Pagina 1 van 1
br poort
Geplaatst: ma 15 sep 2014, 20:45
door fritzie
hoi ik heb een simpele vraag
als je de br poort langer maakt wordt dan de afstemming lager ?
mvg bert
Re: br poort
Geplaatst: ma 15 sep 2014, 20:47
door pappaleo
fritzie schreef:hoi ik heb een simpele vraag
als je de br poort langer maakt wordt dan de afstemming lager ?
mvg bert
Ja.
Re: br poort
Geplaatst: za 20 sep 2014, 0:11
door nxs77
Kort maar krachtig
Probeer WinISD maar eens.
Re: br poort
Geplaatst: za 20 sep 2014, 1:10
door bas focal m180
De afstemming en de gevoeligheid wordt lager.
Dat ook de gevoeligheid lager wordt hoeft geen probleem te zijn in het laag heb je ook te maken met roomgain.
Nog een bijkomend voordeel kan zijn dat de afstemming zo laag wordt dat het merendeel van je muziek niet op de poort afstemming komt waardoor je bassreflex geen last heeft het lang naklinken op de poort.
Re: br poort
Geplaatst: za 20 sep 2014, 8:08
door markbakk
bas focal m180 schreef:Nog een bijkomend voordeel kan zijn dat de afstemming zo laag wordt dat het merendeel van je muziek niet op de poort afstemming komt waardoor je bassreflex geen last heeft het lang naklinken op de poort.
Mijn idee? Hou je maar gewoon aan de klassieke afstemmingen (zoals die ook in WinISD worden berekend). Lager afstemmen betekent verminderde belastbaarheid boven de afstemfrequentie en de eigenresonantie van de poort daalt ook wat, wat vrijwel altijd ongunstig is.
Re: br poort
Geplaatst: za 20 sep 2014, 9:50
door bartsegers
Ander praktisch puntje, een langere poort kan lastiger in een kast te monteren zijn.
Andersom, te klein, heeft ook nadelen overigens.
Re: br poort
Geplaatst: za 20 sep 2014, 11:33
door nxs77
Winisd vond ik een handige tool om mijn sub oa af te stemmen. Kost ook alleen een beetje tijd.
Re: br poort
Geplaatst: za 20 sep 2014, 14:50
door bas focal m180
markbakk schreef:bas focal m180 schreef:Nog een bijkomend voordeel kan zijn dat de afstemming zo laag wordt dat het merendeel van je muziek niet op de poort afstemming komt waardoor je bassreflex geen last heeft het lang naklinken op de poort.
Mijn idee? Hou je maar gewoon aan de klassieke afstemmingen (zoals die ook in WinISD worden berekend). Lager afstemmen betekent verminderde belastbaarheid boven de afstemfrequentie en de eigenresonantie van de poort daalt ook wat, wat vrijwel altijd ongunstig is.
Onze beide antwoorden kloppen Mark.
Voor een 2/3 weg speaker of voor een subwoofer gelden er andere mogelijkheden ''regels''.
De poort eigenresonantie is voor een meerweg speaker van belang om rekening mee te houden, voor een subwoofer kan je de poort wel 70cm maken voor je er eventueel last van krijgt.
Voor een meerweg speaker raad ik aan netjes de WinISD over te nemen.
Maar voor een subwoofer waarbij je kan boosten en subsonic kan toepassen raad ik je aan om er mee te spelen.(poortlengte)