Hallo allemaal,
om het topic over de LAB-voeding van Ray niet verder te vervuilen maak ik maar even een apart topic aan.
Ik wil de dissipatie van de eindtorren beperken door afhankelijk van de uitgangsspanning één of twee secundaire wikkelingen in serie te schakelen. Inmiddels heb ik uitgevonden dat dit met een comparator LM339 niet zo moeilijk is.
Wel geeft de Elektuur-voeding dan volgens mij een probleem. Het gemakkelijkste zou zijn om de schakeling rondom de LM339 te voeden uit de toch al aanwezige hulpvoeding. Maar omdat de 0 daarvan verbonden is met de + van de hoofdvoeding komen hier volgens mij problemen van.
Een oplossing zou zijn om de LM339-schakeling via een 7812 te voeden uit de hoofdvoeding en dan natuurlijk vóór de regeltorren. Maar .... daar staat onbelast in mijn geval bijna +50V. Dat gaat een 7812 niet leuk vinden.
Zijn hier andere oplossingen te bedenken of kan ik de 7812 uitbreiden met een extra "eindtor" die wél die +50V kan verdragen. Het verbruik van de schakeling is volgens mij zo klein (enkele mA's voor de LM339 en ca. 100 mA voor het schakelrelais) dat het te verstoken vermogen niet zo'n probleem gaat worden.
Dirk
Elektuur voeding 1982 automatisch trafo bijschakelen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
dirklammers
Re: Elektuur voeding 1982 automatisch trafo bijschakelen
Een vette weerstand van een Watt of 5 voor de 7812 om een Volt of 20 weg te stoken ?
-
dirklammers
Mmm, tja, zou kunnen. Stel ik neem een weerstand van 330 Ohm en het relais trekt 100 mA. Dan valt er 33 Volt en krijgt de 7812 17V aangeboden. Is Oke.Een vette weerstand van een Watt of 5 voor de 7812
Stel het relais is niet aangetrokken, dan staat er dus 25V. Omdat dan alleen de LM339 stroom trekt (5 mA ?) is er bijna geen spanningsval, maar dat is ook niet erg. De 7812 mag die 25V gewoon hebben.
Goh, ik zat te denken aan een of andere pre-regulator
Dirk
Zou voor deze geen probleem zijn http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=8030
Anne
Anne
Zat ik ook net aan te denken, een 317HVT slikt zonder problemen 50 Volt.