3-weg Visaton Conga eigen stijl
Geplaatst: vr 11 jul 2014, 22:41
Het is al weer een aantal maanden geleden dat ik mijn speakers heb afgerond. Al geruime tijd wilde ik ze op dit forum laten zien en nu eindelijk de tijd ervoor gevonden. Mijn eerste topic op dit forum.
Via een collega, die zelf een paar schitterende luidsprekers had gemaakt, kwam ik in aanraking met speaker zelfbouw. Mijn 5.1 set van Infinity heeft mij tijdens het luisteren naar muziek nooit kunnen bekoren. Ik had wat boeken besteld om mij te kunnen verdiepen in luidsprekers en las regelmatig de verschillende topics op dit forum. Steeds enthousiaster werd ik na het zien van al het moois dat zelf werd gemaakt.
Graag wilde ik een paar mooie vloerstaanders maken. Vele uitvoeringen heb ik geschetst, waarbij ik wel steeds uitging van bestaande zelfbouw pakketten. Vaak zaten er mooie details in, maar het juiste ontwerp zat er maar niet tussen. Op een gegeven moment was er geen inspiratie meer en lag de ontwerpfase even stil.
Ongeveer een half jaar later keek ik naar een science fiction film op de tv. Verder een vrij slechte film, maar tijdens een korte scene zag ik op de achtergrond een model van een speaker staan die direct mijn aandacht trok.
Die avond direct achter de computer gaan zitten om dit model uit te werken.
Ik had mijn zinnen gezet op de Conga van Visaton. Het volume van de basreflex behuizing in dit zelfbouw pakket is 80 liter, maar om een model naar mijn zin te kunnen maken heb ik het volume teruggebracht naar 70 liter.
Toen ik mijn vriendin het ontwerp liet zien was ze er net zo enthousiast over als ik. de start van een groot zelfbouw project.
Helaas is mijn harde schijf gecrashed en heb ik alleen nog deze vage foto van het model dat ik destijds heb gemaakt.
Gelukkig heb ik redelijk wat foto's gemaakt tijdens het bijna 2 jaar durend project. Waarmee ik kan laten zien hoe ik ze gebouwd heb.
1 Bouwen van het frame.
Het frame van de speaker bestaat uit 3 met identieke dwars platen. De bovenplaat en onderplaat zijn dubbellaag opgebouwd zodat de dwars platen op de juiste positie worden verlijmd.
Op de foto is staat het frame van de rechter speaker te drogen.
Nadat geheel verlijmd is boven- en onder plaat in model schuren met de dwars platen.
Dwars plaat voor de midkamer gemonteerd en verlijmd. Tevens extra opvulling aan de bovenkant, aangezien er later een schuin aflopende bovenkant wordt gemaakt.
Frames klaar.
2 Beplanking en grove vormgeving.
De zijkanten zijn opgebouwd uit 5 platen van 4mm MDF. Heel wat lijmt nodig gehad om dit alles te verlijmen. De kleine ronding ter plaatse van de bas speaker, is dicht gemaakt met 18mm latjes mdf. Daartussen dicht gesmeerd met glas vezelplamuur.
Zoals te zien op de foto is de achterkant nog recht. Daar moet nog een afronding aan komen.
Om de afronding aan de achterzijde netjes te kunnen maken heb ik hulpgereedschap gemaakt. Het begint met een open doos van mdf. In deze doos die perfect haaks is zet ik het speakerframe neer. Aan de bovenkant klem ik het speakerframe vast. gehele voorzijde haaks gefreesd met de onderzijde. Tijdens het verlijmen van de zijpanelen is door het klemmen daarvan en de grote massa's die zijn gebruikt mogelijk toch wat onnauwkeurig heden ontstaan. Viel allemaal erg mee, zat niet meer dan 1 mm in. Op de foto is te zien dat ik wat ben uitgeschoten, maar gelukkig zal dit deel later worden weg gefreesd.
