Beetsterzwaag gaan ?
Of je moet ze met de post willen versturen. Dat kan ook.
Ik kan ze voor je meenemen.

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 10:04
door ray5150
Graag ! :goedzo:

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 10:48
door Barry2001
Mooi opgelost zo, ik geef ze aan Leo mee.

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 10:55
door ray5150
Mijn dank is overweldigend. :yeah: :yeah: =D>

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 11:07
door Mr Tube
leuk, Minidisk en DCC is iets wat ik zelf heb overgeslagen.
Ik was toen bezig met DAT cassettes met de Tascam DA30
daarna kwam de CDR.....

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 17:18
door cool
Ik heb een portable van Sharp en een stationaire van Pioneer. Gebruik het niet vaak.
Er was een aanbod op het forum van minidisks ooit. Even zoeken.
edit: niet gevonden.

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 17:54
door ray5150
Ik lees trouwens dat er schijfjes zijn van 74 en 80 minuten.
Zit daar nog verschil tussen ? en is daar iedere speler geschikt voor ?
Vroeger werden bandjes van 120 minuten ook afgeraden, omdat de tape zo dun was...

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 18:21
door rjmulder
ray5150 schreef:
Ik lees trouwens dat er schijfjes zijn van 74 en 80 minuten.
Zit daar nog verschil tussen ?
Ja 6 minuten :hide:

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 18:24
door FR_Aad
rjmulder schreef:
ray5150 schreef:
Ik lees trouwens dat er schijfjes zijn van 74 en 80 minuten.
Zit daar nog verschil tussen ?
Ja 6 minuten :hide:
:rofl: :rofl: :rofl:

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 18:30
door Arno
ray5150 schreef:
Ik lees trouwens dat er schijfjes zijn van 74 en 80 minuten.
Zit daar nog verschil tussen ?
Die van 80 minuten werden uitgevoerd met zwaardere lagers. Maar niet iedere fabrikant deed dat, dus wilde die schijfjes nog wel eens vastlopen.

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 18:32
door ray5150
rjmulder schreef:
ray5150 schreef:
Ik lees trouwens dat er schijfjes zijn van 74 en 80 minuten.
Zit daar nog verschil tussen ?
Ja 6 minuten :hide:
Gaap...

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 18:33
door ray5150
Arno schreef:
Die van 80 minuten werden uitgevoerd met zwaardere lagers. Maar niet iedere fabrikant deed dat, dus wilde die schijfjes nog wel eens vastlopen.
Kijk, daar heb ik nog eens wat aan. :goedzo:

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 18:57
door SARK
Klopt dat wel Arno :?: Ik zou namelijk niet weten waarom de lagers zwaarder moeten worden uitgevoerd om dat het schijfje zelf niet zwaarder of lichter is:
What's the difference between the 60, 74 and 80 minute discs?

The pregroove wobble is at a higher linear frequency (cycles/cm.) on the 74 minute blanks, causing the recorder to spin the disc slower (74 min: 1.2 m/s vs. 60 min: 1.4 m/s) and thereby record more information in the same linear space. The 80 minute discs are made by decreasing the track pitch (i.e. space between tracks) from the MD standard's 1.6um to 1.5um (micrometers), the minimum allowed by the MD specification; like the 74' blanks, they also run at 1.2 m/s. There is also information encoded in the read-only TOC near the inner circumference of the disc telling the player how long the disc is. Originally it was difficult to make the 74' blanks, but nowadays the manufacturing costs of 60' and 74' discs are the same (as well as, presumably, the 80's).
http://www.minidisc.org/faq_sec_3.html#_q5

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 19:03
door SARK
ps.
Je doelt toch niet op het schijfje zelf :-s

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 19:08
door Arno
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Hahahaha....

Nee joh, ik zuig maar wat uit m'n duim :lol:

Ik heb nog een appeltje te schillen met Ray, dus wel leuk dat ie hapt :mrgreen:

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 19:09
door ray5150
:shock: :shock: :shock: :shock:

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 19:14
door SARK
'k vonnut al zo raar om dit nota bene van jou te lezen :oops:

Re: Nog Minidisc liefhebbers hier ?

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 19:17
door ds23man
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Heb nog wel wat lagers in Eenum liggen, mag Ray wel komen ophalen voor de luisterdag in Groesbeek...... :mrgreen: