Pagina 1 van 2

2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 14:46
door Bartman
hoi,

heeft er iemand weet van een design ergens op het net van de B&W 683?
Op zicht een redelijk simpele vorm, en de alu en kevlar (geel) cones verhogen de WAF.
Klik voor B&W-site

Iemand een DIY voorbeeld? van gelijkaardig design (lieft niet gelijkaardige prijs :D )
uiteaard zitten er andere drivers in. maar de looks bevallen me (+ passieve filter)

iets wat al een beetje in de buurt komt

update:
nog eentje maar geen super-vlakke meting, en toch prijzig

Re: B&W 683-like

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 17:54
door ray5150
Het is gewoon een rechthoekige doos, weinig schokkends.
Het eerste waar ik aan dacht is een LBVS met een of twee extra drivers, waardoor een 3.5 weg systeem ontstaat.

Gaat het je echt om de kleur van die Kevlar drivers, of vind je ze specifiek mooi klinken ?

Re: B&W 683-like

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 15:43
door Bartman
ray5150 schreef:
Het is gewoon een rechthoekige doos, weinig schokkends.
Het eerste waar ik aan dacht is een LBVS met een of twee extra drivers, waardoor een 3.5 weg systeem ontstaat.

Gaat het je echt om de kleur van die Kevlar drivers, of vind je ze specifiek mooi klinken ?
idd het is niets speciaals qua design, maar ik vind het een heel nette en 'rustige' speaker gewoon qua uitzicht.
Ik heb het niet zo op on-symmetrische speakers, ook al niet op vloerstaanders met maar 1 of 2 speakers in het zicht.

Ik vind het mooier om een kevlar en een alu driver te hebben, dat vind ik (puur uitzicht) mooier en luxer dan papier + dat verhoogt de WAF.

Helaas heb ik die kennis nog niet om en bestaand desing aan te passen, filters aan te passen, .. en iets goedklinkend over te houden.

ik zag verder nog dit:
http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... index.html


Dit topic is gewoon of iemand me een bestaand ontwerp kan aanduiden dat aan mijn eisen voldoet. Daarom geeft ik een beetje de richting aan van speakers die ik tegenkwam.

afmetingen : <1m hoog, ±25cm diep ±15 breed
bereik : van 35-45Hz tot 20kHz (liefst vanaf 20Hz, maar dat is moeilijk - mss achteraf een subje zetten)

Re: 3-3.5 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 18:14
door ray5150
Misschien een idee om eens te gaan kijken (en luisteren, natuurlijk) bij een zaak als http://www.speakerenco.nl/ of http://www.speakerland.nl/ ?

Zij hebben vele modellen staan, zowel van merken als Visaton alsook uit eigen keuken.

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 13:48
door Bartman
Ik ben hier eens een mooie vloerstaander tegengekomen.
Het was een gewone rechthoek, die een beetje gekanteld was, en hij was (volledig?) hoog glans. Wiens speler is dat?

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 14:06
door Zweitse
Bartman schreef:
Ik ben hier eens een mooie vloerstaander tegengekomen.
Het was een gewone rechthoek, die een beetje gekanteld was, en hij was (volledig?) hoog glans. Wiens speler is dat?
Hoogglans wat? wit, zwart?

Toch niet deze :mrgreen:

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 14:13
door Bartman
Zweitse schreef:
Bartman schreef:
Ik ben hier eens een mooie vloerstaander tegengekomen.
Het was een gewone rechthoek, die een beetje gekanteld was, en hij was (volledig?) hoog glans. Wiens speler is dat?
Hoogglans wat? wit, zwart?
Ik meen zwart :-)

Ma aar als je een witte weet do aan man beschriuvinge hierboven voldoet, ... :-)

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 14:17
door Zweitse
Bartman schreef:
Zweitse schreef:
Bartman schreef:
Ik ben hier eens een mooie vloerstaander tegengekomen.
Het was een gewone rechthoek, die een beetje gekanteld was, en hij was (volledig?) hoog glans. Wiens speler is dat?
Hoogglans wat? wit, zwart?
Ik meen zwart :-)

Ma aar als je een witte weet do aan man beschriuvinge hierboven voldoet, ... :-)
Plaatje toegevoegd in vorig bericht.

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 14:55
door bartsegers
Hivi swans heeft ook mooie alu drivers :mrgreen:

(swans diva 6.1 bv)

Afbeelding

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... 6-1-a.html

Afbeelding

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 15:10
door hannesie
Dit is ook een mooie...! :kwijl:
davis-17-klv-6a.jpg
davis-17-klv-6a.jpg (8.38 KiB) 940 keer bekeken

Om iemand zijn onderschrift maar eens te herhalen, "ik heb hem zelf ook". :lol:

zie avatar

http://www.rumoh.eu/nl/davis-acoustics/ ... lv-6a.html

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 15:21
door ray5150
Dat geel combineert mooi met Mahonie fineer, of een andere donkere houtsoort, Hans.

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 17:10
door Bartman
Zweitse schreef:
Bartman schreef:
Ik meen zwart :-)

Ma aar als je een witte weet do aan man beschriuvinge hierboven voldoet, ... :-)
Plaatje toegevoegd in vorig bericht.
Welke is dat die je laat zien?


PS: ik moet precies beter leren typen (trager) op de tablet

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 17:13
door Zweitse
Bartman schreef:
Zweitse schreef:
Bartman schreef:
Ik meen zwart :-)

Ma aar als je een witte weet do aan man beschriuvinge hierboven voldoet, ... :-)
Plaatje toegevoegd in vorig bericht.
Welke is dat die je laat zien?


PS: ik moet precies beter leren typen (trager) op de tablet
ScanSpeak Reference Plus.

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 17:45
door hannesie
ray5150 schreef:
Dat geel combineert mooi met Mahonie fineer, of een andere donkere houtsoort, Hans.
Zwarte hoogglanslak doet het ook wel. :mrgreen: :lol:

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 18:08
door bartsegers
Budget is wel heel belangrijk en wellicht bepalend in dit geval.

De swans units zijn best prijzig, de davis units ook.

Een 2-weg is stukken voordeliger dan een 3-weg. (minder units, veelal eenvoudiger filter etc)

davis 17KLV6A : 170€
monacor SPH-165KEP : 100€
Hivi F6 (of F5) : v.a. 60€
Afbeelding

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 20:03
door Bartman
bartsegers schreef:
Budget is wel heel belangrijk en wellicht bepalend in dit geval.

De swans units zijn best prijzig, de davis units ook.

Een 2-weg is stukken voordeliger dan een 3-weg. (minder units, veelal eenvoudiger filter etc)

davis 17KLV6A : 170€
monacor SPH-165KEP : 100€
Hivi F6 (of F5) : v.a. 60€
Afbeelding
Kan iemand me helpen hoe ik dan die gele of een alu (ja design is belangrijk in huis) in een design ala scanspeak reference plus?

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: zo 06 jul 2014, 21:36
door hannesie

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 8:53
door Bartman
laat maar komen die ideeën.

deze laatste helaas niet, geen mooie designs (oa omdat de speaker niet rond is :))

ik begin misschien op een hele andere manier aan de ideale speaker te kiezen dna jullie. Maar ik heb dan ook nog geen voorkeur, smaak of getrained oor zoals jullie.
Ik wil nu iets maken, en over een poosje kunnen stellen: "goed, maar: ik mis wat laat/het is wat te bonkerig/het mid is wat stil/..."
En als ik iets wil maken moet het mooi zijn, anders komt de vrouw af met "Bose, dat is toch mooi"?

PS: ook iets wat ik ben tegengekomen, en niet terugvind en een mooi ontwerp vond: een vloerstaander, en er zat een plateamp in (die was net iets te breed , hij moest een stukje van de zijwanden affrezen om die erin te krijgen) voor zijn woofer.

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 9:25
door meanman64
bartman ga je voor nieuw?
Ik heb nog een stel van die Davis 17KLV6A liggen

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 11:25
door hannesie
deze laatste helaas niet, geen mooie designs (oa omdat de speaker niet rond is :))
Het is ook maar net wat je design noemt, maar rond is er ook.
777.jpg
Weer eens wat anders dan de Bose vormgeving. :mrgreen:
Het klinkt in ieder geval niet echt lekker.
652.jpg

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 11:31
door Bartman
hannesie schreef:
deze laatste helaas niet, geen mooie designs (oa omdat de speaker niet rond is :))
Het is ook maar net wat je design noemt, maar rond is er ook.
Weer eens wat anders dan de Bose vormgeving. :mrgreen:
Het klinkt in ieder geval niet echt lekker.
bedankt voor de tips. maar dat is nu ook wsel weer wat opzichtig :)
En moeilijk qua zelfbouw. De b&W waarnaar ik verwijs lijkt me een mooie rustige, zelf te bouwen vorm.

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 13:20
door markbakk
Die B&W heeft volgens mij een vrij standaard rechthoekige vorm. Zeker met de grille ervoor zal hij niet opvallen (en zijn er heel veel ontwerpen die er wel wat op lijken). Met een gele middentoner leg je jezelf natuurlijk wel een behoorlijke beperking op, de vraag is of dat nu een zinvolle eis is. Ik bedoel, hoe het klinkt is toch ook belangrijk.