Nadat beide speaker frames aan de voorzijde haaks waren, heb ik een mal gemaakt met de juiste radius. Hiermee heb ik het hulpgereedschap aangepast en heb ik met een kopieerfrees het profiel overgenomen. Op de foto is te zien dat ik de kopieer frees er nog langs moet halen.
Nu speaker frame er in en met de bovenfrees, die ik gemonteerd had op 2 aluminium hoekprofielen, de achterkant van de speaker precies op maat frezen. Natuurlijk wel eerst grof het meeste er af zagen.
Aan de rechterkant de linker speaker net op maat gefreesd, links de rechter speaker die nog moet worden gedaan.
3 Lood en pritex.
Alle voor-, zij- en achterwanden voorzien van loodbitumen.
Daarna pritex in de basreflex ruimte geplaatst. Ter plaatse van de midkamer is het hout van de dwarsplaat weggefreesd. 4 dichtmaken van de behuizing.
De luidspreker kast moet nog dicht gemaakt worden. Ook de achterkant is opgebouwd uit 5 platen van 4 mm mdf. Eerst de panelen samen verlijmd, maar niet vastgelijmd op het frame. Op deze manier kan er nog loodbitumen geplaatst worden en pritex. 5 Afrondingen maken en vorm afronden.
De voorkant is er ook op gelijmd. zoals te zien op deze foto is de juiste radius gefreesd aan de voor en achterzijde ter plaatse van de bas speaker. Deze 2 zijkanten gebruik ik om de glasvezel plamuur precies strak te kunnen afstrijken. Daarna voor de afwerking nog wat polyester plamuur.
De bovenkant in model brengen en het maken van alle afrondingen is puur handwerk. Voor de verschillende afrondingen heb ik verschillende malletjes gemaakt waar ik schuurpapier in lijmde. Op deze manier kan ik toch een net resultaat krijgen met al die gebogen vlakken.
6 Keperweefsel en afplamuren.
Aangezien ik wel vaker met hout werk wist ik dat als ik hier een hoogwaardige hoogglans finish aan wil geven ik dit niet direct op al die verlijmde mdf panelen moest doen. Dus heb ik de box rondom in behoorlijk zware keperflex gezet.
Eerst de 2 zijkanten gedaan en daarna de voor- achter- en onderkant.
Nadat het geheel in de keperflex zit alles netjes vlak maken. Om een mooi strak geheel te krijgen op deze gebogen vlakken heb ik een schuurhulp gemaakt, een vlakke plaat waar ik met dubbelzijdig plakband schuurpapier op plak. Deze schuurhulp is zo breed dat ik altijd over de gehele breedte van de speaker schuur. Door nu rechte schuurbewegingen onder ca. 45 graden te maken heb ik een strak resultaat weten te bereiken. Je moet bij dit soort klussen geen haast hebben. Als hier iets niet helemaal strak is dan ga ja dat straks heel duidelijk zien als alles is gepolijst.
7 In de grond en daarna aflakken.
Tijd om het geheel een mooi kleurtje te geven. Heel lang hebben we getwijfeld over de kleur. Mijn infinity setje had ik al eens zwart gemaakt en gepolijst en het resultaat was echt een hele diepe glans. Ik heb destijds ook onze kast (wit) gemaakt maar de diepe glans daarvan is echt een stuk minder. De luidsprekers worden ongeveer 1,20m en we waren bang dat zwarte luidsprekers te veel aanwezig zouden zijn in de huiskamer. Daarom uiteindelijk voor wit gekozen.
De luidsprekers worden eerst in de grondverf gezet speciaal geschikt voor epoxy ondergrond. Daarna heb ik de speakers 5 lagen hoogglans gegeven. Na elke laklaag heb ik deze laag een week laten drogen. Daarna opschuren en de volgende laag. natuurlijk ook de onderkant van de speaker netjes 5 x in de lak gezet. Tevens zie je op de foto de voetplaten die ik heb gemaakt. Deze hebben dezelfde behandeling gehad. Na de laatste laklaag alles een maand laten uitharden. Je moet geen haast hebben. Helaas heb ik in deze periode niet heel veel foto's gemaakt.