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 15:32
door Bartman
markbakk schreef:
Die B&W heeft volgens mij een vrij standaard rechthoekige vorm. Zeker met de grille ervoor zal hij niet opvallen (en zijn er heel veel ontwerpen die er wel wat op lijken). Met een gele middentoner leg je jezelf natuurlijk wel een behoorlijke beperking op, de vraag is of dat nu een zinvolle eis is. Ik bedoel, hoe het klinkt is toch ook belangrijk.
hoi, dan heb ik mij verkeerdelijk uitgedukt. Ik probeer het opnieuw. Mijn voorkeuren of eisen zie je hieronder in het vet.

Idd die B&W is heel standaard qua ontwerp (zo is de scanspeak reference plus ook). Ik wil graag in dei straat van design blijven (eenvoudig rechthoekig). Nu is die reference plus met wat duur en die B&W niet zelfbouw (en niet goedkoop :) ). Vandaar dat ik andere ontwerpen zoek.
Uiteraard is goed klinken zeer belangrijk, maar ik zou graag een (zeer) goed klinkende set willen bouwen die er ook nog goed uitziet. Vandaar mijn eisen/voorkeuren:
  • * rustig ontwerp van de kast => balk of een parallellepipedum
    * 1 of 2 speakers (LBVS) ziet er imho LB uit. dus meer speakers: 2.5 of 3 weg. 3-weg (of meer) is moeilijker en duur qua filtering. => 2.5-weg
    * Ik heb graag symmetrie => De drivers moeten op 1 lijn (centerlijn van de baffle) liggen.
    * Papier ziet er soms goedkoop uit, ribbon tweaters zien er nooit goed uit 8). Drivers moeten ook rond zijn, niet ovaal en afgesneden. Drivers moeten buiten goed klinken er nog goed uitzien
    * niet te groot/lomp => max ±1m hoog
Budget
Uiteraard kan je zelfs met zelfbouw los over de 1.000eur/st gaan. Helaas is ook dit een WAF :mrgreen:. Daarom zou ik (qua filter en drivers) rond de 400-475eur max willen uitkomen voor het paar. Daarvoor zou een mens ook al een mooi commercieel setje kunnen halen (vb wharfdale diamond 10.1).
Zelf heb ik reeds wat gebouwd met TangBands (W3-871 & W5-876) waar ik tevreden over ben. Die kosten ove rhet algemeen geen rib of ledemaat, en waren qua bouwkwailieit zeker in orde.

Kort samengevat: ik weet wat ik wil, maar heb het nog niet gevonden :oops: Ik weet dat ik als luisterend een ontwerp zou moeten kiezen, maar alles wat hier langskomt is van een zeker niveau, en zal in elk geval een verbetering zijn tov de huidige situatie.

Thanks nogmaals :oops: :sure:

edit: waar ik nu op zit te denken: Als ik nu een HATT, een scimtar, ... of andere monitor neem en die spiegel, of een woofer toevoeg? of ga ik hier dan veel intereferentie van de drivers hebben?

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 16:33
door ray5150
Mmmm, moeilijk verhaal.
Ik begrijp dat zowel de prijs als een nette afwerking van belang zijn. het eerste is met wat handigheid wel te omzeilen.
(denk aan nette gebruikte units of filter componenten voor een fractie van de nieuwprijs. er is hier regelmatig vers aanbod.)
De afwerking is een ander verhaal. meestal is de het de keuze tussen lakken en fineren.
Beide zijn niet zo simpel uit te voeren, maar persoonlijk vind ik goed lakken een stuk moeilijker.
Met name hoogglans lakken is een hele opgave.
Het is niet onmogelijk, maar vereist aardig wat kennis van de gebruikte lakmaterialen, heel veel voorbereiding. (schuren, plamuren, gronden, nog veel meer schuren, enz.)
Je moet er ook wel de ruimte voor hebben natuurlijk.
Spuiten uitbesteden kan, maar neemt ook een forse hap uit je budget, vooral als het "officieel" moet.

Als je maar goed genoeg zoekt vind je best een ontwerp in jouw budget en eisen, maar het succesvol afwerken is een ander verhaal.

Wat zijn jouw gedachten hierover ?

PS, misschien staat hier iets tussen ? :
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... hhi_en.htm

Re: 2-3 weg vloerstaander ideeën (B&W 683-like)

Geplaatst: ma 07 jul 2014, 17:26
door Bartman
Bedankt voor je antwoord Ray. De afwerking heb ik uit die prijs bepaling gelaten en is tevens iets wat ik nu nog niet weet. Kans is groot dat het fineer wordt met een stuk gespoten (hetgeen mijn broer redelijk goed kan).

Bedankt voor de link, had er al wat op gezocht.
Misschien inderdaad wel
Visation Clou
Alcone Pascal XT

Ik zoek deze straks eens wat verder op en kijk naar wat ik er (afwerkingsgewijs) van kan maken.