Via een collega, die zelf een paar schitterende luidsprekers had gemaakt, kwam ik in aanraking met speaker zelfbouw. Mijn 5.1 set van Infinity heeft mij tijdens het luisteren naar muziek nooit kunnen bekoren. Ik had wat boeken besteld om mij te kunnen verdiepen in luidsprekers en las regelmatig de verschillende topics op dit forum. Steeds enthousiaster werd ik na het zien van al het moois dat zelf werd gemaakt.
Graag wilde ik een paar mooie vloerstaanders maken. Vele uitvoeringen heb ik geschetst, waarbij ik wel steeds uitging van bestaande zelfbouw pakketten. Vaak zaten er mooie details in, maar het juiste ontwerp zat er maar niet tussen. Op een gegeven moment was er geen inspiratie meer en lag de ontwerpfase even stil.
Ongeveer een half jaar later keek ik naar een science fiction film op de tv. Verder een vrij slechte film, maar tijdens een korte scene zag ik op de achtergrond een model van een speaker staan die direct mijn aandacht trok.
Die avond direct achter de computer gaan zitten om dit model uit te werken.
Ik had mijn zinnen gezet op de Conga van Visaton. Het volume van de basreflex behuizing in dit zelfbouw pakket is 80 liter, maar om een model naar mijn zin te kunnen maken heb ik het volume teruggebracht naar 70 liter.
Toen ik mijn vriendin het ontwerp liet zien was ze er net zo enthousiast over als ik. de start van een groot zelfbouw project.
Helaas is mijn harde schijf gecrashed en heb ik alleen nog deze vage foto van het model dat ik destijds heb gemaakt.
Gelukkig heb ik redelijk wat foto's gemaakt tijdens het bijna 2 jaar durend project. Waarmee ik kan laten zien hoe ik ze gebouwd heb.
1 Bouwen van het frame.
Het frame van de speaker bestaat uit 3 met identieke dwars platen. De bovenplaat en onderplaat zijn dubbellaag opgebouwd zodat de dwars platen op de juiste positie worden verlijmd.
Op de foto is staat het frame van de rechter speaker te drogen.
Nadat geheel verlijmd is boven- en onder plaat in model schuren met de dwars platen.
Dwars plaat voor de midkamer gemonteerd en verlijmd. Tevens extra opvulling aan de bovenkant, aangezien er later een schuin aflopende bovenkant wordt gemaakt.
Frames klaar.
2 Beplanking en grove vormgeving.
De zijkanten zijn opgebouwd uit 5 platen van 4mm MDF. Heel wat lijmt nodig gehad om dit alles te verlijmen. De kleine ronding ter plaatse van de bas speaker, is dicht gemaakt met 18mm latjes mdf. Daartussen dicht gesmeerd met glas vezelplamuur.
Zoals te zien op de foto is de achterkant nog recht. Daar moet nog een afronding aan komen.
Om de afronding aan de achterzijde netjes te kunnen maken heb ik hulpgereedschap gemaakt. Het begint met een open doos van mdf. In deze doos die perfect haaks is zet ik het speakerframe neer. Aan de bovenkant klem ik het speakerframe vast. gehele voorzijde haaks gefreesd met de onderzijde. Tijdens het verlijmen van de zijpanelen is door het klemmen daarvan en de grote massa's die zijn gebruikt mogelijk toch wat onnauwkeurig heden ontstaan. Viel allemaal erg mee, zat niet meer dan 1 mm in. Op de foto is te zien dat ik wat ben uitgeschoten, maar gelukkig zal dit deel later worden weg gefreesd.
Nadat beide speaker frames aan de voorzijde haaks waren, heb ik een mal gemaakt met de juiste radius. Hiermee heb ik het hulpgereedschap aangepast en heb ik met een kopieerfrees het profiel overgenomen. Op de foto is te zien dat ik de kopieer frees er nog langs moet halen.
Nu speaker frame er in en met de bovenfrees, die ik gemonteerd had op 2 aluminium hoekprofielen, de achterkant van de speaker precies op maat frezen. Natuurlijk wel eerst grof het meeste er af zagen.
Aan de rechterkant de linker speaker net op maat gefreesd, links de rechter speaker die nog moet worden gedaan.
3 Lood en pritex.
Alle voor-, zij- en achterwanden voorzien van loodbitumen.
Daarna pritex in de basreflex ruimte geplaatst. Ter plaatse van de midkamer is het hout van de dwarsplaat weggefreesd. 4 dichtmaken van de behuizing.
De luidspreker kast moet nog dicht gemaakt worden. Ook de achterkant is opgebouwd uit 5 platen van 4 mm mdf. Eerst de panelen samen verlijmd, maar niet vastgelijmd op het frame. Op deze manier kan er nog loodbitumen geplaatst worden en pritex. 5 Afrondingen maken en vorm afronden.
De voorkant is er ook op gelijmd. zoals te zien op deze foto is de juiste radius gefreesd aan de voor en achterzijde ter plaatse van de bas speaker. Deze 2 zijkanten gebruik ik om de glasvezel plamuur precies strak te kunnen afstrijken. Daarna voor de afwerking nog wat polyester plamuur.
De bovenkant in model brengen en het maken van alle afrondingen is puur handwerk. Voor de verschillende afrondingen heb ik verschillende malletjes gemaakt waar ik schuurpapier in lijmde. Op deze manier kan ik toch een net resultaat krijgen met al die gebogen vlakken.
6 Keperweefsel en afplamuren.
Aangezien ik wel vaker met hout werk wist ik dat als ik hier een hoogwaardige hoogglans finish aan wil geven ik dit niet direct op al die verlijmde mdf panelen moest doen. Dus heb ik de box rondom in behoorlijk zware keperflex gezet.
Eerst de 2 zijkanten gedaan en daarna de voor- achter- en onderkant.
Nadat het geheel in de keperflex zit alles netjes vlak maken. Om een mooi strak geheel te krijgen op deze gebogen vlakken heb ik een schuurhulp gemaakt, een vlakke plaat waar ik met dubbelzijdig plakband schuurpapier op plak. Deze schuurhulp is zo breed dat ik altijd over de gehele breedte van de speaker schuur. Door nu rechte schuurbewegingen onder ca. 45 graden te maken heb ik een strak resultaat weten te bereiken. Je moet bij dit soort klussen geen haast hebben. Als hier iets niet helemaal strak is dan ga ja dat straks heel duidelijk zien als alles is gepolijst.
7 In de grond en daarna aflakken.
Tijd om het geheel een mooi kleurtje te geven. Heel lang hebben we getwijfeld over de kleur. Mijn infinity setje had ik al eens zwart gemaakt en gepolijst en het resultaat was echt een hele diepe glans. Ik heb destijds ook onze kast (wit) gemaakt maar de diepe glans daarvan is echt een stuk minder. De luidsprekers worden ongeveer 1,20m en we waren bang dat zwarte luidsprekers te veel aanwezig zouden zijn in de huiskamer. Daarom uiteindelijk voor wit gekozen.
De luidsprekers worden eerst in de grondverf gezet speciaal geschikt voor epoxy ondergrond. Daarna heb ik de speakers 5 lagen hoogglans gegeven. Na elke laklaag heb ik deze laag een week laten drogen. Daarna opschuren en de volgende laag. natuurlijk ook de onderkant van de speaker netjes 5 x in de lak gezet. Tevens zie je op de foto de voetplaten die ik heb gemaakt. Deze hebben dezelfde behandeling gehad. Na de laatste laklaag alles een maand laten uitharden. Je moet geen haast hebben. Helaas heb ik in deze periode niet heel veel foto's gemaakt.